Як КГБ боровся із пам’яттю про Бабин Яр — опубліковано документи. СКАНИ

Центр досліджень визвольного руху спільно з Архівом СБУ публікують в Електронному архіві документи КГБ про те, як радянські спецслужби перешкоджали вшануванню жертв Бабиного Яру.

Документи розповідають про спроби комуністичного режиму приховати правду про злочини нацистів у Бабиному Яру. Спроби, які теж були злочином і врешті призвели до сотень смертей під час Куренівської катастрофи 1961. 

"Пам'ять про Бабин Яр — це запобіжник від повторення практик обох тоталітарних режимів: нацистського та комуністичного", — переконаний голова Українського інституту національної пам’яті Володимир В’ятрович.

У 25 опублікованих документах є інформація про заходи радянської держбезпеки та МВС по боротьбі із сіонізмом та "єврейським екстремізмом" в 1966-1978 роках.

До числа найбільших "провокаційних екстремістських акцій" належало вшанування євреїв, загиблих від рук нацистів під час Другої світової війни в Бабиному Яру в Києві.

"Щороку напередодні річниці нацистських розстрілів у Бабиному Яру 29 вересня чекісти відзначали в своїх документах наявність у так званих "єврейських екстремістів" наміри вшанувати жертв Бабиного Яру, а значить використати річницю трагедії "з провокаційною метою" для "антигромадських проявів". КГБ намагалося всіляко перешкодити будь-яким поминальним акціям, що не вписувалися в комуністичну ідеологію", — зазначає директор Галузевого державного архіву СБУ Андрій Когут.

 

Цитата із спецповідомлення спецслужб за 1974 рік: "Центральному Комітету Комуністичної партії України доповідають про те, що сіоністські екстремісти міста Києва використовують єврейські релігійні свята і деякі пам’ятні дати, в тому числі 29 вересня – річницю розстрілу фашистами радянських громадян в Бабиному Яру – для здійснення з провокаційною метою націоналістичних та інших антирадянських проявів".

У спеціальних повідомленнях на ім’я Першого секретаря ЦК КПУ Голова КГБ доповідав про заплановані єврейські акції та заходи КГБ щодо їх оперативного супроводження та, часто, зриву та затримання учасників.

Так, у 1966 р. кагебістам було відомо, що 19 вересня на мітингу в Бабиному Яру виступали відомі письменники Віктор Некрасов, Борис Антоненко-Давидович та Іван Дзюба.

При чому, керівник спецслужби в УРСР Віталій Нікітченко оцінював реакцію єврейської молоді на заклики боротися проти антисемітизму та скріплювати співпрацю між українським і єврейським народами як "націоналістичну".

 Витяг із інформаційного повідомлення КГБ від 30 вересня 1966 року

Між іншим, керівником групи операторів, які фіксували подію на кіноплівку, був режисер Київської студії хронікальних фільмів Рафаїл Нахманович – батько відомого сучасного українського історика та громадського діяча Віталія Нахмановича.

29 вересня 1974 року, загін радянських дружинників припинив спробу групи євреїв покласти до пам’ятного каменя в Бабиному Яру вінки, букети та синьо-білі стрічки з написами "Жертвам фашизму" та "Ми не забудемо. Євреї з Риги та Москви" й установити дві металеві зірки Давида. Усі предмети дружинники вилучили.

Для "координації заходів по запобіганню можливих ворожих і антигромадських проявів з боку єврейських націоналістів і сіоністів" КГБ спеціально створював оперативний штаб на чолі із заступником Голови КГБ та заступником міністра внутрішніх справ.

 Вінок у вигляді зірки Давида, який представники єврейської громади Києва намагалися покласти до пам'ятного каменя в Бабиному Яру в 1974 році

Спецслужби докладали чималих зусиль, аби виключити навіть найменші шанси для інформації про дійсний стан ушанування жертв Голокосту в УРСР просочитися за кордон: 

"З метою запобігання присутності іноземців у районі Бабиного Яру і збору ними тенденційної інформації через можливості "Інтуриста" було змінено час прибуття в Київ туристичної групи із США – членів "Асоціації адвокатів штату Колумбії" чисельністю 76 осіб, зранку 29 вересня достроково відправлено до Львова автопоїзд із австрійськими автотуристами, було взято під контроль низку інших іноземців", — йдеться в одному з документів.

Навіть написи на вінках на кшталт "Жертвам фашизму від народу Ізраїлю" та "Народ Ізраїлю живий" органи КГБ у своїх документах розцінювали  як "провокаційні".

Через панівну в Радянському Союзі антиізраїльську політику та підтримку палестинських бойовиків органи держбезпеки не дозволяли скорботні акції в пам’ять про євреїв, загиблих унаслідок палестинських терористичних актів.

Наприклад, 7 вересня 1972 року чекісти та міліціонери затримали біля пам’ятного каменя  в Бабиному Яру євреїв – учасників акції покладання вінків на пошану ізраїльських спортсменів – жертв теракту на Олімпіаді  в Мюнхені.

А 18 травня 1974 року дружинники та міліціонери перешкодили євреям покласти вінки в пам’ять про загиблих за три дні до того в ізраїльському місті Маалоті 25 ізраїльтян від рук палестинських терористів.

Причому, сам теракт Голова КГБ Віталій Федорчук назвав "інцидентом з палестинськими партизанами". Вінки учасникам акції довелося покладати на Лук’янівському кладовищі.

 

Переглянути колекцію документів про боротьбу КГБ із "єврейським екстремізмом" та сіонізмом у Бабиному Яру можна в Електронному архіві визвольного руху avr.org.ua за посиланням.

 

Довідка: Під час німецької окупації Києва у 1941—1943 роках Бабин Яр став місцем масових розстрілів нацистами євреїв та циган, радянських військовополонених, в’язнів Сирецького концтабору, а також радянських підпільників, членів Організації українських націоналістів, душевнохворих, заручників, "саботажників", порушників комендантської години та інших.

Лише за два дні, 29 та 30 вересня 1941 року, зондеркоманда 4а айзнатцгрупи С під керівництвом штандартенфюрера СС Пауля Блобеля за участі 45-го і 303-го батальйонів німецької поліції розстріляли там майже 34 тисячі євреїв.

Масові розстріли у Бабиному Яру та розташованому поруч із ним Сирецькому концтаборі проводилися аж до звільнення Києва від окупації. У 1941—1943 роках тут розстріляно 62 члени ОУН, серед них відому поетесу Олену Телігу.

Усього протягом двох років у Бабиному Яру було розстріляно близько 100 тисяч осіб, дві третини з яких склали євреї. Перед відступом нацисти примусили в’язнів Сирецького табору викопувати та спалювати трупи.

Нагадаємо, що відкритий у березні 2013 року Електронний архів визвольного руху avr.org.ua є спільним проектом Центру досліджень визвольного руху,Львівського національного університету імені Івана Франка та Національного музею "Тюрма на Лонцького". Сьогодні в Е-архіві доступні копії 23669 документів. Місія проекту — робити минуле доступним.

 

Вибір Віктора Кравченка. Людина, яка домоглася суду над СРСР

Ілько Борщак. На вістрі радянської спецпропаганди у Франції

Ілько Борщак був потрібен більшовицькому режимові лише тоді, коли він чітко вписувався в схему діяльності радянської спецпропаганди за кордоном. Коли ж чекісти зрозуміли, що він грає подвійну роль, його спробували скомпрометувати в емігрантських колах саме як більшовицького агента. Жодні минулі заслуги перед радянською владою до уваги не бралися. Так чинили з усіма. Ставилися як до відпрацьованого матеріалу, з яким можна робити будь-що.

Рена Марутян: "Метою геноцидальних практик росії є стирання української національної ідентичності"

Інтерв’ю з доктором наук з державного управління, професоркою кафедри глобальної та національної безпеки КНУ ім. Т. Г. Шевченка Реною Марутян у Музеї "Голоси Мирних" Фонду Ріната Ахметова.

"Пєрацький. Кар'єрна драбина". Уривок з книги про вбивство міністра Пєрацького

Вбивство міністра внутрішніх справ Броніслава Пєрацького стало одним із найгучніших замахів міжвоєнної Польщі. А для українських націоналістів — символом чи не найбільшої потуги, що її сягнула революційна організація в 1930-х роках. Міністр Пєрацький був одним із творців польської незалежності, а його життєпис подібний до біографій українських ровесників. Усе змінилося після листопада 1918-го: Пєрацький розбудовував польську державу, а його українські однолітки — підпілля, що боролося з Польщею та мріяло про власну державність. Пєрацький став одним із найвпливовіших польських посадовців і загинув на піку кар'єри від рук українця — представника молодого покоління, що було значно радикальніше за своїх попередників.