Біля узбережжя США знайшли корабель Джеймса Кука?

Археологи з Rhode Island Marine Archaeology Project припускають, що дерев’яні уламки, які вони знайшли біля узбережжя американського штату Род Айленд, належать кораблю знаменитого капітана Кука.

Про це повідомляє НВ із посиланням на The History Blog.

Джеймс Кук командував цим кораблем під час першої експедиції в Тихий океан (1768−1771 рр.).

 
"Індевор" біля берегів Нової Голландії
Самуел Аткінс, 1794

У той час як капітан судна одразу ж став знаменитістю після свого повернення, "Індевор" працював спочатку на Фолклендських островах, а потім, після продажу приватним власником  в якості транспорту для британських солдатів і тюремного корабля під час війни за незалежність США.

Лише через сім років після повернення з епічної тихоокеанської подорожі, "Індевор" був затоплений англійцями.

 
Фрагмент карти 1893 року із маршрутом подорожі корабля "Індевор" у 1769-70 роках

Розкопки на місці аварії корабля виявили фрагменти такелажу, дерева, шкіри, текстилю, скла, кераміки, вугілля, баластних каменів і гармат.

Команда дайверів змогла вивчити частини конструкції корабля. На їх думку, цих даних достатню для підтвердження того, що дерев'яні будівельні матеріали схожі за розміром і розташуванням з тими, про які відомо, що вони використовувалися на "Індеворі".

 
"Індевор" під час ремонту після пошкоджень на Великому Бар'єрному рифі у 1770 році
Йоганн Фріцш, 1786

Головний дослідник Кеті Аббасс з Проекту морської археології Род-Айленда (RIMAP) сказала, що позитивна ідентифікація корабля, ймовірно, буде залежати від кількох речей, а не від однієї археологічної знахідки.

"Ми не думаємо, що знайдемо щось з написом "Капітан Кук спав тут" — це малоймовірно.

 
Капітан Джеймс Кук
Натаніел денс-холланд, 1775

Але якщо ми знайдемо щось менше, що узгоджується з тим, як використовували корабель — як транспорт і як тюремний корабель у Ньюпорті, то ми знатимемо, що отримали "Індевор", — сказала Аббасс.

Аббасс сказала, що археологи зосередилися на вивченні уламків дерев'яного корпусу і слідів його пізнішого використання в надії підтвердити, що знайдений клорабль і є "Індевор" Кука.

 

Вчені змоделювали дерев'яні частини корабля Індевор

RIMAP

"Ми можемо бути схвильовані тим фактом, що все виглядає багатообіцяюче, але ми ще не говоримо, що це точно Індевор, просто дуже ймовірно, що це може бути саме цей корабель", — пояснила вона.

Корабель "Індевор" був збудований у 1764 році, у доках приморського містечка Уітбі для перевезення вугілля та називався "Граф Пемброк".

Корабель належав до розряду "кет-Білт" — судів з прямим широким носом. У документах першого плавання Джеймса Кука "Індевор" незмінно називають барком.

Існувало кілька версій долі барка після навколосвітньої подорожі. За однією парусник закінчив свої дні на Темзі. Згідно з іншою версією, корабель після кругосвітнього плавання продали французу-торговцю, який перейменував його на La Liberte. Француз, в свою чергу, переправив його в Північну Америку, щоб використовувати як китобійне судно.

Третя версія, про корабель-тюрму, судячи з усього є правдивою.

Між неволею і незалежністю. 18-22 лютого 2014 року

Це не всі, але важливі свідчення тих жахливих днів, які змінили Україну. У майже похвилинний таймлайн увійшли події, які відбувалися у центрі Києва і мали (або могли мати) вплив на подальший перебіг політичних процесів. Хронологія останніх днів Революції Гідності.

Володимир Стахів. "Не шукати союзників за будь-яку ціну, навіть найвищу"

Після розколу в лавах ОУН органи нквс/мдб срср уважно придивлялися до тих діячів, які вирізнялися принциповою непримиренною та непоступливою позицією до опонентів. Таких брали в активну оперативну розробку, щоб використати їхні амбіції у своїх інтересах, або через агентуру спонукати до дій, які б призвели до ще більшого розколу, розбрату, послаблення і зрештою знищення національно-визвольного руху. Одним із тих, на кого звернули особливу увагу у 1940-х роках, був Володимир Стахів.

"Український герб є настільки простим, що його може намалювати будь-хто", - Василь Павлов

Як тризуб, родовий знак київських князів, зберігся впродовж століть і став державним гербом України та символом українського спротиву? Чому російські імперці намагалися, але так і не змогли привласнити український тризуб? Про це, а також про історичну тяглість української державної та військової символіки з часів Визвольних змагань і до сьогодення — наша розмова з Василем Павловим, військовим істориком, головою ГО "Центр мілітарної історії" та одним із тих, хто брав участь у розробці сучасної символіки українського війська.

Гідо Хайсіг: "Для мене важливо викликати відчуття, що ситуація в Україні — це не тільки про цифри, це насамперед про людей, які живуть тут"

Інтерв’ю з німецьким пілотом і митцем для Музею "Голоси Мирних" Фонду Ріната Ахметова.