Чорно-червоні прапори та ФІФА. Що й до чого

ФІФА розпочала боротьбу з радикалами на стадіонах. Під підозрою опинилися і прапори ОУН - тому що часто вони супроводжуються неонацистською символікою. Але ніхто не має права заборонити вам приносити їх на гру. Тільки женіть від себе нацистів.

Напередодні гри національної збірної у Харкові (відбірковий матч до ЧС-2014 у Бразилії) ІП вирішила розставити крапки над "і" в історичному аспекті спортивного скандалу з санкціями щодо української збірної.

За що ж покарали українських уболівальників і футболістів - за символи бандерівської ОУН чи за щось інше? І чи можна тепер приносити чорно-червоні прапори на стадіон?

Трохи передісторії.

Скандал почався після публікації блогу Євгена Карася "50 тисяч грн за Бандеру" - в ньому активіст партії "ВО "Свобода" стверджував, нібито міжнародні футбольні організації викачують з українського футболу мільйони гривень за використання націоналістичної символіки на трибунах.

Зрештою виявилося, що Карась талановито змістив акценти - українські клуби карали на за чорно-червоні прапори і не за Бандеру з Шухевичем.

Збірну за гру з Сан-Маріно у Львові теж покарали не за це. Санкції ФІФА були застосовані через використання українськими вболівальниками піротехніки, а також через неонацистську символіку і герб дивізії Зброї СС "Галичина" на трибунах.

Детальніше про це можна дізнатися у грамотному аналізі спортивного оглядача Сергія Болотнікова (вихідця зі Львова і вболівальника "Карпат", до речі). Там є і приклади аналогічних санкцій УЄФА до клубів інших країн Європи.

ФІФА оголосила про санкції щодо збірної 27 вересня, через три дні після виходу блогу Карася. Юзери і медіа, не розібравшись, почали поширювати інформацію, нібито збірну покарали саме за чорно-червоний прапор.

Це не так.

Однак прапор бандерівського крила Організації Українських націоналістів (який помилково називають "прапором УПА") справді є у посібнику FARE "Моніторинг образливих і дискримінаційних символів у європейському футболі" - разом із портретами Шухевича і Бандери. Глянути цей посібник можна тут.

"Українська сторінка" посібника FARE

FARE - Football Against Racism in Europe, "Футбол проти расизму в Європі" - загальноєвропейська мережа організацій, які борються з расизмом у спорті. З 1997 року вона співпрацює з УЄФА.

Серед українських членів FARE є, скажімо, Східноєвропейський інститут розвитку, чиїм партнером є Асоціація психіатрів України, яку очолює Семен Глузман, котрий називав солдат УПА своїми учителями у радянських таборах.

І поява чорно-червоного прапора поруч із нацистськими символами у посібнику FARE виглядає образливо, нечесно і незрозуміло. До того ж інших портретів там немає, за винятком Муссоліні.

Посібник цей видано польським партнером FARE - організацією Never Again (Nigdy Więcej, "Ніколи більше") - антифашистським об'єднанням, існуючим з 1996 року. Це об'єднання першим у Східній Європі взялося моніторити футбол на предмет використання матчів шовіністичними і ксенофобськими організаціями.

Механізм прийняття рішень і критерії FARE часто є непрозорими, що на тлі футбольних пристрастей викликає спекуляції. А в нашому суспільстві - схильному до теорії змов, а не холодного аналізу - таких спекуляцій вистачало. Tим більше, що досі санкції ФІФА (а тут ще й напередодні матчу з Польщею!) не були такими жорсткими.

Говорили багато і з запалом. Депутат від "Свободи" Мірошниченко договорився до того, що ультраправе гасло "Good night Left side" є привітом фанам з лівого боку стадіону. Цікаво, чим тоді є аналогічне ультраліве гасло "Good night White pride"?

З конспірологічної точки зору можливо все - і змова "Газпрому", який став спонсором ФІФА, і змова Польщі, чиї урядові кола не дуже толерують УПА, і змова Кремля, який таким чином хоче зірвати підписання угоди про асоціацію з ЄС. Тощо.

Он журналіст польського "Пшеґльонда Спортовеґо" Антоні Буґайський узагалі вважає, що це була змова Суркіса і FARE - геніальна багатоходова комбінація українців, яка не дозволила польським уболівальникам вчасно придбати квитки на матч у Харкові і тепер збірна Польщі залишилася без підтримки. І доведіть, що він не правий :)

У цій боротьбі правих і лівих радикалів, у цьому конспірологічному вирі якось забулося, що ФІФА оголосила про посилення санкцій за расизм зовсім недавно, наприкінці травня 2013 року. Українська збірна стала всього лишень першою жертвою нових санкцій. І не факт, що скоро в нас не з'являться компаньйони - право- і ліворадикальних неадекватів на трибунах вистачає у кожній країні.

Але що в цій компанії робить чорно-червоний прапор? Стюарди намагалися вилучити його на матчах Прем'єр-ліги, а на грі 11 жовтня з Польщею у Харкові старший стюард особливо звертав увагу колег на вилучення цих прапорів, обіцяючи премії і штрафи.

Чи можна вболівальникам приносити легендарний прапор на матчі? Чи не загрожує це черговими "викачуваннями мільйонів з українського футболу"? Яка позиція FARE?

"Історична Правда" звернулася за коментарями до спеціалістів.

З історичної точки зору ситуацію прокоментував науковець, спеціаліст з європейської історії 1930-х років Олександр Зайцев, який на прохання редакції ІП переглянув посібник FARE.

З точки зору моніторингу футбольних матчів ФІФА ситуацію прокоментував представник FARE в Україні Павло Клименко, який відповів на ряд уточнюючих запитань ІП.

----------------

КОМЕНТАР ІСТОРИКА:

Олександр ЗАЙЦЕВ, завідувач кафедри нової і новітньої історії України УКУ, кандидат історичних наук:

- Я з цікавістю переглянув буклет FARE. Намір усунути зі стадіонів агресивні і дискримінаційні символи заслуговує схвалення, але сам перелік цих символів у буклеті FARE дивує.

Поряд із відверто нацистською символікою вміщено, наприклад, військовий прапор Німецької імперії, який використовували в 1867-1921 рр. Невже консервативно-монархічні погляди теж прирівнюються до нацизму?

 Скан з посібника FARE

Деякі символи належать правим партіям та організаціям, які цілком легально діють у своїх країнах. До низки символів додано пояснення, що вони належать екстремістським і расистським організаціям.

 "Кельтський хрест" та інші ультраправі символи

Натомість про червоно-чорний прапор, який деякий час використовувала ОУН Степана Бандери, сказано лише, що його використовують крайні праві й націоналістичні організації.

Хай так, але чи можна праворадикальну політику і націоналізм огульно ототожнювати з екстремізмом, расизмом і дискримінацією? Виходить, що крайні праві - це погано, а крайні ліві - на здоров'я! До речі, такі ж кольори використовували й ліворадикальні та прорадянські організації - як от ангольська МПЛА, чий прапор донині є державним у Анголі.

Я чув, що російські фанати часом вивішують на стадіонах портрет Сталіна, і навіть тягали його у Варшаву на Євро-2012. Однак зображення цього злочинця у буклеті немає, зате є Бандера, який справді не цурався терору, але за його особистими наказами вбито заледве четверо чи п'ятеро людей, тоді як Сталін знищив мільйони.

 Російські та іспанські символи

Цікаво, чи знають укладачі буклету, що "фашист" Бандера майже три роки провів у нацистському концтаборі? Я не знаю, послугами яких експертів з історії користувалися укладачі буклету, але зроблено це непрофесійно і тенденційно.

Загалом буклет може бути корисним як довідник з праворaдикальної символіки, що її використовують футбольні фани, але в жодному разі не як підстава для заборон і поліційного переслідування.

Є в переліку й абревіатури та символи кількох польських радикально-націоналістичних організацій міжвоєнного періоду - Табору Великої Польщі Романа Дмовського ("Меч Болеслава Хороброго", або "Щербець"), Національно-радикального табору (ONR) та Національно-радикального руху "Фаланга" ("Рука і меч").

 "Польська сторінка"

Ніде правди діти, у всіх цих організаціях не бракувало ксенофобії й антисемітизму, хоч у роки окупації практично ніхто з їхніх членів не пішов на співпрацю з нацизмом, навпаки - багато хто з них воював у польському Опорі.

Може, українців і потішить, що меч Щербець, який польський князь нібито надщербив у 1018 році, ударивши ним у Золоті ворота Києва [під час походу проти Ярослава Мудрого на боці Святополка - ІП], потрапив до "чорного списку", але FARE варто було б запитати насамперед поляків, як вони ставляться до цих символів.

Серед "агресивних і дискримінаційних" символів фігурують також знаки двох військових з'єднань, які воювали в складі німецької армії під час війни - іспанської "Блакитної дивізії" та української дивізії Ваффен-СС "Галичина".

 Хорватія і Британія

Особисто я не схвалюю глорифікації тих, хто воював на боці нацистської Німеччини, але відзначення їх пам'яті саме по собі ще не означає пропаганди нацизму.

Можна по-різному до цього ставитися, але заборона - не найкращий метод висловити своє ставлення у демократичному суспільстві, тим паче, що ані іспанські, ані українські дивізійники ніколи не були засуджені як військові злочинці.

Однак не киваймо тільки на гаданих закордонних недоброзичливців України. Проблема шанувальників пам'яті національно-визвольних змагань у тому, що серед них справді є такі, що не гребують хизуватися неонацистськими та расистськими поглядами й зовнішніми атрибутами.

 88 та інші ігри з абревіатурами

Тому справжнім патріотам не завадило б самим рішучіше відмежовуватися від екстремістів та просто дурнів, які до них примазуються. Тоді б може й не виникали такі прикрі ситуації, як недавнє покарання цілого українського футболу за "екстремізм".

-----------------

КОМЕНТАР МОНІТОРА:

Павло КЛИМЕНКО, координатор освітніх програм FARE у Східній Європі:

ІП: Що прапор неіснуючої ОУН робить у вашому посібнику "расистської та образливої символіки"? Хіба ОУН була расистською? Хіба Бандера більш "образливий", ніж Гітлер чи Сталін, яких нема в посібнику?

ПК: Ми не хочемо занурюватись саме у історичні оцінки тих чи інших постатей. Є певні суто практичні причини, чому ці зображення було включено до посібника - тому що занадто часто поряд із цими банерами вивішуюється символіка нацистів та лунають дискримінаційні вислови.

До того ж, у певному контексті символи можуть бути образливими. Наприклад демонстрація польських націоналістичних символів того часу на матчі з Україною буде однозначно образою, так само як і навпаки.

- Розкажіть трохи детальніше про посібник.

Це посібник з моніторингу образливих та дискримінаційних символів на стадіонах. Він призначений для використання вболівальниками, стюардами та всіма небайдужими.

Його мета - допомогти розпізнати символи, що можуть нести дискримінаційний зміст або використовуються ультраправими для позначення своєї присутності на трибунах та пропаганди.

Це не список "заборонених символів" - ми нічого не можемо і не хочемо забороняти. Це в першу чергу освітній матеріал, виданий у 2011 році під час підготовки до Євро-2012.

- Хто додав прапор і портрети Бандери й Шухевича у посібник?

- Це було предметом колективного обговорення. Якщо питання про мене - то я не включав. Але також вважаю, що політичній пропаганді не місце на стадіоні. І підтримав їх включення з практичних міркувань.

FARE - це мережа, є загальноєвропейська розсилка, координація заходів здійснюється секретаріатом у Лондоні. Але на національному рівні кожна організація займається тим, що вважає найбільш ефективним.

Хтось працює з національними громадами, хтось намагається впливати на вболівальників, хтось – співпрацювати з національними футбольними федераціями.

- Організація Never Again - це координатор FARE в Україні?

- Hі. Якоїсь вертикалі у щоденних справах немає. Загальноєвропейську координацію здійснює секретаріат, а стратегічні питання розвитку вирішує правління.

Never Again координували проект до Євро-2012, але в принципі вони найавторитетніші у регіоні. Вони також координують заходи Тижня активних дій [просвітницькі заходи FARE проти дискримінації у спорті і на трибунах - ІП].

Якщо ж ідеться про те, чи це поляки просто ненавидять УПА і включили "бандерівський прапор" у список - то ні. Можливо, складається враження, ніби FARE прирівнює "софт"-націоналістичні речі до свастик, але це не було нашою метою.

- Який механізм вашої співпраці з УЄФА?

- Є угода про співпрацю з УЕФА. Є також, здається, і угода з ФІФА, але більш давня. Але ці угоди не про те, що ми вказуватимемо їм, кого і за що карати, чи щось комусь забороняти. Мова йде в першу чергу про просвітницькі заходи. Гляньте торішній звіт з Тижнів активних дій.

Ми не рекомендуємо накладати чи не накладати санкції. Можна сказати, що ми констатуємо певні факти. а інтерпретують їх уже регулятори - ФІФА та УЄФА.

Спостерігачі ж FARE складають післяматчевий звіт, куди включаються всі прояви дискримінації, зафіксовані на матчі. До речі, зараз ми у жодному звіті не повідомили про присутність на матчі чорно-червоних прапорів.

- Тобто у переліку символів цей прапор і портрети Бандери й Шухевича є, але FARE не вважає присутність прапору і портретів расистськими чи образливими?

- Ми не повідомили про прапори і портрети жодного разу. Але мова не про те. Ми не вирішували, чи є ці символи дискримінаційними. Образливими в певних контекстах - можливо, але на українських стадіонах про них доповідати нема сенсу.

Треба перш за все розуміти, що це практичний порадник, а не список заборонених символів. Зроблений із прицілом на Євро-2012, тому в ньому й така увага до Польщі й України.

Готуючись до укладання цього посібника, ми проводили півторарічний моніторинг футбольних матчів у цих країнах, та й загалом у Східній Європі. Потім на основі моніторингу було "проапдейчено" порадник.

- Що треба зробити, щоб FARE вилучило прапор і портрети з цього порадника? Петиції мають сенс?

- Так, пишуть петиції до ФІФА, УЄФА - там уже десятки тисяч підписів. Але люди не розуміють, що речі можуть працювати по-іншому - ані ФІФА, ані УЄФА не впливають на наші рішення.

- А що впливає?

- Включення цих символів у перелік - це результат моніторингу. Тобто воно базується не на історичній оцінці, а на практиці застосування. Навряд чи ми приберемо прапор ОУН і портрети її лідерів, якщо люди на секторах не перестануть "зігувати" з ними та вішати кельтські хрести.

Але шоб відповісти на всі пересмикування, уточнимо, що ми не називаємо ОУН і її лідерів ані фашистами, ані нацистами.

- Тобто ви не забороняєте приносити бандерівський прапор на стадіон і стюарди матчу не повинні його вилучати?

- Так, саме так. Ми взагалі не маємо права нічого забороняти і не хочемо цього робити. А на місцях у стюардів буває багато перегибів. Наприклад, у нас забирають всі прапори з "Веселим Роджером", бо не можуть відрізнити від символу "тотенкопф". Також були курйози з зображеннями кулаків.

Стюарди та охорона - це окрема категорія людей. Ми намагаємось проводити для них тренінги, але це здебільшого важко - вони часто зміняються та формально підходять до своєї роботи.

- Якщо на трибунах з'являться ультраліві, будете їх відстежувати? FARE бореться з ультралівими чи з присутністю лівої символіки?

- FARE бореться з виявами дискримінації - якщо ультраліві її виявлятимуть, то звичайно. Зараз є кілька проблем навіть з умовно лівими клубами у Західній Європі - сексизм, гомофобія тощо.

- А от якщо чиїсь фанати виставлять портрет Сталіна на трибуні в Сімферополі? Або у Львові?

- Так само, як і Бандера: це on the edge - контраверсійно, прямої дискримінації не містить, але якщо буде вивішено на грі, припустимо, з українською командою та супроводжено банером на кшталт "Голод" - то це також очевидна образа.

Я б резюмував всю дискусію навколо санкцій просто - не потрібно шукати, чого нема, але якщо є - не треба робити вигляд, що це щось інше.

- Хто саме моніторить ігри? Це завжди українці?

- Ні, моніторити на матчах українських команд можуть і не українці. Але вони мають розуміти мову, знати політичний контекст та мати досвід моніторингу та вивчення ультраправих рухів у регіоні.

Не можу давати жодної інформації про моніторів. На жаль, це реально небезпечно для них. Ми проводимо конкурсний добір та тренуємо всіх спостерігачів.

І це не просто спостереження за стадіоном. Ми вивчаємо ультраправі структури, їхнє включення у фанатське середовище, їхні дії та пропаганду. Символи - це півбіди. Страшніше, коли вони починають діяти.

Лише за останній сезон я був свідком кількох побиттів через колір шкіри на стадіонах. Багато хто з представників видимих меншин просто боїться ходити на футбол, бо ризикує піти з щелепою у кишені, якщо касир продасть йому квитки не в той сектор.

- А де можна подивитися на рішення ФІФА - за що саме засудили українську збірну?

- ФІФА досі не дуже прозорі в цьому питанні. УЄФА от зараз почали публікувати свої дисциплінарні рішення, а ФІФА ще ні.

Взагалі, у нас із ФІФА співпраця тільки символічна, якщо чесно. Так, ми просимо у них квитки на матчі, котрі вважаємо ризикованими в плані можливих проявів дискримінації - де існують політичні підтексти протистояння фанів, або де ми маємо матеріали про прояви дискримінації на попередніх матчах.

А далі або беремо до уваги їхні зусилля та санкції, або критикуємо за бездіяльність. Якщо вони накладають санкції, намагаємось зв'язатись з адміністрацією чи групами фанатів для стимулювання позитивних дій.

Однак у Східній Європі з цим досить туго. Смішно, але навіть у "Лаціо" [чиї фанати відомі ультраправими поглядами - ІП] вже є група вболівальників, що намагається працювати з іншими фанами проти расизму саме після жорстких санкцій проти команди.

- Наскільки ефективною може бути апеляція?

- Я не експерт, але з того, що знаю, є кілька елементів. Для ефективної апеляції треба:

1) показати, що винуватці покарані; 2) показати, що до цього Федерація вживала всіх заходів, щоб такого не сталось - освітні заходи, стюардинг тощо протягом хоча б останнього року; 3) показати план дій з подолання проблем.

Але якщо запевняти освічених людей в темі, що Sieg Heil - це привіт іншій стороні стадіону, нічого хорошо не вийде.

---------------

ВИСНОВКИ

ФІФА розпочала боротьбу з піротехнікою і радикалами на стадіонах. Футбольним чиновникам не потрібні пожежі, ідеологічні скандали, заворушення і бійки на трибунах. Під підозрою опинилися і чорно-червоні прапори - тому що часто вони супроводжуються неонацистською символікою.

Але українські націоналістичні символи не заборонені жодним законодавством світу і жодними правилами ФІФА. Ніхто не має права заборонити вам приносити їх на сектор. Навіть демонізовані у пресі останніх днів монітори FARE розуміють, що в Україні чорно-червоний прапор - більше, ніж просто історія.

Навпаки, що більше буде на трибунах чорно-червоних прапорів, тим більш "легальнішими" вони будуть в очах ФІФА, УЄФА і моніторів FARE. Головне, щоб поруч із ними не було "88", зігування та іншого нацистського лайна, з яким українці успішно боролися в лавах УПА і Червоної армії. Те ж саме можна сказати і про сталіністське лайно.

Тож побачили біля себе на трибуні "88" чи кельтський хрест - женіть цього провокатора (Кремля, FARE, Варшави, злочинного режиму, що вам більше до вподоби) подалі з сектору.

Що стосується дивізії Зброї СС "Галичина", вирішуйте самі, брати її символи на трибуни чи ні. Монітори FARE вважають герб "Галичини" образливим. Автор цих рядків теж колись так вважав - поки не отримав урок від найкращого товариша, чий 16-річний дід пішов добровольцем у дивізію і тепер лежить десь у братській могилі під Бродами.

Але це моя особиста історія. Були й такі, хто спершу воював в СС "Галичина", а потім - у Червоній армії.

А тим юним максималістам, хто хоче показати "світовому уряду" свої симпатії до фюрера чи дуче, можна порадити - хлопці, не чіпайте ОУН і УПА. Вони боролися за безкласове суспільство і світ, де всі нації і раси рівні. Зверніть краще увагу на Союз українських фашистів і його символіку. Так буде чесніше.

Дивіться також:

Історики просять ФІФА не чіпати Бандеру й ОУН

Російські фани обурили поляків "історичним" плакатом. ФОТО

УЄФА прибрав згадку про польську окупацію Львова

1969: чехословацькі хокеїсти мстяться СРСР за танки у Празі. ВІДЕО

Українська ідентичність у радянському футболі

Поляки нагадали, що за серп і молот на секторі каратимуть

Український футбол: Росія лякає Захід "неонацизмом, який підтримує влада"

1961 рік. Кияни руйнують московську футбольну монополію

Головний стадіон Євро-2012: від "Червоного" до "Олімпійського". ФОТО

Осип Хома - чемпіон з боксу і командир УПА

Інші матеріали за темою "Спорт"

Щоденник Майдану. Про що ми тоді думали

"Ладно, давайте серьезно. Вот кто сегодня до полуночи готов выйти на Майдан? Лайки не считаются. Только комментарии под этим постом со словами "Я готов". Как только наберется больше тысячи, будем организовываться".

Що сказав Мотика? – відповідь професора Богдана Гудя на тему Волинської трагедії

26 жовтня в етері Українського радіо прозвучало інтерв'ю журналістки Світлани Мялик з відомим польським істориком, головним фахівцем із проблем Волині'43 професором Ґжеґожем Мотикою. Позаяк один із фрагментів цієї майже годинної розмови стосується моєї скромної особи, що гірше – містить низку інсинуацій і неправдивої інформації, прокоментую його для, насамперед, українських слухачів/читачів.

Боротьба між радянськими силами та підрозділами УПА на ПЗУЗ в 1944 році

4 листопада передчасно помер дослідник і популяризатор історії українського визвольного руху Владислав Сапа. У пам’ять про нього «Історична правда» публікує дослідження Владислава, яке одержало відзнаку історика Володимира В’ятровича на конкурсі студентських наукових робіт «Український визвольнй рух» 26 жовтня 2013 року, але досі не публікувалося.

Отець Василь Кушнір. Перший президент Комітету українців Канади

Абревіатура КУК в оперативних документах мдб/кдб срср завжди фігурувала поряд із фразами "антирадянська діяльність", "українські буржуазні націоналісти", "непримиренні вороги Радянського Союзу". Подібних епітетів удостоювалися й активні діячі, які створювали та розбудовували цю потужну громадсько-політичну організацію. Серед них – отець Василь Кушнір, перший президент Світового конгресу вільних українців.