Спецпроект

Музей Пінзеля у Львові досі не готовий прийняти скульптури

Музей Пінзеля у костелі Кларисок на пл. Митній зачинено – у ньому так і не відремонтували покрівлю, відтак виставляти скульптури українського Мікеланджело у приміщенні небезпечно.

Про це пише zik.ua.

Активні роботи з відновення покрівлі розпочнуться не раніше весни. Так,  Музей Пінзеля у костелі Кларисок через старий дах заливало ще рік тому. За дванадцять місяців ситуація не змінилася: ремонту потребують фасад і дах музею, що розміщений  у самому центрі Львова.

Капітального ремонту будівля не бачила з початку минулого століття. Директор Львівської галереї мистецтв про необхідність ремонту безрезультатно спілкувалася вже з трьома очільниками області. Особливо прикро львівським музейникам через байдужість влади після того, як побачили підготовку французів до виставки робіт знаменитого майстра у Луврі. Для кращого сприйняття експозиції у залі навіть перефарбували стіни.

Після повернення з Парижа до Львова скульптури стали "безхатьками". Зараз частина робіт – у Львівській Національній галереї мистецтв ім. Б. Возницького. Усі скульптури – поліхромовані, тобто вкриті позолотою. На їх реставрацію перед Парижем витратили мільйон гривень, тож переселити їх зараз на площу Митну – підписати смертельний вирок. Цієї зими вони б не пережили. Але деякі шедеври таки зимуватимуть в аварійному музеї.

"У самому музеї ми залишили скульптуру Пінзеля з Городенки, а ще більш ніж двометрові фігури, які не мають на собі поліхромії. Вони можуть стояти у музеї", – розповіла генеральний директор Львівської Національної галереї мистецтв ім. Б. Возницького Лариса Разінкова.

"Завдяки нинішнім кліматичним умовам, нам вдасться перезимувати: нема дощу, немає снігу.  Та все одно скульптури, які дуже складні в зберіганні, ми не тримаємо в музеї Пінзеля", – пояснила завідувач музею Пінзеля Леся Банах.

Як з’ясувалося, чиновники довго не могли вирішити, хто ж повинен ремонтувати Музей Пінзеля. Адже сама будівля  перебуває у комунальній власності, а от музей, як заклад, – у підпорядкуванні Міністерства культури. Після тривалих нарад вирішили: гроші на ремонт даху дає місто – 2,6 млн грн, а фасад ремонтуватимуть за кошти з обласного бюджету. Але наразі ці плани тільки на папері. Підрядник, який взявся за ремонт даху, і досі не отримав жодної копійки, тому змушений був закупити будівельні матеріали за власний кошт.

"Активні роботи не ведуться, бо підрядник сьогодні виконує роботи ще й по вежі Ратуші, інших об’єктах. Та головне, що маємо вже стандартну ситуацію, яка шокує Львів, – відсутність фінансування через блокування грошей казначейством", – пояснив в.о. начальника управління капітального будівництва Львівської міської ради Ігор Фалюта.

"Жодного фінансування ми не отримували, – підтвердив директор підрядного підприємства Олександр Хорощак. – Зараз виконуємо роботи під покрівлею даху, ремонтуємо елементи, які тримають дах. Це називається протезуванням пошкоджених елементів. І ми не відкриваємо дах, а опрацювали ділянки, які зараз є  найбільш проблемними".

А от для ремонту фасаду обласне управління капітального будівництва лише шукає виконавців – оголошено відповідний тендер.

До речі, паралельно ведеться обговорення щодо повернення костелу Кларисок функцій культової споруди.  Два місяці тому представники УГКЦ запропонували створити тут центр медичного капеланства, який працюватиме паралельно з музеєм.

"Священики, які володіють мовою жестів, могли б гуртувати людей з вадами, проводити богослужіння. Також можна проводити богослужіння для хворих людей і реколекції для медиків", – розповів голова комісії у справах душпастирства охорони здоров’я  о. Володимир Мощич.

У галереї кажуть, офіційно з таким проханням до них ніхто не звертався, а навіть якби й звернувся, відмовили б: не уявляють, як організувати охорону безцінних скульптур за великого скупчення людей, які б приходили на Богослужіння.

Нагадаємо, щодо того, чи завершить підрядник роботи з відновлення покрівлі музею Пінзеля до кінця цього року, в.о. начальника управління капітального будівництва Львівської міськради зазначав: "Це залежатиме від фінансування, погодних умов. Основний фактор – фінансування. Якщо ситуація з цим у Львові покращиться, тобто, платежі будуть проходити без затримок, то наміри є зробити все у повному обсязі. Якщо ж будуть затримки по фінансах… Сьогодні покрівельного матеріалу безоплатного навряд чи хто дасть".

А також казав, що ще не розрахувалися за проектно-кошторисну документацію.

Крім того, чиновник зауважував, що в управлінні капітального будівництва ЛОДА, яке займається відновленням фасаду та вежі музею Пінзеля, наразі лише оголошено тендер.

Ще у вересні Фалюта припустив, що роботи з відновлення даху музею Пінзеля мали б початись у другій половині жовтня. Скільки вони триватимуть – залежить від підрядника, але, зазначив чиновник, усе реально зробити за півтора місяця. З його слів, відновлення покрівлі музею Пінзеля взяло на себе місто. У міському бюджеті на музей Пінзеля передбачено 3 млн грн.

Водночас, як повідомив тоді ж начальник управління капітального будівництва ЛОДА Єгор Горностай, їхня документація ще перебуває на експертизі. З його слів, ЛОДА займається відновленням фасаду та вежі музею Пінзеля. На це передбачено 8 млн грн. Він не уточнив, коли саме мали б розпочатись роботи.

Теми

Між неволею і незалежністю. 18-22 лютого 2014 року

Це не всі, але важливі свідчення тих жахливих днів, які змінили Україну. У майже похвилинний таймлайн увійшли події, які відбувалися у центрі Києва і мали (або могли мати) вплив на подальший перебіг політичних процесів. Хронологія останніх днів Революції Гідності.

Володимир Стахів. "Не шукати союзників за будь-яку ціну, навіть найвищу"

Після розколу в лавах ОУН органи нквс/мдб срср уважно придивлялися до тих діячів, які вирізнялися принциповою непримиренною та непоступливою позицією до опонентів. Таких брали в активну оперативну розробку, щоб використати їхні амбіції у своїх інтересах, або через агентуру спонукати до дій, які б призвели до ще більшого розколу, розбрату, послаблення і зрештою знищення національно-визвольного руху. Одним із тих, на кого звернули особливу увагу у 1940-х роках, був Володимир Стахів.

"Український герб є настільки простим, що його може намалювати будь-хто", - Василь Павлов

Як тризуб, родовий знак київських князів, зберігся впродовж століть і став державним гербом України та символом українського спротиву? Чому російські імперці намагалися, але так і не змогли привласнити український тризуб? Про це, а також про історичну тяглість української державної та військової символіки з часів Визвольних змагань і до сьогодення — наша розмова з Василем Павловим, військовим істориком, головою ГО "Центр мілітарної історії" та одним із тих, хто брав участь у розробці сучасної символіки українського війська.

Гідо Хайсіг: "Для мене важливо викликати відчуття, що ситуація в Україні — це не тільки про цифри, це насамперед про людей, які живуть тут"

Інтерв’ю з німецьким пілотом і митцем для Музею "Голоси Мирних" Фонду Ріната Ахметова.