Заява УАЮ з приводу вилучення й вивезення єврейських пам’яток із України до Москви

Оприлюднено інформацію про те, що Музей історії євреїв у Росії включив до своєї колекції артефакти, незаконно вилучені з двох історичних синагог України: прикрашені різьбленням дерев'яні двері з Великої синагоги в Чорткові (XVIII ст.) і кам'яну плиту з написом із синагоги у Підгайцях (XVII ст.). Дослідники юдаїки й пам'яткознавці, музейники, активісти, журналісти і представники єврейських громад заявили, що двері з Чорткова й кам'яна плита з Підгайців опинилася в музеї внаслідок кричущої злочинної крадіжки. Їхнє експонування там сприймається нами як вияв російського колоніалізму й акт апропріації культурної спадщини українського єврейства.

 
Дірка на місці вкраденої таблиці та крадений артефакт у московському музеї

Оприлюднено інформацію про те, що Музей історії євреїв у Росії (Москва) включив до своєї колекції артефакти, незаконно вилучені з двох історичних синагог України: прикрашені різьбленням дерев'яні двері з Великої синагоги в Чорткові (XVIII ст.) і кам'яну плиту з написом із синагоги у Підгайцях (XVII ст.)

Згадані споруди захищено законом: синагога в Підгайцях є пам'яткою національного значення (реєстраційний номер 1559), а синагога в Чорткові — пам'яткою місцевого значення (реєстраційний номер 1742М).

Обидва вилучені й незаконно вивезені за кордон предмети було представлено на влаштованій музеєм виставці "Виклик забуттю. Пам'яті зруйнованих синагог Східної Європи" (грудень 2016 – січень 2017). Двері також експонувалися на виставці "Виклик забуттю. Реставрація" (вересень 2020), яка мала на меті представити роботу музею з "порятунку і збереження унікальних зразків єврейської культурної й мистецької спадщини".

Куратори музею Борис Хаймович і Гіллель Казовський заявили у дописі-зверненні на персональній Facebook сторінці Бориса Хаймовича, що музей придбав і вивіз ці артефакти з України, щоб зберегти предмети з занедбаних будівель синагог:

"Багаторічні експедиції до різних регіонів колишніх радянських республік переконали нас у тому, що єврейські пам'ятки досі, як і в роки радянської влади, знищуються, місцева влада у кращому випадку ставиться до них із цілковитою байдужістю. Тому своє завдання ми бачили в порятунку пам'яток матеріальної культури східноєвропейського єврейства, які дивом уціліли або перебувають на межі зникнення". [переклад з російської]

Камінь із написом був "урятований", а насправді викрадений групою осіб, які демонтували його з входу до синагоги, пошкодивши при цьому вишукане різьблення і структурну єдність пам'ятки. Під час вилучення дверей із синагоги в Чорткові її будівлю також було пошкоджено.

Дослідники юдаїки й пам'яткознавці, музейники, активісти, журналісти і представники єврейських громад заявили, що двері з Чорткова й кам'яна плита з Підгайців опинилася в музеї внаслідок кричущої злочинної крадіжки. Їхнє експонування там сприймається нами як вияв російського колоніалізму й акт апропріації культурної спадщини українського єврейства.

Крім того, цей випадок вчергове порушує питання, пов'язані з простеженням провенансу, колекціонуванням, захистом спадщини й відповідальністю за співучасть у нелегальному переміщенні старожитностей і торгівлі ними.

Ми гостро засуджуємо злочин, що полягав у вилученні артефактів й вандалістському пошкодженні будівель синагог. Багато наших колег, які є визнаними дослідниками єврейських студій, експертами в галузі єврейської культурної спадщини, музейними фахівцями, перервали свою роботу, щоб захищати свій дім зі зброєю в руках. Своїми ракетами й бомбами Російська Федерація руйнує українські міста, споруди, музеї й пам'ятні знаки жертвам Голокосту.

Російські солдати й "музейники" розграбовують музеї, розташовані на тимчасово окупованих територіях, вивозячи звідти пам'ятки української, єврейської, польської, російської, кримськотатарської, грецької й багатьох інших культур.

Незалежно від того, наскільки благородну мету мали на думці співробітники Музею історії євреїв Росії, виставляючи там нелегально здобуті артефакти з українських синагог, ми з гіркотою мусимо визнати — у поєднанні з діями країни-агресора цей акт є виразом неповаги до українського суверенітету, законів України й української наукової й культурної спільноти.

Ці предмети врятовано не для єврейської культури України і не для наших нащадків. Вони вже ніколи не побачать викрадені артефакти на їхньому історичному місці як доказ тривалої присутності євреїв на цих землях.

Їх "врятовано" для приватного музею, розташованого у країні-агресорі. Крім того, ці пам'ятки є одним із нечисленних залишків жорстоко знищених у роки Голокосту єврейських громад Чорткова й Підгайців. Українці, включно з українськими євреями, тобто тими нащадками творців цих пам'яток, які сьогодні живуть в Україні, навряд чи взагалі зможуть знову побачити ці артефакти.

Ми переконані, що жахливий акт вандалізму, вчинений Музеєм історії євреїв Росії і його кураторами та фахівцями, суперечить загальновизнаним цілям і етичним стандартам музейної діяльності. Віримо, що ці дії буде засуджено міжнародною громадськістю.

: Десять років без Євгена Сверстюка

1 грудня 2014 року відійшов у вічність філософ, поет, учасник руху шістдесятництва, політв'язень радянського режиму Євген Сверстюк. Публікуємо світлі спогади, якими поділилися ті, хто знав і спілкувався з паном Євгеном особисто.

Олексій Панич : Майбутнє Росії: як відокремити можливе від неможливого

Жодне перемир'я не поставить крапку в російсько-українському протистоянні. Якщо Росія не задовольнилася Кримом та Донбасом, які підстави вважати, що вона задовольниться іншими українськими землями, захопленими нею на момент перемир'я? Це протистояння не завершиться навіть якщо Україні вдасться відвоювати силою всі свої території, включно з Кримом. Адже Росія, що зазнала військової поразки, прагнутиме реваншу. Цього не станеться лише за одної умови: якщо в самій Росії відбудуться внутрішні трансформації.

Сергій Шумило: Помер сектантський діяч і самозваний «схіархиєпископ» Херувим (Дегтяр)

На Чернігівщині помер автор лжепророцтва, яке Кіріл Гундяєв полюбляє використовувати для обгрунтування ідеології "русского міра" та виправдання війни проти України.

Володимир Бірчак: Поляки, поляки, поляки...

Поляки позиціонують себе, як найбільшу жертву Другої світової війни. Особливо, коли заходить мова про українців, то вони зразу починають говорити про Волинь. Зараз там загострення, бо вибори на носі. Ну і де ж дістати таких бажаних політичних балів на рівному місці? Треба говорити про Волинь. От вони й свого добилися. Вчора міністр МЗС України заявив, що буде дозволена ексгумація жертв "Волинської трагедії". Ніхто вже й не пам'ятає, чому був накладений мораторій на неї.