Бориспільське повстання 1920 року

У травні-червні 1920 року в Борисполі спалахнуло антибільшовицьке повстання. В цей час українсько-польські війська зайняли Київ, тому бориспільчани, сподіваючись на підтримку, підняли атибільшовицьке повстання у місті та взяли владу до своїх рук.

 

У травні-червні 1920 року в Борисполі спалахнуло антибільшовицьке повстання. В цей час українсько-польські війська зайняли Київ, тому бориспільчани, сподіваючись на підтримку, підняли атибільшовицьке повстання у місті та взяли владу до своїх рук. На жаль, контрударом, більшовики стримали Петлюру та поляків, і до Борисполя їхнє військо не дійши, натомість у місто ввійшла 58-а дивізія 12-ї армії рсфср.

Дивізією керував калмик Ока Городовіков, в дивізії було багато калкмицьких кавалеристів… Маючи чисельну перевагу більшовики подавили повстання і жорстоко розправилися із повсталим містом. Дві третини Борисполя було спалено, а кожного 5-го чоловіка розстріляли…

Загиблих і страчених повстанців поховали у спільних могилах, на кладовищах Борисполя.

Найбільше – близько трьох сотень – на Книшовому кладовищі, де була могила видатного українця, автора слів до нашого гімну, Павла Чубинського… Пізніше на цьому ж кладовищі ховали загиблих від голоду 1932-1933 рр., та жертв репресій. Кількість похованих невідома, адже російські варвари усіляко стирали історію про повстання із народної пам'яті, та і про голодомор також, і про Чубинського. Тому кладовище знесли.

Лише у 1990 році, з ініціативи Народного руху України, було приблизно встановлено, де знаходилась могила Павла Чубинського, встановлено дубові хрести в пам'ять жертв Голодомору 1932-1933 років та розстріляних бориспільців, учасників антибільшовицького повстання 1920 року. А нині тут меморіальний комплекс.

 

Вдалося встановити частину прізвищ повстанців та чим вони займались у житті – про це говорять меморіальні таблички. Унікальний комплекс, який розташований поряд із дорогою на Київ. Я переписав роди занять похованих у братській могилі людей, більшість з яких, були повстанцями. Дуже цікаво:

– селян – 41;

– селян-одноосібників – 13;

– робітників – 12;

– бандуристів – 5;

– вчителів -6;

– рахівників – 5;

– сторож, охоронець – 3;

– червоноармієць -4;

– староста церкви;

– працівник торгівлі – 2;

– референт споживспілки;

– інспектор;

– художник;

– Касир;

– завідувач Київторгу;

– директор млина;

– начальник відділу механізації;

– двірник;

– приватний швець;

– заступник директора обсерваторії;

– контролер;

– начальник контори комунгоспу;

– ветлікар;

– технік геодезист;

– професор;

– обліковець;

– агороном;

– завідувач цеху хлібопекарні;

– керівник осередку просвіти;

– лікар;

– тарифікатор;

– завідувач сільпо;

– власник крамниці;

– санітарка;

– директор нафтобази;

– актор;

– начальник ветпункту;

– редактор газети;

– письменник;

– священик;

– фельдшер;

– механік;

– мірошник;

– директор маслозаводу.

Богдан Червак: Андрій Мельник і масакра у Львові 1925 року

16 вересня 1925 року серед ночі озброєні кийками охоронці вривалися у тюремні камери, силоміць викидували на коридор в'язнів і там починали їх бити кийками. У камеру, де перебував Андрій Мельник, направили двох головорізів Бора і Стонжка, що мали садистські нахили.

Олексій Мустафін: Свідок Армагеддона

Навесні 1457 року до нашої ери в долині біля міста Мегіддо фараон Тутмос III Менхеперра – найбільший з найвідоміших нам завойовників в історії Давнього Єгипту – здобув найблискучішу свою перемогу. Цю битву вважають першою детальною описаною битвою в історії людства. І місцем останньої битви добра і зла, біблійним Армагеддоном.

Олексій Макеєв : Що таке свобода? Український переклад Берлінської промови

Цього тижня виголосив на запрошення Фонду Фрідріха Науманна ХІХ Берлінську промову про свободу. Це традиційний для Берліна захід, який відбувається прямо біля Бранденбурзьких воріт. Раніше в різні роки промовцями були, наприклад, премʼєри Естонії Кая Каллас, Нідерландів Марк Рютте, британський історик Тімоті Ґартон Еш чи колишній Федеральний президент Німеччини Йоахім Ґаук. Вперше – українець.

Антон Дробович: 10 принципів меморіалізації війни

Хоча повномасштабна війна за нашу незалежність і досі триває, проте громади, родини загиблих і суспільство загалом не відкладають справу увічнення пам'яті та збереження правди про її перебіг до закінчення бойових дій. Для багатьох це можливість зберегти гідність людей і єдиний доступний спосіб установити соціальну й історичну справедливість.