На Рівненщині знайшли писанку давньоруського часу

Під час археологічних шурфувань на території замку князів Острозьких у Дубні в листопаді 2023 р. було знайдено писанку давньоруського часу.

Про це повідомили у Дубенському замку.

Писанка знаходилася в частково дослідженій ямі з фрагментами посуду кінця ХІ - початку ХІІ ст., що перерізала об'єкт Х ст.

На основі аналогій оздоблення й кольористики використаних полив, виріб відноситься до продукції київських ремісників. На думку дослідників такі писанки виготовлялися в майстернях, що спеціалізувалися на виготовленні керамічних полив'яних плиток на підлогу - дорогому і престижному елементі оздоблення багатих садиб і палаців Київської Русі.

У системі дохристиянського світогляду давніх слов'ян яйце втілювало образ джерела народження й оновлення світу. Із розквітом давньоруського ремесла прикрашені яєчка набули значення оберегу від злих духів, своєрідного сувеніру, чи й, можливо, іграшки, що притягує добробут і достаток у дім. Для цього, зокрема, у пустотілу середину писанки було покладено маленьке калатальце, тому вона видавала характерний звук. Зі зміцненням християнства в середині ХІІ ст. писанки перестають виготовляти.

Писанка знайдена в Дубенському замку пов'язана з періодом літописної історії міста Дубен. У той час територію, на якій було збудовано бастіонний замок, займав окольний город, де стояли заможні двори бояр, купців і ремісників, наближених до княжих посадників Дубна, чи й самого князя. Шляхом торгівельних і культурних зв'язків із Києвом писанка потрапила до когось із цих мешканців окольного города.

Такі писанки, особливо в добре збереженому стані, є рідкісною знахідкою на землях Київської Русі.

Завдяки Мельничуку Максиму можна побачити 3D модель найдавнішої писанки на Дубенщині.

А також можна почути, як звучала писанка більш як 900 років тому. 

 

Щоденник Майдану. Про що ми тоді думали

"Ладно, давайте серьезно. Вот кто сегодня до полуночи готов выйти на Майдан? Лайки не считаются. Только комментарии под этим постом со словами "Я готов". Как только наберется больше тысячи, будем организовываться".

"Нас не подолати!". Полтавський вимір Помаранчевих подій: до 20-ої річниці Другого Майдану

Цьогоріч відзначаємо 20-річчя Другого Майдану або "Помаранчевої революції". Це акції за збереження незалежності і проти масових фальсифікацій президентських виборів 2004 року на користь путінського ставленика Януковича. Під помаранчевими стягами гуртувалися ті, хто не хотів сповзання України у болото "совка" і російських впливів. Помаранчеві протести стартували 21 листопада 2004 року і тривали до 28 грудня 2004 року. За даними соціологів, понад 6,6 млн громадян взяли участь у Помаранчевій революції.

Що сказав Мотика? – відповідь професора Богдана Гудя на тему Волинської трагедії

26 жовтня в етері Українського радіо прозвучало інтерв'ю журналістки Світлани Мялик з відомим польським істориком, головним фахівцем із проблем Волині'43 професором Ґжеґожем Мотикою. Позаяк один із фрагментів цієї майже годинної розмови стосується моєї скромної особи, що гірше – містить низку інсинуацій і неправдивої інформації, прокоментую його для, насамперед, українських слухачів/читачів.

Боротьба між радянськими силами та підрозділами УПА на ПЗУЗ в 1944 році

4 листопада передчасно помер дослідник і популяризатор історії українського визвольного руху Владислав Сапа. У пам’ять про нього «Історична правда» публікує дослідження Владислава, яке одержало відзнаку історика Володимира В’ятровича на конкурсі студентських наукових робіт «Український визвольнй рух» 26 жовтня 2013 року, але досі не публікувалося.