«Слов’яни». Передпрем’єрні нотатки

Промо-ролик нового 12-серійного українсько-словацького серіалу "Слов'яни" на YouTube уже третій місяць, але трапився автору цих рядків на очі лише на минулих вихідних. У Словаччині прем’єра цієї кіносаги вже відбулася 10 березня на телеканалі TVJOJ. Українські глядачі зможуть побачити її на телеканалі «1+1» сьогодні 3 травня.

 
Джерело: www.cinema.in.ua

Не видівши жодної серії, марна справа чи то хвалити фільм, чи то"утюжити" його. Адже не можна скласти повноцінне уявлення про кіно на підставі лише його коротких фрагментів, зібраних у двохвилинну рекламу. Однак деякими попередніми міркуваннями, пов'язаними не стільки з фільмом, скільки взагалі зі слов'янською темою в популярній культурі, хотілося би поділитися.

Ранній досвід "заповнення прогалин"

Ще в дитинстві (це все 1970-ті роки, щоб було зрозуміло) ваш покірний слуга намагався знайти якусь літературу про давніх слов'ян. Перед тим обчитався"Книгой будущих командиров" письменника Мітяєва, дефіцитним на той час романом Валентина Іванова "Русь изначальная" і "Книгою для читання з історії середніх віків".

За браком інформації фантазував – і в дитячій уяві поставали картини, в чомусь подібні до того, що пропонується в цьому ролику (і очевидно в серіалі також).

Потім статті про (прости, Господи) "Велесову книгу" в радянському журналі "Техника – молодежи".

Потім трапилася на очі трилогія Дмитра Міщенка "Синьоока Тивер", "Лихі літа Ойкумени" і "Розплата" (це вже в період навчання на факультеті іноземних мов у Ніжинському університеті). Там у центрі сюжету, яку і у фільмі, судячи з трейлеру, теж слов'яно-аварський конфлікт.

Написано, до речі, досить непогано з літературної точки зору. І фантазування хоча й вистачає, але воно хоча б не таке неоковирне, як у "Мечі Арея" Івана Білика.

Це вже потім стало зрозуміло, що не можна вивчати історію за художніми творами – ані за романами, ані за фільмами, ані за поемами. Адже фантазія авторів може так розгулятися, що незміцнілому розуму важко розібратися що й де. Тим більше, все це творилося в умовах недоступності (або важкодоступності) широкій публіці історичних джерел і наукових опрацювань.

Логічно відтак припустити, що й усі ці псевдослов'янські "нео-культи" виникли саме через цю причину. Або ж через те, що їхні засновники і адепти обчиталися поганих книжок. Тих, що писалися з метою "компенсаторної" функції, себто задля подолання так званого "комплексу національної неповноцінності" перед або більш розвинутими країнами, або окупаційними режимами.

 
Кадр із серіалу 
Джерело: www.cinema.in.ua

Саме так, до речі, постав цикл про короля Артура в Британії. Саме цим можна пояснити і появу "Краледворського рукопису" в Чехії, і "Меча Арея" в Україні (тоді ще Українській РСР).



"Слов'яни", "Вікінги" і інші

Тепер до самого серіалу, котрого ми ще не бачили. Ну, те, що з особливою увагою його оглядатимуть нео-, псевдо- чи квазі-язичники – це зрозуміло. Історики з ре конструкторами теж дивитимуться, і то прискіпливо, вишукуючи ляпи і бліх.

Фільм, до речі, заанонсований у промо-ролику як "історичний серіал з елементами фентазі". Хоча можна витлумачити й навпаки – "фентазі-серіал з елементами історії". Але гаразд, приймемо те застереження, що до казок не можна підходити з тими ж самими критеріями, що й до документалістики.

Це дає можливість ставитися до серіалів типу "Вікінги" (привіт видатній українці Кетрін Винник!) чи "Останнє королівство" цілком спокійно й навіть не без цікавості. Навіть попри те, що там стільки всього нафантазовано, а сценаристи, костюмери і зброярі всі купно й просто безбожно змішують стилі й епохи та ще й щось від себе додають.

І очевидно так само варто сприймати й серіал "Слов'яни".Щоправда, як стверджують творці фільму, до реквізиту вони підійшли досить ретельно.

Тут варто пригадати фільм Єжи Хоффмана "Коли сонце було богом" (2003). Треба віддати належне екранізатору "Трилогії" Сенкевича – костюмери його команди прагнули слідувати археологічній науці, наскільки це можливо за умов повної відсутності органічних решток серед тогочасних артефактів.

Цікаво, що щити у слов'янських персонажів фільму Хоффмана подібні до тих, рештки яких були знайдені під час розкопок (кому цікаво – відсилаю до праці Марії Гімбутас "Слов'яни"). Хоча, звичайно, про повну точність говорити не доводиться – досить згадати ту чудернацьку броню, в яку був вбраний мій улюблений ще з дитинства Даніель Ольбрихський.

Кадр із серіалу
Кадр із серіалу
Джерело: www.cinema.in.ua


А що каже історія?

З того, що відомо з наукових праць і хронік (зокрема, з "Хроніки Фредегара"), перша слов'янська держава, котра фіксується в письмових джерелах під назвою Само, виникла в 620-х роках внаслідок успішного повстання проти аварів.

Її територія є предметом наукових суперечок. Різні гіпотези вміщують її на території сучасних Чехії, частково Австрії, Польщі, Угорщини, Словенії і – увага! – Словаччини.

Однак вирішальна роль у подоланні Аварського каганату як держави все ж належить Франкському королівству. Наприкінці VIII століття король франків Карл Великий провів кілька успішних походів на аварів.Зрештою, на початку ІХ століття каганат припинив існування.

Що ж до участі слов'ян у цих походах, то хроніки згадують вождя Войнимира. Близько 791-792 рр. він здійснив рейд у володіння каганату після того, як франки добряче пошарпали аварів у попередніх битвах. У Войнимира була особлива місія: захопити аварську казну, яка складалася з данини, отриманої переважно з Візантії за останні двісті років. З цим завданням слов'яни благополучно впоралися.

А що ж наші (тобто – українців) безпосередні предки? Тут в першу чергу пригадується "Повість временних літ", де фіксується приказка "Погибошааки обри" (авари – Ю. Р.). Невідомо, наскільки можна вважати її реальною, а не домислом автора цієї хроніки (ним зараз вважається не Нестор, а Сильвестр).

Але, незалежно від цього, смисл приказки ось у чому. "Обри" зникли не лише несподівано й безслідно, але також (що в нашому випадку особливо важливо) – без жодних зусиль з боку "праукраїнців", яких ті ще недавно гнобили.

І хтозна, може саме з тих часів походить наша нинішня непереборна любов до "халяви"?

0004 Кадр із серіалу
Кадр із серіалу
Джерело: www.cinema.in.ua


"Слов'яни" і міфи

Не беремося судити, чи вдасться творцям фільму зробити "слов'янську тему" модною – як на це сподівається креативний продюсер фільму Олена Бобровська. "Слов'янська міфологія не менш цікава, ніж давньогрецька чи єгипетська", - переконує вона.

Проблема однак у тому, що від слов'янської міфології, на відміну від германської і кельтської, взагалі мало що залишилося. Нинішнім нащадкам вікінгів поталанило зі Сноррі Стурлуссоном, котрий встиг у другій половині ХІІІ ст. зафіксувати вікінгівські саги і міфи з повним "циклом богів і героїв" – благо, у скандинавів була потужна усна традиція.

У слов'ян же свого Стурлуссона не було. Тому й доводиться задовольнятися більш чи менш переконливими реконструкціями на підставі записів і згадок у відносно пізніх, вже християнських джерелах, а також фольклору.

І інтрига полягає в тому, якою саме версією реконструкції слов'янської міфології скористалися творці серіалу. Найбільш вдалою на сьогодні вважається та, що виконана польським істориком Олександром Гейштором та його учнями.

Наприкінці зазначимо, що ті з українців, котрі вже бачили прем'єру "Слов'ян" у Словаччині, інколи порівнюють серіал із українським фільмом "Захар Беркут" (2019) – такою собі казкою для дорослих.

Може й так. Фільм, до речі, автор цих рядків подивився з цікавістю. Хоча зрозуміло, що ані фільм, ані повість Івана Франка нічого спільного з історією не мають. А от держава Само все ж таки існувала…

 
Кадр із серіалу
Джерело: www.cinema.in.ua

Богдан Червак: Андрій Мельник і масакра у Львові 1925 року

16 вересня 1925 року серед ночі озброєні кийками охоронці вривалися у тюремні камери, силоміць викидували на коридор в'язнів і там починали їх бити кийками. У камеру, де перебував Андрій Мельник, направили двох головорізів Бора і Стонжка, що мали садистські нахили.

Олексій Мустафін: Свідок Армагеддона

Навесні 1457 року до нашої ери в долині біля міста Мегіддо фараон Тутмос III Менхеперра – найбільший з найвідоміших нам завойовників в історії Давнього Єгипту – здобув найблискучішу свою перемогу. Цю битву вважають першою детальною описаною битвою в історії людства. І місцем останньої битви добра і зла, біблійним Армагеддоном.

Олексій Макеєв : Що таке свобода? Український переклад Берлінської промови

Цього тижня виголосив на запрошення Фонду Фрідріха Науманна ХІХ Берлінську промову про свободу. Це традиційний для Берліна захід, який відбувається прямо біля Бранденбурзьких воріт. Раніше в різні роки промовцями були, наприклад, премʼєри Естонії Кая Каллас, Нідерландів Марк Рютте, британський історик Тімоті Ґартон Еш чи колишній Федеральний президент Німеччини Йоахім Ґаук. Вперше – українець.

Антон Дробович: 10 принципів меморіалізації війни

Хоча повномасштабна війна за нашу незалежність і досі триває, проте громади, родини загиблих і суспільство загалом не відкладають справу увічнення пам'яті та збереження правди про її перебіг до закінчення бойових дій. Для багатьох це можливість зберегти гідність людей і єдиний доступний спосіб установити соціальну й історичну справедливість.