Путінські спотворення історії та 1165-річчя давньоукраїнської державності

Останнє інтерв'ю Путіна нагадало, що ця війна не тільки за території, але й за історію та спадщину. Ворог нагадав, що якщо ми хочемо перемогти, то власну державність маємо будувати не на московських міфах, а на власній історії. Він нагадав, що давно, на противагу московському спотворенню, маємо запровадити День давньоукраїнської державності навіть не від подій 988 року, а якнайменше від подій 860 року - тобто першого міжнародного визнання Київської держави на дипломатичному рівні та початку її християнізації.

 

Через силу додивившись інтерв'ю Карлсона з Путіним не полишає враження, що свої знання з історії президент Росії сьорбає переважно з "краткого курса ВКП(б)", який напевно засвоїв під час навчання у Вищій школі КГБ ім. Ф. Дзєржинського.

Звісно, як "найвидатнішому історику" всіх часів і народів, йому не вистачило двох годин, інакше б він повідав свої "наукові відкриття" і щодо суперечок між Древнім Єгиптом та Вавілонією, між Древнім Римом та кельтами чи між Великою Монголією та Московією. Але цікаво, звісно, не це.

Інтерв'ю Путіна до болю нагадало, як у нас в Україні майже всі 30 років владні т.зв. "еліти" знецінювали власну національну історію і спадщину на догоду Москві... Зокрема, нагадало, як ми в 2010 році намагались ініціювати відзначення в Україні на державному рівні 1150-річчя першого т.зв. "Аскольдового" або "Фотієвого" Хрещення Русі (похід київських русів в 860 р. на Константинополь, перше дипломатичне визнання та початок християнізації Русі) і як тоді ці наші ініціативи було зарубано на корню через те, що в РФ через два роки (в 2012) з ініціативи Путіна та Мєдвєдєва були вже заплановані на державному рівні інші широкомасштабні святкування - "1150-річчя російської державності" (від появи в 862 р. міфічного Рюрика у с. Ладога на Новгородчині).

На відміну від путінського, наш 1150-літній (наступного року вже 1165-літній) ювілей засвідчував, що ще до появи Рюрика Київ вже був столицею потужної східнослов'янської держави, яка в результаті походу на Константинополь в 860 році вийшла на світову арену, отримала міжнародне дипломатичне визнання з боку Візантійської імперії, а частина київської еліти за цією угодою прийняла тоді від Константинопольського патріарха Фотія християнство, увійшовши до складу європейського християнського співтовариства. Це вкрай важлива сторінка нашої понад тисячолітньої давньоукраїнської державності, яка, нажаль, цілковито у нас була забута і занедбана на догоду московським фальсифікаторам.

А що ж за ювілей "1150-річчя російської державності", який в РФ відзначали в 2012 і про який тепер Путін розповідає мільйонам американських глядачів з таким пафосом? Це дата появи варяга Рюрика (чимало істориків вважають, що це цілком міфічний персонаж) у с. Ладога в 862 році, коли він вичікував, щоб отримати владу у Новгороді.

Від цього "ладозького сидіння" в рф тепер намагаються виводити свою "державність", штучно вигадавши, що "першою столицею" Русі було саме село Ладога, потім Новгород, потім варяги цю "столицю" в 882 році начебто перенесли з Новгорода до Києва, а звідси Андрій Суздальський начебто "переніс" її в 1169 до Володимира на Клязьмі, звідки вона начебто перемістилась в XIV ст. до Москви, потім звідти в 1712-му - до Санкт-Петербурга, а звідти в 1918-му - знову до Москви. Така, за кремлівською міфологією, виходить бродяча "спадковість".

Звісно, наш ювілей 1150-річчя першого київського хрещення цілковито ламав цю путінську міфологему, адже засвідчував, що Київ ще задовго до тих подій не тільки був столицею окремої потужної східнослов'янської держави, але й в 860 році отримав дипломатичне визнання, встановив міжнародні економічні та культурні відносини та почав утверджувати на наших теренах християнство. Це ніяк не вписується в російський імперський міф, за допомогою якого Кремль намагається виправдати свої загарбницькі претензії на Київ та українські землі.

Тому в 2010 році було зроблено все, щоб наш ювілей не було відзначено ні на якому рівні. Тоді я з групою однодумців намагався ініціювати відзначення 1150-річчя міжнародного дипломатичного визнання Київської держави та початку її християнізації, запропонувавши запровадити від цієї дати День давньоукраїнської державності. Ми письмово звертались до депутатів Верховної Ради, до Кабінету міністрів, Адміністрації Президента та ін., але все було марно. На той час Президентом України вже став Янукович, який мов папуга повторював все, що йому скидали у методичках з Москви...

Як заявив мені тоді один впливовий державний і науковий функціонер: "з Москви виділяють чималі кошти на їхній ювілей, і цим треба скористатись. А що ви можете запропонувати взамін зі своїм ювілеєм?" Мене, тоді ще починаючого науковця, стали піддавати цькуванню та висміюванню за мої "дивні" ініціативи...

Але, попри те, несподівано для мене ці мої ініціативи підтримав Патріарх Філарет. І не просто підтримав, а й ініціював в УПЦ-КП канонізацію київського князя Аскольда, використавши для цього мою книгу "Князь Оскольд і християнізація Русі" (Київ: Дух і літера, 2010). Так моя скромна праця стала підґрунтям для канонізації на Помісному Соборі УПЦ-КП.

Нажаль, наш ювілей 1150-річчя міжнародного визнання Київської держави та початку її християнізації так і не було відзначено на державному рівні, на відміну від штучного "ювілею" в рф. Останнє інтерв'ю Путіна нагадало, що ця війна не тільки за території, але й за історію та спадщину. В нас тривалий час це було "неначасі" та "какаяразніца"...

Нажаль, ми бездумно здавали історію і спадщину, після чого росіяни почали захоплювати у нас і території... Це все взаємопов'язано. Ми не маємо права більше здавати ворогу не тільки території, але й наші історію, спадщину і навіть ювілеї. Якщо вони такі важливі для ворога, то тим паче вони ще більш важливі для нас самих. Бо саме в них наша внутрішня сила, основа нашої ідентичності і опора у прагненні до свободи і перемоги.

Путін всім нам вкотре нагадав, що наша історія - це наш фундамент національного буття, без якого не буде майбутнього. Його теж необхідно відвойовувати. Інакше на чужому історичному фундаменті нам нав'яжуть чужу державу і поневолення. Це нагадування стає для нас уроком, який необхідно засвоїти.

Ворог нагадав, що якщо ми хочемо перемогти, то власну державність маємо будувати не на московських міфах, а на власній історії. Він нагадав, що давно, на противагу московському спотворенню, маємо запровадити День давньоукраїнської державності навіть не від подій 988 року, а якнайменше від подій 860 року - тобто першого міжнародного визнання Київської держави на дипломатичному рівні та початку її християнізації.

Ця ініціатива тепер є ще більш актуальною, аніж в 2010 році. День Володимирового Хрещення Русі і День української державності - це різні події і різні дати, які не варто змішувати. Якщо хрещення князя Володимира Великого сталося в 988 - 989 рр., то дипломатичне визнання Київської держави - в 860 році, тобто майже на 130 років раніше.

Наступного року сповнюється вже 1165 років нашій державності. То може варто, нарешті, повернутись до нашої історії без московських імперських міфологем та відзначити початки власної державності? Всіх, кому не байдуже, прошу підтримати цю ідею, щоб разом зробити це.

Наталія Лебідь: Остання сльоза Степана Хмари

Дружина заздалегідь попередила медперсонал, що ставити Хмарі гастроназальний зонд не можна. Це викликає ретравматизацію – спогади про те, як у радянській тюрмі голодуючого Хмару годували насильно. Але зонд стояв. І Хмара – той самий Хмара, який був одним із облич Незалежності, і про якого замалим не складали легенди – був цілковито безпорадним, розіп’ятим на тому триклятому лікарняному ліжку. Він вже не міг говорити. Він плакав. Можливо, вперше у житті.

Роман Гуцул: Могили січових стрільців під асфальтом

Московські окупанти вчинили у Львові в 1960-х та 1970-х роках страшне святотатство - повністю зруйнували військові меморіали УГА на Янівському та Личаківському цвинтарях. Сотнями потрощених стрілецьких хрестів була встелена проїздна частина вулиці Суворова та тротуари, зверху залили асфальтом.

Тімоті Снайдер: Тімоті Снайденр: Умиротворення в Мюнхені: світові війни, минулі й можливі

Симетрія між Німеччиною-Чехословаччиною 1938 року і Росією-Україною 2022 року є дивовижною, і якщо ми на мить зупинимося на цих подібностях, це допоможе нам ширше поглянути на сьогоднішній день. Зараз, більш ніж будь-коли, ми є в'язнями чуток, дезінформації та емоцій сьогодення. Історія може дати нам принаймні спокійнішу перспективу.

Ігор Сердюк: А Ви правда справжній професор?

"Професоре, пора! Там вже всі зібрались", – кличе мене чорнявий чоловік у військовій формі. Я виходжу з прохолодної темряви казарми надвір і на кілька секунд застигаю від сліпучого сонячного світла, що відбивається від білого піску під ногами. Надворі серпень 2024 року, довкола приземкуваті піщані пагорби, низенькі рідкі сосни. Страшенна спека й відсутність вітру згустили повітря до стану желе. Час-від-часу це желе здригається від вибухів – на військовому полігоні у центральній Україні відбуваються навчання артилеристів.