Тимко Бойчук. "Йому завжди буде двадцять шість…"

Молодший брат Михайла Бойчука – Тимофій – прожив коротке, але яскраве мистецьке життя. Тимкові навчання і творчість випали на швидкоплинні роки існування Української Академії Мистецтва в рамах Української державності. Й помер він у рік, коли червонозірчасті "соціальні експериментатори перетворили її на інститут пластичних мистецтв". Йому завжди буде двадцять шість...

 

Унікальне видання празького "Видавництва української молоді" 1929 року - перше і єдине, присвячене творчості українського художника-бойчукіста Тимка Бойчука (1896 – 1922), брата творця "українського монументалізму" Михайла Бойчука (1882 – 1937). Автор невеличкого видання мистецтвознавчого дослідження, що разом з ілюстраціями містить п'ятнадцять сторінок, – український мистецтвознавець Дмитро Антонович (1877 – 1945), що особисто знав родину братів Бойчуків, вихідців з галицької Теребовлянщини, бачив Тимкові твори, що пропали після арешту Михайла Бойчука та його дружини Софії Налепінської, яка, до речі, й подала репродукції до празького видання.

Дмитро Антонович уникнув сталінських репресій 30-х років, перебуваючи на той час у Празі як професор та ректор Українського Вільного Університету. Але його книги підлягали "невблаганному нищенню" на підрадянській Україні. Однак, як писав історик Сергій Білокінь: "Якщо книжка пройшла через друкарський верстат, вона набула безсмертя, вона була врятована".

Ідея перевидання цього бібліографічного раритету належить земляку Михайла і Тимофія Бойчуків, поету та громадському діячеві, Шевченківському лауреату Роману Лубківському (1941 – 2015), яку підтримав архівіст та краєзнавець Богдан Хаварівський (1948 – 2016), теж уродженець Теребовлянського району Тернопільської області.

Продовжуючи їхній задум й маючи в здобутку монографію "Школа Михайла Бойчука. Тридцять сім імен" та "Альбом-каталог збережених творів Михайла Бойчука" ми з художником-дизайнером Андрієм Кісем вирішили перевидати працю Дмитра Антоновича, доповнивши монографію вступною статтею, ілюстраціями збережених творів художника та фоторепродукціями, що не ввійшли до ілюстративного ряду книги "Тимко Бойчук". Видання побачило світ у київському видавництві "Майстер Книг" 2017 року й було відзначене обласною мистецькою премією ім. Михайла Бойчука (Тернопіль, 2019).

Молодший брат Михайла Бойчука – Тимофій – прожив коротке, але яскраве мистецьке життя. Тимкові навчання і творчість випали на швидкоплинні роки існування Української Академії Мистецтва в рамах Української державності. Й помер він у рік, коли червонозірчасті "соціальні експериментатори перетворили її на інститут пластичних мистецтв". Йому завжди буде двадцять шість...

 
Тимко Бойчук. Автопортрет. 1916 – 1919 роки. Фоторепродукція
З Книги Дмитра АнтоновичА "Тимко Бойчук"

Народився Тимко Бойчук 27 вересня 1896 року у багатодітній родині Левонтія Бойчука в селі Романівці на Теребовлянщині, що входила у ті часи до складу Австро-Угорської імперії. Шістнадцятилітнім приїжджає до Львова, щоб стати учнем-підмайстром свого старшого брата Михайла.

На запрошення Російського Археологічного Товариства, яке скористалось порадою Василя Кричевського, Михайло Бойчук разом з молодшим братом, Софією Налепінською та Миколою Касперовичем провадять реставрацію іконостасу церкви Трьох Святих у селі Лемеші на Чернігівщині.

Але закінчити справу перешкодила війна. Як підданих Австрійської імперії, братів-художників інтернували "на заслання" спершу до Уральська, а пізніше до Арзамаса, де, "з ходженням по етапу і півголодним існуванням" перебували до революційних потрясінь 1917 року.

Після повернення в Україну до Києва, у грудні 1917 року Тимофій вступає до майстерні ікони і фрески (пізніше перейменовану у майстерню монументального живопису), яку очолив старший брат Михайло Бойчук в Українській Академії Мистецтва.

Ще в часі навчання в Академії Тимко Бойчук, разом з іншими учнями монументальної майстерні – Василем Седлярем, Оксаною Павленко, Іваном Падалкою, – брав участь у розписах клеєвими фарбами чотирьох корпусів Луцьких казарм у Києві влітку 1919 року. Пензлю Тимка Бойчука тут належало кілька композицій, зокрема, "Оранка" (відома лише з недосконалої фоторепродукції), "Табір червоноармійців", "З одного казанка", а у співавторстві з Мусею Трубецькою – "Демонстрація" й "Зустріч з прапорами".

Композиції мистця вражали вмілим поєднанням "ліричного начала з епічно-величавим піднесенням простого життєвого факту". Як згадував у неопублікованій праці "Зачинателі" очевидець цих розписів, мистецтвознавець Іван Врона: "...цей обдарований юнак в усіх колективних творчих виступах групи був правою рукою свого старшого брата і мав незаперечний авторитет серед всіх молодших стажем і підготовкою учнів М. Бойчука".

Цю першу спільну роботу учнів і Вчителя, сповнену труднощів, безупинної праці в колективі, дружби молодих художників і загального піднесення, було по-варварському знищено в 1922 році. Але судячи із збережених фоторепродукцій, бачимо "як входять у творчу практику нові революційно-піднесені теми, символічні образи нового життя".

У ті часи ідея відродження монументального мистецтва починає займати вагоме місце в творчості українських мистців, бо вважалось, що "лише у фресці можна послідовно розгорнути сюжет, не один окремо взятий епізод, а подати факти у їх діалектичному розвитку", до того ж "мова монументального живопису стисла, узагальнююче чітка, як мова вправного оратора".

Наступною колективною працею, в якій взяв участь Тимко Бойчук стало декоративне оформлення Київського оперного театру до Всеукраїнського з'їзду повітових виконавчих комітетів (1919), де разом з Сергієм Колосом виконав панно "Коваль", та художнє оформлення Кооперативного інституту (1920), які також не дійшли до нашого часу.

Збереглися станкові твори художника – "Дві жінки з насінням", "Садять картоплю", "Груповий портрет", "Перекупки", "На пасовиську", "У шевській майстерні", "Годівля свиней", "Біля яблуні" (1917-1920).

Слід зауважити, що перша з цих робіт, – "Дві жінки з насінням" – у Каталозі Першої всеукраїнської виставки АРМУ 1927 року датується 1916 роком, і, як справедливо зауважує історик Сергій Білокінь: "з усіх збережених творів Тимка Бойчука це якраз найраніший" й, правдоподібно, відноситься до "арзамаського" періоду життя молодого мистця.

 
Тимко Бойчук. Дві жінки з насінням. 1916 р. 
Національний художній музей України

Всі твори художника вирізняються стилевою однорідністю і своєрідною "лапідарністю". Наприклад, у композиції "Біля яблуні" Тимко Бойчук надзвичайно витончено вирішив проблему синтезу прийомів іконопису і проторенесансного живопису. Щоб виділити вишуканий декоративний абрис крони яблуні, художник змалював небо цільною однотонною плямою, згідно традицій візантійського малярства. А пагорби, що трактуються згідно іконописних канонів, зменшуються до лінії горизонту. Водночас робота вражає складністю колористичної побудови, дещо відмінної від стримано-приглушеного колоризму бойчукістів.

Автор ще однієї раритетної монографії - мистецький критик О. Сліпко-Москальців, у своїй праці "Михайло Бойчук", виданій 1930 року у харківському видавництві "РУХ", так описував проілюстровану в книзі роботу Тимка Бойчука "На пасовиську":

"Змістом у цьому творі молодий художник змальовує таку картину: на першому пляні з правого боку сидить хлопчик, що зігнувся в лівий бік, трохи лівіше художник малює собаку, вище вгорі – пару коней, що пасуться. Звичайнісінька жанрова тема. Але зовсім не звичайно опрацьовує її молодий художник, що слідом за вчителем намагається теж скористувати рух форм, щоб підкреслити саму дію. Що ж ми побачимо, коли перенесемо увагу на мову форм, ліній?

Повільному ритмові коней своєю масивністю активно вторить дерево з правого боку і глухо з лівого. Замкненою в собі скомпоновано собаку. Також замкнено компонує художник і хлопця. Отже, художник виявив чотири настановлення, чотири різних життя…Тимко Бойчук, порівнюючи молодий художник, хоч ще й спрощено, але вже опосередковано сприймає природу, а далі, що він досить задовільно організує "стихію" матеріялу, бо не матеріял "керує" ним, як це ми і по сей час помічаємо в представників натуралістичних напрямків".

За твердженням історика Сергія Білоконя, цей твір "зберігається нині в державній Третьяковській галереї" у Москві.

1967 року письменник Валерій Шевчук писав: "Тішить око своєю глибинною продуманістю "Дівчина і хлопець" Т. Бойчука. Це картина якогось епічного спокою, мякої погідності – все тут перейняте неповторним колоритом: обличчя модельовані просто і разюче точно".

 
Тимко Бойчук. Хлопець і дівчина. 1918-1919 рр.
Національний художній музей України

Як зазначав автор монографії "Тимко Бойчук", історик мистецтва Дмитро Антонович: "...при вродженій здібності... Тимко Бойчук уже в зовсім молодому віці міг стати вповні викінченим майстром, встиг не тільки виявити свої мистецькі осягнення, але і зробити глибокий вплив на де-кого із своїх не завжди молодших товаришів-учнів".

Цю думку підтверджує учениця професора М. Бойчука – Оксана Павленко. "Бувало іноді, – розповідає вона в листі до С. Білоконя, – особливо на першій порі навчання, коли було кому-небуть з нас трудно впоратись із складним завданням по аналізу композиції, нам допомагав Тимко. Тому в колективі мав своєрідну ролю "асистента" М.Л. (Михайла Львовича)".

А колишній студент майстерні Онуфрій Бізюков пояснював це тим, що "академічна школа сковувала, митець втрачав необхідну в мистецтві наївність, тому саме Тимко найкраще підходив до системи Бойчука. Всім іншим довелось перебудовуватись".

Як пригадувала учениця Муся Трубецька, майстерня М. Бойчука працювала над плакатами для агіткампаній, а сама вона, разом з Тимофієм Бойчуком, працювала над плакатом "Товарообмін між селом і містом". А у співавторстві з І. Падалкою   виконав плакати "Червоноармієць з рушницею, робітник з молотом, селянин з плугом доб'ють контрреволюцію" (1920) та "У братньому єднанні праці селян та робітників наше благополуччя" (1921). У цих яскравих політичних агітках – ще одна яскрава грань таланту художника.

В жанрі книжкової графіки Тимко Бойчук створив серію ілюстрацій до збірника "Українські легенди", який видало товариство "Волошки", та ілюстрації і обкладинку до дитячого збірника "Барвінок" (1919).

 
Тимко Бойчук. Біля яблуні. 1919-1920 рр. 
Національний художній музей України

Голод і розруха 1921 року довели молодого мистця до невиліковного туберкульозу. "Про Тимка докажу, - пригадує О. Павленко, - Почав він нездужати. Щоки червоні, очі блискучі – явно слабість якусь відчуває. "Його необхідно лікарю показати", - кажу я Михайлу Львовичу. "Ну, покажи", - відказує. А у мене був один знайомий, значить, безкоштовний лікар, що славився як діагност… От привела я Тимка до нього. Він попросив Тимка роздягнутися, і коли в обличчя йому дивився, то посміхався і говорив бадьорим голосом, а коли повертався до мене. З нього наче машкара спадала і обличчя у лікаря було суворе. "одягайтесь… А тепер вийдіть, мені треба Ксеню оглянути".

Але нічого він не оглядав, а тільки сказав: "Безнадійний. Врятувати неможливо. У нього у грудях пожар, обидві легені охоплені вогнем". Отже, двосторонній туберкульоз. "А що можна зробити?" - "Годувати його треба. Жири. Молоко. Масло". Які там жири, коли ми мало не землю гризли. А їжі не купиш ні за які "керенки", ні за які "горпинки"!,,, Муся Трубецька принесла з дому лаковані туфлі свого дядька. "але на базар я їх не понесу!". Муся була княжна, справжнісінька, з тих самих Трубецьких. "Ну, то я понесу", - кажу. Розумна така! І понесла їх на товкучку….".

І хоч як намагалися допомогти й зарадити недузі Оксана Павленко та Марія Трубецька, хвороба перемагала… В березневі дні 1922 року Тимофія Бойчука не стало. "Він умирав у маленькій кімнатці... Тимко лежав на гарному килимі і вкритий був українським килимом. Так він і мертвий лежав серед килимів".

Вже після смерті художника його твори експонувалися на виставках українського мистецтва у Москві, Харкові, Венеції (1927-1928). Як писав Д. Антонович: "В своїх працях Тимко Бойчук попри власну індивідуальність і яскраву особистість, все ж являється окрім Миколи Касперовича найвидатнішим учнем свого брата, і говорити про його творчість, це значить в першій лінії говорити про школу Михайла Бойчука". Частина з цих творів безслідно зникла після арешту старшого брата, а частина, згідно рішення спеціальної комісії від 8 вересня 1937 року з спец. фонду Державного Українського Музею – "підлягають знищенню... три роботи Бойчука Тимка – 1) "Під яблунями", 2) "Портрет старого", 3) "Портрет дівчини з хлопцем".

А "Каталогу вцілілих творів Тимофія (Тимка) Бойчука" досі ніхто з музейних працівників ще не склав.

Володимир Стецик: День, коли все змінилося

Суперечки про скільки днів війні повертають мене до давнього запитання: а що було до 20 лютого 2014? Коли росіяни почали по-справжньому воювати з Україною? Ще в серпні 1991 року? З моменту виникнення московського князівства, чи 20 років тому, коли кремль остаточно відчув, що втрачає Україну?

Юрій Юзич: Сотники Армії УНР із Куп’янська

В Армії УНР воювало щонайменше 6-ро старшин (офіцерів), уродженців Куп'янська.

Ігор Бігун: Пам’яті дослідника та популяризатора УПА Владислава Сапи

4 листопада раптово та передчасно помер мій приятель та однодумець, невтомний дослідник і популяризатор історії Української повстанської армії Владислав Сапа. Йому було лише 32 роки — народився 1 травня 1992-го.

Віталій Скальський: «Крутянці» Кушніри: верифікація історичними джерелами

У різних виданнях та публікаціях про бій під Крутами серед його учасників постійно згадуються двоюрідні брати Кушніри – Іван та Михайло. Нібито обидвоє родом з Галичини, з с.Купновичі. Іван нібито загинув, а Михайлові "пощастило повернутись живим". Та чи є підстави вважати, що вони брали участь у бою?