Наш Умберто Еко. Спогади про Сергія Федаку

Саме Сергій Федака видав мою першу книжку. Ще коли я був студентом-третьокурсником. Після одного з неформальних літературних вечорів, які ми проводили в ужгородському кафе «Снек», Дмитрович підійшов до мене і сказав, що мої вірші вже «готові» для публікації. Тож хай я зранку принесу йому диск з текстами і він подумає як би їх надрукувати. У мене тоді ще не було навіть комп’ютера, а вірші я писав на аркушах і серветках, які валялися скрізь по гуртожитській кімнаті.

 
ФОто 2015 року

Не стало Дмитровича…

Ця неділя згірчена сумною новиною: відійшов у засвіти професор Сергій Дмитрович Федака. Ніхто в моєму творчому житті не зробив для мене більше, ніж Дмитрович, або – як ми всі його називали – професор…

Ті з вас, кому не пощастило знати Дмитровича, можуть спитати – а професором чого він був, яких наук? Відповідаю: Сергій Дмитрович був доктором історичних наук, професором Ужгородського університету, але насправді ми всі його називали просто професором усього, усіх сфер життя і всіх галузей наук. Професор за типом мислення, за способом життя. Готовий персонаж для книги.

Власне кажучи, для мене Дмитрович – насамперед людина епохи бароко, різностороння й у всіх сферах обдарована особистість, де історія як наука була важливою, але тільки однією з характеристик персони. Адже це був ще й цікавий прозаїк, ліричний поет, плідний журналіст, політичний коментатор, викладач і лектор, палкий театральний критик, завсідник усіх можливих заходів і найбогемніший персонаж ужгородського інтелектуального ландшафту.

Богема – в усіх позитивних і негативних конотаціях – це була сутність стилю життя професора Федаки. Самотній і в глибині душі, либонь, нещасний, він заповнював свої дні неймовірною соціальною активністю, відвідував усі культурні події й ставив запитання на всіх прес-конференціях, його знаменитий "чемодан" з'являвся на зустрічі з губернатором, прем'єрі в театрі ляльок, на гуцульському фестивалі десь у Верховині, на дегустації вина в старезних підземних погребах, в університеті і в художній галереї.

Добросердний бородань з незамінним "чемоданом" в руці. Професор – мов із картинки. Наш Умберто Еко. Таким було моє перше враження про Федаку, коли я побачив його в університеті. Про вміст "чемодана" ходили легенди й анекдоти, але завжди була впевненість, що там є пляшка, закуска і книжка.

Про стиль життя Дмитровича розповідали небилиці й нісенітниці, дещо з цього навіть перекочувало у кілька художніх книжок. Так, професор ще за життя став героєм художньої прози інших авторів, бо тут не треба було нічого вигадувати – настільки барвна й колоритна була постать. Пригадую, коли я був першокурсником, про Федаку говорили, що він спить у ванні. Без води, щоправда. А спить у ванні, бо все інше місце в його помешканні, в тому числі й ліжко, завалене книжками...

Людина-книга. Для мене – особливо. Бо це саме Федака видав мою першу книжку. Ще коли я був студентом-третьокурсником. Після одного з неформальних літературних вечорів, які ми проводили в ужгородському кафе "Снек", Дмитрович підійшов до мене і сказав, що мої вірші вже "готові" для публікації. Тож хай я зранку принесу йому диск з текстами і він подумає як би їх надрукувати. У мене тоді ще не було навіть комп'ютера, а вірші я писав на аркушах і серветках, які валялися скрізь по гуртожитській кімнаті.

Я позичив у знайомої комп'ютер і за ніч набрав у ворді всі тексти, які зміг познаходити. Зранку віддав диск Федаці, а через два місяці професор подзвонив й сказав, що можу піти й забрати з видавництва свою першу поетичну збірку "Вісім місяців шизофренії". 500 примірників, які дали мені квиток у літературу і зробили письменником. Дмитрович, дякую, я ніколи цього не забуду!

Але в історію професор Федака ввійде не тільки завдяки своєму письменницькому реноме. Адже насамперед це був ретельний поважний науковець, автор колосальної 16-томної Історії України. Колеги так і казали про нього: на такий науковий подвиг здатні тільки двоє – Грушевський і Федака.

Так, поза богемним іміджем і стилем життя, Сергій Дмитрович Федака був неабияким працеголіком і людиною-інституцією, людиною-фабрикою думок. Людина ениклопедичних знань, викладач, який без шпаргалок і з заплющеними очима читав лекції з історії, без кінця сиплячи датами й фактами.

Представник потужної й помітної в краї інтелектуальної династії (адже Федаки – це сім'я, що зробила чимало для науки в Закарпатті й Україні), Сергій Дмитрович за життя встиг чимало. І дуже символічно, що якраз минулого року професор презентував останній, 16-й, том своєї капітальної Історії України. Таке враження, що зібрався з силами і доробив проєкт усього свого життя, і лише тоді дозволив хворобі побороти земне тіло…

…Я провідував професора в лікарні цього тижня і встиг перекинутися з ним кількома словами. Дмитрович мучився, але голову мав світлу й повну думок, та ще й віднаходив сили на жартівливі коментарі в своєму улюбленому чорному стилі.

Відійшов на піку своїх інтелектуальних спроможностей – неповторний, незабутній, абсолютно незамінний у всіх своїх ролях та іпостасях.

Нам ще належить оцінити огром його наукової й творчої спадщини, але вже точно ясно одне – ми мали справу не просто з істориком, а з історичною постаттю.

Дякую, Дмитрович, що були в моєму житті. Вічна пам'ять, достойний професоре!

Повний текст спогаду про Сергія Федаку читайте за посиланням.

Теми

Декомунізація. Україна.: Деколонізація – це щоденна боротьба

Деколонізація – це не просто зміна табличок із назвами вулиць. Це щоденна боротьба з адміністративною байдужістю, бюрократичною тяганиною і, на жаль, навіть відкритим саботажем закону.

Віталій Мельничук: Перші демократичні парламентські вибори

Одинадцять років Україна чинить опір російському агресору. Цей опір - продовження віковічної національно-визвольної боротьби Українського народу з московським імперіалізмом. Одним із етапів цієї боротьби були історичні події кінця 1980-х – початку 1990-х років, коли Український народ зумів зорганізуватися та перемогти сильніший за себе Московський тоталітарний режим Союзу РСР.

Андрій Савчук: Церква, у якій черпав натхнення Параджанов

Коли Параджанов готував декорації для свого легендарного фільму "Тіні забутих предків", то, мабуть, навіть не підозрював, що рятує частину сакрального спадку від знищення. Йдеться про ікони зі старої дерев'яної церкви на Гуцульщині. Їх режисер забрав на зйомки, але так і не повернув. Як показав час – на краще. Бо храм через півтора десятиліття згорів дотла.

Володимир В'ятрович: Rigonda

Офіційне радіо (неофіційно зване "брехачем") безперестанно розповідало про неіснуючі успіхи, час-до-час розбавляючи монотонну мову дикторів офіційною совєтською попсою чи іноді класикою. І тільки Rigonda здатна була привносити в цю інформаційну сірість трохи нелегального кольору Заходу. Це дивне слово (яке я тоді не міг, ані вимовити, ані прочитати) прикрашало собою великий радіоприймач на чотирьох ніжках.