Музей усіх націй. Екскурсія в Nationalmuseet у Копенгагені. ФОТО
Власне, Національний музей не має нічого, що відгонило б "національним наративом". Або радше, він презентує національну історію і культуру поряд із чужими, і тим ставить національне на один щабель зі світовим. А національне він пояснює, а не уславлює.

Холодного дня, короткого, як то буває тільки в Скандинавії, я підходжу до Національного музею Данії – першого європейського історичного музею, в якому мені довелося побувати.
Було це понад три роки тому, в так само короткий осінній день. Тепер, на початку 2013-го, я повертаюся не тільки до музею – це повернення і до себе самого, яким я був перед трьома роками.
![]() |
Національний музей розташовано в центрі Копенгагена |
Вже в аеропорту, стоячи під великим годинником, до якого ведуть усі виходи з летовища, метро і міської залізниці, відчуваю певне розчулення: тут я стояв у серпні 2009-го, щойно прибувши рейсом із Києва – студент одного з місцевих університетів.
Данія стала першим моїм досвідом самостійного життя в Європі. Національний музей (Nationalmuseet) – одним із найяскравіших вражень.
Першим враженням від самого Музею був безкоштовний вхід. Не просто пільга для неповнолітніх, студентів та пенсіонерів, а цілковито вільний вхід для громадян усіх країн, людей будь-якого віку і класу.
Треба мати хіба що 20 крон монетою – їх укидають як жетон у в одну з шафок для сумок і верхнього одягу, з якими не пускають досередини; монету ви отримаєте назад, забираючи свої речі.
![]() |
Палац звели 1684 року і цілковито перебудували у XVIII ст. Колись це була резиденція крон-принца данського |
Пригадую, що три роки тому в мене не знайшлося потрібної монети, і пані на вході люб’язно розміняла мені паперову банкноту.
Цього разу в мене немає данської готівки взагалі. І працівник музею з приязною усмішкою дає мені круглого жерстяного жетончика, завбільшки з двадцятикронку, припасеного про такий випадок.
![]() |
Музей відкрили 1892 р. на основі етнографічного музеї та кількох інших колекцій. Сучасна архітектура особливо акцентує на поєднанні традицій і сучасності |
Безкоштовно можна відвідати й деякі інші провідні світові музеї, наприклад – Британський. Але в Копенгагені в цьому за бажання можна побачити весь блиск скандинавської моделі.
Є речі, які повинні бути доступні всім. Але насамперед знання – бо ж воно основа для будь-якого модерного суспільства.
![]() |
Галерея дає змогу легко потрапити з крила в крило – навпростець через двір, за будь-якої погоди |
Звичайно, розкіш не брати грошей за вхід може собі дозволити не будь-який заклад. Національний музей у Копенгагені спирається на підтримку платників податків, опосередковану державою.
![]() |
Соняшна колісниця – артефакт бронзового віку, якому майже 4 тис. років |
Як розповіли мені працівники музею, близько двох третин їхніх ресурсів походять із держбюджету; решту музей заробляє самотужки або отримує від приватних і громадських фундацій.
![]() |
Чи є міфом твердження, буцімто рогаті шоломи вікінгів – міф? Насправді ці шоломи значно старші – вони походять з бронзового віку |
Саме потужне фінансування і дало змогу здійснити масштабну онову експозиції, що тривала протягом усього минулого десятиліття. Завдяки їй Музей вражає не тільки своїми експонатами. Він вражає і як твір мистецтва.
![]() |
Сміливий і стильний дизайн імітує данські ландшафти. Є щось рідне в них, нє? :) |
У Музеї так і кажуть: "Наші постійні експозиції задумані як фіксація стану мистецтва в сучасному науковому знанні". Але те саме можна сказати й про дизайн – організацію простору, презентацію експонатів і пояснювальні підписи.
![]() |
Експонатів небагато, зате вони розміщені осмислено й пояснені зрозуміло |
Артефакти виставлено в мінімалістичних вітринах - до того ж розташовано так, щоб справити максимальне враження.
Самі вітрини за формою підігнано під специфіку експонатів – наприклад, дубових трун зі скелетами небіжчиків. Схожі об’єкти сконцентровано на невеликому просторі, що часом створює вельми химерний образ.
![]() |
Унікальна колекція лурів – стародавніх духових інструментів першого тисячоліття до н. е. Всього у світі відомі лише 56 лурів |
Деякі експонати можна помацати. Наприклад, репліку легендарної сукні "дівчини з Еґтведа" - найкраще збереженого предмету одягу з тогочасної Скандинавії.
![]() |
Сукня "дівчини з Еґтведа". Сьогодні вона обурила б не одного ревнителя моралі: довжина до середини стегна, нижня частина – по суті, кілька мотузок |
Проте найцікавіше в оформленні – це робота зі світлом, яку потрапить передати не кожна і професійна камера. Атмосфера, яку відчуваєш, вступаючи до зали з доісторичними домовинами або рештками варязьких суден, здається атмосферою самого потойбіччя.
![]() |
Казан залізного віку – гадано гальського або фракійського походження |
Більшість пояснювального тексту винесено на стенди, що оперізують стіни на рівні очей. Стильно оформлені, з написами великими літерами і на сучасних матеріалах – вони справді ставлять минуле в сучасний контекст, на відміну від пожовклих паперових наліпок із вицвілим машинописом, як це заведено в пересічному пострадянському музеї.
![]() |
Основна інформація міститься на стендах |
Сам текст нескладний, написаний доступною, повсякденною мовою (данською і англійською), драматизований і звертає увагу на людські історії, що відбувалися у вказаний період.
Живцем утоплені в болотах жертви бронзового віку; варязькі раби й магнати; один день у Копенгагені часів Кіркеґора й Андерсена.
![]() |
Малий льодовиковий період часів Середньовіччя і його вплив на історичні події - приміром, норвезькі поселенці полишили Ґренландію і пізніше найбільший острів на Землі став данською колонією |
Окремий розділ присвячено сучасній Данії. Тут – упаковки з-під популярних продуктів, манекени із закритої мережі магазинів одягу і бронежилети данського військового контингенту ООН з кількох гарячих точок.
![]() |
З виставки 2009 року: проба гренландської криги, що містить дані про стан земної атмосфери за десятки тисяч років. Це наше головне джерело даних про зміни клімату |
Проте данські матеріали і артефакти складають тільки половину експозиції. Другу половину посідають речі з усіх епох і континентів - з безлічі країн, від Афганістану до Нової Зеландії. Досить нехарактерно для історичного, та ще й національного, музею.
![]() |
Нордичне божество плодючості: наша відповідь Пріапу |
Власне, Національний музей не має нічого, що відгонило б "національним наративом". Або радше, він презентує національну історію і культуру поряд із чужими, і тим ставить національне на один щабель зі світовим. А національне він пояснює, а не уславлює.
![]() |
Розмаїття зброї з середземноморського регіону |
Кілька залів містять традиційні артефакти Стародавнього Сходу й Античності – не те щоб зовсім нецікаві, але такі можна побачити скрізь. Найцікавіші тут поверхи, присвячені традиційним культурам поза Європою.
![]() |
Африканський ідол XVIII-XIX ст. |
Тут можна надибати справді унікальні експонати – від перуанської мумії до предметів культу вуду, від ескімоських човнів до нош для міністрів старовинних китайських династій.
![]() |
Перуанська мумія ХІІІ ст. Така колись переслідувала героїв серіалу "Цілком таємно" (X-Files) |
Тимчасові виставки зосереджуються переважно на культурах, які ми звикли звати "примітивними". Коли я вперше був у Національному музеї, така виставка оповідала про повсякденне життя індіанців латиноамериканської сельви.
![]() |
Бенкет мультимедійних засобів на виставці в музеї |
Під час других відвідин тимчасова виставка була присвячена танцю в різних культурах - від шаманської традиції до сучасних клабберів. Такі виставки радше поєднують західний (найчастіше данський) і "третьосвітний" контексти.
![]() |
Відео, світло, звук, оповідь, річ – усе працює на створення у відвідувача досвіду, переживання |
Всі частини експозиції на всіх чотирьох поверхах виходять у центральний хол, оформлений підкреслено сучасно і з непохибним данським чуттям смаку.
![]() |
Центральний хол - чи, радше, передпокій - музею |
Тут часто проводять різноманітні заходи для дітей. Далі, на виході – традиційна для європейських музеїв сувенірна крамничка.
![]() |
Тут якраз проходила якась акція для школярів |
Крім традиційних книжок, альбомів, каталогів і календарів тут можна придбати й унікальні речі, яких більше ніде не купиш.
![]() |
Із середньовічної галереї: данський лицар на тлі данських гобеленів |
Приміром, можна придбати репліки стародавньої біжутерії з колекції Музею. Щоправда, ціни для української кишені кусючі: в районі 500 данських крон, десь 600 гривень. Недешево як на біжутерію.
![]() |
Іще трохи зброї - це вже ренесанс |
Я вирішив поспілкуватися з кимось із керівництва музею – проте як на те була субота, і на роботі були тільки екскурсоводи. Відкритий і чемний персонал музею за два ходи зв’язав мене із генеральним директором Пером Крістіаном Мадсеном.
![]() |
Церква за доби Реформації |
"Ми ніколи не мусили концентруватися на національній історії, – писав мені він в і-мейлі за два дні після Нового року. – Хоча, звичайно, чимало наших колекцій походять з Данії або тих частин світу, де активно діяли данці".
![]() |
Катівський меч ранньомодерного часу. Він відрубав не одну данську і, певне, не тільки данську голову. Більше про професію ката читайте у розділі "Тексти" |
Пан Мадсен пояснив мені: незвичне поєднання місцевих і нетутешніх експонатів завжди було в основі концепції Музею.
"Від початку існування музею його керівництво мало основоположну ідею поєднати колекцію археологічних артефактів з різних закутків світу з етнографічним матеріалом і класичними старожитностями", - розповів гендиректор.
![]() |
Германська колісниця, якій дві тисячі років |
"Таким чином він є тим, що ми за наших часів назвали б музеєм культурної історії".
![]() |
Зблизька добре видно чудово збережену багату оздобу |
Цікавою тенденцією в західній музейній справі, надто ж на півночі Європи, є критичне переосмислення самої історичної науки і такий собі суд над самою ідеєю музею, покликаною врешті-решт легітимізувати нерівність у суспільстві та експансіонізм за його межами.
![]() |
Одяг на щодень XVI ст.: не підв’язки і гофровані коміри, а вовняні рукавиці і шапки |
Національний музей у Копенгагені так само прагне брати участь у цій дискусії - хоч і не так радикально як, приміром, шведські колеги. Керівництво Музею каже, що їхній підхід до трактування скандальних тем стосується насамперед тимчасових виставок.
![]() |
Ескімоський шаман і його бубон |
"Музеї не тільки повинні бути критично налаштовані, а й навіть намагатися впливати на суспільні дискусії", – вважає директор музею Пер Крістіан Мадсен.
![]() |
Церемоніальна мантія китайського імператора, династія Цін, XVIII ст. |
Зовсім нещодавно в Данії мала місце дискусія щодо того, чи можуть гомосексуали одружуватися в церкві. "Ми відповіли на неї невеликою експозицією. В її центрі були два костюми, що їх мали на собі двоє чоловіків, які першими в Данії зареєстрували свої стосунки в загсі".
![]() |
Погляд у данське XVIII ст. |
"Торік ми презентували масштабну тимчасову виставку "Європа зустрічає світ", яка показувала не тільки вічну взаємозалежність відносин між Данією та Європою, а й між Європою і цілою рештою світу".
![]() |
Ескімоське вбрання з Ґренландії - частина національної історії Данії |
Догмою цієї виставки, за словами пана директора, були демонстрація об’єктів тільки з власних зібрань. Таким чином музейники спробували підняти питання про адекватність великої і доволі старої колекції в сучасному світі.
![]() |
Щити зі скандинавського бронзового віку |
Торік Музей дав змогу групі сучасних митців створити й інсталювати їхні витвори в галереях, присвячених доісторичній Данії.
"Ми хотіли представити їх і саму експозицію одні одним і поставити під питання розуміння археологічних знахідок як свідчень про матеріальну культуру – на противагу думці, що саме завдяки демонстрації в музеї вони стають важливими і врешті "культовими", - пояснює пан Мадсен.
![]() |
Музей має також значну колекцію рунічних каменів |
"Наша нинішня виставка присвячена північноамериканським індіанцям Великих Рівнин. Ми виставляємо нашу унікальну колекцію їхнього давнього вбрання поряд із сучасною добіркою, що має стосунок до сучасних індіанських церемоній та національних почуттів".
![]() |
Один із найцікавіших – рунічний камінь зі свастикою |
Серед розказаних історій, наприклад, про індіанця, що воював у В’єтнамі, отримав багато нагород, повернувся, одружився з данкою і закінчив своє життя в Копенгагені як данець індіанського походження. Такий собі "Той, що пройшов крізь вогонь" - тільки в іншому напрямку.
![]() |
Полінезійські маски |
Як кульмінацію виставки було задумано колекцію індіанських скальпів з фондів Музею. Але її ніхто не побачив – цю добірку вирішено не виставляти.
![]() |
Скандинавський кам’яний вік |
"Натомість ми поінформували відвідувачів, що вони існують, і запросили їх обговорити, чи слід і чи взагалі можна виставляти такі речі. Це спричинило чимало суперечок".
![]() |
Піхви для бронзового меча |
На закінчення свого довгого мейла пан Мадсен написав: є багато способів давати собі раду з такими неоднозначними темами.
![]() |
Зал новозеландських маорі |
"Може, наша відмінність від, наприклад, Державного історичного музею в Стокгольмі в тому, що вони роками послідовно зосереджувалися на археологічному матеріалі, тоді як ми, я вже казав, завжди були радше "світовим музеєм".
![]() |
Ідол маорі |
Проте відмінність Національного музею не тільки в ставленні до минулого.
"Сьогодні ми стикаємося з фактом, що багато людей, надто ж молоді, використовують електронні пристрої щодня для всіх видів спілкування. Тому ми мусимо переходити на сучасну мову, щоб і далі розповідати історії про минуле".
![]() |
Останній погляд із четвертого поверху |
Данський Національний музей для мене теж історія ще й з мого власного минулого. Після старомодно оформлених українських колекцій він якоюсь мірою встановив мою особисту планку якості для добре зробленого сучасного музею.
Але це також історія з майбутнього. Не тільки тому, що я ще напевне повернуся до нього. А й тому, що це музей, який думає про майбутні покоління, не тільки про минулі.
Мабуть, таким і повинен бути справжній музей.
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ:
Інші матеріали на тему "Екскурсії":
Берестечко. Екскурсія музеєм "Козацькі могили". ФОТО
Від скіфів до Махна і Брежнєва. Дніпропетровський історичний музей. ФОТО
Як виглядає Меморіал пам'яті жертв Голодомору в Києві. ФОТО
Музей окупації Латвії. Сюди відмовився зайти Янукович. ФОТО
В гостях у Троцького. Екскурсія будинком-музеєм в Мехіко. ФОТО
Екскурсія Донецьким краєзнавчим музеєм. ФОТО
Екскурсія Природознавчим музеєм НАНУ у Львові. ФОТО
Інші матеріали цього автора:
Останній вартовий Гітлера: "Я ні про що не жалкую"