Національному військовому кладовищу - бути!

Коли ми говоримо про наші цвинтарі, випливають образи або хаотичного цивільного зі штучними квітами та різноманітними кольорами граніту, або ж якщо говорити про військові, то це радянські здебільшого сектори поховань з великою кількістю зірок, серпів і молотів. Таке уявлення про "наше" здебільшого сформоване радянським окупаційним впливом. Але на щастя, ми маємо й інші приклади, зокрема козацькі цвинтарі та могили вояків УПА, такі приклади й дають упевненість, що ми рухаємось у правильному напрямку, напрямку збереження нашої національної ідентичності.

 
Ескіз НВМК Сергія Дербіна 

У п'ятницю, 28 червня 2024 року о 20:00, проєкт, над яким я працював протягом останнього року – Національне військове меморіальне кладовище, отримав позитивний експертний звіт, я щиро вітаю всіх, хто брав участь у цьому процесі!

Це є першою маленькою перемогою на цьому важкому, але важливому шляху.

Цей текст – початок діалогу, метою якого є висловлення моїх думок і позицій, які не завжди вдавалось висловити публічно на відкритих обговореннях, присвячених Національному військовому меморіальному кладовищу.

Це буде серія публікацій на різні теми, в яких я є експертом, як архітектор такі як: вибір ділянки, українська ідентичність на цвинтарі, матеріали, що використовуватися, актуальність чинних ДБН-ів, могила невідомого солдата, сектор тимчасово неідентифікованих воїнів, монументи на цвинтарі, інклюзивність та доступність, особливості генерального плану та інші теми.

Почну з того, що структурована меморіалізація призначена для збереження пам'яті про загиблих захисників та захисниць, надання моральної підтримки їхнім родинам і суспільству в цілому, а також сприяння збереженню історичної пам'яті для майбутніх поколінь. На мою думку, це і є головною метою проєкту Національне військове меморіальне кладовище, але, на жаль, війна триває і кожному з нас важко утриматися від емоцій, коли йдеться про пам'ять, тому я розумію наявне різномаїття думок на цю тему в мережі.

1 тема: Українська ідентичність на Національному військовому меморіальному кладовищі

Якщо коротко, головним символом на військовому кладовищі буде козацький хрест.

Козацький хрест, в цьому контексті не є релігійним символом, але є формою надмогильної споруди.

Чому?

Тому що це НАША (українська) традиція тяглістю мінімум 400 років. Це наш впізнаваний образ козацьких цвинтарів, який є унікальним й історичним. На цю тему неодноразово висловлювався Голова УІНП Антон Дробович, а також темі козацьких цвинтарів і хрестів присвячений проєкт Романа Маленкова "Україна Інкогніта".

Чому не прямокутна табличка, "як на Арлінгтоні"?

Другий тип типової надмогильної споруди, як раз і є у формі прямокутної таблички, й проєктом це було передбачено з самого початку.

Однак, я б хотів зупинитися на фразі "як на Арлінгтоні" і розглянути це більш детально. Можливо, ми, як держава і суспільство, залежимо від підтримки західних партнерів, зокрема у сфері військової допомоги, але щодо культурних цінностей, ми - самодостатня нація з власною культурою. Нам не потрібні чужі традиції, оскільки ми маємо свої, власні! Українські традиції формувались століттями, й виборювали право на існування, наперекір загарбницькій політиці сусідніх країн.

Голлівуд звісно ж популяризував привабливий вигляд американських військових кладовищ у фільмах, тому коли ми говоримо про наші цвинтарі, у нас випливають образи або хаотичного цивільного зі штучними квітами та різноманітними кольорами граніту, або ж якщо говорити про військові, то це радянські здебільшого сектори поховань з великою кількістю зірок, серпів і молотів і всілякого іншого неприємного нашому оку. Так що варто памʼятати, що таке уявлення про "наше" здебільшого сформоване радянським окупаційним впливом.

Але на щастя, ми маємо й інші приклади у цій сфері, зокрема це козацькі цвинтарі та могили вояків УПА, як раз такі приклади й дають упевненість, що ми рухаємось у правильному напрямку, напрямку збереження нашої національної ідентичності.

Ще додам, насправді наш проєкт меморіального кладовища багато в чому навіть виграє перед американськими військовими цвинтарями, як мінімум, тому що їх цвинтарі будувались понад 150 років тому, в нас же зараз є можливість використовувати більш технологічні рішення, й враховувати помилки й прорахунки попередніх поколінь будівничих.

Хоча, ДБН-и якими ми послуговуємось, не дуже цьому й сприяють (але це вже спойлер до наступного допису).

Невже це все, що є від української ідентичності на цвинтарі?

Форма надгробної споруди - козацький хрест є головним, але не єдиним символом української ідентичності.

Національна ідентичність визначається ще й в таких формах, як традиції, культура та релігія.

До прикладу, проєктом передбачено будівництво військового собору, задля збереження й продовження поховальних традицій відспівувань.

Також, Вахтанг Кіпіані розпочав важливу роботу для реалізації перепоховань національних героїв на території НВМК, бо вони боролись за те, що й ми зараз, за свободу нашої держави.

Тому, на мою думку, "розфарбовувати фасади у піксель", а я й таку пропозицію чую час від часу на відкритих обговореннях, присвячених цій темі, вважаю бутафорною, бо це не про фундаментальні рішення.

А як щодо відображення мілітарності?

Може все-таки тут буде доречним розфарбовування фасадів у піксель?

Архітектура це більше ніж просто колір фасаду, тут варто говорити й аналізувати генеральний план в цілому, про це я обовʼязково напишу в одному з наступних дописів.

Мораль чи висновок

Ми, як країна яка проходить складні історичні випробування, яка продовжує стояти й відбивати навалу ворога, на жаль, вже маємо унікальний болючий досвід, який варто трансформувати у нові життєствердні сенси, зокрема в меморіалізації, задля гідного вшанування памʼяті тих, хто віддав своє життя за нашу свободу.

Зважаючи на те, що ця війна є не першою українською трагедією в нашій історії, тому нас чекає нелегкий, але цікавий шлях у вибудовуванні спільної політики памʼяті, що також позитивно змінить ставлення до України на міжнародному рівні, адже зараз в нас є шанс стати державою-прикладом у сфері меморіалізації.

Віталій Мельничук: Перші демократичні парламентські вибори

Одинадцять років Україна чинить опір російському агресору. Цей опір - продовження віковічної національно-визвольної боротьби Українського народу з московським імперіалізмом. Одним із етапів цієї боротьби були історичні події кінця 1980-х – початку 1990-х років, коли Український народ зумів зорганізуватися та перемогти сильніший за себе Московський тоталітарний режим Союзу РСР.

Андрій Савчук: Церква, у якій черпав натхнення Параджанов

Коли Параджанов готував декорації для свого легендарного фільму "Тіні забутих предків", то, мабуть, навіть не підозрював, що рятує частину сакрального спадку від знищення. Йдеться про ікони зі старої дерев'яної церкви на Гуцульщині. Їх режисер забрав на зйомки, але так і не повернув. Як показав час – на краще. Бо храм через півтора десятиліття згорів дотла.

Володимир В'ятрович: Rigonda

Офіційне радіо (неофіційно зване "брехачем") безперестанно розповідало про неіснуючі успіхи, час-до-час розбавляючи монотонну мову дикторів офіційною совєтською попсою чи іноді класикою. І тільки Rigonda здатна була привносити в цю інформаційну сірість трохи нелегального кольору Заходу. Це дивне слово (яке я тоді не міг, ані вимовити, ані прочитати) прикрашало собою великий радіоприймач на чотирьох ніжках.

Юрій Юзич: Степан Фіґура - сотник "Карпатської Січі", замордований мадярами

Сьогодні мало хто знає, що «Карпатська Січ» в березні 1939 року чинила спротив не лише угорським, але й польським окупантам. І лідером цього спротиву був чоловік із фото - Степан Фіґура.