In Memoriam. Націоналіст Євген Стахів - "Борис", "Павлюк", "Стах"

"Вірю, що треба писати правду про події без огляду на те, подобається це комусь чи ні. Правда допоможе розібратися історикам в подіях, що відбувалися на українських землях, і хто був героєм, а хто лише хоче жити коштом інших…".

"Вірю, що треба писати правду про події без огляду на те, подобається це комусь чи ні. Правда допоможе розібратися історикам в подіях, що відбувалися на українських землях, і хто був героєм, а хто лише хоче жити коштом інших".

Євген Стахів завершив свій земний шлях  26 січня 2014 року у США на 96-ому році життя. Девізом життя цього правдивого українського патріота були – правда, демократія й соборність...

У своїй книзі "Останній молодогвардієць" він серед іншого зазначив:

"У зв’язку з… тими суперечками між націоналістами і комуністами в пам’яті спливають спомини одного з наших січових стрільців, котрий брав участь у бою на Маківці. Він оповідав, що коли вони виграли бій і йшли вперед, переглядаючи поранених і вбитих, в кишені на грудях одного солдата російської армії знайшли "Кобзар" Тараса Шевченка — він його не вборонив од смерті. І як було боляче і прикро, що ми, українці в австрійській армії, воювали з українцями з російської армії. Брат проти брата, і навіть застрелили хлопця, котрий мав на серці "Кобзар".

Наприкінці січня, коли на Вічну ватру відійшов уславлений український підпільник-борець Євген  Стахів, – націоналіст, демократ та останній "молодогвардієць", – на барикадах Євромайдану проти свавільників від влади об’єдналися разом українці різних переконань та з різних теренів.

Від націоналістів "Правого Сектору", що представляють здебільшого Галичину, до російськомовних представників Сходу та Півдня України. Всі вони стали героями новітньої боротьби за правду й соборність та не захотіли за висловом Стахіва "жити коштом інших" у недемократичній країні промосковських владців-корупціонерів.

Людина героїчної долі Євген Стахів (псевдоніми в підпіллі – "Борис", "Павлюк" і "Стах") прожив бурхливе й цікаве життя.

Член ОУН Євген Стахів у 1941 р.

Народився він 15 вересня 1918 року у Перемишлі в родині булавного Української Галицької Армії, учасника походу на Київ Павла Стахіва (1880-1960), був братом знаменитого публіциста й громадсько-політичного діяча Володимира Стахіва (1910-1971), міністра закордонних справ в Українському Державному Правлінні, яке постало у Львові 30 червня 1941 року.

Уся родина Стахівих  завжди жила ідеєю відновлення української державности, а всі шестеро дітей слідом за татом Павлом й мамою Казимирою до кінця присвятили себе боротьбі за волю України.

Євген закінчив народну школу у 1928 році та гімназію в Перемишлі. 1932 року став членом Юнацтва ОУН,  членом ОУН – від 1934 року, а за два роки після цього – співробітником повітової управи перемишлянської "Просвіти", пізніше ж – бюро "Рідної школи". Студіював агрономію  у Львівській політехніці.

Наприкінці 1930-х років Євген виявив себе як член Карпатської Січі, був при її штабі, відділі січової розвідки та у редакції хустської газети "Нова свобода". Потрапив до мадярського полону, але згодом звідти утік.

Євген Стахів у 1940-х

Напередодні вибуху німецько-радянської війни Євген Стахів разом з братом Володимиром працювали в "Українській пресовій службі" в Берліні, де майже одночасно, від березня 1940-го по червень 1941 року, молодший Стахів студіював виплавлювання сталі на факультеті металургії в Технішеґохшуле-Шарлотенбурґ.

З початком військових дій на українських теренах, від серпня 1941 року, Євген Стахів стає членом Південної Похідної групи, вишколеної ОУН з-під стягу Степана Бандери, що її очолював від вересня 1941 року в ранзі урядуючого (діючого) провідника Микола Лебедь.

"Конфлікти в ОУН(б) і х вплив на український Рух Опору (1941-1944)"

Зовсім ще молодою людиною Євген перебував на підпільній роботі у Бердичеві, Кривому Розі, Кременчуці, Дніпропетровську, Маріуполі, Краснодоні та інших містах Донбасу.

Та, прибувши на наші терени з ОУНівським гаслом "Україна для українців!", щоб пробудити на Сході та Наддніпрянщині національний дух, Стахів, як і переважна більшість членів Похідних груп ОУН(б), зіткнувшись з новою дійсністю та поглядами, зблизившись з тамтешніми селянами, робітниками, інтелектуалами, зробили для себе висновок, що українську національну державу повинні розбудовувати всі нації й народності, які живуть на нашій землі.

Листівка ОУН, знайдена в одній з церков на Івано-Франківщині. Джерело: Електронний архів українського визвольного руху

Особисто пан Євген, до такої думки прийшов, опинившись на Донбасі, де у підпіллі мав повсякчас розраховувати на повсякчасну допомогу не лише українців, але й росіян, греків, євреїв, татар, представників інших етносів. Відійшовши від попередніх намірів, говорили не лише про національні права етнічних українців, але й про соціально-економічний устрій майбутньої української держави та права всіх національних меншин.

Правила життя Євгена Стахіва

Якраз така вільна Україна й мала стати  демократичною державою зі свободою підприємництва, різними формами власності, вільною пресою та свободою совісті.

В одному з останніх інтерв’ю він сказав:

"…ця наша переорієнтація мала великий успіх. До нас приставало все більше людей, а головне — з молодого покоління і робітництва. Ми пішли до народу, почали говорити з ним мовою, яку він розумів. Він почав із нами співпрацювати, і це був найбільший успіх усієї нашої підпільної роботи. Відтоді в неї почали включатися інші національності: росіяни, татари, греки. Бо тепер цілковито змінилася роль підпільників-націоналістів: не керувати народом (який має бути тільки виконавцем волі малої групи керівного складу націоналістичної партії), а служити йому, бути з народом і для народу. Отже, ми стали на демократичну базу, і це був наш крок уперед".

УГВР: підпільний уряд і парламент, який керував УПА

Ще в наприкінці війни Євген Стахів став членом Закордонного Представництва УГВР (ЗП УГВР) і як один з уповноважених ЗП приступив до налагодження контактів з альянтами в Італії, Югославії, з окремими дорученнями представництва перебував у Австрії, Польщі, Словаччині, Нідерландах, Бельґії (1944-1946).

Євген та Марія Стахови з синами Зеноном і Борисом у компанії Миколи та Дарії Лебедь, Нью-Йорк, 1951 р.

Від 1949 року він на еміґрації в США. Окрім двох книг, став автором кількох десятків статей з історії, теорії та практики української визвольної боротьби, був обраний заступником голови Українсько-Американської Координаційної Ради, був одним із керівників Товариства Українсько-Єврейських Зв’язків у Америці, членом Управи Українського Народного Дому в Нью-Йорку. До відходу у Вічність обіймав посаду Голови Середовища УГВР.

Бандерівці, мельниківці і "двійкарі". ОУН в Україні протягом 1990-х рр.

Політик і письменник Дмитро Павличко писав 2004 року: 

"Стахів... пройшов страшні випробування смертями своїх друзів, боровся за демократичні засади в націоналістичних програмах, тобто переганяв у розвитку короткозорих зверхників… Націоналізм для нього – не патріотична теорія, а життя, підставою для якого є національний дух, що обіймає всі сфери взаємин між людьми. Націоналізм, точніше, патріотизм є для нього практичним щоденним життям, за межами якого – рабство, ницість, нікчемство духу...

Ми можемо всіляко називати демократичний націоналізм Євгена Стахова, але саме ця ідеологія може й повинна бути поставлена не лише у підмурівки нашого державницького життя, але також у виховання свідомості, за якою людина іншої нації має право на вільний розвиток своєї мови, релігії й культури, і таким чином свобода одного народу має ставати свободою для інших народів…".

 

Українські патріоти на Рідних Землях та у країнах поселення пам’ятатимуть світлої пам'яті Євгена Павловича Стахіва, братимуть за взірець принципи його героїчного життя та згадуватимуть добрим словом шляхетного й відданого сина народу.

Джерело: "Закордонна газета"

Богдан Червак: Андрій Мельник і масакра у Львові 1925 року

16 вересня 1925 року серед ночі озброєні кийками охоронці вривалися у тюремні камери, силоміць викидували на коридор в'язнів і там починали їх бити кийками. У камеру, де перебував Андрій Мельник, направили двох головорізів Бора і Стонжка, що мали садистські нахили.

Олексій Мустафін: Свідок Армагеддона

Навесні 1457 року до нашої ери в долині біля міста Мегіддо фараон Тутмос III Менхеперра – найбільший з найвідоміших нам завойовників в історії Давнього Єгипту – здобув найблискучішу свою перемогу. Цю битву вважають першою детальною описаною битвою в історії людства. І місцем останньої битви добра і зла, біблійним Армагеддоном.

Олексій Макеєв : Що таке свобода? Український переклад Берлінської промови

Цього тижня виголосив на запрошення Фонду Фрідріха Науманна ХІХ Берлінську промову про свободу. Це традиційний для Берліна захід, який відбувається прямо біля Бранденбурзьких воріт. Раніше в різні роки промовцями були, наприклад, премʼєри Естонії Кая Каллас, Нідерландів Марк Рютте, британський історик Тімоті Ґартон Еш чи колишній Федеральний президент Німеччини Йоахім Ґаук. Вперше – українець.

Антон Дробович: 10 принципів меморіалізації війни

Хоча повномасштабна війна за нашу незалежність і досі триває, проте громади, родини загиблих і суспільство загалом не відкладають справу увічнення пам'яті та збереження правди про її перебіг до закінчення бойових дій. Для багатьох це можливість зберегти гідність людей і єдиний доступний спосіб установити соціальну й історичну справедливість.