Спецпроект

Історія Голоду: "Він ще живий, бо очі відкриті, а лежить як мертвий"

Куркулі - це працьовиті люди, яким учепили ярлик. Їх у Сибір, а тут залишилися, улюблені для совєтской власті, бідняки - і багато з них тому були бідні, бо ж ледачі, не хотіли працювати як треба!

Текст опубліковано в рамках проекту спогадів і переказів про Голодомор 1932-33 років "Історія Голоду". 

Великим здивуванням стало повідомлення колег, що у Трускавці живе свідок Голодомору. Я домовився про зустріч, щоб записати спогади.

Віктор НАГУРНИЙ народився 23 листопада 1919 р. в с. Купелі Волочиського району Хмельницької області у селянській родині середнього рівня достатку: мали двох коней, одну корову з телицею, три гектари землі.

Батько врятував всю сім'ю від депортації до Сибіру, коли продав коней та виїхав на будову Дніпрогесу (Головне політичне управління не вивозило неповні багатодітні сім'ї).

У Віктора було двоє братів: старший Яків, молодший Володимир та наймолодша сестричка Марія. Йому було 13-14 років, коли родина пережила Голодомор.

Пропоную витяги з півторагодинного інтерв'ю з паном Віктором, що стосуються подій Голодомору у його селі на кордоні із тодішньою Польщею, де голод не набув великих масштабів:

-----------------------------------------------

Почалося з виселення куркулів. Це ті працьовиті люди, яким їм вчепили ярлик. Вони посіяли хліб, а зібрати його не змогли - бо були вже в Сибіру. А тут залишилися, улюблені для совєтской власті, бідняки - 50 або й більше відсотків з них тому були бідні, бо ж ледачі, гнилі, не хотіли працювати як треба!

А як зробилися куркулі? Після революції видавали пайки [земельні наділи - І.Д.]. В той період видавали по 2 га на душу населення. А в кого були діти? - в бідняка - і він одержав 10 га землі на дітей, і ще на себе - разом 12.

Про "порізку" землі, куркулів та зміну селянського укладу

А якщо це був розумний - бідний, але розумний - і трудяга, то він займався тими гектарами 18 годин на добу. Він не спав! В результаті, за яких 8-10 років з 1918/1920 до 1930 він зробився заможним: вже були коні і плуг, і рало.

Як була брехлива влада, то один бідний на другого писав або заявляв [доноси до органів ҐПУ - І.Д.], що от він такий, а він такий. Той бідний сидів у буфеті і п'янствував, а багатий працював 18 годин на добу! І от в результаті кляузи, трудовому чоловікові приліпляли ярлик "куркуль" і в Сибір.

Я це пам'ятаю дуже добре, як виселяли куркулів. В 30-му році ми сиділи на вікні. А мороз був 28-30 градусів. З сусіднього села, за 2 км, везли куркулів. На "ґринджолах" [сани без бокових бортів - І.Д.] 3-4 дітей накритих периною. Пір'я з перини збилося на ноги і діти залишилися під домотканим сукном. І кричать від холоду.

Кампанія з розкуркулення: як добивали українське селянство

А за ними біжить мати-куркулька, молода жінка, років 25-30: змучена, в кожушині та червоною хусткою оперезана. І вона ... от я сам розчулився [витирає сльози] ... плаче, бо вона не може нічим помогти своїм дітям. Їх везли 15 км. Це все спеціально робилося на їх погибель. Везли їх до залізниці, де стояв товарняк. І цілий місяць - до Сибіру. Кого вони туди привезли?

Про колгоспне будівництво: скільки існував Союз, в нас стільки й гноїли картоплю, бо про сховища ніхто не думав. Привезли зерно, картоплю та висипають з машини чи підводи до кагати. А коли дощ йде - накривають. В результатi на весну воно все зoгнило. І списали 18 кагат по 70 м довжини.

 Віктор Нагурний. Фото Ігоря Дерев'яного

А нащо коней у колгоспі звели докупи?! Бідняцькі коні їли солому, а куркульські - "обрік" із зерном - і це були коні. А ота одна коняка у бідняка і та була хвора "сапом". Коли взяли тих коней докупи і не дали оброку, не було нічого - коні гризли дерев'яну огорожу! І так вони там здихали.

Там біля коней ходив такий, що не знає, що таке кінь, або що таке копито [сміється] і привіз він їм соломи. Ще й п'яний був, бо кращу солому завіз до жида, а той дав йому пляшку горілки, а сюди привіз якої-небудь і кинув на підлогу.

"Чорні дошки" - економічний метод знищення селян (СПИСОК СІЛ)

Для перевірки на "сап" викликали медкомісію з району, і приїхав лікар з фельдшерами і провели т.зв. "малінізацію". Ставили коней в шнурок і капали малінін в око. В хворого коня виділявся гнойовий шнурок з ока. З 400 коней хворих знайшли більше 50. Та комісія поїхала, а в колгоспі хворих коней не ізолювали.

Потім викликали комісію з Проскурова (нинішній Хмельницький - ІП), більш авторитетну. Зробили повторну "малінізацію" 80 хворих коней. А через два місяці ту комісію арештували та розстріляли як ворогів народу, що боролися проти колгоспного будівництва та радянської влади. А злочинець той, хто зібрав тих коней докупи!

У селі осіб 5, може більше, лежали попід плотами з розпухлими від голоду ногами. З тих ніг текла вода. То так дивишся: він ще живий, бо очі відкриті, а лежить як мертвий. Як батько був на будівництві Дніпрогесу, а ми майже пухли від голоду, ми, з сестрою та братом, ходили 500 м через дорогу, де лежали колгоспні кагати. В тарілочку збирали мерзлу картоплю...

Це вже не картопля була, а таке, як терте, напівгниле. Ми з середини вибирали у каструльку, а тоді брали віск на сковороду. А на неї клали картоплю і робили такі "кучмани", як тепер називають оладді, чи як? От з такого гнилля.

Павуки, очерет і лелеки. Що їли під час Голодомору

На ялинках у парку, де раніше поміщик жив поміщик, було дуже багато було воронячих гнізд. Ми лазили з торбами на ті дерева і ловили пташенят, поки ті ще не літали. Можна було взяти у торбу штук десять-п'ятнадцять. От приніс то додому, ошпарили і приготували. М'ясо... Крупами такого не вигодуєш, як вони хробаками. От таке курча з'їв і кружку випив юшки з наваром і таким чином жили...

-------------------------------------------

Запис спогадів відбувся 22 жовтня 2010 року у санаторії "Конвалія", він зберігається у фондах Національного музею-меморіалу жертв окупаційних режимів "Тюрма на Лонцького" у Львові, старшим науковим співробітником якого я є.

Згодом Віктор Нагурний служив у Червоній армії в 1939-1940 рр. у Пінську та бачив, як НКВД арештовували і депортували польських офіцерів та багатьох українських солдат, що служили у Війську Польському. В 1944-1945 рр. знову був на фронті.

Французький комікс про Голодомор і ностальгію за СРСР

Друга світова для Віктора скінчилася в Чехії у Подєбрадах. Лише тоді він зміг здійснити власну мрію - завершити навчання у ветеринарному училищі.

На завершення. Під час нашої розмови до кімнати зайшла жінка та просила поради, як їй лікувати домашню худобу. Пан Віктор усе пояснив: при якій температурі, які ліки давати, яку дозу і навіть пояснив, як їх вводити. Цей чоловік 23 листопада відсвяткував свій 91 рік. Дай Боже Вам здоров'я, пане Вікторе!

Інші спогади і перекази з проекту ІП "Історія Голоду. Розкажіть, як ваша родина пережила 1932-1933 роки" читайте тут.

 

Роман Кабачій: Прецедент Пужників

Чим відомі Пужники – колишнє польське село, де у квітні має розпочатися процес ексгумації загиблих у 1945-му мешканців?

Ігор Полуектов: Остафій Дашкович і 112 окрема бригада Сил територіальної оборони ЗСУ

Черкаський і канівський староста Остафій Дашкович був одним із учасників військового походу на Московію 1521 року. Союзницькі українсько-татарські війська перемогли московське військо на річці Ока, зруйнували Володимир, Нижній Новгород та понищили територію Московського князівства аж до самої Москви. Тоді, 504 роки тому, за результатами відчайдушної звитяги українців та кримських татар, московський князь визнав свою васальну залежність від кримського хана і зобов'язався платити йому данину.

Олег Пустовгар: Художник, архітектор, етнограф, засновник Миргородського музею: до 170-річчя Опанаса Сластіона

1884 року в журналі "Нива" Опанас Сластіон надрукував малюнок до поеми "Катерина". Цей успіх спонукав до подальшої роботи над ілюструванням творів Шевченка. Ними молодий художник заслужив славу першого ілюстратора Тараса Шевченка.

Віктор Остапчук: На схилі літ пожив в самостійній Україні. Пам'яті Петра Остапчука

30 тому відійшов у вічність мій батько Петро Остапчук. В статті коротко його життєвий шлях від с. Верби в 1915-му до тої самої Верби в 1994 році: хутір, семінарія в Крем'янці, в'язниця в Дубні, просвітянство на Холмщині, філософія в Берліні, газета "Волинь" у Рівному та "Пінська правда" на Поліссі, втечі від НКВД та німецького СД, еміграція і повернення в Україну. Там і Гоголь, і Берестечко, Штуль і Самчук, та Сеник і Сціборський. Та після смерті з гробу удар по УПЦ-МП...