Біля узбережжя США знайшли корабель Джеймса Кука?

Археологи з Rhode Island Marine Archaeology Project припускають, що дерев’яні уламки, які вони знайшли біля узбережжя американського штату Род Айленд, належать кораблю знаменитого капітана Кука.

Про це повідомляє НВ із посиланням на The History Blog.

Джеймс Кук командував цим кораблем під час першої експедиції в Тихий океан (1768−1771 рр.).

 
"Індевор" біля берегів Нової Голландії
Самуел Аткінс, 1794

У той час як капітан судна одразу ж став знаменитістю після свого повернення, "Індевор" працював спочатку на Фолклендських островах, а потім, після продажу приватним власником  в якості транспорту для британських солдатів і тюремного корабля під час війни за незалежність США.

Лише через сім років після повернення з епічної тихоокеанської подорожі, "Індевор" був затоплений англійцями.

 
Фрагмент карти 1893 року із маршрутом подорожі корабля "Індевор" у 1769-70 роках

Розкопки на місці аварії корабля виявили фрагменти такелажу, дерева, шкіри, текстилю, скла, кераміки, вугілля, баластних каменів і гармат.

Команда дайверів змогла вивчити частини конструкції корабля. На їх думку, цих даних достатню для підтвердження того, що дерев'яні будівельні матеріали схожі за розміром і розташуванням з тими, про які відомо, що вони використовувалися на "Індеворі".

 
"Індевор" під час ремонту після пошкоджень на Великому Бар'єрному рифі у 1770 році
Йоганн Фріцш, 1786

Головний дослідник Кеті Аббасс з Проекту морської археології Род-Айленда (RIMAP) сказала, що позитивна ідентифікація корабля, ймовірно, буде залежати від кількох речей, а не від однієї археологічної знахідки.

"Ми не думаємо, що знайдемо щось з написом "Капітан Кук спав тут" — це малоймовірно.

 
Капітан Джеймс Кук
Натаніел денс-холланд, 1775

Але якщо ми знайдемо щось менше, що узгоджується з тим, як використовували корабель — як транспорт і як тюремний корабель у Ньюпорті, то ми знатимемо, що отримали "Індевор", — сказала Аббасс.

Аббасс сказала, що археологи зосередилися на вивченні уламків дерев'яного корпусу і слідів його пізнішого використання в надії підтвердити, що знайдений клорабль і є "Індевор" Кука.

 

Вчені змоделювали дерев'яні частини корабля Індевор

RIMAP

"Ми можемо бути схвильовані тим фактом, що все виглядає багатообіцяюче, але ми ще не говоримо, що це точно Індевор, просто дуже ймовірно, що це може бути саме цей корабель", — пояснила вона.

Корабель "Індевор" був збудований у 1764 році, у доках приморського містечка Уітбі для перевезення вугілля та називався "Граф Пемброк".

Корабель належав до розряду "кет-Білт" — судів з прямим широким носом. У документах першого плавання Джеймса Кука "Індевор" незмінно називають барком.

Існувало кілька версій долі барка після навколосвітньої подорожі. За однією парусник закінчив свої дні на Темзі. Згідно з іншою версією, корабель після кругосвітнього плавання продали французу-торговцю, який перейменував його на La Liberte. Француз, в свою чергу, переправив його в Північну Америку, щоб використовувати як китобійне судно.

Третя версія, про корабель-тюрму, судячи з усього є правдивою.

Ілько Борщак. На вістрі радянської спецпропаганди у Франції

Ілько Борщак був потрібен більшовицькому режимові лише тоді, коли він чітко вписувався в схему діяльності радянської спецпропаганди за кордоном. Коли ж чекісти зрозуміли, що він грає подвійну роль, його спробували скомпрометувати в емігрантських колах саме як більшовицького агента. Жодні минулі заслуги перед радянською владою до уваги не бралися. Так чинили з усіма. Ставилися як до відпрацьованого матеріалу, з яким можна робити будь-що.

Рена Марутян: "Метою геноцидальних практик росії є стирання української національної ідентичності"

Інтерв’ю з доктором наук з державного управління, професоркою кафедри глобальної та національної безпеки КНУ ім. Т. Г. Шевченка Реною Марутян у Музеї "Голоси Мирних" Фонду Ріната Ахметова.

"Пєрацький. Кар'єрна драбина". Уривок з книги про вбивство міністра Пєрацького

Вбивство міністра внутрішніх справ Броніслава Пєрацького стало одним із найгучніших замахів міжвоєнної Польщі. А для українських націоналістів — символом чи не найбільшої потуги, що її сягнула революційна організація в 1930-х роках. Міністр Пєрацький був одним із творців польської незалежності, а його життєпис подібний до біографій українських ровесників. Усе змінилося після листопада 1918-го: Пєрацький розбудовував польську державу, а його українські однолітки — підпілля, що боролося з Польщею та мріяло про власну державність. Пєрацький став одним із найвпливовіших польських посадовців і загинув на піку кар'єри від рук українця — представника молодого покоління, що було значно радикальніше за своїх попередників.

Як я став депутатом…

Потім, коли ми вже аналізували в Народній Раді результати виборів, з’ясувалося, що я був єдиним зі Сходу і Півдня України, хто виграв сільський округ. Усі інші демократи в цій частині країни перемагали в містах. Наприкінці осені 1989 року я навіть не думав балотуватися. А за три місяці — несподівано для суперників, друзів і самого себе — виграв вибори.