Музею Голодомору передадуть касети з записами експедицій американського дослідника Вільяма Нолла

Йдеться про матеріали наукових експедицій 1989-1994 років територією України, здійснених американським дослідником і етномузикологом Вільямом Ноллом.

Про це інформує Музей Голодомору.

Про це стало відомо 22 жовтня на презентації онлайн-архіву "Великі трансформації", платформи і проєкту, реалізованого Центром досліджень усної історії і культури за підтримки Український культурний фонд та Фундації Голодомору Holodomor Research and Education Consortium - HREC.

В основі онлайн-платформи Великі Трансформації лежать матеріали наукових експедицій 1989-1994 років територією України, здійснених американським дослідником, етномузикологом Вільямом Ноллом разом з директоркою ГО "Центр досліджень усної історії і культури" (сьогодні - засновницею та директоркою Видавництва "РОДОВІД") Лідією Лихач за участі етнологів та фольклористів Валентини Борисенко, Віри Зайченко, Лариси Новікової, Галини та Миколи Корнієнків, Антоніни Палагнюк та інших. Разом вони опитали понад 400 селян та зібрали архівні матеріали тих, хто застав часи Голодомору та колективізації УРСР.

Дослідження, а відтак і матеріали платформи, поділяли на 3 теми: Кобзарі та лірники (аудіо- та відеозаписи музичних творів у виконанні кобзарів та лірників і інтерв'ю з ними), Інструментальна та вокальна музика (записи інструментальної музики, виконаної на традиційних народних інструментах, ритуальні обрядові співи з різних етнографічних регіонів України) та Усна історія (інтерв'ю з сучасниками про трансформації селянського традиційного суспільства, що відбулися під пресом колективізації та Голодомору 1932-1933 років).

"Колекція Вільяма Нолла за своїм значенням є майже ідентичною колекції Комісії Конгресу США з питань голоду в Україні, яка працювала у 1985-1988 роках під керівництвом Джеймса Мейса. Ми в музейній колекції не маємо записів інтерв'ю з респондентами такого часу народження і часу запису, наші перші записи датуються десятьма роками пізніше. А Вільям Нолл записав людей, народжених у перші роки ХХ століття, які у дорослому віці пережили колективізацію, розкуркулення, масові голоди 1920-х і 1940-х років, Голодомор, війну та на собі зазнали всі "принади" того, що ми називаємо "колгоспним рабством". Колекція містить унікальні розповіді, наприклад про створення артілей чи ТСОЗів, що нам фіксувати вже не довелося", - зазначила Генеральна директорка Музею Голодомору Леся Гасиджак.

 

Година папуги. «Золотий вересень»

«Ось два пістолети. Коли увірвуться українські бандити, ти застрелиш дітей, а потім застрелишся сама! Пам’ятай: у тебе мають лишитися три набої!» — останню розмову батька і мами семирічний Адам підслухав випадково.

Чому «Пушкіни» в публічному просторі - це ворожа російська пропаганда

Оспівував загарбницькі війни Російської імперії і брав у них участь. Виправдовував воєнні злочини російської армії. Заперечував право українського, польського, народів Балтії на державність. Паплюжив гетьмана Івана Мазепу. Його ім'я нині ворог використовує як ідеологічну зброю: "Херсон — полуденный край России",— банер з цією цитатою розвішували на біл-бордах росіяни під час окупації Херсону. Мова піде про одного із найвідоміших ідейно-культурних маркерів російського імперіалізму — письменника Алєксандра Пушкіна.

Не товариш. Фантастичні вибори великого 1990 року

Моментально з бридливістю повертаю посвідчення: «Заберіть це! Я їм не товариш! Я член Української Республіканської партії». І – о, диво! – для мене, єдиного із 450 депутатів, було виготовлено посвідчення без слова "товариш"!

Степан Скрипник. Хорунжий Армії УНР, депутат, патріарх

У 1940–1980-х роках резидентури кдб срср у Канаді і США широко практикували оперативні заходи з компрометації через так звану прогресивну пресу визначних українських діячів, які активно боролися за духовне і національне відродження. Одна з таких операцій була спрямована проти тодішнього митрополита Української православної церкви Канади, а невдовзі – УПЦ США, у майбутньому – Святішого Патріарха Київського і всієї Руси-України Мстислава.