Спецпроект

"Олександр Довженко: розсекречені документи спецслужб"

Багато років уславлений митець жив "під ковпаком" комуністичних спецслужб. Він був лояльним радянським громадянином, але тільки особистому щоденнику та дружині він довіряв своє справжнє ставлення до режиму, антиукраїнському в своїй суті.

Що читаємо? Історико-документальна книга кінорежисера та кінознавця Олександра Безручка "Олександр Довженко: розсекречені документи спецслужб" (Київ, "Сучасний письменник", 2008).

Багато років уславлений митець жив "під ковпаком" комуністичних спецслужб (справа-формуляр "Запорожець"). Він був лояльним радянським громадянином, але тільки особистому щоденнику та дружині він довіряв своє справжнє ставлення до режиму, антиукраїнському в своїй суті.

Що цікавого? Сексоти радянських спецслужб усе життя супроводжували майстра, повідомляючи нагору навіть такі інтимні подробиці - "уві сні він часто розмовляє українською".

В 1934-му оперуповноважена ОГПУ Терновська складає чергову довідку на Довженка, де серед іншого подибуємо - "був вчителем у Житомирі, висловлював себе прихильником націоналістичного, українофільського руху".

Подібного роду документи збирали проти режисера аж до початку Великої Вітчизняної. В лютому 1941-го київське НКВД робить запит в архівне управління - "Довженко якобы состоял одним из адъютантов гетмана Скоропадского... был адъютантом 3 отдельной бригады сичевой дивизии, начальником которой был атаман Волох... с проверкой просим не задерживать".

Збереглися документи засідань ВЧК м. Житомира в 19-му році, на одному з яких робітник-залізничник Буковець свідчив - "...боягузлива бандитська групка націоналістів-петлюрівців під натиском червоних без оглядки втікала з повітового містечка Сосниці кол. Чернігівської губернії. ...утікав і О.П. Довженко, обвішаний гранатами й гвинтівкою. Цей Довженко активно боровся проти радянської влади, що я добре пам'ятаю, тому що особисто брав участь у вигнанні петлюрівців з м. Сосниці".

ЧК визнало Довженка "врагом Рабоче-Крестьянского Правительства... Но ввиду запроса Губпарткома Коммунистов-Боротьбистов приговор до выяснения существа вопроса в исполнение не приводить".

З колегами

Від смерті молоду людину, яка потрапила на радянську територію з підробленими вчительськими документами, врятувало диво. Як було сказано в іншому документі - було вирішено заключити його до концентраційного табору "до окончания Гражданской войны".

З доносу якогось Кандиби: в батьківській хаті в Сосниці багато років зберігалася фотографія видатного земляка в "гайдамацькій формі - кожусі, смушевій шапці з китицею, шаблею на боці". Потім це фото було передано в київський музей Довженка, звідки й зникло.

У "совсекретному" донесенні інший інформатор пише, що як тільки повернути розмову з творчих планів "в площину сучасного українського народу", настрій Довженка різко псується - "виявляється, наш народ г...", "нашому українському народу, виявляється, зовсім байдуже, український він чи не український", "поляків теж не менш і русифікували, германізували, а вони залишилися поляками, а наш народ охоче сам іде назустріч втраті своєї національності".

Найгірше для об'єкта стеження, що і молодь втрачаємо, адже "вона досить надивилася, коли батьків садили як українських націоналістів".

1920-1930-ті - розквіт українського кіна

В листі тодішньому партійному керівникові республіки Станіславу Косіору пише - "Посадив на фабриці сад - 480 фруктових дерев і з жахом думаю, що я наробив - адже може виявитися, що це й не сад зовсім, а біологізм, пантеїзм, кулацька витівка на практиці".

"Іван" - перший звуковий фільм Довженка

Присутній на закритому перегляді довженківської кінострічки "Іван" оперуповноважений ОГПУ Шиваров у рапорті визнав: "Текст фильма на украинском языке, поэтому он мне был недоступен в своей основной части... Вот почему с уверенностью дать окончательную оценку я не могу".

Але при тому дюжину "политически невыдержанных" фрагментів з фільму вилучили.

Пізніше в автобіографії Олександр Петрович писав - "навіть студенти, які відбували практику в моїй групі ("Іван"), вважалися в інституті довженкістами, тобто контрреволюціонерами в кіно".

Все це відбувається на тлі Голодомору. Агент "Холмський" доносить у ГПУ УРСР про панікерські слова Довженка - "Село гине. Вимирає. Голодують. Нічого їсти. Під Києвом в одному із сел повстання. В Узбекистані справжня війна. Піднялися узбеки, озброєні англійською зброєю... Комісари в Москві жирують... Пир во время чумы".

 З дружиною Юлією Солнцевою

1933-го Довженко з дружиною по суті втікає з України до Москви. Він боявся, що посадять за старі й нові гріхи. Оскільки вважалося, що Йосиф Сталін його друг, бути біля вождя, прцюючи на "Мосфільмі", здавалося безпечнішим.

Тим не менше, у день похорону Миколи Хвильового Довженко прибуває до Харкова - "підійшов прямо до труни, ні на кого не дивлячись, взяв голову обома руками, нагнувся, поцілував заклеєну рану, повернувся й вийшов".

Керівник радянського Кінокомітету Борис Шумяцький під великим секретом дружині майстра актрисі Юлії Солнцевій, що ніби "санкціонувано ордер на арешт Довженка". І зроблено це на вимогу керівник українського радянського уряду Миколи Скрипника та Володимира Затонського, які подивившись "Івана", вирішили, що фільм ворожий народу.

Солнцева в спогадах написала, що Сталін особисто телефонував наркому НКВД Всеволоду Балицькому і той знищив вже виписаний ордер.

 

З Довженкової "Автобіографії" - "Я найглибшим чином переконаний, що товариш Сталін врятував мені життя. Якби я не звернувся до нього вчасно, я, безумовно, загинув би як художник і громадянин. Мене би вже не було. Це я зрозумів навіть не зразу, але цього я вже ніколи не забуду, й кожний спогад мій про цю велику благородну людину наповнює мене почуттям глибокої синівської вдячності і поваги до нього".

Журнал "Кіно" - часи, коли українські фільми були прибутковими (ФОТО)

Довженко прожив у Москві три роки і повертається на київську студію, яка через роки носитиме його ім'я, щоб зняти "за порадою великого вчителя" один зі своїх найкращих фільмів "Щорс".

На час зйомок припадає пік кампанії по боротьбі зі "скаженими троцькістськимих собаками".

Органи "зачистили" й знімальну групу стрічки. Довженко був одним із тих, хто не добирав слів, цькуючи заарештованих "троцькістів", донедавна своїх добрих приятелів і колег - директора студії Нечесу, режисера Гавронського, молодих лаборантів.

Палко викривав підступи ворогів - "Троцькізм - це вбивство наших вождів, це, в остаточному підсумку, смерть для наших дітей... [Гітлерові] потрібна Україна, вистелена радянськими трупами, для того, щоб звільнити [її] німцям. Це потрібно й Троцькому".

У той самий час анонімні стукачі вимагали викинути "геть Довженка й довженят з нашого радянського мистецтва!". Було підшито до персональної справи і донесення про те, що нібито в кабінеті режисера погруддю товариша Сталіна "відірвана голова".

Довженко на зйомках фільму "Поема про море"

Після "Щорса" він хотів і далі знімати українське за духом кіно ("Тарас Бульба", "Богдан Хмельницький", "Борислав сміється" тощо) і не "заїжджими гастролерами з Москви", а українськими сценаристами, режисерами та акторами.

Одного разу, будучи сильно п'яним, Довженко вигукнув у розпачі - "почему в Грузии кино делают грузины, в России - русские, а на Украине и грузины, и русские, и евреи, но только не украинцы".

Далі агент повідомляє - "заплакав, он заявил, что не понимает, где же советская власть, а где враги... что это за нация - украинцы - изменник на изменнике... что это за партия, в которой столько изменников... что это за власть, в которой все враги... мы оставшиеся украинские культурные работники - христосики на Голгофе".

У спецповідомленні від 1936 року йдеться про довгі дружні розмови Довженка з письменниками Миколою Бажаном і Юрієм Яновським. Останні дуже боляче реагували на арешти інтелігенції, казали, що йде "скажена русифікація".

Але, як повідомляє сексот, "вплив Довженка був винятково позитивний". Він переконував друзів, що "немає диму без вогню", арешти мають під собою підстави, лаяв націоналістів тощо. На противагу "заговорював про яскраві позитивні факти радянської дійсності, із захопленням говорячи про індустріалізацію та переродження країни... Про Сталіна завжди говорив особливо гаряче".

1938-го Довженко двічі був на волосині від смерті. Одного разу машина, якою він користувався, втратила керування. Виявилося, що вісь була підпиляна і розлетілася на друзки при повороті керма. Режисер впав у депресію...

Трохи згодом, під час зйомок "Тараса Бульби", сапер на прізвище Плюйко, який готував набої для деяких сцен, залишив у пістолеті, з якого мали стріляти в артиста Довженка, бойовий патрон, який, на щастя, заклинило...

Цікаво, що в розсекречених через майже шістдесят років документах "органів" про останній інцидент згадки немає. Чим би це пояснити?...

До речі, популярна в публіцистиці розповідь про дружин офіцерів-"визволителів", які в 1939-му понадягали на прогульки по Львову нічні сорочки, вважаючи їх за вишукані сукні з мереживами, належить Юлії Солнцевій, дружині Довженка - "ми пройшли опустивши голови, підійти й сказати їм - ми не змогли. Публіка гоготала...".

Фраза. "У нас хто любить свій народ, той і націоналіст... Ну й нехай: я повинен робити те, що можу".

Джерело: tsn.ua

Щоденник Майдану. Про що ми тоді думали

"Ладно, давайте серьезно. Вот кто сегодня до полуночи готов выйти на Майдан? Лайки не считаются. Только комментарии под этим постом со словами "Я готов". Как только наберется больше тысячи, будем организовываться".

Що сказав Мотика? – відповідь професора Богдана Гудя на тему Волинської трагедії

26 жовтня в етері Українського радіо прозвучало інтерв'ю журналістки Світлани Мялик з відомим польським істориком, головним фахівцем із проблем Волині'43 професором Ґжеґожем Мотикою. Позаяк один із фрагментів цієї майже годинної розмови стосується моєї скромної особи, що гірше – містить низку інсинуацій і неправдивої інформації, прокоментую його для, насамперед, українських слухачів/читачів.

Боротьба між радянськими силами та підрозділами УПА на ПЗУЗ в 1944 році

4 листопада передчасно помер дослідник і популяризатор історії українського визвольного руху Владислав Сапа. У пам’ять про нього «Історична правда» публікує дослідження Владислава, яке одержало відзнаку історика Володимира В’ятровича на конкурсі студентських наукових робіт «Український визвольнй рух» 26 жовтня 2013 року, але досі не публікувалося.

Отець Василь Кушнір. Перший президент Комітету українців Канади

Абревіатура КУК в оперативних документах мдб/кдб срср завжди фігурувала поряд із фразами "антирадянська діяльність", "українські буржуазні націоналісти", "непримиренні вороги Радянського Союзу". Подібних епітетів удостоювалися й активні діячі, які створювали та розбудовували цю потужну громадсько-політичну організацію. Серед них – отець Василь Кушнір, перший президент Світового конгресу вільних українців.