125-річчя Національного художнього музею України. Програма заходів

Події відбуваються в Національному художньому музеї України з 10 жовтня до 6 грудня.

Про це інформує Національний художній музей України.

Широко відома будівля київського "музею з левами", відкритого у 1899 році як Міський музей старожитностей і мистецтв, стала місцем започаткування кількох визначних музейних колекцій. Спільним домом музей був для трьох тепер окремих інституцій – Національного художнього музею України, Національного музею історії України та Національного музею декоративного мистецтва України.

"Витоки. До 125-річчя виставки до ХІ Археологічного з'їзду"

З нагоди відкриття ХІ Археологічного з'їзду Вікентій Хвойка з 5 серпня 1899 року влаштував виставку в залах другого поверху ще недобудованого приміщення Київського міського музею старожитностей і мистецтв. Вона експонувалася ще місяць після закінчення з'їзду й започаткувала зібрання сучасного Національного музею історії України.

Виставка "Витоки" презентує найзмістовнішу частину – 54 експонати (серед них артефакти трипільської культури та скіфські старожитності), які могли демонструватися 1899 року, а також надзвичайно цікаві документи, пов'язані з музейницькою діяльністю Вікентія Хвойки, що зберігаються в Національному музеї історії України.

Віртуальний тур виставкою 1925 року "Український портрет ХVІІ – ХХ століть"

Цей проєкт присвячений легендарній виставці українського портрету, що була розгорнута в трьох залах другого поверху нинішнього NAMU. Її організаторами виступили видатні науковці музею Данило Щербаківський та Федір Ернст, які також стали авторами каталогу, до якого увійшли 259 портретів.

Проєкт є результатом багаторічного дослідження науковців музею в співпраці з колегами з інших інституцій щодо відтворення повноцінного вигляду експозиції 1925 року. Майже усі твори з виставки було не лише ідентифіковано, але й віднайдено їх теперішнє місце збереження.

Відвідувачі за допомогою нових технологій мають можливість опинитися в просторі виставки 1925 року, "рухатися" залами, розглядати експонати, знайомитися з новітніми музейними дослідженнями колекції завдяки аудіогіду та інформації до кожного твору. Вперше історія музею і України постане через відтворення цілісності колекції на прикладі визначної виставки, під час якої було сформульовані критерії та напрямки, актуальні до сьогодні.

Публічна програма до 125-річчя музею складається також з дискусій, що стануть платформою для обговорення важливих тем переосмислення спадщини. Наразі Україна позбавляється імперського диктату в реаліях життя, але ще залишаються певні поняття і терміни, успадковані від науки часів імперії. Дискусії об'єднають не тільки музейних науковців, а й дослідників культури, мистецтва, історії, літератури, широкого кола зацікавлених учасників. Програма відбудеться за участі Центру урбаністичних студій та Київського національного університету імені Т.Шевченка.

18 жовтня. Вступна розмова. Як змінилося поняття "національний" щодо мистецтва і щодо розуміння ролі й місця музею? В який спосіб вибудовувати наратив, інклюзивний щодо представлення національностей та децентралізований у відповідності до дійсної ситуації?

25 жовтня. Київська Русь, Україна-Русь, Литовська Русь? Проблема термінології.

1 листопада. Середньовічний період: Питання хронології та періодизації. Коли завершується доба "Київської Русі"? Коли закінчується Середньовіччя в українських землях?

8 листопада. За лаштунками формування національної української ідеї: зворотні процеси. Якою була культурна експансія імперії в Україні в другій половині ХІХ століття? Якими були інструменти імперського впливу? Як це позначилось на культурі в Україні?

15 листопада. 1920-і: "Коренізація"/ "українізація": "національне відродження" чи національна трагедія?

22 листопада. Як говорити про кримськотатарську спадщину в контексті України? Яку термінологію та періодизацію ми застосовуємо?

29 листопада. Мистецтво другої половини ХХ століття: інерція термінології радянського мистецтвознавства. Чи було "повернення модернізму" у 1960-х? Що робити з термінами "суворий стиль", "дозволене мистецтво", "фольклоризм" тощо?

6 грудня. Підсумкова розмова. Як перегляд канону в музеї впливає на суспільство/місто/країну? Якою є роль вироблених музеєм критеріїв і методологій в ширшому контексті – публічному та академічному?

Всі події відбуваються в Національному художньому музеї України, за адресою: вул. М.Грушевського, 6.

 

"Пам’ять може зробити нас людьми, які змінять Україну", - Максим Остапенко

Інтерв’ю з директором "Києво-Печерської лаври" для Музею "Голоси Мирних" Фонду Ріната Ахметова.

"Мене 2-річну витягнули з-під мертвої мами". Радіо Свобода побувало в селі Угли, що пережило Волинську трагедію

Сарни ‒ Український інститут національної памʼяті отримав звернення від польської громадянки Кароліни Романовської щодо можливості проведення пошуку та ексгумації останків членів її родини, яких убили 12 травня 1943 року. УІНП погодив ці пошукові роботи в селі Угли Рівненської області на 2025 рік. Радіо Свобода поїхало в село Угли, що у Сарненському районі Рівненщини, щоб дізнатися, що там нагадує про трагедію 81-річної давнини? Що залишилося у пам'яті місцевих жителів про ті страшні часи в роки Другої світової війни?

Осип Тюшка. 40 років поряд зі Степаном Бандерою

Він був одним із найближчих друзів Степана Бандери. Вони потоваришували ще під час навчання у Стрийській гімназії. Разом входили до керівних ланок у Пласті й ОУН, мали близькі ідейні переконання й погляди на національно-визвольних рух, одночасно відбували ув'язнення в гітлерівському концтаборі Заксенхаузен, спільно розбудовували структуру ОУН революційної після Другої світової війни і були об'єктами оперативних розробок кдб. Тільки роль і місце у тих чекістських планах і заходах для кожного відводилися різні.

Інтрига їхньої смерті

Убивство відомого політика, полководця, монарха та й просто непересічної постаті завжди оточено таємницею, інтригою, різноманітними більш чи менш вірогідними здогадами й домислами. Уже ці обставини викликають підвищену цікавість до подій, що за ними стоять. Тому тема політичних убивств, котрі з плином часу набувають статусу історичних – вигідне поле для авторів, котрі беруться за неї.