Тимко Бойчук. "Йому завжди буде двадцять шість…"

Молодший брат Михайла Бойчука – Тимофій – прожив коротке, але яскраве мистецьке життя. Тимкові навчання і творчість випали на швидкоплинні роки існування Української Академії Мистецтва в рамах Української державності. Й помер він у рік, коли червонозірчасті "соціальні експериментатори перетворили її на інститут пластичних мистецтв". Йому завжди буде двадцять шість...

 

Унікальне видання празького "Видавництва української молоді" 1929 року - перше і єдине, присвячене творчості українського художника-бойчукіста Тимка Бойчука (1896 – 1922), брата творця "українського монументалізму" Михайла Бойчука (1882 – 1937). Автор невеличкого видання мистецтвознавчого дослідження, що разом з ілюстраціями містить п'ятнадцять сторінок, – український мистецтвознавець Дмитро Антонович (1877 – 1945), що особисто знав родину братів Бойчуків, вихідців з галицької Теребовлянщини, бачив Тимкові твори, що пропали після арешту Михайла Бойчука та його дружини Софії Налепінської, яка, до речі, й подала репродукції до празького видання.

Дмитро Антонович уникнув сталінських репресій 30-х років, перебуваючи на той час у Празі як професор та ректор Українського Вільного Університету. Але його книги підлягали "невблаганному нищенню" на підрадянській Україні. Однак, як писав історик Сергій Білокінь: "Якщо книжка пройшла через друкарський верстат, вона набула безсмертя, вона була врятована".

Ідея перевидання цього бібліографічного раритету належить земляку Михайла і Тимофія Бойчуків, поету та громадському діячеві, Шевченківському лауреату Роману Лубківському (1941 – 2015), яку підтримав архівіст та краєзнавець Богдан Хаварівський (1948 – 2016), теж уродженець Теребовлянського району Тернопільської області.

Продовжуючи їхній задум й маючи в здобутку монографію "Школа Михайла Бойчука. Тридцять сім імен" та "Альбом-каталог збережених творів Михайла Бойчука" ми з художником-дизайнером Андрієм Кісем вирішили перевидати працю Дмитра Антоновича, доповнивши монографію вступною статтею, ілюстраціями збережених творів художника та фоторепродукціями, що не ввійшли до ілюстративного ряду книги "Тимко Бойчук". Видання побачило світ у київському видавництві "Майстер Книг" 2017 року й було відзначене обласною мистецькою премією ім. Михайла Бойчука (Тернопіль, 2019).

Молодший брат Михайла Бойчука – Тимофій – прожив коротке, але яскраве мистецьке життя. Тимкові навчання і творчість випали на швидкоплинні роки існування Української Академії Мистецтва в рамах Української державності. Й помер він у рік, коли червонозірчасті "соціальні експериментатори перетворили її на інститут пластичних мистецтв". Йому завжди буде двадцять шість...

 
Тимко Бойчук. Автопортрет. 1916 – 1919 роки. Фоторепродукція
З Книги Дмитра АнтоновичА "Тимко Бойчук"

Народився Тимко Бойчук 27 вересня 1896 року у багатодітній родині Левонтія Бойчука в селі Романівці на Теребовлянщині, що входила у ті часи до складу Австро-Угорської імперії. Шістнадцятилітнім приїжджає до Львова, щоб стати учнем-підмайстром свого старшого брата Михайла.

На запрошення Російського Археологічного Товариства, яке скористалось порадою Василя Кричевського, Михайло Бойчук разом з молодшим братом, Софією Налепінською та Миколою Касперовичем провадять реставрацію іконостасу церкви Трьох Святих у селі Лемеші на Чернігівщині.

Але закінчити справу перешкодила війна. Як підданих Австрійської імперії, братів-художників інтернували "на заслання" спершу до Уральська, а пізніше до Арзамаса, де, "з ходженням по етапу і півголодним існуванням" перебували до революційних потрясінь 1917 року.

Після повернення в Україну до Києва, у грудні 1917 року Тимофій вступає до майстерні ікони і фрески (пізніше перейменовану у майстерню монументального живопису), яку очолив старший брат Михайло Бойчук в Українській Академії Мистецтва.

Ще в часі навчання в Академії Тимко Бойчук, разом з іншими учнями монументальної майстерні – Василем Седлярем, Оксаною Павленко, Іваном Падалкою, – брав участь у розписах клеєвими фарбами чотирьох корпусів Луцьких казарм у Києві влітку 1919 року. Пензлю Тимка Бойчука тут належало кілька композицій, зокрема, "Оранка" (відома лише з недосконалої фоторепродукції), "Табір червоноармійців", "З одного казанка", а у співавторстві з Мусею Трубецькою – "Демонстрація" й "Зустріч з прапорами".

Композиції мистця вражали вмілим поєднанням "ліричного начала з епічно-величавим піднесенням простого життєвого факту". Як згадував у неопублікованій праці "Зачинателі" очевидець цих розписів, мистецтвознавець Іван Врона: "...цей обдарований юнак в усіх колективних творчих виступах групи був правою рукою свого старшого брата і мав незаперечний авторитет серед всіх молодших стажем і підготовкою учнів М. Бойчука".

Цю першу спільну роботу учнів і Вчителя, сповнену труднощів, безупинної праці в колективі, дружби молодих художників і загального піднесення, було по-варварському знищено в 1922 році. Але судячи із збережених фоторепродукцій, бачимо "як входять у творчу практику нові революційно-піднесені теми, символічні образи нового життя".

У ті часи ідея відродження монументального мистецтва починає займати вагоме місце в творчості українських мистців, бо вважалось, що "лише у фресці можна послідовно розгорнути сюжет, не один окремо взятий епізод, а подати факти у їх діалектичному розвитку", до того ж "мова монументального живопису стисла, узагальнююче чітка, як мова вправного оратора".

Наступною колективною працею, в якій взяв участь Тимко Бойчук стало декоративне оформлення Київського оперного театру до Всеукраїнського з'їзду повітових виконавчих комітетів (1919), де разом з Сергієм Колосом виконав панно "Коваль", та художнє оформлення Кооперативного інституту (1920), які також не дійшли до нашого часу.

Збереглися станкові твори художника – "Дві жінки з насінням", "Садять картоплю", "Груповий портрет", "Перекупки", "На пасовиську", "У шевській майстерні", "Годівля свиней", "Біля яблуні" (1917-1920).

Слід зауважити, що перша з цих робіт, – "Дві жінки з насінням" – у Каталозі Першої всеукраїнської виставки АРМУ 1927 року датується 1916 роком, і, як справедливо зауважує історик Сергій Білокінь: "з усіх збережених творів Тимка Бойчука це якраз найраніший" й, правдоподібно, відноситься до "арзамаського" періоду життя молодого мистця.

 
Тимко Бойчук. Дві жінки з насінням. 1916 р. 
Національний художній музей України

Всі твори художника вирізняються стилевою однорідністю і своєрідною "лапідарністю". Наприклад, у композиції "Біля яблуні" Тимко Бойчук надзвичайно витончено вирішив проблему синтезу прийомів іконопису і проторенесансного живопису. Щоб виділити вишуканий декоративний абрис крони яблуні, художник змалював небо цільною однотонною плямою, згідно традицій візантійського малярства. А пагорби, що трактуються згідно іконописних канонів, зменшуються до лінії горизонту. Водночас робота вражає складністю колористичної побудови, дещо відмінної від стримано-приглушеного колоризму бойчукістів.

Автор ще однієї раритетної монографії - мистецький критик О. Сліпко-Москальців, у своїй праці "Михайло Бойчук", виданій 1930 року у харківському видавництві "РУХ", так описував проілюстровану в книзі роботу Тимка Бойчука "На пасовиську":

"Змістом у цьому творі молодий художник змальовує таку картину: на першому пляні з правого боку сидить хлопчик, що зігнувся в лівий бік, трохи лівіше художник малює собаку, вище вгорі – пару коней, що пасуться. Звичайнісінька жанрова тема. Але зовсім не звичайно опрацьовує її молодий художник, що слідом за вчителем намагається теж скористувати рух форм, щоб підкреслити саму дію. Що ж ми побачимо, коли перенесемо увагу на мову форм, ліній?

Повільному ритмові коней своєю масивністю активно вторить дерево з правого боку і глухо з лівого. Замкненою в собі скомпоновано собаку. Також замкнено компонує художник і хлопця. Отже, художник виявив чотири настановлення, чотири різних життя…Тимко Бойчук, порівнюючи молодий художник, хоч ще й спрощено, але вже опосередковано сприймає природу, а далі, що він досить задовільно організує "стихію" матеріялу, бо не матеріял "керує" ним, як це ми і по сей час помічаємо в представників натуралістичних напрямків".

За твердженням історика Сергія Білоконя, цей твір "зберігається нині в державній Третьяковській галереї" у Москві.

1967 року письменник Валерій Шевчук писав: "Тішить око своєю глибинною продуманістю "Дівчина і хлопець" Т. Бойчука. Це картина якогось епічного спокою, мякої погідності – все тут перейняте неповторним колоритом: обличчя модельовані просто і разюче точно".

 
Тимко Бойчук. Хлопець і дівчина. 1918-1919 рр.
Національний художній музей України

Як зазначав автор монографії "Тимко Бойчук", історик мистецтва Дмитро Антонович: "...при вродженій здібності... Тимко Бойчук уже в зовсім молодому віці міг стати вповні викінченим майстром, встиг не тільки виявити свої мистецькі осягнення, але і зробити глибокий вплив на де-кого із своїх не завжди молодших товаришів-учнів".

Цю думку підтверджує учениця професора М. Бойчука – Оксана Павленко. "Бувало іноді, – розповідає вона в листі до С. Білоконя, – особливо на першій порі навчання, коли було кому-небуть з нас трудно впоратись із складним завданням по аналізу композиції, нам допомагав Тимко. Тому в колективі мав своєрідну ролю "асистента" М.Л. (Михайла Львовича)".

А колишній студент майстерні Онуфрій Бізюков пояснював це тим, що "академічна школа сковувала, митець втрачав необхідну в мистецтві наївність, тому саме Тимко найкраще підходив до системи Бойчука. Всім іншим довелось перебудовуватись".

Як пригадувала учениця Муся Трубецька, майстерня М. Бойчука працювала над плакатами для агіткампаній, а сама вона, разом з Тимофієм Бойчуком, працювала над плакатом "Товарообмін між селом і містом". А у співавторстві з І. Падалкою   виконав плакати "Червоноармієць з рушницею, робітник з молотом, селянин з плугом доб'ють контрреволюцію" (1920) та "У братньому єднанні праці селян та робітників наше благополуччя" (1921). У цих яскравих політичних агітках – ще одна яскрава грань таланту художника.

В жанрі книжкової графіки Тимко Бойчук створив серію ілюстрацій до збірника "Українські легенди", який видало товариство "Волошки", та ілюстрації і обкладинку до дитячого збірника "Барвінок" (1919).

 
Тимко Бойчук. Біля яблуні. 1919-1920 рр. 
Національний художній музей України

Голод і розруха 1921 року довели молодого мистця до невиліковного туберкульозу. "Про Тимка докажу, - пригадує О. Павленко, - Почав він нездужати. Щоки червоні, очі блискучі – явно слабість якусь відчуває. "Його необхідно лікарю показати", - кажу я Михайлу Львовичу. "Ну, покажи", - відказує. А у мене був один знайомий, значить, безкоштовний лікар, що славився як діагност… От привела я Тимка до нього. Він попросив Тимка роздягнутися, і коли в обличчя йому дивився, то посміхався і говорив бадьорим голосом, а коли повертався до мене. З нього наче машкара спадала і обличчя у лікаря було суворе. "одягайтесь… А тепер вийдіть, мені треба Ксеню оглянути".

Але нічого він не оглядав, а тільки сказав: "Безнадійний. Врятувати неможливо. У нього у грудях пожар, обидві легені охоплені вогнем". Отже, двосторонній туберкульоз. "А що можна зробити?" - "Годувати його треба. Жири. Молоко. Масло". Які там жири, коли ми мало не землю гризли. А їжі не купиш ні за які "керенки", ні за які "горпинки"!,,, Муся Трубецька принесла з дому лаковані туфлі свого дядька. "але на базар я їх не понесу!". Муся була княжна, справжнісінька, з тих самих Трубецьких. "Ну, то я понесу", - кажу. Розумна така! І понесла їх на товкучку….".

І хоч як намагалися допомогти й зарадити недузі Оксана Павленко та Марія Трубецька, хвороба перемагала… В березневі дні 1922 року Тимофія Бойчука не стало. "Він умирав у маленькій кімнатці... Тимко лежав на гарному килимі і вкритий був українським килимом. Так він і мертвий лежав серед килимів".

Вже після смерті художника його твори експонувалися на виставках українського мистецтва у Москві, Харкові, Венеції (1927-1928). Як писав Д. Антонович: "В своїх працях Тимко Бойчук попри власну індивідуальність і яскраву особистість, все ж являється окрім Миколи Касперовича найвидатнішим учнем свого брата, і говорити про його творчість, це значить в першій лінії говорити про школу Михайла Бойчука". Частина з цих творів безслідно зникла після арешту старшого брата, а частина, згідно рішення спеціальної комісії від 8 вересня 1937 року з спец. фонду Державного Українського Музею – "підлягають знищенню... три роботи Бойчука Тимка – 1) "Під яблунями", 2) "Портрет старого", 3) "Портрет дівчини з хлопцем".

А "Каталогу вцілілих творів Тимофія (Тимка) Бойчука" досі ніхто з музейних працівників ще не склав.

Ярослав Кравченко : Тимко Бойчук. "Йому завжди буде двадцять шість…"

Молодший брат Михайла Бойчука – Тимофій – прожив коротке, але яскраве мистецьке життя. Тимкові навчання і творчість випали на швидкоплинні роки існування Української Академії Мистецтва в рамах Української державності. Й помер він у рік, коли червонозірчасті "соціальні експериментатори перетворили її на інститут пластичних мистецтв". Йому завжди буде двадцять шість...

Анатолій Хромов, Віталій Скальський: Папір – у цифру. Українські архіви – світові лідери за темпами оцифрування документів

У 2023 році українські архіви зробили понад 21 мільйон цифрових копій (сторінок або кадрів). Німеччина повідомила про близько 21 млн зроблених цифрових копій. «Понад» - це більше, аніж «близько»

Володимир Старик: Назар та Луція Данилюки. Якою була українська еліта Буковини до її знищення московськими окупантами

Іконою українського визвольного руху на Буковині останніми роками вважається подружжя Назарія і Луції Данилюків, ці персонажі Шекспірівського масштабу, життя та смерть яких дасться описати трьома поняттями – любов, вірність і зрада.

Олександр Зінченко: Що не так із колонкою Чапутовича?

На шпальтах консервативної газети "Rzeczpospolita" вийшла колонка колишнього міністра закордонних справ Польщі Яцека Чапутовіча під назвою "Політика гієни почувається добре". Він зтаврував політику чинної влади, як політику гієн - тих, хто намагається скористатися вразливим становищем України, щоб вирішити свої питання. Опозиційний політик звинувачує правлячу у Польщі коаліцію у шантажі України історичними питаннями.