Спецпроект

Останні хвилини Ту-154 Качинського - стенограма з коментарями

08:17:40 Kапітан: Погано, з'явився туман, невідомо, чи сядемо. 08:18:09 Неідентифікований голос: А якщо не сядемо, тоді що? 08:18:13 Kапітан: Одійдемо.

Липень 2008-го. Той самий Ту-154 привіз президента Лєха Качинського у Щецін. Фото Маріуша Басяка
Airliners.net

Польські ЗМІ повідомили, що на записах з "чорних скриньок" літака президента Лєха Качинського, які Росія передала польській стороні, з'явилися сторонні шуми.

Тим часом журналісти польського "Впросту" висунули версію , що причиною катастрофи урядового Ту-154 могла стати присутність у кабіні екіпажу командира ВПС Польщі генерала Анджея Бласіка, який нібито мав натягнуті стосунки з екіпажем.

У зв'язку з резонансом "Історична Правда" пропонує читачам переклад важливого документу - розшифровки розмов останніх 40 хвилин у кабіні пілотів літака, який розбився під Смоленськом 10 квітня.

Польське телебачення попросило прокоментувати стенограму колегу загиблих пілотів - офіцера з того ж 36-го полку ВПС Ґжеґожа Пєтручука. Це - той самий капітан, який не послухався настирливих прохань Лєха Качинського і не сів у Тбілісі під час військового конфлікту з Росією у серпні 2008 року (цим же бортом тоді летів і Віктор Ющенко).

Як Ющенко літав у Тбілісі. Рапорт Ґжеґожа Пєтручука

"Історична Правда" переклала розшифровку з коментарями Пєтручука, додавши деякі пояснення щодо термінів і прізвищ. Всі сторонні розмови зі стенограми вилучено, залишено тільки те, що стосується Ту-154М польського уряду з бортовим номером 101.

Фінальні переговори між смоленським диспетчером і польським екіпажем відбувалися російською, але в стенограмі вони наведені польською, тому ІП теж їх переклала українською.

СТЕНОГРАМА:

08:03:22   Другий пілот: За велику воду на генерала з чотирма зірками.

08:03:30   Другий пілот: І тепер так пер...олить, бо ще має налітати 40 годин.

08:03:35   Другий пілот: Ні, а як не може, то знаєш, тоді попер...олить до Познані.

08:03:54   Неідентифікований голос: Наприкінці кар'єри напевно ще ... за відповідну...

КОМЕНТАР: Про що, про кого говорить тут екіпаж - не коментуватиму. Щодо годин: йдеться про те, що наліт протягом року 40 годин дає підстави для отримання відповідних виплат наступного календарного року.

Кожен пілот має налітати ці години, щоб підтримувати свої фахові якості. Зрозуміло, що якщо польоти відбуваються спорадично, то кожен намагається використати всі можливі варіанти, щоб свої 40 годин налітати.

08:04:04   Неідентифікований голос: ...Командир не знав...

08:04:11   Неідентифікований голос: То буде...  похмуро буде. Нічого не буде видно.

08:04:57   Другий пілот: Але власне, він нічого не доробився.

08:05:58   Диспетчер авіаруху:   Polish Air Force, 101, contact Minsk 118,975.

08:06:05   Штурман:  118,975, Polish Air Force 101, thank you, good day.

08:06:09   Диспетчер: Bye.

08:06:11   Другий пілот: "До свидания" кажуть.

08:06:12   Штурман: А от не знаю, чи то буде "До свидания", чи...

08:06:14   Другий пілот: А як?

08:06:14   Штурман: Я б не згодився...

08:06:16   Другий пілот: "Доброе ранецо"

08:06:18   Другий пілот: Скажи так, побачимо, чи зрозуміє (сміх)

08:06:27  Другий пілот: "Доброе ранецо"

08:06:31  Штурман:  Minsk-Control, Polish Air Force 1-0-1, доброе ранецо, FL 3-3-0, over Minsk.

08:06:38  Диспетчер:  Polish Air Force 1-0-1, Minsk-Control, добрий... доброго дня, Radar Contact.

08:06:45  Другий пілот:  (сміх) Я ж казав...

КОМЕНТАР: Екіпаж Ту-154 зв'язується з Мінськом на частоті 118,975. Контакт встановлено, другий пілот при тім жартує, намагаючись розмовляти білоруською. FL 3-3-0 - це 33 000 футів (10 км) висоти.

08:07:07 Диспетчер: Polish Air Force 1-0-1, what FL are you going to reach to ASKIL?

КОМЕНТАР: Диспетчер питає, на якій висоті Ту-154 перетне навігаційний пункт, який має умовну назву ASKIL.

08:07:12 Неідентифікований голос: Three thousand nine hundred.

08:07:14   Штурман:  3900 Polish Air Force 1-0-1.

08:07:16   Диспетер:  OK.

КОМЕНТАР: Штурман інформує, що точку АSKIL літак пройде на висоті 3900 метрів. Контролер приймає це до відома.

08:07:17   Диспетчер:   Report when ready for descent.

08:07:20   Штурман:   Yeah.

КОМЕНТАР: Диспетчер просить екіпаж Ту-154 зголоситися, коли вони будуть готові до зниження.

08:08:32   Другий пілот: Ви вирішили?

08:08:36   Другий пілот: Що?

08:08:36   Неідентифікований голос:   ... Міхалак.

КОМЕНТАР: Міхалак – то Анджей Міхала, борттехнік Ту-154 в той день.

08:09:22   Штурман:   Minsk-Control, PLF, Polish Air Force 1-0-1, ready for descent.

КОМЕНТАР: Штурман Ту-154 інформує мінського диспетчера авіаруху, що літак готовий знижуватися до висоти 3900 метрів.

08:09:27   Диспетчер:   Polish Air Force 1-0-1, now descent to FL 3900 meters.

08:09:35   Штурман:   Descending to FL 3900 meters, Polish Air Force 1-0-1.

08:09:40   Kапітан:   Малий газ.

08:09:41  Бортінженер: Малий газ.

КОМЕНТАР: Дозвіл диспетчера і початок зниження на 3900 метрів. Для цього оберти зменшуються до “малого газу”.

08:09:47   Капітан: І WN-и.

08:09:48   Бортінженер:   Є WN-и.

КОМЕНТАР: WN-и – прилади проти обледеніння. В тій хвилі є увімкненими.

08:09:52   Штурман: Можна карту?

08:09:53   Kапітан: Будь-ласка.

КОМЕНТАР: Штурман просить “карту”, чи так званий чек-лист. Саме штурман читає цей список перед початком зниження, у списку – пункти, які по черзі визначаються. Все відбувається згідно з процедурою.

08:09:54   Штурман:  Процедура.

08:09:56   Kапітан: Ще невідома.

08:09:57   Штурман: Дані щодо посадки.

08:09:59   Другий пілот:   Частково записані.

КОМЕНТАР: На тім етапі польоту командир ще не знає, в який спосіб заходитиме на посадку. Ті дані, які екіпаж уже має, записані. Іншу частину даних пілоти отримають уже від диспетчера аеродрому, коли вдасться із ним зв'язатися.

08:10:00   Штурман:   TKС. Маєм курс 72, режим роботи - ГПК.

08:10:07   Штурман   РВ, задатчики, РВ.

08:10:10   Kапітан: 100 метрів.

KОМЕНТАР: Дійсний курс – 72 градуси. Все так, як і має бути. ТКС - курсова система (компас) Ту-154, ГПК (гіронапівкомпас) - її основний режим.

РВ - це радіовисотомір. Схоже, на ньому виставляється або виставлена висота 100 метрів, щоб на ній спрацював сигнал про наближення до висоти прийняття рішення (коли капітан має вирішити, чи сідати, чи йти не друге коло). На барометричному висотомірі цього не встановиш – нема такої можливості.

Насправді ж сигнал про висоту прийняття рішення прозвучить на висоті чомусь не 100, а 60 м.

08:10:12   Kапітан: Курс смуги за хвилинку.

08:10:13   Штурман: Паливо.

08:10:14   Другий пілот: Близько 11 тон на посадку.

08:10:16   Бортінженер: Підтверджую.

08:10:19   Другий пілот: Добре, не виставляю поки що.

08:10:21 Kапітан: Ми встановимо собі 2-5-9, з того боку.

КОМЕНТАР: Командир вирішує встановити курс посадочної смуги. Смуга має два курси – різні значення з кожного свого кінця. В даному випадку прийнято рішення заходити на посадку курсом 259.

08:10:37   Штурман: (нерозбірливо)

08:10:40   Kапітан: Нічого такого.

08:10:41   Штурман: Ага.

Пілотська кабіна польського Ту-154М, бортовий номер 101. Фото Ґордона Ґеберта із Airliners.net

08:10:45   Kапітан: Курс смуги 259 встановлено.

08:10:48   Другий пілот: В мене теж.

08:10:51   Другий пілот: Я теж так “маю”.

КОМЕНТАР: Курс посадочної смуги встановлено. Другий пілот підтверджує (з українізмом), що “теж так має” на своїх приладах.

08:11:01   Другий пілот: Ні, ну землю видно... Щось там видно...  Може, трагедії не буде...

08:11:07   Другий пілот: Є чим записати?

08:11:10   Штурман: Так, є.

08:11:16   Другий пілот: То що? Потроху готуємось.

08:11:29   Неідентифікований голос:  Сьогоднішній курс, температура, тиск...

08:11:34   Бортінженер: Можна ще тиск і температуру?

08:11:36   Штурман: Звідки ж я знаю?

08:11:38   Другий пілот: Не знаю. Ну, скажи, яка температура. Хоооолодно (сміх).

08:12:17   Другий пілот: ...Ні?

08:12:19   Kапітан: Ні.

08:12:20   Другий пілот: Ще бачимо?

08:12:28   Другий пілот: З набором до дев'яти, так?

08:12:31   Kапітан: Дo 9100.

08:13:10   Неідентифікований голос: (нерозбірливо)

08:13:28   Другий пілот:  Скільки?

08:13:30   Неідентифікований голос:   2-5-2.

KОМЕНТАР: Невідомо, хто вимовив слова “2-5-2” і чого вони стосувалися.

08:13:35     Бортпровідниця: ...не казала, що я?

08:13:37   Неідентифікований голос: (10 годин)

08:13:39   Капітан: Ні, Басю... (нерозбірливо)

08:14:06   Диспетчер:  Polish 1-0... Polish Air Force 1-0-1, for information at 08:11 Smolensk visibility 400 meters fog.

КОМЕНТАР: Диспетчер інформує про погоду в Смоленську станом на 08:11 годин – туман і горизонтальна видимість 400 метрів.

08:14:25   Штурман:  Roger, Polish Air Force 1-0-1.

KОМЕНТАР: Штурман інформує, що отримав повідомлення диспетчера.

08:15:07   (Штурман:)  Але не так уже й багато, га?

08:15:11   Неідентифікований голос: (нерозбірливо)

08:15:29   Бортінженер: Є палива...

08:15:42   Неідентифікований голос: (незробірливо)

08:16:11   Другий пілот: А не знаєш, що... з погодою в Польщі?

08:16:17   Неідентифікований голос: (нерозбірливо)

08:16:34   Другий пілот: Але на 10-ту туман?

08:17:33   Kапітан: ...Басю.

08:17:40   Kапітан: Погано, з'явився туман, невідомо, чи сядемо.

08:17:43   Бортпровідниця: Тaк? (нерозбірливо).

08:18:09   Неідентифікований голос: А якщо не сядемо, тоді що?

08:18:13   Kапітан: Одійдемо.

08:18:17   Неідентифікований голос:  Якою інформацією вже володіємо... ...в Варшаві?

08:18:19    Неідентифікований голос:   Біля сьомої.

08:18:22    Неідентифікований голос:   Скільки маємо палива?

08:18:24   Другий пілот: Маємо біля 13-12,5 тон.

08:18:32   Неідентифікований голос: (нерозбірливо)

08:18:32   Другий пілот: Годиться!

08:18:49   Kапітан:  ...Може, він приземлився, може, дізнаєшся, чи є туман.

08:19:14   Неідентифікований голос:   Ремек... знаєш?

KОМЕНТАР: „Ремек... знаєш?” - неідентифікований голос у кабіні Ту-154 намагається встановити зв'язок із борттехніком польського Яка-40 з журналістами, який сів у Смоленську за кільканадцять хвилин перед прильотом Ту-154.

08:19:17   Неідентифікований голос: (нерозбірливо).

08:19:24   Kапітан: А пізніше підійдемо й побачимо.

08:19:24   Другий пілот: Підійдемо, побачимо.

08:19:43   Другий пілот: І в мене було так, і в мене було так. А вже як приземлилися... (нерозбірливо)

08:19:49   Неідентифікований голос: ...тільки в Гданську в нас було... а на Гданську...

08:20:07   Другий пілот: Тут якби було 2-5-9, то було би навіть краще, бо було б не проти сонця.

КОМЕНТАР: Другий пілот коментує, чому курс смуги 2-5-9 (західний) є кращим.

08:20:35   Kапітан: 7-6.

08:20:36   Бортінженер: 7-6.

KОМЕНТАР: Оберти двигунів встновлені на рівні 76 відсотків.

08:20:37   Неідентифікований голос:  I ще один рівень залиш.

KОМЕНТАР: Неідентифікований голос застерігає, що було б добре встановити на один рівень більше, щоб не спуститися занадто, а тільки вирівнятися на висоті, заданій диспетчером.

08:20:44   Kапітан: А навіть 7-8.

08:20:45   Бортінженер:   7-8.

08:20:54   Неідентифікований голос: Є 7-8.

KОМЕНТАР: Оберти двигуна встановлено на рівні 78 відсотків.

08:20:56   Бортпровідниця: Арусь, застібаємо ремені?

08:20:59   Kапітан: Ремені застібаємо.

08:21:17   Другий пілот: Ти стеж за напрямком. Ареку, висоту за віддаленням тобі читати?

КОМЕНТАР: Другий пілот звертається до командира, щоб той утримував напрямок, а він буде контролювати цілий захід на посадку, тобто стежити, чи всі параметри відповідають нормативам. Арусь (Арек) - зменшувальна форма від Аркадіуш. Аркадіуш Протасюк - командир Ту-154 в той день.

08:22:11  Диспетчер:   Polish Air Force 1-0-1, position ASKIL, contact Moscow - Control on 128,8, good bye.

KОМЕНТАР: Останній зв'язок диспетчера з Мінська, він дає вказівку зв'язуватися з диспетчерською службою в Москві на хвилі 128,8.

08:22:19   Штурман:   128,8 Polish Air Force 1-0-1, thank you, bye.

08:22:34   Штурман:   Moscow-Control, Polish Air Force 1-0-1, good day, at FL 3900 feet, over ASKIL and we are ready for further descent.

КОМЕНТАР: Штурман зв'язується з диспетчером авіаруху в Москві, повідомляє, на якій висоті є зараз літак (при цьому замість “метрів” каже “футів”), повідомляє, що проходить навігаційний пункт ASKIL і є готовим до подальшого зниження.

08:22:35   Другий пілот: Вниз, пане Ареку.

08:22:39   Kапітан:  Maлий газ.

08:22:39   Бортінженер: Малий газ.

08:22:45   Диспетчер: E... PLF 1-0-1, Moscow-Control, good morning, descent to 3600 meters and then contact... Korsaż frequency 124,0.

KОМЕНТАР: Диспетчер у Москві дозволяє знизитися до 3600 метрів, після чого зв'язуватися з диспетчерською службою в Смоленську (“Корсаж”) на частоті 124,0.

08:23:00   Штурман:   Descending 3600 meters and contact 124,0, PLF 1-0-1, thank you, bye.

08:23:00   Бортінженер: Командире.

08:23:01   Штурман: Командире.

08:23:01   Неідентифікований голос: Пане капітане, коли ви вже приземлитеся (нерозбірливо), чи можу я вас запитати?

08:23:08   Kапітан: Будь-ласка.

08:23:11   Другий пілот: 3300, так?

08:23:12   Штурман:   3600 метрів.

08:23:14   Другий пілот: Вірно.

08:23:16   Штурман: Будемо говорити російською?

08:23:20   Неідентифікований голос:   І це є...

08:23:21   Kапітан:   Так.

08:23:26   Другий пілот:   Пам'ятай, в метрах.

KОМЕНТАР: Другий пілот нагадує, що росіяни вживають на означення висоти не фути, а метри.

08:23:29   Kапітан:  Корсаж-Старт, польський 101, доброго дня.

08:23:33   Диспетчер: Польський 1-0-1. Корсаж. Відповідаємо. [до самого кінця спілкування між капітаном і російськими диспетчерами відбувається російською мовою]

KОМЕНТАР: Перший контакт Ту-154 з аеродромом "Сєвєрний", який став певною несподіванкою для смоленських диспетчерів , котрі до останнього сподівалися, що Ту-154 полетить на запасне летовище.

08:23:39   Капітан: На дальній привід, знижуємося 3600 метрів.

KОМЕНТАР: „На дальній привід” - йдеться про дальній привідний радіомаяк на осі смуги в Смоленську. Дальній привідний маяк розташовано за 6 км від злітно-посадочної смуги. Капітан повідомив диспетчеру про плановану схему заходу і навігацію - за радіопривідними маяками аеродрому.

08:23:47   Диспетчер: Polish Foxtrot 1-0-1, залишок палива, скільки маєте палива?

08:23:55   Kапітан: Залишилося 11 тон.

08:23:58   Kапітан:  7-8.

08:23:59   Бортінженер:  7-8.

КОМЕНТАР: Оберти двигунів встановлено на 78 відсотків.

08:23:59  Диспетчер: Який у вас запасний аеродром?

08:24:03   Kапітан: Вітебськ, Мінськ.

08:24:08   Диспетчер: Вітебськ, Мінськ, правильно?

08:24:10   Капітан: Правильно зрозумів.

08:24:12   Капітан:   8-0.

08:24:13   Бортінженер:  8-0.

КОМЕНТАР: Обороти двигуна збільшено до 80 відсотків.

08:24:16   044: Хлопці, Рафал на тім кінці, перейдіть на 123,45.

КОМЕНТАР: Початок зв'язку на частоті 123,45 з Як-40 (позивний - 044), який приземлився у Смоленську кільканадцять хвилин тому.

08:24:22   Диспетчер: PLF 1-2-0-1, на Корсажі туман, видимість 400 метрів.

08:24:22   Штурман: Вже знаю.

08:24:23   Другий пілот: Ареку, ти спілкуйся, я перейду.

KОМЕНТАР: Другий пілот переходить на іншій радіостанції на частоту Яка-40, залишаючи капітанові спілкуватися з диспетчером.

08:24:33   Kапітан: Зрозуміло, дайте, будь-ласка, метеоумови.

08:24:37   Другий пілот: Артур.

08:24:40   Диспетчер: На Корсажі туман, видимість 400 метрів, 4-0-0 meters.

08:24:48   Другий пілот: Артур, це я.

08:24:49   Капітан: Температуру й тиск прошу дати.

08:24:49   044: Вітаю тебе сердечно. Знаєш, загалом тут повна п...а. Видно якісь метрів 400 і, на наш погляд, висота від хмар до землі нижче 50 метрів, якщо приблизно.

08:24:51   Диспетчер: Температура плюс 2, тиск 745, 7-4-5, умов для посадки немає.

08:25:01   Kапітан: Дякую, але, якщо можливо, то спробуємо зайти, а якщо ні, не буде погоди, то відійдемо на друге коло.

08:25:04   Другий пілот: А ви вже приземлилися?

08:25:05   044:  Ну, нам в останню хвилину вдалося. Але натомість щиро скажу, що можете спробувати, звичайно. Є два АПМ-и, зробили ворота, тож можете спробувати, але... Якщо вам не вдасться за другим разом, то пропоную вам летіти, приміром, до Москви чи ще куди.

КОМЕНТАР: АПМ – це потужний прожектор, установлений на платформі вантажівки. Смоленські диспетчери поставили дві таких машини обабіч створу смугу ("зробили ворота" з променів прожекторів).

08:25:12   Диспетчер: 1-0-1, після контрольного заходу вам вистачить палива на запасний?

08:25:18   Kапітан: Вистачить.

08:25:19   Диспетчер: Зрозумів.

08:25:22   Kапітан: Прошу дозволити подальше зниження.

08:25:24   Другий пілот: Гаразд, перекажу це Ареку, наразі пока.

KОМЕНТАР: другий пілот завершує розмову з Як-40, обіцяючи переказати отримані дані про погоду командирові.

08:25:25   Диспетчер:   1-0-1, з курсом 40 градусів, зниження 1500.

08:25:28   044:  Ну пока.

08:25:32   Kапітан: 1500 з курсом 40 градусів.

KОМЕНТАР: Kінець контакту з Яком-40. Командир приймає рішення знизитися до висоти 1500 метрів з курсом 40 градусів – згідно з вказівками смоленського диспетчера.

08:25:37   Kапітан: Малий газ.

08:25:37   Бортінженер:   Mалий газ.

08:25:38   Штурман:  1500...

08:25:55   Другий пілот: За їхніми прикидками, видно на якісь 400 метрів, нижній край 50 метрів.

08:26:04   Неідентифікований голос: (нерозбірливо)

08:26:05   Другий пілот: Ні, їм вдалося.

08:26:07   Другий пілот: Теж каже, що туман... (нрзб)

08:26:17   Kапітан:   Пане директоре, вийшов туман...

08:26:19   Kапітан:  В даний момент, у тих умовах, які зараз є, ми не зможемо сісти.

КОМЕНТАР: Аркадіуш Протасюк у розмові з "директором" констатує неможливість посадки за фактичної погоди на "Сєвєрному". Експерти стверджують, що йдеться про директора Дипломатичного протоколу МЗС Польщі Маріюша Казану.

08:26:26   Kапітан: Спробуємо підійти, зробимо один захід, але найімовірніше нічого з того не вийде.

08:26:31   Капітан:   Якщо вийде так... ...то що будемо робити?

КОМЕНТАР: Схоже, капітан повітряного судна питає в когось (у Маріюша Казани?), що робити, якщо не вийде зайти на посадку з першого разу. 

08:26:38   Капітан: Для цього нам палива так багато не вистачить (нерозбірливо)

08:26:43   Неідентифікований голос:   Ну, тоді в нас проблема...

08:26:44   Kапітан: Можемо півгодини повисіти і відлетіти на запасний.

08:26:47   Неідентифікований голос: А який запасний?

08:26:48   Kапітан: Мінськ або Вітебськ.

КОМЕНТАР: Капітан повітряного судна доповідає неідентифікованій особі про деталі і можливий розвиток польоту у зв'язку з неможливістю посадки у Смоленську - спроба заходу, 30 хвилин "повисіти" над аеродромом в очікуванні погоди для другої спроби, якщо не покращиться, летіти заправлятися в Білорусь.

08:27:03   Другий пілот: До скількох знижуємося?

08:27:05   Другий пілот: 600?

КОМЕНТАР:  Другий пілот питає, до якої висоти для Ту-154 дозволили зниження.

09:27:05   Неідентифікований голос: 1500.

08:27:09   Kапітан:   На 7-4-5.

08:27:11   Другий пілот:  Скільки?

08:27:12   Kапітан:   7-4-5.

08:27:19   Kапітан: 2 градуси, 7-4-5.

08:27:23   Бортінженер: 2 градуси, 7-4-5.

КОМЕНТАР: Інформація про температуру і тиск у Смоленську.

08:27:45   Kапітан: Спитай Артура, чи товсті є ті хмари.

08:27:50   Другий пілот:   Я не знаю, чи будуть вони ще, це... Чи вони ще будуть.

08:27:52   Другий пілот: Добре, перейду.

08:27:55   Другий пілот: Артуре, ти ще там?

08:28:06   044: Це Ремек.

08:28:08   Другий пілот: А, Ремусь, спитай Артура, чи... А може, ти знаєш, чи товсті ті хмари?

(нерозбірливо)

08:28:40   Другий пілот:  Скільки?

08:28:42   Kапітан: 9-9, тримай.

08:28:44   Другий пілот:   9-9.

КОМЕНТАР: Якщо цей фрагмент розшифровано правильно, йдеться про значне збільшення обертів двигунів. Швидше мало би бути 79 або 89.

08:28:47   044:  Біля 400-500 метрів.

08:28:50   Штурман: Ставати на курс?

08:28:51   Kапітан: Ні.

КОМЕНТАР: Командир може або взяти курс в бортовому комп'ютері, або зробити це вручну. Обирає друге.

08:28:51   Штурман: Біля 400-500 метрів.

08:28:54   Другий пілот: Але то товщина?

08:29:00   044:   Ти там?

08:29:03   Другий пілот: Це товщина тих хмар - 400-500 метрів?

08:29:08   044:   З того, що пригадую – на 500 метрах ми ще були над хмарами.

08:29:13   Другий пілот: А... На 500 метрах над хмарами... Добре, добре, дякую.

08:29:17   044:   Aга... Ще одне... АПМ віддалені від створу смуги десь на 200 метрів.

08:29:24   Другий пілот: Дякую.

08:29:27   Другий пілот: АПМ-и розставили.

08:29:29   Другий пілот: Від створу смуги 200 метрів.

08:29:29   Капітан: Спитай, чи росіяни вже прилетіли?

08:29:34   Другий пілот: А росіяни вже прилетіли?

08:29:40   044:   "Іл" двічі заходив і, напевно, десь полетів.

КОМЕНТАР: Пілот польського Як-40 розповів екіпажу Ту-154 про технічні умови посадки і сказав, що вантажний Іл-76 ФСБ РФ, який віз із Москви автомобілі для польської урядової делегації, після двох невдалих заходів полетів на запасний аеродром.

08:29:44   Другий пілот: Ну, зрозуміло, дякую.

08:29:46   Другий пілот: Ти чув?

08:29:46   Kапітан: Прекрасно.

08:29:47   Капітан: Хто там?

08:29:51   Другий пілот: В тебе теж?

08:29:53   Неідентифікований голос: (нерозбірливо)

08:29:57   Kапітан:   Так, Артек (Бартек)?

08:29:58   Неідентифікований голос: Він каже...

08:29:58   Другий пілот: Висотоміри 9-9-3 / 7-4-5.

КОМЕНТАР: Інформація про тиск для барометричних висотомірів – в гектопаскалях і міліметрах ртутного стовпчика.

08:30:01   Штурман: ILS, на жаль, не маємо. Курс посадки 2-5-9 виставлено. АРК в нас готові, 310/640, налаштовані. П'ятірка, шістка, автомат тяги.

КОМЕНТАР: Штурман каже, що на смоленському аеродромі немає ILS - курсо-глісадної системи, яка дозволяє точно зайти на посадку. 

310/640 – частоти, очевидно, ближнього і дальнього привідних радіомаяків аеродрому у Смоленську - які вносяться як пеленги в автоматичний радіокомпас (АРК) літака. При проходженні радіомаяків у кабіні звучить відповідний звуковий сигнал.

"П'ятірка, шістка" - навігаційне обладнання. Автомат тяги відповідає за керування швидкістю в останній фазі польоту.

08:30:07   Kапітан:   7-8.

KОМЕНТАР: Оберти двигунів.

08:30:10   Kапітан: Корсаж, польський 101, тримаємо 1500.

KОМЕНТАР: Інформація командира, що Ту-154 утримує висоту 1500 метрів.

08:30:14   Диспетчер:   Aaa... Польський 1-0-1, за тиском 7-4-5, зниження 500.

КОМЕНТАР: Диспетчер дозволяє зниження до 500 метрів за барометричним висотоміром, в який введений наданий щойно тиск.

08:30:21   Kапітан: За тиском 7-4-5, знижаємося, 500 метрів, польський 101.

08:30:23   Бортінженер:   Є 7-8.

08:30:25   Неідентифікований голос: A, Робертику, поставиш... Спасибі.

КОМЕНТАР: Роберт Гживна - другий пілот Ту-154 в той день.

08:30:26   Диспетчер: Польський 101, курс 79.

08:30:31   Капітан: Курс 79. Польський 101.

KОМЕНТАР: Екіпаж приймає вказівку про курс на 79 градусів.

08:30:32   Неідентифікований голос: Поки що нема рішення президента, що робити.

08:30:35   Неідентифікований голос: (нерозбірливо)

08:30:37   Штурман:   Еее... отримали дозвіл на 500, тобто до...

КОМЕНТАР: штурман інформує про згоду на зниження до 500 метрів, тобто до висоти кола (яке літак здійснює над аеродромом перед посадкою).

08:30:41   Kапітан:  Так.

08:30:42   Kапітан:  До висоти кола.

08:30:43   Другий пілот: До висоти кола.

08:30:45   Другий пілот: Найгірше там те, що є дірка, там хмари і вийшов туман.

KОМЕНТАР: Не зрозуміло, про яку саме дірку говорить другий пілот.

08:30:52   Неідентифікований голос: (нерозбірливо)

08:30:54   Другий пілот:   Ну й...

08:30:54   Kапітан: Що з нами, Басю?

КОМЕНТАР: Бася - зменшувально-пестливе від "Барбара". На борту Ту-154 було дві Барбари - Мацєйчик (cтюардеса) і Мамінська (головний кадровик президентської канцелярії). 

Очевидно, йдеться про 29-річну Мацєйчик. Навряд чи 36-річний Протасюк став би називати старшу за нього Мамінську у зменшувальній формі.

08:30:55   Неідентифікований голос: (нерозбірливо)

08:30:58   Другий пілот: До 500 метрів.

08:31:00   Kапітан: Добре.

08:31:01   Штурман: Еее... П'ятірка, шістка, автомат тяги.

08:31:03   Капітан: П'ятірка, шістка приготовлені і залишаюся без автомату.

KОМЕНТАР: Автомат керування тягою ще не увімкнено.

08:31:05   Неідентифікований голос: Заходить на посадку.

08:31:07   Другий пілот: Виходить, що ааа... TAWS... достатньо, щоб Зєнтас увів.

КОМЕНТАР: Можливо, екіпаж мав на увазі, що система TAWS увімкнена, хоча смоленського аеродрому нема в її базі даних. Система TAWS бачить такий аеродром як звичайний терен – поле чи луку – і сприймає захід на посадку як удар об землю. З того запису однак не можна точно зрозуміти, про що йдеться.

"Зєнтас" - очевидно, мається на увазі Артур Зєнтек, штурман Ту-154 того дня.

08:31:19   Штурман: І в цей момент маємо 5 миль від центральної.

КОМЕНТАР: Штурман інформує, що літак знаходиться 5 миль від центральної осі, десь в стороні.

08:31:55   Другий пілот: Так, а ми 5 миль де?

08:31:56   Штурман: Збоку.

08:31:57   Диспетчер: PLF 1-0-1, це Корсаж.

08:32:01   Kапітан: Відповідаємо.

08:32:02   Диспетчер: Зайняли 500 метрів?

08:32:05   Kапітан: Наразі ні, 1000, знижуємося.

КОМЕНТАР: Командир інформує диспетчера, що продовжує знижуватися до висоти 500 метрів.

08:32:55   Kапітан: Заходимо на посадку. У випадку невдалого заходу, відходимо в автоматі.

КОМЕНТАР: Капітан інформує екіпаж про своє рішення щодо посадки.

08:32:58   Бортінженер: В автоматі.

08:33:01   Другий пілот: Дасиш, Ареку (нерозбірливо).

08:33:23   Неідентифікований голос: Паливо.

08:33:25   Бортінженер: Зараз маємо 12 тон.

08:33:40   Диспетчер:   PLF 1-0-1, висота 500?

08:33:45   Kапітан: Підходимо до 500 метрів.

08:33:47   Диспетчер: Зрозумів.

08:34:07   Kапітан: 7-0.

08:34:08   Бортінженер:   7-0.

KОМЕНТАР: Обороти двигунів зменшені з 78 до 70 відсотків.

08:34:17   Kапітан: Розблокуй газ.

KОМЕНТАР: Щоб автомат міг керувати газом, треба зняти блокування.

08:34:18   Бортінженер:   7-0 виставлено, газ розблоковано.

08:34:21   Kапітан: Автомат.

08:34:22   Бортінженер: І автомат увімкнено.

08:34:27   Неідентифікований голос: 400 і зменшую.

08:34:32   Другий пілот: Є 400.

KОМЕНТАР: До автомату тяги вводиться швидкість, яка має витримувати 400 км/г. Я сам увів би таку ж саму.

08:34:34   Kапітан  (нерозбірливо)

08:34:35   Другий пілот:  3-8-0.

КОМЕНТАР: 380 км/г – швидкість, на якій випускається шасі.

08:34:43   Неідентифікований голос: Шасі.

08:34:45   Звуковий сигнал 500 Hz.

08:34:47   Неідентифікований голос: ...6...

KОМЕНТАР: Напевно, йдеться про зменшення швидкості до 360 км/г.

08:34:50   Диспетчер: PLF 1-0-1, 500 зайняли?

08:34:54   Kапітан:  Зайняли, 500 метрів.

08:34:56   Диспетчер: 500 метрів. На військовому аеродромі сідати доводилося?

08:34:56   Kапітан: Закрилки 15.

08:34:57   Неідентифікований голос: Загорілося.

08:35:02   Kапітан: Так, звичайно,

КОМЕНТАР: “Загорілося” - мається на увазі, що на табло з'явилися сигнали про те, що закрилки на крилі виходять на 15 градусів. “Так, звичайно” - відповідь на питання диспетчера про військовий аеродром.

08:35:04   Диспетчер: Прожектори ліворуч і праворуч, на початок смуги.

08:35:11   Kапітан: Зрозумів.

08:35:11   Бортінженер: Командире, борт готовий до посадки.

KОМЕНТАР: Все у приготуванні до посадки виконується згідно з процедурою.

08:35:14   Kапітан: Дякую.

08:35:14  Диспетчер:   1-0-1, виконуйте третій, радіальна 19.

08:35:19   Kапітан: Виконуємо третій, польський 101.

КОМЕНТАР: Екіпаж виконує третій розворот по колу під кутом 19 градусів. Цей розворот виводить літак на курс, перпендикулярний заходу на посадку.

08:35:21   Неідентифікований голос: 3-3-0

KОМЕНТАР: Йдеться про швидкість 330 км/г.

08:35:22   Диспетчер: Польський 101, i від 100 метрів бути готовим до відходу на друге коло.

08:35:29   Капітан: Так точно.

08:35:41   Бортінженер: І кран шасі в нейтраль, будь-ласка.

08:35:59   Штурман:   0-7 миль від осі.

KОМЕНТАР: Штурман має на увазі, що до осі злітно-посадочної смуги залишилося 0,7 милі.

08:36:25   Штурман:   0-1.

KОМЕНТАР: Наближаються до осі.

08:36:34    Неідентифікований голос:  Закрилки.

08:36:35   Другий пілот:   Закрилки 28...

08:37:01   044   Ареку, тепер видно 200.

КОМЕНТАР: Екіпаж Яка-40 повідомляє, що горизонтальна видимість на аеродромі погіршилася з 400 до 200.

08:37:01   Kапітан: Закрилки.

08:37:04   Kапітан: Дякую.

08:37:23   Kапітан: І виконуємо четвертий, польський 101.

08:37:26   Диспетчер: 101, виконуйте четвертий.

КОМЕНТАР: T-154 виконує четвертий, фінальний перед заходом на посадку розворот, який виведе його на посадочний курс.

08:38:00   Неідентифікований голос: Його вкурвить, якщо ще... (нрзб).

08:38:20   Штурман: Півмилі нам лишилося.

КОМЕНТАР: Півмилі до осі смуги.

08:38:35   Kапітан: Закрилки 3-6.

08:38:37   Другий пілот: І зменшую 300.

KОМЕНТАР: Швидкість зменшено до 300 км/г.

08:38:49   Другий пілот:   I закрилки 36, зараз у нас 28.

08:38:56   Kапітан:   Зараз.

08:38:58   Другий пілот: Закрилки 36.

08:39:00   Штурман:  Виходять.

08:39:02   Штурман:  Салон. Керування передньою стійкою шасі увімкнено. Механізація крил.

KОМЕНТАР: Штурман – згідно з процедурою – читає “карту” перед посадкою.

08:39:07   Неідентифікований голос: Механізація крила призначена для... [Голос на тлі читання карти схожий на голос генерала Анджея Бласіка, командуючого ВПС Польщі]

08:39:07   Kапітан: Закрилки 36.

08:39:08   Диспечтер: 101-ий, віддалення 10, вхід у глісаду.

КОМЕНТАР: Ту-154 є на відстані 10 км від торця злітно-посадочної смуги, виходить на глісаду, по якій має знизитися до смуги.

08:39:10   Штурман:  Стабілізатор.

08:39:12   Kапітан: Мінус 3.

КОМЕНТАР: Стабілізатор – горизонтальна поверхня на хвості – в Ту-154 є рухомим, і змінює своє положення разом із закрилками.

08:39:13   Штурман: Польотні обтяжувачі.

08:39:14   Kапітан: Вимкнені, горять.

КОМЕНТАР: Обтяжувачі – імітатори навантаження на рулі літака. "Горять" - відповідий сигнал на пульті керування.

08:39:16   Штурман: Інтерцептори.

KОМЕНТАР: Інтерцептори – аеродинамічні гальма на крилах, які зменшують швидкість літака у польоті чи під час пробігу.

08:39:16   Kапітан: Прибрані, не горять.

08:39:17   Штурман: Фари.

08:39:20   Kапітан: Випущені і увімкнені.

08:39:22   Штурман: Шасі.

08:39:22   Бортінженер: Випущене.

08:39:23   Штурман: Вентилятори коліс.

08:39:24   Бортінженер:   Увімкнені.

08:39:25   Штурман:  І керування передньою стійкою.

08:39:26   Kапітан: Увімкнене на 10.

KОМЕНТАР: Керування передньою стійкою шасі увімкнене на 10 градусів.

08:39:28   Штурман: Дякую, карта виконана.

KОМЕНТАР: Обов'язкове читання карти завершено. Все відбувається зігдно з процедурою.

08:39:30   Диспетчер: 8 на курсі і глісаді.

KОМЕНТАР: Смоленський диспетчер (військова посада - керівник зони посадки) майор Риженко відстежує рух польського літака на екрані (майор працює на військовій техніці - радіолокаційній системі посадки РСП-6М2) та інформує екіпаж про те, що Ту-154 знаходиться на відстані 8 км від смуги і на правильній глісаді.

08:39:33   Kапітан: Шасі, закрилки випущені, польський 101.

08:39:37   Диспетчер:  Смуга вільна.

08:39:40   Диспетчер: Посадка додатково. 120 – 3 метри.

КОМЕНТАР: Контролер надає напрямок (курс 120) і силу (3 м/c) вітру на аеродромі. Фраза "посадка додатково", яка прийшла з радянського радіообміну, означає, що диспетчер не санкціонував посадку і планує дати окрему команду пізніше, в залежності від розвитку обставин, але до висоти прийняття рішення (100 м).

08:39:45   Kапітан: Дякую.

08:39:49   Диспетчер: Підходите до дальнього, на курсі та глісаді, віддалення 6.

КОМЕНТАР: Диспетчер інформує, що Ту-154 наближається до дальнього привідного радіомаяка.

08:39:50   Звуковий сигнал 845 Hz.

КОМЕНТАР: Сигнал такої частоти звучить у кабіні, коли літак з налаштованим на відповідну частоту радіокомпасом пролітає над дальнім приводом (6 км від торця посадочної смуги).

08:39:52   Неідентифікований голос: Дальній.

08:39:57   Неідентифікований голос: 400 метрів.

KОМЕНТАР: Йдеться про висоту, на якій знаходиться літак.

08:40:06   TAWS   TERRAIN AHEAD

08:40:13   Диспетчер: 4 на курсі та глісаді.

КОМЕНТАР: Диспетчер інформує, що літак віддалений на 4 км від початку смуги і перебуває на правильному курсі та глісаді. Система TAWS інтерпретує зниження як політ до землі і починає інформувати про загрозу.

08:40:16   Капітан: На курсі та глісаді.

08:40:19   Штурман   300.

08:40:24   Штурман:   (250).

08:40:26   Диспетчер: 3 на курсі та глісаді

08:40:31   Диспетчер: Фари увімкніть.

КОМЕНТАР: Вочевидь, диспетчер сподівається, що зможе візуально побачити літак (світло його фар, розташованих на передній стійці шасі).

08:40:32   TAWS   TERRAIN AHEAD.

08:40:32   Штурман:   200.

08:40:34   Kапітан: Увімкнені.

08:40:37   Штурман:   150.

08:40:38   Диспетчер: 2 на курсі та глісаді.

KОМЕНТАР: Диспетчер інформує, що Ту-154 залишається 2 км до початку смуги. Штурман озвучує висоту 150 метрів.

08:40:39   TAWS   TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD.

08:40:41   Неідентифікований голос: 100 метрів.

08:40:42   Штурман:   100.

08:40:42   TAWS   PULL UP, PULL UP.

КОМЕНТАР: Система TAWS рекомендує пілоту: “ВГОРУ”

08:40:44   TAWS   PULL UP, PULL UP.

08:40:46   TAWS   TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD.

08:40:48   Штурман:   100.

08:40:49   Другий пілот: В нормі.

08:40:49   Штурман:    90.

08:49:49   TAWS   PULL UP, PULL UP.

08:40:50   Штурман:   80.

08:40:50   Другий пілот:  Відходимо.

КОМЕНТАР: Другий пілот Роберт Гживна пропонує капітану припинити захід на посадку.

08:40:51  Звуковий сигнал 400 Hz. (Висота прийняття рішення)

08:40:51   TAWS   PULL UP, PULL UP.

08:40:51   Штурман:   60.

08:40:52   Штурман:   50.

08:40:52   Диспетчер: Горизонт, 101.

КОМЕНТАР: Диспетчер вперше наказує екіпажу Ту-154 перевести літак у горизонтальний політ.

08:40:53   Штурман:   40.

08:40:53   TAWS   PULL UP, PULL UP.

08:40:54   Штурман:   30.

08:40:54   Диспетчер: Контроль висоти, горизонт.

08:40:55   Штурман:   20.

08:40:56   Звуковий сигнал 400 Hz. AБСУ.

08:40:56   Звуковий сигнал 800 Hz. Ближній привід.

КОМЕНТАР: Звук сигналізує екіпажу, що літак пройшов над ближнім привідним радіомаяком, розташованим за кілометр до початку смуги.

08:40:56   Звуковий сигнал 400 Hz. AБСУ.

08:40:56   TAWS   PULL UP, PULL UP.

08:40:57     Звуковий сигнал 400 Hz. AБСУ.

KОМЕНТАР: АБСУ означає сигнали автопілота. Два перші сигнали то почергово: відключення повздовжнього каналу автопілота (потягненням за штурвал) і відключення поперечного каналу автопілота (ручне додання газу). Очевидно, хтось із пілотів таки вирішив припинити захід і відійти на друге коло.

08:40:58   TAWS   PULL UP, PULL UP.

08:40:59   Шум від зіткнення з деревами.

08:41:00   Другий пілот: Курва мать!

08:41:00   TAWS   PULL UP, PULL

08:41:02   Диспетчер: Відхід на друге коло!

08:41:02   Неідентифікований голос: Курвааааааа!...

08:41:05   КІНЕЦЬ ЗАПИСУ

***

Реконструкція катастрофи від смоленчанина Сергія Амєліна

Від моменту, коли прозвучав сигнал про висоту прийняття рішення, до першого зіткнення з деревами пройшло 8 секунд. Від моменту, коли прозвучав сигнал про висоту прийняття рішення, до моменту, коли пілоти вирішили відійти на друге коло, пройшло 5 секунд.

Їм не вистачило кількох секунд, щоб yрятуватися - в момент зіткнення з фатальною березою літак уже набирав висоту.

Стрімкість, з якою Ту-154 втрачає висоту (10 м/с замість прийнятих 4 м/с) - основний момент у обговореннях поведінки екіпажу.

Стенограму переговорів диспетчерів аеропорту "Сєвєрний" читайте тут

 Підготував: Павло СОЛОДЬКО

Клим Семенюк мав з Василем Стусом одного слідчого та Медведчука за адвоката, але не були особисто знайомі

Ми боремось за нашу незалежність сьогодні, оскільки попередні покоління боролися за неї та зрештою її здобули. Із загальної кількості репресованих українців багато абсолютно невинних людей, які навіть і не думали про вільну Україну. Про ту, яку думав Клим Семенюк. Саме завдяки йому і таким, як він, ми маємо за що боротися зараз.

Випускник Лубенської гімназії, видатний правник УНР: до 160-річчя Сергія Шелухіна

6 жовтня минула 160-та річниця з дня народження Сергія Шелухіна – соратника Симона Петлюри, Генерального судді УНР, міністра судових справ УНР, юриста-правника, Генерального прокурора у добу Центральної Ради, письменника, історика та дипломата, учасника п'яти наукових товариств, обстоювача автокефального статусу Православної Церкви України, громадського і політичного діяча.

До питання правового статусу Східної Галичини у 1918-1939 роках

Встановлення Польщею контролю над територією Східної Галичини у період після листопада 1918 року відбулося внаслідок здійснення Польщею агресії проти ЗУНР, окупації та подальшої анексії Східної Галичини.

Закордонне представництво УГВР. "Америка нам допоможе!"

Після того, як органи нквс урср у 1944 році отримали інформацію про створення Української Головної Визвольної Ради (УГВР) і захопили протоколи установчих зборів цього повстанського тимчасового парламенту або уряду воюючої України, перед ними постало завдання знайти всіх його активних діячів. Але пошуки на українських теренах виявилися марними.