АНОНС: Ідея Грушевського ‒ проєкт Кричевського: виставка пам’яті Володимира Антоновича

Бесіда відбудеться 25 березня о 15:00 в Історико-меморіальному музеї Михайла Грушевського

Про це повідомили на Facebook сторінці Історико-меморіальному музеї Михайла Грушевського.

На попередній зустрічі, яка відкрила цикл бесід "ВЕЛИКИЙ ТАНДЕМ: Кричевський і Грушевський", ми спробували з'ясувати, коли ж "обнялися долі" двох талановитих людей, які понад чверть століття творили спільні проєкти, що увійшли в скарбницю національної історії та культури.

Намальовували собі деталі незафіксованої першої зустрічі, яка, найвірогідніше, відбулася не без протекції Миколи Садовського. Залучали нові джерела, щоб спростувати чимало деталей, зафіксованих у пізніших спогадах. Намагалися гуртом упізнати серед щасливих засновників Української академії мистецтв, зображених на маловідомому шаржі Івана Бурулі, і Василя Кричевського.

25 березня о 15:00 на вас чекає бесіда друга: "Ідея Грушевського ‒ проєкт Кричевського: виставка пам'яті Володимира Антоновича". Саме в цей день, 25 березня 1928-го, відбулося відкриття експозиції.

Великий тандем розширився, на перший план вийшла постать Володимира Антоновича. А новий проєкт став одночасно і пошаною пам'яті видатного історика, і вхідчинами до будинку на Володимирській, 35, який заходами Михайла Грушевського наприкінці літа 1927 року отримала Історична секція ВУАН.

Пізніше, упродовж 1928‒1929 років, Василь Кричевський реалізує у стінах, де оживала українська історія в наукових пошуках, відкриттях і виданнях, унікальний проєкт оздоблення наукової установи в національному стилі.

Академічні протоколи і стримані хроніки про вшанування в березні 1928-го 20-х роковин смерті В. Антоновича — "хрещеного батька" М. Грушевського в науці — напевно завершилися б енциклопедичною довідкою, якби...


Якби не художній проєкт виставки, розроблений Василем Кричевським з його авторським підписом і датою "5/ІІІ 1928 р.", виявлений декілька років тому в Центральному державному історичному архіві України в Києві.

Якби не пожовклі світлини з детальною фіксацією експозиції виставки, які тоді ж пощастило тримати в руках. Фондові зібрання архівів й Інституту рукопису, музейні колекції й інвентарні книги — все це натхненно вивчали в пошуках слідів меморіальних предметів, які "пишалися" на експозиції.

Не приховували захвату, коли відкривали теки з величезними фото професора Антоновича в колі його учнів чи учасників археологічних з'їздів, вдивлялися в юне, молоде і старше обличчя вченого. А потім, порівнюючи, впізнавали на фотографіях з виставки. А ось конверт з етикетками. А ось дивовижно оздоблені грамоти найповажніших товариств.


А де нині перша спроба Івана Труша створити в 1899‒1900 рр. образ київського професора для НТШ? Капризний митець перемалював портрет наново, а попередній залишив у дар Антоновичу в його знаменитому будиночку з мезоніном на розі Жилянської і Кузнечної. На нас чекала удача: "першу спробу" виявляємо в Національному історичному музеї України.

А де експозиційна домінанта — мармуровий бюст Володимира Боніфатійовича італійського скульптора Луїджі Йоріні 1892 р., який у 1960-х викинули на смітник? З цим теж пощастило! До війни він прикрашав експозицію Центрального державного архіву-музею літератури і мистецтва України.

Не поталанило лише з портретами Івана Ґонти та його дружини, які 1860 р. В. Антонович і придбав для власної збірки. Однак вперті "пошуки Ґонти" не пройшли марно. Винагородою стали виявлені на цьому шляху документи про великий тандем: список виконаних В. Кричевським проєктів та ескізів гербів, печаток, грошовий знаків, монет доби Української Центральної Ради (всього 153 одиниці).

І тепер кожний, кому презентували цей список, перебуває у стані пошуків-роздумів: де зберігаються оригінали цього доробку Кричевського і кому пощастить його виявити.

Вартість — 100 грн.

Реєстрація за посиланням.

 

Волинь’43: Що замовчує польська історіографія?

Документи польської конспірації, зокрема Делегатури уряду на Край і командування Армії Крайової, свідчать про те, що ситуація на цих теренах у роки Другої світової війни була дуже неоднозначною, а інспіраторами процесу "очищення" Волині від її польського населення виступали не лише українські націоналісти різних відламів, але й совєти, німці та кримінальні елементи.

Клим Семенюк мав з Василем Стусом одного слідчого та Медведчука за адвоката, але не були особисто знайомі

Ми боремось за нашу незалежність сьогодні, оскільки попередні покоління боролися за неї та зрештою її здобули. Із загальної кількості репресованих українців багато абсолютно невинних людей, які навіть і не думали про вільну Україну. Про ту, яку думав Клим Семенюк. Саме завдяки йому і таким, як він, ми маємо за що боротися зараз.

Випускник Лубенської гімназії, видатний правник УНР: до 160-річчя Сергія Шелухіна

6 жовтня минула 160-та річниця з дня народження Сергія Шелухіна – соратника Симона Петлюри, Генерального судді УНР, міністра судових справ УНР, юриста-правника, Генерального прокурора у добу Центральної Ради, письменника, історика та дипломата, учасника п'яти наукових товариств, обстоювача автокефального статусу Православної Церкви України, громадського і політичного діяча.

До питання правового статусу Східної Галичини у 1918-1939 роках

Встановлення Польщею контролю над територією Східної Галичини у період після листопада 1918 року відбулося внаслідок здійснення Польщею агресії проти ЗУНР, окупації та подальшої анексії Східної Галичини.