"Іду на Одесу! Підняти синьо-жовтий стяг". Історія подвигу екіпажу СКР-112
В ніч 21 липня 1992 року українські офіцери прибули на борт СКР-112, випередивши російського начальника штабу дивізіону, який мав керувати тренуваннями до параду до Дня флоту, і розійшлися по своїх каютах. Вранці прийшов командир Настенко і підтвердив, що все по плану. Старший тренувань прибув о 08:15, отримав по радіо добро від оперативного чергового відійти від причалу. А далі щось пішло не так
"Історична правда" публікує уривок нової книжки Антона Санченка "Лоція моря Гостинного".
Квінтесенцією усього, що відбувалося на Чорноморському флоті для мене є повстання на СКР-112. Воно розписане похвилинно, усі його герої ще живі, шануймо їх.
-Запитання з зірочкою. Що має робити повсталий корабель на Чорному морі?
- Іти на Одесу!
Справді, повсталі українці і на броненосці "Потьомкін" у 1905, і на крейсері "Пам'ять Меркурія" у 1917 йшли на Одесу. Не став виключенням і СКР-112. Отакий парадокс. В уявленні усілякої вати "Одєсса – русскій город", але насправді єдиний український порт, куди прямують усі повсталі українці. СКР-112 пішов на Одесу з Донузлаву.
Донузлав – це велике солоне озеро в степовій частині Криму на захід від Євпаторії, з'єднане з морем вузькою протокою, або, якщо хочете затока. Містечко Новоозерне на берегах цієї затоки серед моряків-чорноморців, які не бачили Малокурильськ, вважалося дупою світу. Вітер, степ, солончаки. Хоча до курортної Євпаторії з рідкісними для Криму піщаними пляжами їхати було 30 хвилин на автобусі – як від КПІ в Дарницю.
Тож початкове місце дії, старовинний Ґезлев, єднає СКР-112 швидше з повстанням гетьмана Самійла Кішки на турецькій галері, ніж з "Потьомкіним". Очолив його хай і не гетьман, але майбутній контр-адмірал Микола Жибарєв, тоді капітан другого рангу.
Згадаємо, що повстання на "Потьомкіні" очолив матрос Матюшенко, а на "Пам'яті Меркурія" мічман Дяченко, і констатуємо, що з повстання до повстання українські моряки готувалися все краще й краще. (Мічман Вадим Дяченко, до речі, потім, у 1948-50 роках, очолював мехмат Київського державного університету, це може й не гетьман, але вже точно якийсь генеральний писар).
СКР-112 був спущений на воду у 1967 році на заводі "Янтар" в Калінінграді. Водотоннажність 1077 тонн, довжина 82 метри, ширина 9 метрів, осадка 2,85 метра. Озброєння – дві 76-мм артилерійські установки, два 533-мм п'ятитрубних торпедних апарати, дві реактивних бомбових установки 6000. Екіпаж 108 чоловік.
Сторожові кораблі (СКР) призначалися для захисту конвоїв транспортних суден та великих кораблів від підводних човнів та авіації, у Другу світову вони були в більшості флотів. Їх розглядали як "дешеві есмінці" з меншою швидкістю і озброєнням і класифікували як ескортні фрегати й корвети. Також їх використовували прикордонники як патрульні судна. В Радянському Союзі СКР називали "дивізіонами поганої погоди", бо вони традиційно називалися "Ураган", "Шторм", "Вітер", "Буря", "Туман" тощо.
Восени 1968 СКР-112 року перейшов на Чорноморський флот. 1969-1970 воював у Єгипті з ізраїльтянами. Чи просто морально підтримував єгиптян в Александрії, зараз вже не розбереш. В 1980-1981 пройшов на "Севморзаводі" в Севастополі середній ремонт. В подальшому базувався в Донузлаві, на 1992 рік - в 17 бригаді ОВРа (охорони водного району).
В Донузлаві традиційно була ще дивізія десантних кораблів, в тому числі малі десантні кораблі на повітряній подушці, дивізіон ескадрених міноносців, тральщики, кораблі управління і зв'язку тощо. Саме тут в 2014 році чинили опір російській агресії тральщик "Черкаси" та великий десантний корабель "Костянтин Ольшанський" - єдині кораблі ВМС України, які наважилися на спротив окупантам. Але це вже потім.
До речі, командиром тральщика "Черкаси" певний час був капітан ІІІ рангу Олексій Неїжпапа – актуальний командувач ВМС України, віце-адмірал. Але повернімося до СКР-112.
26 січня 1992 року екіпаж СКР-112 склав присягу народу України разом з іншими кораблями 17 бригади. Як і більшість Кримської військово-морської бази (Донузлав). Чомусь в Донузлаві більше любили Україну, а в Севастополі Росію. Але невизначеність з підпорядкуванням флоту і невдалі Масандрівські угоди з Росією у червні цього ж року призвели до тиску на українські екіпажі з боку командування ЧФ.
Офіцерам, що присягнули Україні, безпідставно не присвоювали чергових звань, викреслювали зі списків на отримання житла, примушували до звільнення з флоту. Одного з очільників повстання на СКР-112, капітана ІІ рангу Миколу Жибарєва за тиждень до нього відсторонили від управління штабом бригади та виконання своїх обов'язків.
А також планували зняти флагманського механіка капітана ІІ рангу Юрія Тарабукіна й помічника з роботи з особовим складом дивізіону ПЧК капітан-лейтенанта Василя Горобця. Від командира корабля капітан-лейтенанта Настенка вимагали подачі рапорту на звільнення.
За день до повстання українські офіцери зібралися на квартирі Жибарєва, гінцем з Севастополя від орггрупи ВМС був капітан ІІІ рангу Мирослав Мамчак. Що саме пили, не признаються. Обговорили ситуацію й вирішили здійснити перехід в Одесу з метою звернути на себе увагу ВР і Міноборони.
В групу мали увійти також малий протичовновий корабель і катер, але не склалося. Наштовхнув їх на таку демонстрацію випадок у квітні цього ж року, коли помічник командира малого протичовнового корабля, який не хотів служити з моряками, які присягнули Україні, вночі перейшов своїм кораблем з Донузлаву в Севастополь. Але вони не нічні злодії, перейдуть вдень.
По плану ж вранці 21 липня СКР-112 мав виходити від причалу для тренування параду до Дня флоту через тиждень – у ЧФ це свято важливіше за 7 листопада й 9 травня разом взяті: з показовим проходженням кораблів повз Графську пристань, стрільбами кораблів і авіації, зануренням підводних човнів, прольотом повз трибуни кораблів на повітряній подушці, висадкою десанту, "зоряним запливом" через мазутну бухту матросів у білих чохлах від безкозирок на голові (щоб легше рахувати, скільки втопло), і бойовими водолазами, що рядами, як тридцять витязів прекрасних, в ногу, марширували на пляж прямо з хвиль.
Таке напружене театралізоване дійство, звісно, вимагало наполегливих тренувань впродовж місяця перед парадом.
В ніч 21 липня українські офіцери прибули на борт СКР-112, випередивши російського начальника штабу дивізіону, який мав керувати тренуваннями до параду, і розійшлися по своїх каютах. Вранці прийшов командир Настенко і підтвердив, що все по плану. Старший тренувань (начштабу дивізіону, капітан ІІІ рангу) прибув о 08:15, отримав по радіо добро від оперативного чергового відійти від причалу. А далі щось пішло не так.
Варто було віддати швартови, як в стернову рубку піднявся Микола Жибарєв і оголосив, що як старший за званням (капітан ІІ рангу) і посадою (начштабу бригади, а не дивізіону) він бере на себе командування кораблем й наказує командиру Настенку йти на зовнішній рейд.
О 08:30 російський начштабу спробував відсторонити українців від управління кораблем, однак був нейтралізований чотирма українськими офіцерами. Примовка, що гуртом і батька добре бити, що вже там якогось начштабу, вкотре справдилася. Запропонували стояти на містку але не втручатися, або спуститися в каюту. Він обрав друге.
О 08:56 старшина сигнальників Анатолій Палашов підняв над СКР-112 український прапор. На борту були також строковики з Росії, Чечні, Грузії, Балтії, але вони також підтримали екіпаж і навіть потім просили дослужити на українському кораблі.
Офіцери СКР-112 на містку прослуховували всі перемовини оперативного чергового бази. Він вимагав від кораблів на першому причалі перекрити вихід у море – те, що в 2014 році вони зробили, затопивши впоперек 200-метрової протоки аж 4 старі кораблі. Втім, жоден з кораблів, що чергували біля вихідного каналу в 1992, не встиг знятися зі швартовів.
Холодна війна за Крим. Як ділили флот у 1990-х
Вже коли СКР-112 пройшов канал на вихід в море, за ним кинулися малий десантний корабель на повітряній подушці (МДК-184) та малий протичовновий корабель (МПК-93, корвет ярославської побудови). При цьому корабель на повітряній подушці спочатку вирішив, що протичовновий корабель також повстанець і чверть години заважав йому вийти з озера.
Наскільки все ж таки легше з розпізнаванням в українських моряків – сказав "паляниця!" в Р-625 станцію і вйо на Одесу.
О 09:25 начальник штабу ЧФ підняв у повітря черговий протичовновий літак-амфібію Бе-12 "Чайка", однак йому тут же заборонили зліт з Київського зонального центру управління польотами – авіація вже давно присягнула Україні. Командувач ВПС генерал Тимошенко підтвердив заборону.
О 10:00 про інцидент стає відомо командувачу ВМС України контр-адміралу Борису Кожину, він телефонує начальнику штабу ЧФ і переконує того не переслідувати СКР: "Якщо є воля людей, нехай ідуть на Одесу". І отримує відповідь, що якщо буде потрібно, по СКР застосують зброю.
В цей час при радіообміні СКР-112 з МДК-184 українцям дали зрозуміти, що мають наказ на відкриття вогню, й корабель на повітряній подушці дав 3-4 черги з автоматичної зенітної 30-мм спареної гармати по курсу корабля з дистанції 2 кабельтових (370 метрів).
На що капітан ІІ рангу Жибарєв відповів по радіо: "Я йду під Державним прапором України в її територіальних водах і слідую в український порт Одеса. На провокації відповідати не буду, але готовий себе захищати". І наказав провернути гармати головного калібру. 76-му калібру оті автоматичні 30-мм пукавки – як слону груша. Командир малого десантного корабля натяк зрозумів.
В цей час командувач ВМС України Борис Кожин їде на радіоцентр, звертається до головного редактора місцевого радіо Ірини Котвалюк з проханням надати йому прямий ефір, вона перериває радіопередачі і проводить його в студію. Ось його промова:
"Шановні севастопольці! До вас звертається командувач Військово-морськими Силами України контр-адмірал Кожин. 20 хвилин тому мені стало відомо, що екіпаж сторожового корабля СКР-112, що дислокується в Донузлаві, підняв Державний прапор України, вийшов у море й зараз прямує в порт Одеса.
Раніше особовий склад цього корабля на чолі зі своїм командиром капітан-лейтенантом Сергієм Настенком прийняв військову присягу на вірність народу України. Корабель з мирною метою вийшов в море, підняв Державний прапор України, йде в її територіальних водах і прямує в український порт Одеса.
Коли я звернувся до начальника штабу Чорноморського флоту віце-адмірала Гурінова не протидіяти сторожовому кораблю СКР-112, то отримав відповідь, що по кораблю буде застосовано зброю, а це може призвести до людських жертв. У складі екіпажу цього корабля служать і представники міста Севастополя, ваші діти і внуки.
Тому, дорогі севастопольці, не втрачаючи часу, дзвоніть по всіх телефонах на командний пункт Чорноморського флоту і вимагайте від його командування у жодному випадку не застосовувати проти сторожового корабля СКР-112 зброї. З прибуттям корабля до Одеси компетентною комісією будуть оперативно і всесторонньо вивчені мотиви такого відчайдушного кроку екіпажа, про що ви будете своєчасно проінформовані через всі засоби масової інформації". Dixi. І хто може, хай скаже краще.
Я не знаю, чи мала прес-служба українських ВМС апарати з додзвоном, якими можна було б DDOSити штаб ЧФ, і чи взагалі тоді були такі апарати, але факс вже мала і дуже цим пишалася. Я певен, що крім радіо інформація пішла ще й основним новинним агенціям. Флотських журналістів тоді готував львівський військовий інститут, тож на чиєму боці виявилися акули пера у вас не має бути жодних сумнівів. Але краще всього, звісно, придався б чат-бот якоїсь колекторської фірми, але чого ще не було, того не було.
У відповідь на шквал дзвінків штаб ЧФ пригальмував з використанням зброї, і наказав МДК-184 іти на таран.
- Як зрозуміли? Таран! Терентій, Анна, Ростислав, Андрій, Наташа!
- Хто всі ці люди?
Втім, під мисом Тарханкут у МДК-184… закінчилося пальне. Таран без пального відмінявся. Хтозна, може воно тому й закінчилося, що наказали таран. Далі СКР переслідував лише МПК-93, але на таран також не ліз.
Тут же, під мисом Тарханкут зустрів СКР-112 і пішов паралельним курсом український прикордонний катер. Він надавав швидше моральну підтримку, але, сподіваємося, фільмував. Вже було б неможливо приховати свої протиправні дії в морі.
О 13:00 в повітря таки були підняті два літаки Бе-12 Чорноморського флоту. З штабу флоту їм надійшов наказ імітувати торпедні атаки на СКР-112. Але на прохання командира повторити наказ під магнітофонний запис черговий відморозився. Повторної команди не надійшло.
В цей же час з Одеси на зустріч вийшло два прикордонних кораблі, командування Одеського військового округу підняло в небо винищувач Су-27, який відігнав гідролітаки від СКРа, вони сіли на аеродром в Качі. А сам винищувач деякий час баражував над сторожовиком, прикриваючи його з повітря. Це було вже десь під газовими буровими вишками на півшляху до Тендри.
З подальших радіоперемовин Жибарєв зрозумів, що з Севастополя до них вислали СКР "Разітєльний" (фрегат, того ж класу, що "Гетьман Сагайдачний") та ракетний катер РК-260. Через 30 хвилин по правому борту з'явився той катер і став небезпечно маневрувати, відстрілювати з линемета викидку, щоб намотати її на гребний ґвинт СКР-112.
Доводилося ухилятися він нього. Жибарев наказав зіграти бойову тривогу і подати снаряди до гармат. РК-260 одумався і просто пішов слідом. Так СКР-112 конвоювали вже два російських кораблі і слухняно йшли за ним, як за флагманом.
О 17:00 їх наздогнав "Разітєльний", і, не розібравшись, пішов ув атаку на малий протичовновий корабель МПК-93, який ледь від нього ухилився. Кажу ж, з розпізнаванням в росіян завжди були проблеми. Розібравшись, всі три російські кораблі пішли на зближення з українським СКРом, щоб затиснути його в лещата і зупинити.
"Разітєльний" приспустив правий якір, щоб він врізався в борт СКР-112, і пішов на таран, викликавши на бак групу захоплення в рятувальних жилетах і з автоматами. Проте, маневр не вдався, СКР пригальмував, і фрегат пролетів мимо.
Саме в цей час на іншому кораблі росіян, на МПК-93, вийшла зі строю стернова машина, заклинило стерно, він став описувати циркуляцію і ледь не протаранив фрегат "Разітєльний". Пройшов у кількох метрах від корми. Після цього цей корвет побудови Ярославського суднобудівного заводу відмовився від переслідування корвета заводу "Янтар" і повернувся на базу.
Отож, через 10 годин переслідування встановився певний статус-кво. СКР-112 проти СКР "Разітєльний", ракетний катер РК-260 на підводних крилах проти прикордонного українського катера "Гриф", який тримався поруч в 5 кабельтових. Капітан ІІ рангу Жибарєв запропонував по радіо лягти в дрейф не ближче ніж в двох кабельтових і провести переговори.
Він проінструктував капітан-лейтенанта Настенка продовжити рух, якщо він не повернеться через 30 хвилин, і відбув на шестивесельному ялі, присланому з "Разітєльного", на перемовини.
Кінематографісти, де ви всі? Море, хвиля, сонце, два вузьких довгих сірих (шарих) кораблі з білими номерами хилитаються в розсинхроні з борту на борт на брижі, а між ними, як мандавошка, виблискує мокрими веслами в повітрі шестивесельний ял.
Права на воду, ліва табань! Де ви взагалі ховаєтесь, кіношники? За тридцять років не зняти такого фільму! Коли вахтовий журнал СКРа-112 вже готовий сценарій. Коли наші моряки наче зійшли зі сторінок Сабатіні – відвага і честь, рішучість та удача, лицарі без страху і сумління. А вороги настільки нездатні, що тричі за день ледь не повбивали одне одного.
Який там бриг "Меркурій" й два турецьких кораблі, коли таке кіно! Коли для перемоги українців задіяне все, аж до телефонних хуліганів. І свій внесок в порятунок бунтівного СКРа зробили десятки людей, льотчики, прикордонники, моряки - аж до цивільних дикторок на радіо.
Сволочі ви, кіношники. Навіть коли вперше взялися знімати фільм про моряків героїчних "Черкас", показали українців якимись недолугими архарівцями в рваних шинелях і пожмаканих вушанках, а росіян – героями-орлами в крапових беретах, які наче ті билинні водолази на Дні флоту, щойно стройовим кроком по дну перейшли Донузлав. Таким не варто й опиратися. Все одно всіх захоплять і постріляють.
Не дивно, що капітан ІІІ рангу Юрій Федаш фільм забракував. Бо справжні "Черкаси" під його командуванням отримали перше місце за результатами змагань обох флотів – і ВМС України і ЧФ РФ, тобто були найкращим кораблем на Чорному морі. Й носили перехідний вимпел. А більших розгільдяїв, ніж росіяни, не бачив світ: що не пролюблять, те розіб'ють і руки поріжуть. Історія СКР-112 тому запорука.
Нам не дано знати, про що говорили капітан ІІ рангу Жибарєв і капітан І рангу Силін в командирській каюті, але після цієї розмови СКР "Разітєльний" перейшов у ВМС України. Ну, не прямо зараз. Вже в Севастополі. Зараз капітан Силін просто вислухав аргументи колеги, зв'язався з нчальством і відмовився від переслідування і теж пішов на рейд Одеси. Ця сцена варта Ейзенштейна. Броненосець "Потьомкін" перетинає стрій урядової ескадри!
Аж тут якраз надійшли два прикордонних кораблі з Одеси й передали, що готові прийняти СКР-112 до причалу у Військовій гавані.
Злі язики кажуть, що найбільше такому рішенню сприяв також проліт українського винищувача, що піднявся в повітря з аеродрому Бельбек, над штабом Чорноморського флоту в Севастополі на бриючому польоті й приурочений до цього візит до оперативного чергового ЧФ українського капітана І рангу Євгена Лупакова. Наказ "Разітєльному" відкликали.
О 18:50 СКР-112 зайшов до внутрішньої гавані порту Одеса і пришвартувався до Потапівського молу на території 18-ї бригади прикордонних кораблів.
Україно, приймай апарат. Махнули без оглядин.
Іронічно, але всі учасники цих перегонів на виживання при розподілі флоту потрапили в українські ВМС. СКР "Разітєльний" став фрегатом "Севастополь". МПК-93 став корветом "Ужгород". Катер Р-260 став ракетним катером "Умань".
Шкода, що СКР-112 швиденько списали зі списків українського флоту й порізали на голки - вже у 1996 році. Вище керівництво держави лякала навіть пам'ять про безкровну, на вольових якостях, перемогу українців і воно проігнорувало усі пропозиції зберегти СКР-112 як музей українського флоту.
Українському флоту весь час дуже не щастило. Вище керівництво країни або не любило Україну, або не любило флот. Як гірко зауважив Микола Жибарєв - мабуть не кожній прибережній державі дано бути морською.
Морська охорона, створена контр-адміралом Жибарєвим, виявилася єдиним флотським з'єднанням, яке в 2014 році дисципліновано вийшло з Криму, з усіма кораблями, тиловими частинами й сім'ями, й перейшло в Маріуполь. Не виправдовуючись тим, що не було наказу з Києва. Коли чиниш так, як належить – все завжди просто і чітко. Нюанси починаються у зрадників.