IN MEMORIAM: Відійшла у засвіти поетеса і дисидентка Раїса Лиша

17 жовтня у Києві відійшла у вічність Раїса Лиша - українська поетеса, есеїстка, художниця, дисидентка, співробітниця реадакції газети «Наша віра», активістка УАПЦ третього відродження.

Про це 

Раїса Лиша народилася 2 жовтня 1941 року в селі Єлизаветівка Царичанського району Дніпропетровської області. Батьки — селяни, козацького роду. Батько Савелій (Сава) Титович юнаком був у Армії УНР. У 1932 — розкуркулений, як і дід, і п'ятеро батькових братів; троє з них загинули від переслідувань у 30-ті роки. Сім'ю було викинено з хати взимку з двома дітьми, менший трирічний Степанко помер від Голодомор в 1933 поці.

Раїса Лиша закінчила школу в рідному селі, російське відділення філологічного факультету Дніпропетровського університету (1959—1964). Працювала вчителем, коректором, журналістом обласної молодіжної газети, редактором технічних текстів, бібліографом. У 1970-1980-ті роки переслідувалась карателями совєцького окупаційного КГБ.

Друкувалася на сторінках журналів "Україна", "Київ", "Дзвін", "Сучасність" та "Світовид".

У 1970-80-і роки підготувала поетичні збірки "Скитська баба", "Вертепне", "З води й повітря", фантасмагорію-феєрію "Сніговий монах". У 1988 році вірші Раїси Лиші прозвучали на радіо "Свобода", де їх було названо подією року.

Разом з Іваном Сокульським, Юрієм Вівташем, Орисею Сокульською та іншими у 1989 році видавала незалежний літературно-художній та громадсько-політичний журнал "Пороги". У 1990 році була учасником Всесоюзного фестивалю української поезії "Золотий гомін". У тому ж році стала лауреатом премії імені Василя Стуса.

Окрема частина доробку — есеї та статті з образотворчого мистецтва, поезії, культури, релігії. Малярські твори Раїси Лишої були представлені 1977 на виставці альтернативної образотвор-чости поетів "Прощання з кометою" в музеї Івана Гончара.

З 1992 року жила в Києві і працювала в редакції газети "Наша віра". Після смерті Євгена Сверстюка стала редакторкою газети "Наша віра".

 

Між неволею і незалежністю. 18-22 лютого 2014 року

Це не всі, але важливі свідчення тих жахливих днів, які змінили Україну. У майже похвилинний таймлайн увійшли події, які відбувалися у центрі Києва і мали (або могли мати) вплив на подальший перебіг політичних процесів. Хронологія останніх днів Революції Гідності.

Володимир Стахів. "Не шукати союзників за будь-яку ціну, навіть найвищу"

Після розколу в лавах ОУН органи нквс/мдб срср уважно придивлялися до тих діячів, які вирізнялися принциповою непримиренною та непоступливою позицією до опонентів. Таких брали в активну оперативну розробку, щоб використати їхні амбіції у своїх інтересах, або через агентуру спонукати до дій, які б призвели до ще більшого розколу, розбрату, послаблення і зрештою знищення національно-визвольного руху. Одним із тих, на кого звернули особливу увагу у 1940-х роках, був Володимир Стахів.

"Український герб є настільки простим, що його може намалювати будь-хто", - Василь Павлов

Як тризуб, родовий знак київських князів, зберігся впродовж століть і став державним гербом України та символом українського спротиву? Чому російські імперці намагалися, але так і не змогли привласнити український тризуб? Про це, а також про історичну тяглість української державної та військової символіки з часів Визвольних змагань і до сьогодення — наша розмова з Василем Павловим, військовим істориком, головою ГО "Центр мілітарної історії" та одним із тих, хто брав участь у розробці сучасної символіки українського війська.

Гідо Хайсіг: "Для мене важливо викликати відчуття, що ситуація в Україні — це не тільки про цифри, це насамперед про людей, які живуть тут"

Інтерв’ю з німецьким пілотом і митцем для Музею "Голоси Мирних" Фонду Ріната Ахметова.