Скіфське золото з Амстердаму повернеться в Україну - Мінкульт

Всі 2111 предметів із колекції виставки "Крим: золото і таємниці Чорного моря" в музеї Алларда Пірсона (Амстердам) будуть повернені в Україну, орієнтовно - до жовтня.

Про це повідомляє Урядовий портал із посиланням на заступника міністра культури України Світлану Фоменко.

За її словами, кінець тимчасового зберігання експозиції наступає 31 серпня, коли буде останній день демонстрації. Упродовж вересня планується повернути виставку в Україну.

"Вже 1 вересня співробітники Національного історичного музею будуть в Амстердамі з метою демонтажу, пакування виставки і її відправлення в Україну, - зазначила чиновник. - Юридично повністю оформлено повернення 19 головних експонатів".

При цьому вона зазначила, що коли "ми говоримо про скіфське золото, то говоримо саме про ці 19 експонатів - це найцінніші експонати: скіфський шолом та меч, які і являють собою ядро експозиції".

 Скіфський меч із кургану "Товста могила" на Дніпропетровщині, IV ст. до н.е. Всі фото: dw.de

Зберігачем всієї колекції визначено Національний історичний музей України, він знаходиться в Києві і має все необхідне обладнання для того, щоб зберігати цю колекцію і експонувати її.

Фоменко нагадала, що 20 серпня музей Пірсона, де експонується виставка, оприлюднив заяву про неможливість повернення експонатів до України (хоч до Києва, хоч до Криму), доки це питання не буде вирішене у судовому порядку.

 Кришталева застібка I ст. із Ногайчинського кургану (Крим). Припускають, що належала сарматській цариці

За словами замміністра, Мінкульт не згоден із цією позицією і вживає всіх заходів для повернення всієї виставки вже у вересні.

"Якщо ми не досягнемо принципової згоди під час перебування представників нашого музею, ми готові вирішувати подальшу долю експозиції судовим арбітражним шляхом", - повідомила Фоменко.

У разі, якщо не вся колекція буде повернена одразу в Україну, вона буде знаходитися на тимчасовому зберіганні в музеї Алларда Пірсона.

Сережки V ст. із могильника Джург-оба (Крим)

За словами чиновниці, музеї не є власниками музейного фонду країни, вони знаходяться в стані оперативного управлінця музейними предметами.

"В усіх контактах прописано, що всі музейні предмети є власністю України", -  наголосила Фоменко.

Як відомо, у червні 2014 року МЗС Нідерландів визнало музейні експонати державною власністю України, пообіцявши повернути їх до вересня.

МЗС Росії і працівники кримських музеїв наполягали на поверненні експонатів на півострів, незважаючи на анексію Криму Росією.

 Застібка із золота, прикрашена бірюзою. Виконана так званим "вузлом Геракла" (у морській справі - "прямий вузол")

У березні 2014 року МЗС України передало ноту своїм нідерландським колегам із проханням гарантувати повернення експонатів із кримських музеїв, які перебували на виставці "Крим: золото і таємниці Чорного моря" в Амстердамі, в Україну.

Виставка "Крим: золото і секрети Чорного моря" була відкрита в археологічному музеї Пірсона Амстердамського університету на початку лютого 2014 року.

Вона сформована з колекцій п'яти українських музеїв, один з яких знаходиться у Києві, чотири - у Криму (Керченський, Бахчисарайський, Херсонеський заповідники і Центральний музей Тавриди).

Там зібрані археологічні знахідки, серед більш 500 експонатів - артефакти зі скіфського золота, церемоніальний шолом, дорогоцінні камені, мечі, панцирі, домашнє начиння стародавніх греків і скіфів.

Нідерланди не визнають приєднання Криму до Росії, яке відбулося вже після відкриття виставки.

Все за темою "Скіфи"

Між неволею і незалежністю. 18-22 лютого 2014 року

Це не всі, але важливі свідчення тих жахливих днів, які змінили Україну. У майже похвилинний таймлайн увійшли події, які відбувалися у центрі Києва і мали (або могли мати) вплив на подальший перебіг політичних процесів. Хронологія останніх днів Революції Гідності.

Володимир Стахів. "Не шукати союзників за будь-яку ціну, навіть найвищу"

Після розколу в лавах ОУН органи нквс/мдб срср уважно придивлялися до тих діячів, які вирізнялися принциповою непримиренною та непоступливою позицією до опонентів. Таких брали в активну оперативну розробку, щоб використати їхні амбіції у своїх інтересах, або через агентуру спонукати до дій, які б призвели до ще більшого розколу, розбрату, послаблення і зрештою знищення національно-визвольного руху. Одним із тих, на кого звернули особливу увагу у 1940-х роках, був Володимир Стахів.

"Український герб є настільки простим, що його може намалювати будь-хто", - Василь Павлов

Як тризуб, родовий знак київських князів, зберігся впродовж століть і став державним гербом України та символом українського спротиву? Чому російські імперці намагалися, але так і не змогли привласнити український тризуб? Про це, а також про історичну тяглість української державної та військової символіки з часів Визвольних змагань і до сьогодення — наша розмова з Василем Павловим, військовим істориком, головою ГО "Центр мілітарної історії" та одним із тих, хто брав участь у розробці сучасної символіки українського війська.

Гідо Хайсіг: "Для мене важливо викликати відчуття, що ситуація в Україні — це не тільки про цифри, це насамперед про людей, які живуть тут"

Інтерв’ю з німецьким пілотом і митцем для Музею "Голоси Мирних" Фонду Ріната Ахметова.