Національному військовому кладовищу - бути!

Коли ми говоримо про наші цвинтарі, випливають образи або хаотичного цивільного зі штучними квітами та різноманітними кольорами граніту, або ж якщо говорити про військові, то це радянські здебільшого сектори поховань з великою кількістю зірок, серпів і молотів. Таке уявлення про "наше" здебільшого сформоване радянським окупаційним впливом. Але на щастя, ми маємо й інші приклади, зокрема козацькі цвинтарі та могили вояків УПА, такі приклади й дають упевненість, що ми рухаємось у правильному напрямку, напрямку збереження нашої національної ідентичності.

 
Ескіз НВМК Сергія Дербіна 

У п'ятницю, 28 червня 2024 року о 20:00, проєкт, над яким я працював протягом останнього року – Національне військове меморіальне кладовище, отримав позитивний експертний звіт, я щиро вітаю всіх, хто брав участь у цьому процесі!

Це є першою маленькою перемогою на цьому важкому, але важливому шляху.

Цей текст – початок діалогу, метою якого є висловлення моїх думок і позицій, які не завжди вдавалось висловити публічно на відкритих обговореннях, присвячених Національному військовому меморіальному кладовищу.

Це буде серія публікацій на різні теми, в яких я є експертом, як архітектор такі як: вибір ділянки, українська ідентичність на цвинтарі, матеріали, що використовуватися, актуальність чинних ДБН-ів, могила невідомого солдата, сектор тимчасово неідентифікованих воїнів, монументи на цвинтарі, інклюзивність та доступність, особливості генерального плану та інші теми.

Почну з того, що структурована меморіалізація призначена для збереження пам'яті про загиблих захисників та захисниць, надання моральної підтримки їхнім родинам і суспільству в цілому, а також сприяння збереженню історичної пам'яті для майбутніх поколінь. На мою думку, це і є головною метою проєкту Національне військове меморіальне кладовище, але, на жаль, війна триває і кожному з нас важко утриматися від емоцій, коли йдеться про пам'ять, тому я розумію наявне різномаїття думок на цю тему в мережі.

1 тема: Українська ідентичність на Національному військовому меморіальному кладовищі

Якщо коротко, головним символом на військовому кладовищі буде козацький хрест.

Козацький хрест, в цьому контексті не є релігійним символом, але є формою надмогильної споруди.

Чому?

Тому що це НАША (українська) традиція тяглістю мінімум 400 років. Це наш впізнаваний образ козацьких цвинтарів, який є унікальним й історичним. На цю тему неодноразово висловлювався Голова УІНП Антон Дробович, а також темі козацьких цвинтарів і хрестів присвячений проєкт Романа Маленкова "Україна Інкогніта".

Чому не прямокутна табличка, "як на Арлінгтоні"?

Другий тип типової надмогильної споруди, як раз і є у формі прямокутної таблички, й проєктом це було передбачено з самого початку.

Однак, я б хотів зупинитися на фразі "як на Арлінгтоні" і розглянути це більш детально. Можливо, ми, як держава і суспільство, залежимо від підтримки західних партнерів, зокрема у сфері військової допомоги, але щодо культурних цінностей, ми - самодостатня нація з власною культурою. Нам не потрібні чужі традиції, оскільки ми маємо свої, власні! Українські традиції формувались століттями, й виборювали право на існування, наперекір загарбницькій політиці сусідніх країн.

Голлівуд звісно ж популяризував привабливий вигляд американських військових кладовищ у фільмах, тому коли ми говоримо про наші цвинтарі, у нас випливають образи або хаотичного цивільного зі штучними квітами та різноманітними кольорами граніту, або ж якщо говорити про військові, то це радянські здебільшого сектори поховань з великою кількістю зірок, серпів і молотів і всілякого іншого неприємного нашому оку. Так що варто памʼятати, що таке уявлення про "наше" здебільшого сформоване радянським окупаційним впливом.

Але на щастя, ми маємо й інші приклади у цій сфері, зокрема це козацькі цвинтарі та могили вояків УПА, як раз такі приклади й дають упевненість, що ми рухаємось у правильному напрямку, напрямку збереження нашої національної ідентичності.

Ще додам, насправді наш проєкт меморіального кладовища багато в чому навіть виграє перед американськими військовими цвинтарями, як мінімум, тому що їх цвинтарі будувались понад 150 років тому, в нас же зараз є можливість використовувати більш технологічні рішення, й враховувати помилки й прорахунки попередніх поколінь будівничих.

Хоча, ДБН-и якими ми послуговуємось, не дуже цьому й сприяють (але це вже спойлер до наступного допису).

Невже це все, що є від української ідентичності на цвинтарі?

Форма надгробної споруди - козацький хрест є головним, але не єдиним символом української ідентичності.

Національна ідентичність визначається ще й в таких формах, як традиції, культура та релігія.

До прикладу, проєктом передбачено будівництво військового собору, задля збереження й продовження поховальних традицій відспівувань.

Також, Вахтанг Кіпіані розпочав важливу роботу для реалізації перепоховань національних героїв на території НВМК, бо вони боролись за те, що й ми зараз, за свободу нашої держави.

Тому, на мою думку, "розфарбовувати фасади у піксель", а я й таку пропозицію чую час від часу на відкритих обговореннях, присвячених цій темі, вважаю бутафорною, бо це не про фундаментальні рішення.

А як щодо відображення мілітарності?

Може все-таки тут буде доречним розфарбовування фасадів у піксель?

Архітектура це більше ніж просто колір фасаду, тут варто говорити й аналізувати генеральний план в цілому, про це я обовʼязково напишу в одному з наступних дописів.

Мораль чи висновок

Ми, як країна яка проходить складні історичні випробування, яка продовжує стояти й відбивати навалу ворога, на жаль, вже маємо унікальний болючий досвід, який варто трансформувати у нові життєствердні сенси, зокрема в меморіалізації, задля гідного вшанування памʼяті тих, хто віддав своє життя за нашу свободу.

Зважаючи на те, що ця війна є не першою українською трагедією в нашій історії, тому нас чекає нелегкий, але цікавий шлях у вибудовуванні спільної політики памʼяті, що також позитивно змінить ставлення до України на міжнародному рівні, адже зараз в нас є шанс стати державою-прикладом у сфері меморіалізації.

Роман Кабачій: Прецедент Пужників

Чим відомі Пужники – колишнє польське село, де у квітні має розпочатися процес ексгумації загиблих у 1945-му мешканців?

Ігор Полуектов: Остафій Дашкович і 112 окрема бригада Сил територіальної оборони ЗСУ

Черкаський і канівський староста Остафій Дашкович був одним із учасників військового походу на Московію 1521 року. Союзницькі українсько-татарські війська перемогли московське військо на річці Ока, зруйнували Володимир, Нижній Новгород та понищили територію Московського князівства аж до самої Москви. Тоді, 504 роки тому, за результатами відчайдушної звитяги українців та кримських татар, московський князь визнав свою васальну залежність від кримського хана і зобов'язався платити йому данину.

Олег Пустовгар: Художник, архітектор, етнограф, засновник Миргородського музею: до 170-річчя Опанаса Сластіона

1884 року в журналі "Нива" Опанас Сластіон надрукував малюнок до поеми "Катерина". Цей успіх спонукав до подальшої роботи над ілюструванням творів Шевченка. Ними молодий художник заслужив славу першого ілюстратора Тараса Шевченка.

Віктор Остапчук: На схилі літ пожив в самостійній Україні. Пам'яті Петра Остапчука

30 тому відійшов у вічність мій батько Петро Остапчук. В статті коротко його життєвий шлях від с. Верби в 1915-му до тої самої Верби в 1994 році: хутір, семінарія в Крем'янці, в'язниця в Дубні, просвітянство на Холмщині, філософія в Берліні, газета "Волинь" у Рівному та "Пінська правда" на Поліссі, втечі від НКВД та німецького СД, еміграція і повернення в Україну. Там і Гоголь, і Берестечко, Штуль і Самчук, та Сеник і Сціборський. Та після смерті з гробу удар по УПЦ-МП...