Індустріальна ніч у Донецьку. Аналог "ночі музеїв". ФОТО
Донбас - унікальна пам'ятка індустріалізації 1870-1930 років, фактично музей під відкритим небом. Частину експонатів цього музею можна включити і до переліку Світової спадщини ЮНЕСКО. У Донецьку намагаються рекламувати свою "індустріальну культуру".
ІП побувала на "нічних" промоційних заходах у музеях Києва і Львова. Сьогодні завершальна частина трилогії - Донецьк.
--------------
- Треба бити сильніше! А так, як ви б'єте - нічого не надрукуєш! - зауважує працівниця Донецького краєзнавчого музею. Ми лупимо по клавішам. Це справді треба робити значно сильніше, ніж на клавіатурі ноутбука.
Інтродукцією фестивалю "Ніч індустріальної культури" у Донецьку стало знайомство зі старовинними друкарськими машинками. Відвідувачам пропонували ознайомитись з їхньою історією і спробувати самим надрукувати текст.
На пам’ять про цей захід можна було отримати сувенір - власноруч нанести на тканину або папір печатки з логотипами музею та фестивального проекту.
Початок шоу: старовинні друкарські машинки. Всі фото: Денис КАЗАНСЬКИЙ |
Розповідь про друкарські машинки була просякнута нотками ностальгії - адже їхній випуск було офіційно призупинено и 2011 році. Однак, за словами екскурсовода, "деякі шановні автори спеціально замовляють апарат для написання своїх праць".
Після вступної міні-екскурсії - перехід власне до задекларованого міжнародного фестивалю "Ніч індустріальної культури. Друга зміна". Цей фестиваль одночасно проводився у промислових регіонах Європи - в Рурській області (Німеччина), Катовіцькому воєводстві (Польща) і Донбасі.
Чимало відвідувачів зібралися на нічній експозиції Краєзнавчого музею |
Для деяких відвідувачів відкриття фестивалю почалося ще з концерту "блатної музики", який за збігом відбувався цього ж вечора в міському парку імені Щербакова. На великій сцені невідомі широкій публіці донецькі співаки виконували хіти Михайла Круга про жиганів, горілку і в'язниці. Банери з боків сцени повідомляли про те, що концерт проходить під патронатом організації "Молоді регіони".
А тим часом у краєзнавчому музеї адміністрація запропонувала відвідувачам інтерактивну екскурсію: працівники перевдяглися у впізнаваних персонажів з епох, які вони представляли.
"Часи, коли ще не було Донецька, не було Донеччини, а був безкрайній степ... Тут жили сміливі люди, яких ми, греки, називали скіфами", - відкрив екскурсію перевтілений "батько історії" Геродот. Його розповідь про те, як скіфи знімали скальпи з ворогів і перетворювали черепи переможених на чаші, найбільше вразила дітей, які складали чималу частину аудиторії на фестивалі.
Після розповіді про Велику Скіфію екскурсовод запропонував відвідувачам перенестися в середні віки. Щоправда, судячи з контексту розмови, йшлося швидше про кінець XVIII - середину XIX. Завдання цієї експозиції полягало в демонстрації "міжнаціонального" і "міжкультурного котла", в якому комфортно живеться представникам усіх національностей.
"Плавильний котел" - ключове словосполучення, яким користувались екскурсоводи з Краєзнавчого музею. В США є дослівний аналог "melting pot" - ідеться про змішування багатьох народів в одну американську націю |
Працівники музею намагалися показати добросусідські відносини між українцями, росіянами, євреями, греками і німцями. Для цього глядачам пропонували потанцювати національні танці, з'їсти сала з хлібом тощо.
Коли зайшла мова про національну ідентичність українців - згадували хіба що про неземну красу українських жінок. Але й росіянам дісталося не менше - з розповідей екскурсоводів вимальовувався образ людей ледачих, які нічого не вміють.
"Калиново-солов'їна" частина музейної ночі |
З умовних "середніх віків" відвідувачі перенеслися в Донецьк промисловий XIX сторіччя. Спочатку нас вітали металурги, які розповідали про свою нелегку працю. Потім ми зустрілися з засновником Донецька Джоном Юзом - його роль виконав директор краєзнавчого музею Євген Денисенко.
"Мені імпонує роль Юза. Звичайний валлієць, вибився з простих роботяг - причому, власним розумом і працелюбством", - розповів Денисенко. Він також пожартував, що його залучають до виконання цієї ролі виключно через бороду.
Під склом - макет металургійного заводу часів заснування Юзівки. Переодягнений "Юз" відображається у склі (вгорі, по центру) |
Під цікаву розповідь валлійця-промисловця гості музею розглядали макет Юзівки часів заснування:
Частина макету |
Величезний макет Донецького металургійного заводу був виготовлений у 1895 році на замовлення сина Джона Юза.
Металургійні акції 1895 року |
Ознайомлення з побутом донецького бомонду кінця XIX - початку XX століття викликало захват у більшості відвідувачів. Їм пропонували приміряти вбрання і головні убори тих часів.
Демонстрували одяг більш ніж сторічної давності і працівниці музею - всі охочі могли з ними сфотографуватися.
"Карнавальна" частина музейної ночі: за бажання, можна було перевдягтися і сфотографуватися в образі панянки сторічної давності |
Особливо ця "опція" сподобалася Андрію, чоловікові років 55, помітно напідпитку. Чоловік назвав себе "професійним мандрівником". До слова, без Андрія той музейний вечір був би менш яскравим. Він активно брав участь у всіх рольових елементах екскурсії: танцював, їв сало з хлібом, фотографувався з працівниками музею, коментував розвиток подій і ставив запитання гідам.
- Я - гість із Запоріжжя. Їду з Росії додому. Попрацював трошки. А тут Івана Купала - і як я можу пропустити? Тут, однозначно, мені дуже сподобалося, - емоційно ділився своїми враженнями мандрівник Андрій.
Керівники проекту покладають чималі надії на фестиваль - сподіваються, що він допоможе залучити в Донецьк більше туристів, просуватиме позитивний бренд міста за межами Донбасу.
"Торік нас відвідало більше 2 тисяч осіб, - розповіла одна зі співробітниць музею. - Цього року, думаємо, буде більше, бо активно йшла реклама. Для мене показником стала велика кількість дзвінків - торік їх не було, а цього року активно телефонували, запитували, де відбуватимуться заходи фестивалю".
У галереї "Арт-Донбас" |
"Ніч індустріальної культури" і справді спочатку викликала жвавий інтерес у донеччан. Однак було й багато розчарованих - як поганою організацією, так і досить бідним змістом.
Плутанина вийшла з розвозенням відвідувачів до локаціях фестивалю. Перевезення здійснювали безкоштовні автобуси - але навіть організатори не завжди могли вказати точні місця паркування. А враховуючи той факт, що автобуси не мали жодних розпізнавальних знаків, потрапити на борт часом було дуже проблематично. Через це переміщатися по Донецьку в нічний час багато хто просто не зміг, і фестиваль не дорахувався відвідувачів.
Найбільш цікаво і креативно була представлена виставка у краєзнавчому музеї Донецька. Без сумніву, її можна назвати захоплюючою - хоч і не вельми інформативною. Більшість із того, про що розповідали переодягнені гіди, жителі Донецька зазвичай дізнаються ще в школі за курсом "Історія рідного краю". Але до музею такі заходи людей, звичайно, приваблюють.
Фото з експозиції: робітники минулого століття у шахті |
Інші локації "Другої зміни" не могли похвалитися і цим. У виставковому центрі "Арт-Донбас" відбувалася виставка картин та виступ гурту "Барабанда". Яке відношення все це мало до індустріальної тематики фестивалю - знали, мабуть, тільки організатори.
Те саме можна сказати і про виступ бардів біля багаття на териконі однієї з давно закритих донецьких шахт. Хоча, можливо, це спосіб привабити відвідувачів до майбутнього музею?
Експонати на підприємстві "Амплітуда" |
Цікавіше проходили екскурсії на підприємствах "Амплітуда" і НОРД, але й там були незадоволені. Скажімо, на заводі холодильників відвідувачам показали не виробництво, а лише музей.
А музей історії Донецької залізниці - одну з найцікавіших локацій фестивалю, куди в першу чергу хотіло потрапити багато гостей, - і зовсім виключили зі списку.
Холодильне обладнання на заводі "НОРД" |
Відвідувачі зізнавалися, що чекали від "Ночі індустріальної культури" більшого. Адже Донецьк багатий індустріальною історією і цілком здатний запропонувати гостям безліч цікавих промислових екскурсій - спуск у шахту, похід на збагачувальну фабрику, один із багатьох зараз зупинених металургійних або коксохімічних заводів.
Донбас - унікальна пам'ятка індустріалізації 1870-1930 років, не згірше згаданої вище Рурської області. Фактично музей під відкритим небом. За умови правильного підходу частину експонатів цього музею можна включити і до переліку Світової спадщини ЮНЕСКО.
Шахта "Цольферайн" (Рурська область) - музей і об'єкт Світової спадщини ЮНЕСКО. Фото: de.wikipedia.org |
Організатори, схоже, пішли шляхом найменшого спротиву, і відвідувачам довелося вкотре йти у краєзнавчий музей - але ж його тільки за час навчання в школі кожен донеччанин відвідує кілька разів. Наступного разу організаторам вочевидь доведеться розробляти багатішу, інформативнішу та цікавішу програму.
Текст: Микола МАЛУХА і Денис КАЗАНСЬКИЙ (Донецьк)
Фото: Денис КАЗАНСЬКИЙ
Дивіться також:
Ніч музеїв у Києві. Публіка стояла в чергах годинами. ФОТО
Ніч музеїв у Львові. Як це було в тюрмі. ФОТО
Екскурсія Донецьким краєзнавчим музеєм. ФОТО
"Донбас - до перемоги!" Плакати УРСР часів індустріалізації. ФОТО
Львів пострадянський. Місто, про яке не хочуть знати. ФОТО