"У свиней їжа була набагато краща". Спогади про Голодомор на Воронежчині

"У свиней їжа була набагато краща, поживніша, бо їх годували на експорт. У свинячому раціоні були зерно, бобове борошно, овочі, макуха і навіть молочні відходи. З усього цього ми й готували собі їжу, були задоволені що так вдало влаштувалися. Тепер не пропадем, думали ми".

Текст опубліковано на Фейсбук-сторінці Слобожанщина

 
Село Вільхуватка

З початку 1930-х років внаслідок колективізації та розкуркулення на території Центрально-Чорноземної області (сучасні Білгородська, Курська, Воронежська, Тамбовська та Орловська області) став голод, який за приблизними оцінками, з 1932 по 1934 рік, забрав життя понад 200 тисяч росіян і українців (чисельність населення ЦЧО на той час склала 12 млн людей).

В Борисовському районі Білгородської області за квітень 1933 року померло 1060 людей, в Корочанському районі Білгородської області в деяких селах на початку червня 1933-го смертність складала 6-7 людей на добу. (Загоровский П.В. Социально-экономические последствия голода в Центральном Черноземье в первой половине 1930-х годов). На цей час на всьому Подонню є тільки один пам'ятник замореним: стоїть на кладовищі в селі Журавка Богучарського району Воронезької області.

Публікуємо текст статті в газеті "Східна Слобожанщина" (пресовий бюлетень за перше півріччя 1994 р.,Вороніж).

 
Газета "Східна Слобожанщина", 1994 рік

10-12 вересня 1993 року по всій Україні пройшли Дні скорботи, присвячені 60-річчу страшної трагедії українського народу- голоду 1932-1933 років. У ці вересневі дні по всіх церквах, костьолах, синагогах, мечетях та молитовних будинках відбулися богосліжіння в пам'ять жертв штучного голоду, який зорганізувала сталінська диктатура. Ці трагичні події загарбали своїми руками і Воронезьку область. Тому є свідки. Один з них – воронежець Федір Григорович Двірник. В ті часи він мешкав в селі Шапошниківка Вільхуватського району. Ось що він розповідає.

Голодомор 1933-го року не минув і Воронежчину, особливо її південні райони, заселенні українцями, в тому числі Вільховатський.

Добре пам'ятаю, як вже в зимові місяці 33-го з'явилися "ходоки" з Старобільського, Сватівського та інших районів України в пошуках харчів. Вони розповідали про голод на Україні, про вимирання сел. Ця страшна біда насувалася і на наш район. Ще в осені 1933 весь врожай у вигляді хлібозаготівлі був відправлений на елеватор. Особливо на цьому наполягала Вільховатська МТС. ЇЇ начальник політвідділу особливо перевіряв, чи не залишилося у колгоспних засіках зерна. Річну працю колгоспників не було отоварено.

Худоба лишилася без кормів, весь врожай з власних городів і худоба пішли на податки. Ось чому наприкінці 1932 року майже в кожному дворі нашого села вже не було запасів харчів. Люди почали пухнути з голоду. Не було звідки чекати допомоги. По засніжених нивах бродили дорослі й діти, шукаючи кукурудзяні качани, колоски, стрючки соі, мерзлі буряки. Однак, це було небезпечно, бо міг наскочити об'їздчик і відшмагати батогом. Особливо він був жорстоким до нас, підлітків. Якщо раніше тримали голубів для розваги, то тепер ними харчувалися. А весною, хто ще міг триматися на ногах, ішов в поле ловити ховрашків або в ліс, де спустошували пташині гнезда.

Та все ж саме весною настали найстрашніші дні, бо виявилося - все що було в льохах, комірчинах, що повзало і літало було з'їдене, а земля поки що не могла дати чогось істівного. Почався поголовний голод, крадіжки, збройні напади. І ось за таких умов, голодних, пухлих, іноді напівживих людей силою примушували щоденно виходити на колгоспну роботу. Якщо ж хтось з колгоспників не виконував розпорядження, або намагався піти з села в місто чи радгосп, де можна було похарчуватися, то такі потрапляли в поле зору репресивних органів. Багато односельчан померлі голодною смертю на моіх дитячіх очах. Моі сусіди-колгоспники Антін Мартиненко, брати Петро і Максим Лисенки - померли прямо на возах, перевозячи посівний матеріал. На час весняной сівби в колгосп було завезено зерно пшениці і ячменя. Воно було взяте під найсуворішу охорону і густо протруєне отрутохімікатами.

 
Драматичний гурток Вільхуватського цукрового заводу

Голодні селяні все ж таки ухитрилися набити кишені цим зерном, яке потім їли і поплатилися за це життям або стали каліками. З болем в серці згадую смерть шкільного товариша Михалка Штанька, який в один з травневих днів наївся цієї отруєної пшениці.

У той час, як люди вмирали з голоду, в селі на повну потужність працювали млини і маслоробка, продукція яких під охороною вивозилася невідомо куди. Але в селянських подвір'ях працювали свої "млини"- ступи і саморобні млини-тертушки. На них протиралися кукурудзяні зерна, соняшникове лушпиння, бадилля, полова та інші відходи, з яких можна було зліпити щось подібне до млинців. Важко було всім, але особливо старим і дітям. Кожна сім'я, кожна людина рятувалися від голоду, як могли.

Я вимущений був у квітні кинути школу і піти з села. Ні в якому радгоспі таких на роботу не брали. Бо і без нас, підлітків, було багато бажаючих працевлаштуватися. До того ж, у нас не було ніяких документів і тільки в конторі Лисичанського радгоспу (Воронежська обл.) , дякуючи земляку-фельдшерові Хмизові, який підтвердив що ми не куркульські синки, нас взяли свинопасами. Завідуючий фермою Агафонов, оглянувши мене одним оком (друге було завжди закрите чорною пов'язкою), сказав: "Видно ти хлопець жвавий, справишся з вигулом свиней, але працювати будеш тільки за харчі. Грошей у мене на таких як ти немає- їсти будеш разом з робітниками". Виявляється, тут багато людей, рятуючись від голоду, працювали на таких кабальних умовах.

Їжа, про яку говорив Агафонов, являла собою щось подібне до супу з житнього борошна або сочевиці, мерзлу картоплю, буряки і кусочок так званого хліба. У свиней їжа була набагато краща, поживніша, бо їх годували на експорт. У свинячому раціоні були зерно, бобове борошно, овочі, макуха і навіть молочні відходи. З усього цього ми й готували собі їжу, були задоволені що так вдало влаштувалися. Тепер не пропадем, думали ми.

Наприкінці літа повернулися в рідне село. Тут я довідався, що за останні місяці багато односельчан померло з голоду. Журба і якась гнітюча тиша були в селі, ні пісень, ні сміху, ні кудахтання курей, ні гавкоту собак, навіть у небі птахів не було. В колгоспі саме обмолочували зернові, готувалися копати цукрові буряки.

Представники районної влади і МТС, як раніше, вешталися по токах і засіках, вимагаючи від правління колгоспу обов'язкового виконання хлібопоставок, тобто забирали зерно "під мітлу" - на елеватор. І ніхто з районних і обласних керівників не звертав уваги на розорене, пограбоване, вимираюче село, не покаявся за сотні згублених людських життів. Знову був закладений фундамент голоду.

Ф. І. Двірник.

Богдан Червак: Андрій Мельник і масакра у Львові 1925 року

16 вересня 1925 року серед ночі озброєні кийками охоронці вривалися у тюремні камери, силоміць викидували на коридор в'язнів і там починали їх бити кийками. У камеру, де перебував Андрій Мельник, направили двох головорізів Бора і Стонжка, що мали садистські нахили.

Олексій Мустафін: Свідок Армагеддона

Навесні 1457 року до нашої ери в долині біля міста Мегіддо фараон Тутмос III Менхеперра – найбільший з найвідоміших нам завойовників в історії Давнього Єгипту – здобув найблискучішу свою перемогу. Цю битву вважають першою детальною описаною битвою в історії людства. І місцем останньої битви добра і зла, біблійним Армагеддоном.

Олексій Макеєв : Що таке свобода? Український переклад Берлінської промови

Цього тижня виголосив на запрошення Фонду Фрідріха Науманна ХІХ Берлінську промову про свободу. Це традиційний для Берліна захід, який відбувається прямо біля Бранденбурзьких воріт. Раніше в різні роки промовцями були, наприклад, премʼєри Естонії Кая Каллас, Нідерландів Марк Рютте, британський історик Тімоті Ґартон Еш чи колишній Федеральний президент Німеччини Йоахім Ґаук. Вперше – українець.

Антон Дробович: 10 принципів меморіалізації війни

Хоча повномасштабна війна за нашу незалежність і досі триває, проте громади, родини загиблих і суспільство загалом не відкладають справу увічнення пам'яті та збереження правди про її перебіг до закінчення бойових дій. Для багатьох це можливість зберегти гідність людей і єдиний доступний спосіб установити соціальну й історичну справедливість.