Відкритий лист до української громадськості та фахівців-істориків щодо ЗНО з історії України

Вчителі Львівщини опублікувалии відкритий лист до української громадськості та фахівців-істориків про зовнішнє незалежне оцінювання з історії України.

Спільнота вчителів історії Львівщини, проаналізувавши на онлайн-зустрічі 4 жовтня 2023 року інформацію про Національний мультипредметний тест-2024, озвучену офіційними особами від Міністерства освіти і науки України та комісії з питань освіти, науки та інновацій Верховної Ради України, вітає рішення включити історію України як обов'язковий елемент НМТ і звертається до колег-істориків, усіх освітян та до громадськості із цим відкритим листом, щоб закцентувати:

1. В умовах широкомасштабної агресії та інформаційної війни, яку веде проти України російська федерація, історія використовується як зброя, призначена "убити" українську ідентичність. У таких умовах публічне оголошення про обмеження курсу історії України, який є обов'язковою складовою національного мультипредметного тесту - 2024 періодом XVI - ХХІ ст. якоюсь мірою допомагає просуванню в українське суспільство офіційного для РФ трактування історії, відповідно до якого у середні віки відбувалось "перетікання влади" від Києва до Москви, а українського народу як окремішньої державотворчої спільноти не існувало. Ворогові підігрувати не варто!

2. Рішення проводити тестування лише на фактах з нової та новітньої історії України викликає запитання й в українських учнів, породжує сумніви в значимості нашої давньої та середньовічної історії. Озвучені формулювання наштовхують на думку, що Русь та Руське королівство не органічні елементи історії України, а "приписані" до неї з політичних міркувань. Складається враження, що Україна продовжує перебувати в статусі "молодшого брата". Ці запитання з'являються ще й тому, що для жодного іншого предмета НМТ немає ніяких тематичних обмежень. Тож, тест з історії України-2024 має охоплювати увесь зміст предмета, так само як це зроблено для інших складових НМТ.

3. Для формування НМТ з історії України та на підготовку до тестування пропонується використовувати програму, створену ще в 2018 році. Досі ніхто не пояснив, чому. Адже минулого 2022 року шкільні програми з історії були суттєво оновлені. Випускники 2024 року у 10 та 11 класах уже навчалися за цими оновленими програмами. Необхідно оновити програму ЗНО з історії України, включивши в неї всі важливі змістові наголоси чинних шкільних програм з історії України ХХ - першої чверті ХХІ ст., які добре пояснюють сучасні події та ґрунтуються на здобутках української історіографії.

4. Останні кілька років в силу непереборних обставин (пандемія, війна) Верховна Рада України внесла зміни в чинне освітнє законодавство, що передбачали скасування державної підсумкової атестації (ДПА) та спрощення зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) через застосування мультитесту. Суть цих змін надто мало пояснюють, більше говорять про причини. А суть в тому, що НМТ в обраному форматі не спроможний виміряти якість предметних знань випускників.

Маємо на увазі їх системність та глибину. Призначення такого НМТ рейтингувати випускників, при цьому місце в рейтингу, на жаль, не завжди відповідає навіть числу одиниць знань в інтелектуальному багажі учасників тестування. До того ж, немає нічого більш постійного ніж тимчасове. Відтак потрібно в нормативній базі освіти зафіксувати, що НМТ в обраному форматі використовуватиметься тільки на час воєнного стану в Україні з метою добору у заклади вищої освіти (ЗВО). Оцінювати якість праці освітян за результатами НМТ випускників ЗЗСО - недопустимо!

Пропонуємо всім небайдужим висловити свою думку, підтримати, доповнити або аргументовано заперечити висловлені пропозиції.

 

Між неволею і незалежністю. 18-22 лютого 2014 року

Це не всі, але важливі свідчення тих жахливих днів, які змінили Україну. У майже похвилинний таймлайн увійшли події, які відбувалися у центрі Києва і мали (або могли мати) вплив на подальший перебіг політичних процесів. Хронологія останніх днів Революції Гідності.

Володимир Стахів. "Не шукати союзників за будь-яку ціну, навіть найвищу"

Після розколу в лавах ОУН органи нквс/мдб срср уважно придивлялися до тих діячів, які вирізнялися принциповою непримиренною та непоступливою позицією до опонентів. Таких брали в активну оперативну розробку, щоб використати їхні амбіції у своїх інтересах, або через агентуру спонукати до дій, які б призвели до ще більшого розколу, розбрату, послаблення і зрештою знищення національно-визвольного руху. Одним із тих, на кого звернули особливу увагу у 1940-х роках, був Володимир Стахів.

"Український герб є настільки простим, що його може намалювати будь-хто", - Василь Павлов

Як тризуб, родовий знак київських князів, зберігся впродовж століть і став державним гербом України та символом українського спротиву? Чому російські імперці намагалися, але так і не змогли привласнити український тризуб? Про це, а також про історичну тяглість української державної та військової символіки з часів Визвольних змагань і до сьогодення — наша розмова з Василем Павловим, військовим істориком, головою ГО "Центр мілітарної історії" та одним із тих, хто брав участь у розробці сучасної символіки українського війська.

Гідо Хайсіг: "Для мене важливо викликати відчуття, що ситуація в Україні — це не тільки про цифри, це насамперед про людей, які живуть тут"

Інтерв’ю з німецьким пілотом і митцем для Музею "Голоси Мирних" Фонду Ріната Ахметова.