Спецпроект

СКАНДАЛ З ЦЕНЗУРОЮ У "МИСТЕЦЬКОМУ АРСЕНАЛІ". Оновлено о 20:10

Художник Володимир Кузнєцов заявив про те, що його робота "Коліївщина: Страшний суд" заборонена до показу на виставці "Велике і величне" в Мистецькому Арсеналі.

Про це повідомляє УП.Життя з посиланням на "Фокус".

"Мене просто не пустили на територію Арсеналу під тим приводом, що моя участь у виставці завершена, а сама робота експонуватися не буде. Це мені повідомила куратор Наталія Заболотна", - розповів Кузнєцов.

За словами художника, куратор виставки Наталя Заболотна кілька днів постійно була присутня під час виконання роботи: "Але тільки що вона мене повідомила, що вхід в Арсенал мені заборонено, речі з місця роботи прибрані".

Кузнєцов зазначив, що його робота "Коліївщина: Страшний суд" являє собою розпис на полотні розмірами 6 на 11 метрів.

Художник припустив, що причиною заборони його роботи стала наявність на ній сюжету про неправедних священнослужителів, що нудяться в пекельних муках.

"Я обіграв класичний сюжет про страждання грішників під час Страшного суду", - пояснив Кузнєцов.

"На фото, яке я зробив вчора видно все, що було зображено: Ірина Крашкова, зґвалтована міліціонерами у Врадіївці, власне міліціонери в котлі - чорнобильському реакторі, на задньому плані горить також і сама атомна станція. Я додав тему Чорнобиля, зобразив чорнобильця-ліквідатора не тільки тому, що це вічно болюча тема - зараз у зв'язку зі святом Хрещення Русі чорнобильців, інвалідів-ліквідаторів, які вже місяць стоять під Кабміном, збираються прибрати, зачистити", - розповів розповів Кузнєцов у коментарі Art Ukraine.

Останнє фото роботи у процесі виконання

"Серед інших персонажів роботи, що горять у котлі, - брехливі судді, п'яні мажори (у мерседесі, за кермом якого дівчина, що сидить на ньому задом, з пляшкою і грошима в руках), продажні священики, депутати. Все як у класичному сюжеті Страшного Суду, де завжди присутні всі провладні елементи. Священики варяться у цьому казані, з них зірвані хрести, тече червона рідина. Можливо, це могло зачепити або персонажі в автомобілі, які відвідуватимуть виставку. Але ж і у Босха, наприклад, також дуже винахідливо зображені сцени тортур. Сцен насильства і порнографії я не зображував", - додав Кузнєцов і сказав, що рай домалювати він вже не встиг.

Як стало відомо, заступник гендиректора Мистецького Арсеналу Олександр Соловйов написав заяву про звільнення через такий акт цензури.

"Щоб уникнути неправильних трактувань. Заяву про звільнення я справді написав. Чи підписана вона - не знаю. Але це нічого не змінює. Моя заява - моя позиція", - написав Соловйов у Facebook.

Так само проти вчинку Заболотної виступила редакція журналу "Art Ukraine". Шеф редактор журналу Катерина Стукалова теж написала заяву про звільнення.

"Редакція "Art Ukraine" вважає неприпустимим акт цензури, який стався сьогодні в Мистецькому Арсеналі в ході підготовки виставки "Великого І Величного", - йдеться у заяві редакції видання, засновницею якого є Заболотна.

 "Коліївщина: Страшний Суд"

Як пояснила сама гендиректор "Мистецького Арсеналу" Наталія Заболотна у коменатрі Art Ukraine, робота Кузнєцова, яка була створена у стінах Арсеналу, не буде експонуватись на виставці, бо вона "в результаті не вписалася в концепцію і загальний контекст виставки."

"Це рішення не є актом цензури, тому що воно не обумовлено директивами інститутів влади. Це рішення продиктоване концепцією проекту і лежить в межах кураторського права вибору художніх творів, які відповідним чином розвивають і наочно ілюструють головну ідею виставки", - пояснила Заболотна.

"Крім того, на жаль, перед початком роботи митець не представив ескіз свого майбутнього твору, зазначивши, що працює без попередньої розробки матеріалу. У результаті фінальний варіант мурал значно відхилився від визначеної ним теми проекту", - додала Заболотна.

Як відомо, виставка "Велике і величне" проходитиме в Мистецькому Арсеналі з 27 липня по 22 вересня 2013 року. Захід приурочений до 1025-річчя Хрещення Київської Русі і проходить за підтримки президента України. Виставку мають відвідати предстоятелі православних церков України і чиновники.

Володимир Кузнєцов є фіналістом премії PinchukArtCenter в 2009 і 2011 роках і учасником групи Р.Е.П.

Попередня робота Володимира Кузнєцова "Коліївщина: Remanufacture"

Також Заболотна попросила вибачення за свій учинок, пояснивши його бажанням зберегти і далі розвивати Мистецький Арсенал.

"Зафарбувати розпис Володимира Кузнецова на стіні Мистецького Арсеналу було важким і неоднозначним рішенням з точки зору сучасного мистецтва і боротьби за свободу творчого вислову. Але є й інший аспект, який у даному випадку слід брати до уваги", - йдеться у заяві Заболотної.

"Моє завдання як керівника – боротися за розвиток Мистецького Арсеналу як всеукраїнського міждисциплінарного культурного центру. З цією думкою і тиском відповідальності, що лягає на мої плечі, я прийняла таке рішення. Сподіваюся, що ви його зможете зрозуміти, навіть якщо не зможете прийняти. Прошу вибачення в усіх, кого це рішення образило", - пояснила гендиректор "Мистецького Арсеналу".

Також із виставки зняли картину художника Василя Цаголова "Коктейль Молотова".

"Мою картину зняли і нічого не пояснили. Хочу сказати, що вже й не хлопчик, щоб ходити і щось з'ясовувати", - сказав Цаголов у коментарі УП.Життя.

Hа запитання чи вбачає Цаголов у подіях, які відбуваються у Арсеналі цензуру, художник відповів: "Ну а як це ще можна назвати?".

 Картина "Коктейль Молотова" Василя Цаголова

"Просто не треба було виставляти цю картину. Якщо така ситуація, могли б просто музейні картини повиставляти, або тематичні, як колись на 8 Березня, або 23 лютого", - додав Цаголов.

За словами художника, його картина - це іронія протестів. "Картина для олігархів - голозадий з "коктейлем молотова", мовляв, що йому там світить?", - зіронізував митець.

Tим часом Міністерство культури повідомило про свою непричетність до ситуації, яка склалася з роботою художника Володимира Кузнєцова. 

За словами прес-служби Мінкульту, інформація щодо втручання або впливу влади на формування експозиції є неправдивою. 

"Конфлікт у Мистецькому Арсеналі напередодні відкриття виставки "Велике і Величне" має суто творчий характер. Він виник через розбіжності між поданим напередодні ескізом та реальним твором, виконаним художником на стіні в одному із залів Мистецького Арсеналу", - йдеться у заяві міністерства.

Між неволею і незалежністю. 18-22 лютого 2014 року

Це не всі, але важливі свідчення тих жахливих днів, які змінили Україну. У майже похвилинний таймлайн увійшли події, які відбувалися у центрі Києва і мали (або могли мати) вплив на подальший перебіг політичних процесів. Хронологія останніх днів Революції Гідності.

Володимир Стахів. "Не шукати союзників за будь-яку ціну, навіть найвищу"

Після розколу в лавах ОУН органи нквс/мдб срср уважно придивлялися до тих діячів, які вирізнялися принциповою непримиренною та непоступливою позицією до опонентів. Таких брали в активну оперативну розробку, щоб використати їхні амбіції у своїх інтересах, або через агентуру спонукати до дій, які б призвели до ще більшого розколу, розбрату, послаблення і зрештою знищення національно-визвольного руху. Одним із тих, на кого звернули особливу увагу у 1940-х роках, був Володимир Стахів.

"Український герб є настільки простим, що його може намалювати будь-хто", - Василь Павлов

Як тризуб, родовий знак київських князів, зберігся впродовж століть і став державним гербом України та символом українського спротиву? Чому російські імперці намагалися, але так і не змогли привласнити український тризуб? Про це, а також про історичну тяглість української державної та військової символіки з часів Визвольних змагань і до сьогодення — наша розмова з Василем Павловим, військовим істориком, головою ГО "Центр мілітарної історії" та одним із тих, хто брав участь у розробці сучасної символіки українського війська.

Гідо Хайсіг: "Для мене важливо викликати відчуття, що ситуація в Україні — це не тільки про цифри, це насамперед про людей, які живуть тут"

Інтерв’ю з німецьким пілотом і митцем для Музею "Голоси Мирних" Фонду Ріната Ахметова.