У Києві презентували повернену зі США картину Гудро

У Національному музеї мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків 14 липня презентували повернену до України зі США картину П’єра Гудро «Коханці або Блудний син з повією»

Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.

"Процес повернення був довгим, і я вдячний нашим американським партнерам за співпрацю. Хочу подякувати також Міністерству закордонних справ, Службі зовнішньої розвідки України, Національній поліції, Посольству США, усім тим, хто долучився до того, щоб цей твір повернувся в рідні стіни. Сподіваюся, це один з маленьких кроків до повернення цінностей до України", - сказав під час презентації міністр культури та інформаційної політики Олександр Ткаченко.

Генеральний директор музею Катерина Чуєва повідомила, що картина повернулася до Києва у березні цього року і це вже третя спроба презентувати її в стінах музею через те, що призначена дата - 17 березня - потрапила на початок карантину. Вона назвала повернення в Україну шедевру французького живопису ХVIII століття унікальною подією, адже ця картина була втрачена Україною під час Другої світової війни і тривалий час музей, а також відповідні державні інституції докладали зусиль щодо розшуку цього та інших творів.

 
Євген Котенко, УНІАН

Своєю чергою начальник департаменту міжнародного поліцейського співробітництва Національної поліції України Василь Неволя розповів, що вони отримали інформацію про картину ще в листопаді 2013 року від колег з ФБР, і з того часу почалася співпраця з повернення картини.

"Не так часто трапляється нагода бути присутнім при такому чудовому завершенні всіх наших зусиль, коли картина повертається до музею. Я щиро дякую нашим колегам з Федерального бюро розслідувань, це була високопрофесійна, відповідальна, завжди спрямована на взаємну підтримку співпраця. Ми й надалі будемо разом працювати, у нас є ще кілька цікавих ситуацій, і я сподіваюся, що ми будемо відзначати ще багато схожих подій", - підкреслив Неволя.

Водночас куратор проєкту, заступник гендиректора музею Олена Живкова, яка й виявила цю роботу на аукціоні "Дойл" у Нью-Йорку, розповіла, що цього би не сталося, якби колектив не видав у 1998 році перший в Україні каталог творів живопису, втрачених під час війни. "І відтоді нам вдалося з 25 тисяч експонатів, втрачених лише нашим музеєм під час Другої світової війни, повернути три роботи. Зрештою ми повернули й четвертий твір, який потрапив до музею в 1925 році разом з колекцією Василя Щавинського. І зараз ця картина представлена на виставці, яка розповідає про долю цього колекціонера і його зібрання", - зазначила вона.

Як ішлося під час презентації, цей твір було вилучено з колекції музею в 1943 році під час окупації. У січні 2013 року аукціонний дім "Дойл" заявив до продажу картину П'єра Гудро "Закоханий погляд". Попри змінену назву музейні науковці одразу впізнали у ній розшукуваний твір, і продаж було вчасно заблоковано.

За інформацією аукціонного дому "Дойл", у повоєнні роки ця картина вперше з'явилася в анонімній приватній колекції в Лондоні, з 1953-го вона перебувала у власника зі штату Массачусетс, а станом на 2013 рік належала арт-дилеру в Нью-Йорка, який і заявив її до продажу на аукціоні.

У квітні 2014 року науковцям музею Ханенків вдалося безпосередньо оглянути твір у Нью-Йорку, провести остаточну експертизу та домогтися початку судового розслідування. Зрештою, справу, що тривала 5 років, було завершено на користь музею Ханенків завдяки беззаперечним свідченням документів з музейного архіву.

Офіційна церемонія передачі картини американськими правоохоронними органами українській стороні відбулася 19 лютого 2020 року в Постійному представництві України при ООН у Нью-Йорку.

Крути-1918: вчені проти міфів

Довкола знакових подій з часом нагромаджуються міфи й легенди, які можуть не мати жодного стосунку до історичної дійсності. Бій під Крутами не став винятком. Вже на еміграції популяризація крутянського подвигу нерідко супроводжувалася неточностями і недоладностями, на що звертали увагу навіть окремі учасники визвольної боротьби й діячі української діаспори. Попри незрівнянно більші інформаційні можливості сучасного суспільства, сьогодні мас-медіа часом ретранслюють не лише давно спростовані легенди про бій під Крутами, але й новітні міфи, творці яких інколи доволі безапеляційно просувають своє "бачення" історичних подій.

Крутянці на світлинах

19 березня 1918 року Київ був у зажурі... Ховали крутянців... «Прості деревяні блакитні домовини були поставлені по дві на площадки візників». На Бібіковському бульварі стрікотіла плівкою відеокамера, що фільмувала траурну процесію. Професор Грушевський сказав: «Dulce et decorum est pro patria mori. – Солодко і прекрасно вмерти за отчизну так, як умерли оці сини й брати наші, які полягли головами, боронячи рідний край від ворогів...». У будівлі Центральної Ради робили ремонт – з фронтону знімали двоголового орла, символ російського самодержавства.

"Найстаріший з нині живих...": Історія Балтійського кубку

Після закінчення Першої світової війни нове дихання отримали ігрові командні види спорту. Битви з полів, найстрашнішої на той момент війни, переміщуються на футбольні стадіони. Нове покоління запальних ентузіастів-організаторів продукує ідеї континентальних і регіональних турнірів як для клубів, так і для національних збірних. Не виключенням був і Балтійський регіон. Тут на просторах понівечених, не лише світовою війною, а й роками кривавих війн за незалежність, народжується ідея власного Балтійського кубку.

«Ми продовжуємо боротьбу і маємо всі шанси переломити хід історії та встояти», - історик та офіцер ЗСУ Ігор Макарчук

Історик-археолог та реконструктор, дослідник Українських визвольних змагань початку ХХ ст. Ігор Макарчук у 2022 році поставив на паузу аспірантуру та пішов до війська. Раніше Ігор разом із побратимами з «Пласту» одягав військові однострої часів УНР і відтворював знакові події та битви тієї доби. Нині він носить піксель як офіцер однієї з бригад ЗСУ. І відчуває чимало паралелей між тією та цією війною: «Як сто років тому, так і зараз — боротьба триває і ворог той самий».