Найпростіший в Європі доступ до архівів КГБ — в Україні — експерти

Експерти відзначають, що українське законодавство по доступу до архівів КГБ — одне з найліберальніших у Центральній і Східній Європі. Втім, залишаються проблеми оцифрування та політичні ризики у випадку затягування зі створенням Архіву національної пам’яті.

Кожна країна має власну специфіку декомунізації, та українське законодавство у частині відкриття архівів радянських спецслужб є одним із найліберальніших серед інших країн посткомуністичного блоку. Такий висновок зробили автори аналітичного звіту про європейські законодавчі практики декомунізації 12 квітня в Українському кризовому медіа-центрі.

Сергій Рябенко, юрист Українського інституту національної пам’яті, розповів про основні законодавчі тенденції з декомунізації у країнах Центральної та Східної Європи, які він поділяє на три групи:

  1. коли декомунізація охоплювала всі або більшість сфер життя (Чехія, Польща, країни Балтії)

  2. коли декомунізація торкалась лише окремих сфер (як-то люстрація, відкриття архівів, заборона комуністичної символіки) (Німеччина, Албанія),

  3. коли декомунізація не відбулась взагалі або мала формальний характер (Білорусь).

Пан Рябенко підкреслив, що українською особливістю є максимально ліберальний закон про доступ до архівів: "Український закон "Про доступ до архівів репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917—1991 років" дозволяє кожному отримати доступ до документів, просто написавши відповідну заяву. Архіви не мають права вимагати платню за ознайомлення зі справою, також безоплатним є копіювання власними технічними засобами".

Дмитро Мєшков, Сергій Рябенко і Андрій Когут

До прикладу, в Угорщині дослідники для роботи в архіві мають надати дослідницьку ліцензію від опікунської ради. Разом з ліцензією подається детальний план дослідження, список публікацій та заява про підтримку від дослідницького інституту на основі плану дослідження.  

Директор ГДА СБУ Андрій Когут зауважив, що за два роки чинності "декомунізаційного пакету" законів зросла кількість звернень до архіву від дослідників та пересічних громадян. 

"Порівняно з 2014 роком динаміка звернень зросла на 138%. Такі показники ще раз підтверджують, наскільки закон був затребуваним громадянами, які мають право вільно отримати інформацію про минуле своїх родин та країни", — наголошує очільник архівної установи.

Один із іноземних дослідників, який зараз працює з архівними справами у читальному залі ГДА СБУ, — др. Дмитро Мєшков, науковий співробітник Nordost-Institut (Інститут історії та культури німців у Північно-Східній Європі) розповів про власні враження від роботи архіву та порівняв його із роботою в аналогічних установах у Німеччині. 

"Мій досвід роботи в архівах переконує, що Україна безсумнівно, зможе збагатити європейську практику засудження тоталітарних режимів своїм власним, гідним уваги досвідом", — зауважив дослідник.

Андрій Когут підкреслив, що для закріплення результатів реформи слід завершити виконання закону і створити незалежний від силових органів (які зараз зберігають документи ЧК-НКВД-КГБ) Архів Інституту національної пам’яті.

Фізичне переміщення архівних матеріалів, за європейським досвідом, забезпечить сталість доступу та обмежить ймовірні політичні впливи силовиків. Як відомо, днями Український інститут національної пам’яті оголосив конкурс на директора такої установи.

Також організатори презентували відеоролик "Архіви КГБ: доступ відкрито", який пояснює, куди звертатись та які дані потрібно знати, щоб знайти інформацію про своїх рідних.

Довідка: Кількість звернень до ГДА СБУ у 2012 становила 1237, у 2013 — 1448, у 2014 — 1329, у 2015 — 2160, а у 2016 — 3161. Також до установи приїжджає все більше іноземців — у 2014 році архів відвідали 35 дослідників, у 2015 році — 42 , у 2016 — 80.

За даними експертного опитування Центру Разумкова, оприлюдненого у квітні 2017 року, 69% експертів вважають, що українська політика декомунізації позитивно впливає на формування спільної загальнонаціональної ідентичності українців.

Аналітичний звіт "Європейські законодавчі практики декомунізації: висновки для України" можна знайти в електронному форматі на сайті Центру досліджень визвольного руху. Видання здійснене в рамках діяльності та за підтримки "Реанімаційного пакету реформ". Автори Сергій Рябенко та Андрій Когут аналізували практику Чехії, Польщі, Литви, Латвії, Естонії, Німеччини, Словаччини, Болгарії, Албанії, Угорщини, Молдови, Грузії та Румунії.

Між неволею і незалежністю. 18-22 лютого 2014 року

Це не всі, але важливі свідчення тих жахливих днів, які змінили Україну. У майже похвилинний таймлайн увійшли події, які відбувалися у центрі Києва і мали (або могли мати) вплив на подальший перебіг політичних процесів. Хронологія останніх днів Революції Гідності.

Володимир Стахів. "Не шукати союзників за будь-яку ціну, навіть найвищу"

Після розколу в лавах ОУН органи нквс/мдб срср уважно придивлялися до тих діячів, які вирізнялися принциповою непримиренною та непоступливою позицією до опонентів. Таких брали в активну оперативну розробку, щоб використати їхні амбіції у своїх інтересах, або через агентуру спонукати до дій, які б призвели до ще більшого розколу, розбрату, послаблення і зрештою знищення національно-визвольного руху. Одним із тих, на кого звернули особливу увагу у 1940-х роках, був Володимир Стахів.

"Український герб є настільки простим, що його може намалювати будь-хто", - Василь Павлов

Як тризуб, родовий знак київських князів, зберігся впродовж століть і став державним гербом України та символом українського спротиву? Чому російські імперці намагалися, але так і не змогли привласнити український тризуб? Про це, а також про історичну тяглість української державної та військової символіки з часів Визвольних змагань і до сьогодення — наша розмова з Василем Павловим, військовим істориком, головою ГО "Центр мілітарної історії" та одним із тих, хто брав участь у розробці сучасної символіки українського війська.

Гідо Хайсіг: "Для мене важливо викликати відчуття, що ситуація в Україні — це не тільки про цифри, це насамперед про людей, які живуть тут"

Інтерв’ю з німецьким пілотом і митцем для Музею "Голоси Мирних" Фонду Ріната Ахметова.