19 грудня 1921: В майбутніх конфліктах нашої держави з Москвою міцна українська церква може відіграти велике значіння
Уривки з листа Симона Петлюри до Івана Огієнка від 19 грудня 1921 року
Уривки з листа Симона Петлюри до Івана Огієнка від 19 грудня 1921 року
…
Надаючи справі організації української церкви велике значіння з погляду державного, я, оглядаючи пройдений нею шлях, приходжу до висновків, що ми не продумали до льоґічного кінця, поставленого перед українською державністю питання про націоналізацію нашої церкви.
Ми бачимо її в так званій автокефалії.
…
Це альґебраїчна формула, що її можна вирішувати ріжно з погляду церковної практики. Справа автокефалії церкви може розумітись всіляко, як з погляду теоретично-канонічного, так і з погляду церковної практики.
На мою думку, ця справа нашими церковними діячами не розкрита як слід, не конкретизована, а щодо свого ієрархичного змісту (дотеперішнього), то до кінця не доведена.
Ми гадаємо, що як будемо мати власних єпископів, то цим уже ставимо власну церкву на тверду основу, з якої ніякі політично-церковні конфлікти її не зсунуть.
Далі власного митрополита в столичному місті наші автокефальні мрії й змагання не йдуть, а поза „вищу церковну раду" при тому ж митрополитові не сягають.
…
![]() |
Андріївська церква. Квітень 1918 року |
Наскільки помилковими та облудними є такі мрії, показала нам практика за часів Скоропадського, що автокефальним змаганням української церкви зразу ж надала цілком протилежний зміст, проголосивши залежність нашої молодої церкви од московського патріарха, тим самим саму ідею автокефалії повернувши в нівець, а маєстат голови московської церкви піднявши до становища зверхника нашої церкви фактично.
…
Якими б успішними в майбутньому не були наші здобутки та осягнення в площині політичної боротьби, все ідею нашої державної незалежности "по руках і ногах" буде вязати оця залежність в площині церковній, вгашаючи й підтинаючи самостійницькі змагання нашого народу.
Нація, що стремить до власного державного життя, не може помиритись з такою залежністю.
На прикладі сербської церкви православної ми бачимо, що при першій змозі, в парі з затвердженням політично-державної самостійности, провадиться затверждення і церковної незалежности в формі організації власного патріярхату, тим самим ставлячи справді належну „точку" над справою автокефалії сербської церкви і підносячи маєстат її до вищого ступня.
…
Зупиняючись над справою автокефалії української церкви, я гадаю, що ми повинні цілком послідовно розкрити зміст цієї формули і зробити льоґічні висновки з нього.
Очевидна річ, що належними постановами тимчасових вищих органів української церкви (в формі соборів), подиктовані політичними мотивами київські ухвали 1918 р., що встановили залежність нашої церкви од Московського патріярха, будуть скасовані.
![]() |
Софійський собор. Квітень 1918 року |
Але я гадаю, що цим скасуванням справи цілковитої автокефалії нашої церкви ми на ґрунт непохитний ще не поставимо; необхідно піти далі і надати такі форми самостійництву нашої церкви, які б одповідали державним інтересам української нації і були б льоґічним завершенням самої ідеї про церковну автокефалію.
…
Коли ієрархичні моменти останньої втілені будуть тільки в формі власних єпископій, а на чолі інституту єпископів стоятиме митрополит Київський, — цього, на мою думку, не вистарчить для того, щоб церква українська стала нарівні, в усвідомленні і нашому, і інших народів, з другими церквами православними.
При цих умовинах церква Андрія Первозваного все буде "пасти задніх", все не буде мати того авторитету, тої пошани, які їй повинні належати як з мотивів державних, так і з мотивів церковної історичної традиції, як до церкви, первозваним І. Христа апостолом заснованої.
Я передбачаю більші комплікації для нашої справи, що випливають з такої незавершенної, мовляв би "половинчатої", ієрархічно-організаційної структури української церкви.
…
З мого погляду майбутня структура ієрархічна української церкви, оскільки про неї судити можна на підставі дотеперішньої практики і оскільки не зроблено буде відповідних корективів до неї, ховає в собі і внутрішню "червоточину" і не дасть ґарантій безупинного розвитку національної церкви.
Коли взяти зносини майбутні нашої церкви з созвучними собі, хоча б Грецькою, Царгородською чи Сербською, то тут матиме місце нерівність; на нашу церкву, на вищих представників її і на голову її митрополита, все "згори" заглядатимуть патріярхи інших церков, відповідним чином і трактуючи нашу церкву, що для її авторитету, маєстату було б небажаним, а з погляду державних інтересів навіть шкідливим.
Так само й для культивування авторитету церковної ієрархії серед кругів церковних, серед великої української державної парафії, фігура митролита, як голови — очолення нашої церкви, — була б мало імпонуючою.
Та й по суті справи, коли хочемо надати українській церкві, як церкві апостола Андрія Первозваного, відповідаюче їй значіння, то ми повинні моменти, звязані з цим завданням, до льогічного кінця продумати і в таку зовнішню форму втілити, яка б одповідала тому змісту, що в ній і в її історичнім атрибуті міститься.
Я думаю, що українська автокефальна церква головою своїм повинна мати власного патріарха, як цілком льоґічне завершення її ієрархічної архитектоніки і еволюції нашої національної думки, нашої національно-церковної ідеольогії.
…
Український патріархат — рівний патріархатові Московському — це річ, потреба якої вимагається інтересами української церкви та своєчасною оцінкою тих небезпек, що загрожувати будуть, — я це передбачаю, — в її натуральному розвитку.
В майбутніх конфліктах нашої держави з Москвою внутрішнє міцна, ієрархічно дисциплінована українська церква може відограти велике позитивне значіння у вислідах такої боротьби.
В зносинах, в поширенні свого морального й іншого впливу на православні церкви (грузинську, білоруську, польську, латишську, вірменсько-григоріянську) держав, повсталих на місці давньої Росії, така українська церква, як я хотів би в майбутньому недалекому її уявити, могла би так само допомогти зміцненню та впливові нашої державности, не кажучи вже про ті придбання, що цією дорогою і для своєї сили вона може осягнути.
…
![]() |
Успенський собор Києво-Печерської Лаври. Квітень 1918 року |
Висловлюючи оці мої міркування в такій важливій справі, я мало роблю собі клопоту з того, що вони приходять в голову серед таких несприятливих обставин.
Без огляду на останні, — мусимо мати зясованими і "pia desideria" нашого державного будівництва, інтеґральною частиною котрого є й плянове будівництво української церкви.
Такого — точно до деталій продуманого — проґраму ми не мали; і це, з мого погляду та досвіду, було одною з головних причин наших неудач.
Мусимо все зробити, щоб ця ідея перемогла, стала елєментарно-зрозумілою, знайшла своїх активних адептів і оборонців.
Я певний є, що ідея власного патріярхату, як найбільш доцільної ієрархічної форми в орґанізації української автокефальної церкви, носиться в свідомості, чи може напівсвідомості, наших церковних кругів, шукаючи лише стимулу, імпульсу для свого виявлення й кристалізації.
Лотоцький О. Симон Петлюра. – [Б. м.] : Накладом ком. для вшанування X річниці смерти Симона Петлюри, 1936. – С. 51-56.