Спецпроект

Поляки звинуватили Росію у псуванні записів з літака Качинського

Дослідження даних "чорних скриньок" літака Ту-154 президента Польщі Лєха Качинського, який розбився в квітні під Смоленськом, неможливо завершити через сторонній шум, який з'явився після роботи російських фахівців з бортовими самописцями.

Про це повідомляє ТСН з посиланням на польські ЗМІ. За повідомленнями преси, спотворення в записах могли з'явитися через частоти електричного струму в Москві, причому ЗМІ підозрюють, що російська сторона зробила це навмисно.

У розпорядженні співробітників прокуратури Польщі і комісії дослідження авіапригод державної авіації є тільки цифрова копія записів бортових самописців, зроблена після катастрофи в присутності представника польської прокуратури.

На дисках експертами був виявлений сторонній шум, який, на їхню думку, з'явився в ході перенесення даних на електронний носій.

Як пояснив в інтерв'ю журналістам віце-президент фірми-виробника "чорних скриньок" Томаш Тухолка, записуючий пристрій, який було встановлено на борту президентського літака, технологічно є звичайним касетним магнітофоном.

При цьому спотворення звуку може відбуватися не тільки під час запису розмов у кабіні пілотів, але і в процесі читання і перезапису на інший носій. Однією з найбільш поширених перешкод є так звані пульсації в електричній мережі, пояснив бізнесмен.

Як повідомляють польські ЗМІ, в даний час Інститут судових експертиз у Кракові працює над видаленням із записів стороннього шуму.

Нагадаємо, що Росія передала польській стороні копії записів бортових самописців літака Лєха Качинського 31 травня.

Копіювання записів проходило у відкритому для преси режимі. Спочатку був відкритий сейф, звідки витягли касети, з яких була скопійована звукова інформація. Потім інформація була скопійована на комп'ютер з магнітних стрічок усіх трьох бортових самописців Ту-154 - параметричного, мовного і експлуатаційного.

У результаті інформацію записали на три компакт-диска, які і були передані представникам Польщі. Польській стороні було також передана транскрипція переговорів членів екіпажу.

Після передачі записів "чорних скриньок" Польща, всупереч позиції Росії з цього питання, опублікувала повні стенограми записів бортових самописців.

Як зробили висновки з аналізу записів російські експерти, теракту, вибуху і пожежі на борту у момент авіакатастрофи не було. Фахівці МАК спільно з польськими представниками з'ясували, що літак був повністю справний, як і навігаційні системи та світлотехнічне обладнання аеродрому в Смоленську.

Мовний самописець показав, що в кабіні пілотів Ту-154 знаходилися сторонні. Відразу ж була висунута версія, яка пізніше підтвердилася, що у відсіку для пілотів перебував до самого моменту аварії головнокомандувач військово-повітряними силами Польщі генерал Анджей Бласік.

Напередодні польський тижневик Wprost опублікував статтю з висловлюваннями вдів і товаришів по службі загиблих членів екіпажу, з яких випливає, що Бласік міг бути винен у трагедії.

У генерала ніби були натягнуті відносини з пілотами, і його присутність могла позначитися на психологічному стані льотчиків і прийняття ними важливих для керування літаком рішень.

Зараз польська сторона проводить власне розслідування причин катастрофи.

У жовтні польські влада отримала від РФ сім нових томів матеріалів слідства у авіакатастрофі, в яких, зокрема, знаходяться 52 протоколи розтинів тіл загиблих. Нещодавно поляки завершили археологічні дослідження на місці катастрофи.

Літак польського президента Лєха Качинського Ту-154 розбився під Смоленськом вранці 10 квітня. Літак зачепився за верхівки дерев в умовах поганої видимості через сильний туман. На борту перебувало 96 осіб - 88 пасажирів і вісім членів екіпажу. Усі загинули.

Серед загиблих: президент Лєх Качинський, його дружина, ряд високопоставлених чиновників країни. Польська делегація прямувала в Катинь, щоб взяти участь у траурних заходах за розстріляними тут у 40-х роках минулого століття польськими офіцерами.

Стенограму розмов в останні хвилини польоту Ту-154 Лєха Качинського читайте у розділі "Дайджест"

Між неволею і незалежністю. 18-22 лютого 2014 року

Це не всі, але важливі свідчення тих жахливих днів, які змінили Україну. У майже похвилинний таймлайн увійшли події, які відбувалися у центрі Києва і мали (або могли мати) вплив на подальший перебіг політичних процесів. Хронологія останніх днів Революції Гідності.

Володимир Стахів. "Не шукати союзників за будь-яку ціну, навіть найвищу"

Після розколу в лавах ОУН органи нквс/мдб срср уважно придивлялися до тих діячів, які вирізнялися принциповою непримиренною та непоступливою позицією до опонентів. Таких брали в активну оперативну розробку, щоб використати їхні амбіції у своїх інтересах, або через агентуру спонукати до дій, які б призвели до ще більшого розколу, розбрату, послаблення і зрештою знищення національно-визвольного руху. Одним із тих, на кого звернули особливу увагу у 1940-х роках, був Володимир Стахів.

"Український герб є настільки простим, що його може намалювати будь-хто", - Василь Павлов

Як тризуб, родовий знак київських князів, зберігся впродовж століть і став державним гербом України та символом українського спротиву? Чому російські імперці намагалися, але так і не змогли привласнити український тризуб? Про це, а також про історичну тяглість української державної та військової символіки з часів Визвольних змагань і до сьогодення — наша розмова з Василем Павловим, військовим істориком, головою ГО "Центр мілітарної історії" та одним із тих, хто брав участь у розробці сучасної символіки українського війська.

Гідо Хайсіг: "Для мене важливо викликати відчуття, що ситуація в Україні — це не тільки про цифри, це насамперед про людей, які живуть тут"

Інтерв’ю з німецьким пілотом і митцем для Музею "Голоси Мирних" Фонду Ріната Ахметова.