Спецпроект

Трагедія в Сагрині і дивовижна родинна історія «порятунку в пеклі»

10 березня виповнюється чергова річниця трагічної події – знищення у 1944 році бойовиками польських парамілітарних структур українського села Сагринь на Холмщині. Я напишу лише те, що почув від тата і від дідуся – Олексія Притули. Доля була водночас і жорстока і лагідна до них, кілька разів подарувавши їм "порятунок в пеклі", як називав мій тато ці події у жахливу березневу ніч 1944 року.

 
Усі фоно надав Володимир Притула

10 березня виповнюється чергова річниця трагічної події – знищення у 1944 році бойовиками польських парамілітарних структур українського села Сагринь на Холмщині. Я багато читав про обставини, причини і наслідки цієї "відплатної акції" "польських бандитів".

"Превентивно-відплатною акцією" цей злочин проти мирних селян називають польські джерела, а мій тато – Євген Притула – називав виконавців цього злочину "польськими бандитами". Тут же я напишу лише те, що почув від тата і від дідуся – Олексія Притули. Доля була водночас і жорстока і лагідна до них, кілька разів подарувавши їм "порятунок в пеклі", як називав мій тато ці події у жахливу березневу ніч 1944 року.  

Мій тато, Євген Олексійович Притула народився в грудні 1935 року (хоч в документах записано 6 січня 1935 р.) на хуторі Сагринь-Кольонія на околиці села Сагринь Грубешівського повіту Люблінського воєводства на Холмщині. Його тато, мій дід Олексій Степанович Притула і весь його рід був звідси ж, хутір був їхнім родовим гніздом. А татова мама, моя бабуся – Ольга Петрівна Притула, з роду Піґрухів – походила з самого села Сагриня.

 

Євген Притула тисне руку літньому полякові біля сільського храму у Сагрині, 2010 р.

Батькова родина багато працювала, тож не бідувала – мала 5,4 гектарів орної землі і більше гектара лісу, кам'яну простору хату на 94 кв.м., окрему теплу стайню з кількома коровами, биком, кіньми, іншою живністю і простору стодолу, а також сад із чотирма десятками плодових дерев – яблунями, вишнями і черешнями. Війна порідила це господарство – щось реквізували в польську армію в 1939, щось – забрали німці, які, втім, лишили одну корову, для дітей – у діда якраз їх тоді (у 1944 році) було четверо: 13-річна Надя, 11-річий Влодко (Володя), 9-річний Геник (Євген) і 4-річна Маня (Марія). Дідусь мав погане здоров'я і був віруючим, тож в жодній армії не служив і ніколи не воював. 

 

Володимир Притула з синами біля яблуні-"тарахівки" в дідовому саду, Сагринь-Кольонія, 2019 р.

Початок весни 1944 року був дуже тривожним – німці ослабли, почали втрачати контроль над регіоном, почастішали напади польських загонів, та й просто бандитів з навколишніх лісів, на українські села і хутори. Сагринь був великим українським селом і там розташовувався пастерунок німецької  допоміжної поліції, де переважно служили місцеві українці, озброєні карабінами.

Крім того, кілька десятків місцевих чоловіки організувалися у загін самооборони, були озброєні мисливськими рушницями. Хоч разом їх було не більше 60 осіб, але це була якась сила, тож щовечора до Сагриня з'їжджалися сотні мешканців навколишніх сіл і хуторів – на ночівлю до родичів, до місцевої церкви чи школи. Якраз поруч із сагринською школою була хата моїх прадіда і прабабусі – Петра і Софії Піґрухів, на той час їм обом виповнилося по 60 років. 

Того вечора, 9 березня 1944 року дід Олексій з родиною теж на ночівлю поїхав до Сагриня, до родича, який після заробітків в Америці збудував з бетонних постаків (блоків) хату і хлів. До того ж помешкання прибули родичі з дальніх висілків – чоловік лишився охороняти хату і господарство, а його дружина-полька, Марія (тато у своїх спогадах називає її прізвище – Обуховна, Обуховча чи Обухович – я не зміг розібрати його почерк), з двома доньками приїжджала щоночі.

Не знаю наскільки поширеною була така практика на всій Холмщині, але саме в Сагрині та околицях змішані українсько-польські родини не були рідкістю. Хтось зберігав православ'я, хтось – переходив у католицизм. Марія за чоловіком та їхні діти були православними, але її польсько-католицьке коріння зрештою врятувало і нашу родину, і її доньок. Двоюрідний брат діда Олексія теж одружився з полькою, але прийняв католицизм і став Пшитулою. Його син в народній Польщі дослужився до чину полковника, був військовим комісаром у Грубешові, там, на одній із центральних алей місцевого католицького цвинтаря має гідний польського офіцера пам'ятник. 

Тато розповідав, що почали стріляти одразу як стемніло, одночасно запалали хати (а більшість з них були дерев'яні). Бабуся з дітьми, усі, хто був у будинку побігли і заховалися до льоху для картоплі. Він був неподалік, глибокий і великий – умістив усіх. Забарикадувалися, але згодом нападники почали гупати у двері, спробували їх вибити. Двері були міцні, ковані металом, тож нападники почали кричати, щоб відкрили самі, бо вкинуть гранату.

Один з нападників просунув у шпарину дуло гвинтівки і вистрілив, куля потрапила у польку. І тоді під лемент і плач жінок і дітей, стогін Марії, її доньки почали голосно молитися польською і кричати, що тут лише поляки. Бабуся була упевнена, що не міцні двері, а саме молитви дітей Марії і зупинили спроби подальшого штурму.  

"Хати в селі горіли і диміли, ржали коні, ревіли корови, квічали свині, гавкали собаки. Звідусіль чувся плач і стогін. По дворах, вулицях і полях валялися трупи. Було ще багато снігу, але він танув і по селу текли червоні струмки…" – писав у своїх спогадах тато.   

 
Рукописи спогадів Євгена Притули 

Там же він згадував, що Марія померла в льохові, а всі, хто там переховувався за кілька годин вилізли з нього і подалися до мурованого хліва, що на відміну від хати, не згорів. У хліві було багато жінок і дітей, а також худоба, тож місця татовій родині не вистачило і вони перебралися на горище, де теж були люди. Ніч була холодна і волога, тому, щоб погрітися біля згарища спаленої хати, з хліва вибрався хлопчина, тато пригадує, що звали його Міша.

Тато потім писав, що поруч з ними була дівчинка його віку, яка захотіла погратися з телям. Вона спустилася з горища і налякала теля, корова почали мукати і це почули кілька бойовиків-поляків. Помітили підлітка, який підкидав щось у багаття, біля якого грівся. Бойовики прийняли його за свого, тим більше, Міша добре говорив польською. Він переконав їх, що у хліві повно трупів, а корову він забере собі. Нападники пішли, а хлопця, писав тато, потім заціловували врятовані односельці. 

Коли почало світати, припинилася стрілянина і крики людей, дідусь із бабусею зібрали дітей і так, як були, напівроздягнуті, побігли до лісу. Не знаю, як довго вони блукали, але там знайшли землянку хрещеного єврея – штунди (так у той час на Холмщині і Волині називали усіх християн-протестантів), який там переховувався. Його тривалий час підгодовували місцеві штунди-баптисти, не здаючи німцям. Він і прихистив усю кагалу втікачів у землянці, поки дід Олексій повернувся до Сагриня у пошуках іншої вцілілої рідні. Ні тато, ні дідусь, ні інші родичі, в яких я питав, не змогли пригадати його ім'я. 

 

На місці спаленої дідової хати тепер громадська споруда - сільська пожежна станція, Сагринь-Кольонія, 2019 р.

Дідусь потім розповідав, що поки бродив по спаленому і вибитому селі, постійно плакав. На той час до Сагриня повернулися частина тих, хто зумів утекти, а також родичі з інших навколишніх українських сіл – Модриня, Турковичів, Теребіня – шукали живих, поранених загиблих… Коли дійшов до двору тестя і тещі, то їхні обгорілі тіла уже винесли зі спаленої хати. Там же, у городі їх поховали… Вже потім їм повідомили через рідню, що більшість загиблих, в тому числі Петра і Софію Піґрухів, а також ще кілька десятків наших близьких і далеких родичів – Притул, Піґрухів, Білоног, Котиків, Рачків, Шидловських – перепоховали на православному цвинтарі. Лише за часів Ющенка дозволили там встановити скромний пам'ятник із більш як шістьма сотнями прізвищ убитих, які вдалося підтвердити. 

 

Православний цвинтар, Сагринь, 2019 р.

Рідне обійсьтя в Сагрині-Кольонії зустріло дідуся згарищем. Від хати лишилися лише напіврозвалені стіни і димар, а хлів і стодола згоріли повністю. Тож він змушений був повертатися до лісу і зумів вивести свою родину до сусіднього села Теребіня, де мешкали родичі татової мами ( Піґрухів) – родина Плютів. В селі, в панському маєтку, розміщалася боївка УПА, тож тут було відносно безпечно.

Жили тут до кінця літа 1944 року. Періодично дідусь і бабуся їздили на свої поля у Сагрині, беручи із собою дітей. У червні-липні радянські війська наступали і брали під контроль Холмщину, тож українським повстанцям доводилося відступати, пробиватися на захід. Тато у своїх спогадах потім описував, як під час однієї з таких поїздок на поля, повз їхню спалену хату у Сагрині проходили підрозділи УПА. В цей час у саду рясно вродили черешні, але бійці почали зривати їх лише після того, як командир попросив і отримав дозвіл від дідуся. Він також сказав дітям нарвати черешень повстанцям, у лавах яких також воював його молодший зведений брат Василь Шидловський.     

 

Меморіальний знак загиблим українцям на православному цвинтарі, Сагринь, 2019 р.

Після того, як УПА покинула Холмщину, небезпечно стало і в Теребіні. Радянська військова адміністрація не гарантували безпеки і родину майже під примусом "рятуючи" вивезли до Грубешова. А з вересня почалася кампанія переселення холмщаків до УРСР. Зрештою, ціною "порятунку" стала втрата батьківщини – родину Олексія Притули уже не пустили до рідного села, вивізши за Західний Буг. Кілька українських родин з Сагриня депортували до південноукраїнського села Граданиця, а потім до сусіднього колишнього німецького містечка Зєльце у Бессарабії (попередньо вигнавши його мешканців, етнічних німців).

За рік, зібравши сім'ю, яка поповнилася ще однією дитиною – Василем – дід Олексій рушив додому. Війна завершилася, думав, що всі біди скінчилися, повернеться у рідне село. Але кордон – "залізна завіса" - вже назавжди відрізав його від родового гнізда. Гірка іронія долі – поселилися дід з родиною, як і ще кілька сімей холмщаків, на волинському хуторі Вілька Садівська, неподалік спаленого у 1942 році місцевими українцями маєтку польського осадника.         

 

Список загиблих українців на меморіальному знакові на православному цвинтарі, Сагринь, 2019 р.

Ні Олексій Степанович Притула, ні Ольга Петрівна Притула (Піґрух), ніхто з найближчих рідних, крім мого тата, так більше і не побачив рідного Сагриня. Тато вперше побував там у 1994 році, а потім, скільки дозволяло здоров'я і фінанси їздив на вшанування пам'яті односельців. Одного разу, у 2010-у, відвідуючи родиною сагринський костел святих Кирила і Мефодія (який до 1944 року був православним, а до середини 18 століття – греко-католицьким храмом), я став свідком татової розмови з таким же літнім поляком. Говорили, що треба забути минулі образи, думати про майбутнє своїх дітей-онуків і країн. Їхній потиск рук мені тоді вдалося сфотографувати.    

Володимир Притула: Трагедія в Сагрині і дивовижна родинна історія «порятунку в пеклі»

10 березня виповнюється чергова річниця трагічної події – знищення у 1944 році бойовиками польських парамілітарних структур українського села Сагринь на Холмщині. Я напишу лише те, що почув від тата і від дідуся – Олексія Притули. Доля була водночас і жорстока і лагідна до них, кілька разів подарувавши їм "порятунок в пеклі", як називав мій тато ці події у жахливу березневу ніч 1944 року.

Юрій Юзич: "Мирні переговори" диктаторів

Останнім часом багато пишуть про Мюнхенську змову 1938 року тоталітарного і демократичного світу. Але те, що зараз відбувається, більше нагадує наступний етап тої історії - "Віденський арбітраж" 2 листопада 1938 року. Де вивісили навіть синьо-жовтий прапор, але українців не допустили за стіл переговорів.

Юрій Юзич: Невідоме фото Романа Шухевича

На цьому фото Роману Шухевичу 19 років, стоїть на початку лави без пластового капелюха. Після Служби Божої з пластунами, які таборували у Карпатах.

Профспілка «Солідарність» : Лідери польської "Солідарності" звернулися до Трампа із заявою на підтримку України

Ексрезидент Польщі Лех Валенса, Збіґнєв Буяк, Адам Міхнік та інші лідери "Солідарності" звернулися до американського лідера Дональда Трампа із заявою на підтримку України. Публікуємо текст звернення.