Фортуна і потоп

3 грудня 1872 року на зборах лондонського «Товариства біблійної археології» дослідник старовинних клинописних текстів Джордж Сміт виступив з доповіддю, яка одразу стала світовою сенсацією. Він стверджував, що знайшов серед табличок, які зберігалися в Британському музеї, запис давньої легенди про Всесвітній потоп.

 

3 грудня 1872 року на зборах лондонського "Товариства біблійної археології" дослідник старовинних клинописних текстів Джордж Сміт виступив з доповіддю, яка одразу стала світовою сенсацією. Він стверджував, що знайшов серед табличок, які зберігалися в Британському музеї, запис давньої легенди про Всесвітній потоп. Ця легенда була дуже подібною до біблійної – аж до деяких дрібних деталей, і водночас цілком самостійною. За сюжетом у ній фігурували одразу кілька богів, а ім'я будівничого рятівного ковчега було зовсім не Ной, а Утнапіштім.

Багато хто розцінив відкриття Сміта як зазіхання на авторитет Святого Письма – хтось з радістю, хтось з обуренням. Ті, хто не хотіли вірити почутому, хапалися за будь-які протиріччя в повідомленні дослідника. Чи не найбільше кпинів викликали його слова про те, що він знайшов лише фрагмент давньої поеми, і переривши сховище музею, так і не знайшов табличок з продовженням оповіді – як мабуть, залишилися на місці розкопок – в Месопотамії на руїнах ассирійської столиці Ніневії.

Скептики на це із сарказмом зауважували – якщо Сміт настільки впевнений в своїх припущеннях, хай поїде на береги Тігра і знайде таблички на місці. Побажання нагадувало казкове "піди туди, не знаю куди". Жодних гарантій того, що записи взагалі існували, а якщо існували – то збереглися за стільки століть. Та й якщо таки збереглися, шансі відшукати їх на величезній території людині, що до того не мало жодного досвіду розкопок здавалися мізерними.

Але недоброзичливці просто не розуміли з ким мали справу.

Сміт був людиною не просто наполегливою, а надзвичайно наполегливою. Вихідець з робітничої родини, він в юності просто не мав грошей на класичну освіту. Але руки не склав, влаштувався на роботу до видавництва, здобув навички гравіювання банкнот, а у вільний час, якого насправді мав обмаль, читав - усе, до чого лише міг дотягнутися - про історію Месопотамії.

І доля зрештою почала йому посміхатися. На хлопця, зосередженого вивченням клинописних табличок у Британському музеї, звернув увагу єгиптолог Семюель Бірч, директор Департаменту старожитностей. Він порадив долучити його до роботи найвідомішому англійському ассирологу Генрі Роулінсону. Той дуже швидко оцінив талант і працелюбність Сміта. Який врешті-решт став старшим помічником у відділі ассиріології.

Знахідка таблички з записом легенди про потоп була не першим відкриттям Сміта. Але вона і його самого вразила до глибини душі. За словами дослідника, коли він зрозумів, що саме тримає в руках, то почав кричати і зривати з себе одяг, настільки великим виявилося потрясіння.

Втім, одна справа – робити відкриття, досліджуваючи написи у лондонському кабінеті, і зовсім інша – копати під пекучим сонцем в Месопотамії. А публіка вже завелася в очікуванні розв'язки… Редактор "Дейлі телеграф" Едвін Арнольд навіть встановив приз у тисячу фунтів для будь-кого, хто знайде таблички із завершенням оповіді про потоп. Втім, для Сміта це вже було справою честі. Він зголосився їхати до Ніневії.

І сталося неймовірне – фортуна, мабуть, поцілувала його цього разу просто в маківку. Вже на п'ятий день розкопок він їх знайшов! Таблички, які містили не лише розповідь про пригоди Утнаіштіма, а цілий епос про Гільгамеша - який тепер вважають найдавнішою епічною поемою в історії. Та й цим відкриття Сміта не обмежувалося. Серед інших знахідок – а таблички він викупав сотнями - були, скажімо, докладні списки династій давніх царів. Це теж була сенсація. Проте для світу навіть вона поблякла на тлі завершення епопеї з потопом.

Вже через кілька місяців Сміт поїхав у свою другу експедицію до Месопотамії, а ще через два з половиною роки – у третю. Він працював просто несамовитими темпами, відкопуючи, розшифровуючи, інтерпретуючи і знову копаючи… Ніби відчуваючи, що часу в нього вже майже не залишилося.

Доля і справді подарувала йому неймовірний - до того ж подвійний успіх, але вона ж і обірвала його життя. Просто посеред шляху… В селі Ікізче біля Алеппо дослідника звалила з ніг дизентерія. У серпні 1876 року його не стало – менше ніж через чотири роки після відкриття, яке принесло Сміту світову славу.

Теми

Богдан Червак: Андрій Мельник і масакра у Львові 1925 року

16 вересня 1925 року серед ночі озброєні кийками охоронці вривалися у тюремні камери, силоміць викидували на коридор в'язнів і там починали їх бити кийками. У камеру, де перебував Андрій Мельник, направили двох головорізів Бора і Стонжка, що мали садистські нахили.

Олексій Мустафін: Свідок Армагеддона

Навесні 1457 року до нашої ери в долині біля міста Мегіддо фараон Тутмос III Менхеперра – найбільший з найвідоміших нам завойовників в історії Давнього Єгипту – здобув найблискучішу свою перемогу. Цю битву вважають першою детальною описаною битвою в історії людства. І місцем останньої битви добра і зла, біблійним Армагеддоном.

Олексій Макеєв : Що таке свобода? Український переклад Берлінської промови

Цього тижня виголосив на запрошення Фонду Фрідріха Науманна ХІХ Берлінську промову про свободу. Це традиційний для Берліна захід, який відбувається прямо біля Бранденбурзьких воріт. Раніше в різні роки промовцями були, наприклад, премʼєри Естонії Кая Каллас, Нідерландів Марк Рютте, британський історик Тімоті Ґартон Еш чи колишній Федеральний президент Німеччини Йоахім Ґаук. Вперше – українець.

Антон Дробович: 10 принципів меморіалізації війни

Хоча повномасштабна війна за нашу незалежність і досі триває, проте громади, родини загиблих і суспільство загалом не відкладають справу увічнення пам'яті та збереження правди про її перебіг до закінчення бойових дій. Для багатьох це можливість зберегти гідність людей і єдиний доступний спосіб установити соціальну й історичну справедливість.