Я, Віталій, народився в радянській окупації на території колонії - УРСР

Соцмережі обговорюють, що «Війна і мир» із пучком імперських рефлексій випаде зі шкільної програми. А які зміни мають статися із предметом «Історія»? При чому як світової, так і України…

 

Ресурс "Локальна історія" місяць тому торкнувся теми і опитані фахівці одразу порвали палету шаблонів, які широкий загал (а особливо "прості люди") зустрінуть ступором.

Олексій Сокирко від початку матеріалу задав рамку – "Ми здебільшого відтворюємо постколоніальний погляд на свою історію, який значною мірою сформулював російський історичний наратив і схеми в імперській або радянській редакціях". І це факт.

Питання чи готові лідери думок консолідовано рухать в маси український історичний наратив?

Наприклад посил, що Велике князівство Литовське й Річ Посполита були не загарбниками, а своїм? "Їхніми будівничими стали руська світська й церковна еліти. Ця елітна верства конструювала їх у своїх інтересах і була виразником протонаціональної ідентичности".

Що час правління в Києві Володимира і Ярослава був час не розквіту держави Русь (бо любима імперією централізація, сильна рука і т.д.), а лише початком того цвітіння (котре знищив Батий).

Що акцент на православності спотворив історичну реальність, загубивши баланс із використанням віри кримських татар, юдеїв, українців греко-католиків і католиків.

Що українська шляхта – важливо і вагомо, як національні еліти в принципі. Акценти на "класовості" селянських повстань - лівацька маніпуляція...

Ми готові визнати - наше уявлення про минуле є наслідком переписаної реальності?

Якщо від 1701 року, коли Петро Перший велів вилучити з архівів України та Білорусі писемні джерела, процес нищення, викрадення і написання фальшивок не припинявся н і к о л и, уявляєте, наскільки криве дзеркало?

Катерина Друга визнала – історія Московї починається лише з ХІІ століття, є блідою та бідною в порівнянні із яскравістю київської держави Русь. Імперія потребувала барв і слави. Свого нема – вкради чуже.

Від 10 грудня 1783 року і створення "Комісії о составлєнії запісок о дрєвнєй історії, переважно російської" з писак товаріща Шувалова, московити мародерили українську історію як російська армія унітази і пральні машини в Бучі.

Андрій Шувалов, один з головних
Андрій Шувалов, один з головних "об'єднувачів" української та російської історій

За 9 років тотального фальшування, видалення небажаного, натягування сови на глобус, тобто доведення спорідненості Суздальских висілок і Київської держави, було створено шаблон.

І від 1792 липова минувшина вкачувалася в літературу, шкільні програми, свята, політичні обгрунтування експансій імперії. Царі, генсеки, президенти – усі культивували і доповнювали неосяжну матрицю.

Невже ми, як суспільство, доросли і готові це зупинити?

"Маємо переосмислити роль імперій в історії України, особливо російської та радянської. Вони були асиміляційними та уніфікаційними щодо українців і фактично працювали над їх винищенням.

Застосовували й геноцидні методи – голодомори, переселення, гарматне м'ясо для армій. Застосовували і "м'яку силу" – інтеграція еліт до загальноімперського класу, русифікація" - Сокирко знову.

Чи готові ми в голос сказати – російська імперія і СРСР були окупацією? Визнати, що наші батьки і діди народилися в окупації, співпрацювали із режимом, підлаштовувалися, щоби вижити…

Що ми, ті, кому 30+ і хто пам'ятає піонерію, комсомол, дефіцит, паперову ковбасу і т.д. – народилися в окупації… Чи готові ми визнати – більшість населення після 1921 року (початок радянської окупації України) не мала альтернативи.

А ті, хто її бачив і за неї боровся був знищений, або зламаний, або ледь повернувся з таборів… Готові?

Для окреслення ідентичності без минулого ніяк. Початок лікування від хвороби самозабуття починається із визнання проблеми. Це як в гуртку анонімних алкоголіків, тільки не анонімно: "…я Віталій, я народився в радянській окупації на території колонії - УРСР".

А яка Ваша думка – готові, правильно чи "не на часі"?






Богдан Червак: Андрій Мельник і масакра у Львові 1925 року

16 вересня 1925 року серед ночі озброєні кийками охоронці вривалися у тюремні камери, силоміць викидували на коридор в'язнів і там починали їх бити кийками. У камеру, де перебував Андрій Мельник, направили двох головорізів Бора і Стонжка, що мали садистські нахили.

Олексій Мустафін: Свідок Армагеддона

Навесні 1457 року до нашої ери в долині біля міста Мегіддо фараон Тутмос III Менхеперра – найбільший з найвідоміших нам завойовників в історії Давнього Єгипту – здобув найблискучішу свою перемогу. Цю битву вважають першою детальною описаною битвою в історії людства. І місцем останньої битви добра і зла, біблійним Армагеддоном.

Олексій Макеєв : Що таке свобода? Український переклад Берлінської промови

Цього тижня виголосив на запрошення Фонду Фрідріха Науманна ХІХ Берлінську промову про свободу. Це традиційний для Берліна захід, який відбувається прямо біля Бранденбурзьких воріт. Раніше в різні роки промовцями були, наприклад, премʼєри Естонії Кая Каллас, Нідерландів Марк Рютте, британський історик Тімоті Ґартон Еш чи колишній Федеральний президент Німеччини Йоахім Ґаук. Вперше – українець.

Антон Дробович: 10 принципів меморіалізації війни

Хоча повномасштабна війна за нашу незалежність і досі триває, проте громади, родини загиблих і суспільство загалом не відкладають справу увічнення пам'яті та збереження правди про її перебіг до закінчення бойових дій. Для багатьох це можливість зберегти гідність людей і єдиний доступний спосіб установити соціальну й історичну справедливість.