Відкритий лист до української громадськості та фахівців-істориків щодо ЗНО з історії України

Вчителі Львівщини опублікувалии відкритий лист до української громадськості та фахівців-істориків про зовнішнє незалежне оцінювання з історії України.

Спільнота вчителів історії Львівщини, проаналізувавши на онлайн-зустрічі 4 жовтня 2023 року інформацію про Національний мультипредметний тест-2024, озвучену офіційними особами від Міністерства освіти і науки України та комісії з питань освіти, науки та інновацій Верховної Ради України, вітає рішення включити історію України як обов'язковий елемент НМТ і звертається до колег-істориків, усіх освітян та до громадськості із цим відкритим листом, щоб закцентувати:

1. В умовах широкомасштабної агресії та інформаційної війни, яку веде проти України російська федерація, історія використовується як зброя, призначена "убити" українську ідентичність. У таких умовах публічне оголошення про обмеження курсу історії України, який є обов'язковою складовою національного мультипредметного тесту - 2024 періодом XVI - ХХІ ст. якоюсь мірою допомагає просуванню в українське суспільство офіційного для РФ трактування історії, відповідно до якого у середні віки відбувалось "перетікання влади" від Києва до Москви, а українського народу як окремішньої державотворчої спільноти не існувало. Ворогові підігрувати не варто!

2. Рішення проводити тестування лише на фактах з нової та новітньої історії України викликає запитання й в українських учнів, породжує сумніви в значимості нашої давньої та середньовічної історії. Озвучені формулювання наштовхують на думку, що Русь та Руське королівство не органічні елементи історії України, а "приписані" до неї з політичних міркувань. Складається враження, що Україна продовжує перебувати в статусі "молодшого брата". Ці запитання з'являються ще й тому, що для жодного іншого предмета НМТ немає ніяких тематичних обмежень. Тож, тест з історії України-2024 має охоплювати увесь зміст предмета, так само як це зроблено для інших складових НМТ.

3. Для формування НМТ з історії України та на підготовку до тестування пропонується використовувати програму, створену ще в 2018 році. Досі ніхто не пояснив, чому. Адже минулого 2022 року шкільні програми з історії були суттєво оновлені. Випускники 2024 року у 10 та 11 класах уже навчалися за цими оновленими програмами. Необхідно оновити програму ЗНО з історії України, включивши в неї всі важливі змістові наголоси чинних шкільних програм з історії України ХХ - першої чверті ХХІ ст., які добре пояснюють сучасні події та ґрунтуються на здобутках української історіографії.

4. Останні кілька років в силу непереборних обставин (пандемія, війна) Верховна Рада України внесла зміни в чинне освітнє законодавство, що передбачали скасування державної підсумкової атестації (ДПА) та спрощення зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) через застосування мультитесту. Суть цих змін надто мало пояснюють, більше говорять про причини. А суть в тому, що НМТ в обраному форматі не спроможний виміряти якість предметних знань випускників.

Маємо на увазі їх системність та глибину. Призначення такого НМТ рейтингувати випускників, при цьому місце в рейтингу, на жаль, не завжди відповідає навіть числу одиниць знань в інтелектуальному багажі учасників тестування. До того ж, немає нічого більш постійного ніж тимчасове. Відтак потрібно в нормативній базі освіти зафіксувати, що НМТ в обраному форматі використовуватиметься тільки на час воєнного стану в Україні з метою добору у заклади вищої освіти (ЗВО). Оцінювати якість праці освітян за результатами НМТ випускників ЗЗСО - недопустимо!

Пропонуємо всім небайдужим висловити свою думку, підтримати, доповнити або аргументовано заперечити висловлені пропозиції.

 

Рена Марутян: "Метою геноцидальних практик росії є стирання української національної ідентичності"

Інтерв’ю з доктором політичних наук, професоркою кафедри глобальної та національної безпеки КНУ ім. Т. Г. Шевченка Реною Марутян у Музеї "Голоси Мирних" Фонду Ріната Ахметова.

"Пєрацький. Кар'єрна драбина". Уривок з книги про вбивство міністра Пєрацького

Вбивство міністра внутрішніх справ Броніслава Пєрацького стало одним із найгучніших замахів міжвоєнної Польщі. А для українських націоналістів — символом чи не найбільшої потуги, що її сягнула революційна організація в 1930-х роках. Міністр Пєрацький був одним із творців польської незалежності, а його життєпис подібний до біографій українських ровесників. Усе змінилося після листопада 1918-го: Пєрацький розбудовував польську державу, а його українські однолітки — підпілля, що боролося з Польщею та мріяло про власну державність. Пєрацький став одним із найвпливовіших польських посадовців і загинув на піку кар'єри від рук українця — представника молодого покоління, що було значно радикальніше за своїх попередників.

Як я став депутатом…

Потім, коли ми вже аналізували в Народній Раді результати виборів, з’ясувалося, що я був єдиним зі Сходу і Півдня України, хто виграв сільський округ. Усі інші демократи в цій частині країни перемагали в містах. Наприкінці осені 1989 року я навіть не думав балотуватися. А за три місяці — несподівано для суперників, друзів і самого себе — виграв вибори.

Шевченко у Вашингтоні. Боротьба за цінності

Процес встановлення пам'ятника Тарасові Шевченку у Вашингтоні в 1964 році з нагоди 150-річчя від дня його народження розтягнувся у часі на кілька років і набув неабиякого резонансу у закордонній пресі. Водночас досі так і не стали надбанням гласності заходи кдб срср навколо тієї події. Розсекречені документи з архіву Служби зовнішньої розвідки України дають змогу нині побачити, як діяли за тих обставин і яку позицію займали представники кремлівського керівництва, американських політичних кіл і української діаспори.