Єротей Будний – забута жертва Ясського процесу над українцями 1942 року

Щоразу, коли я переглядаю списки українських діячів, засуджених військовим румунським судом в Яссах в 1942 році, мене охоплює жаль за скаліченими долями молодих людей, наймолодшому з яких, Іванові Руснакові, на момент винесення присуду сповнилося щойно 15 років! Однак ви змарнуєте свій час, шукаючи бодай якоїсь інформації про нього, чи про 22 літню Лідію Щербанович, засуджену того ж дня 31 березня 1942 року до 12 років каторги.

 
Єротей Будний наприкінці 1941 року

Щоразу, коли я переглядаю списки українських діячів, засуджених військовим румунським судом в Яссах в 1942 році, мене охоплює жаль за скаліченими долями молодих людей, наймолодшому з яких, Іванові Руснакові, на момент винесення присуду сповнилося щойно 15 років!

Однак ви змарнуєте свій час, шукаючи бодай якоїсь інформації про нього, чи про 22 літню Лідію Щербанович, засуджену того ж дня 31 березня 1942 року до 12 років каторги – їхні долі не цікаві ані українським історикам, ані тим галасливим націоналістичним політикам-революціонерам, які намагаються в'їхати до Верховної Ради на костях цих мучеників. Я помінив собі увічнити пам'ять про кожного з забутих борців за свободу української Буковини своїми невеликими документально обґрунтованими генеалогічними розвідками, тож поможи мені в цьому, Боже!

В долучених двох відомих мені списках українських жертв румунської сваволі в 1942 році разом налічується 25 осіб; насправді ж того року переслідувань зазнали тисячі українських активістів з цілої Буковини. Всіх, хто має їхні фотографії, або документи про них, прошу надіслати мені їхні копії для опрацювання і подальшої публікації.

 

Сьогодні ж, завдяки збереженим в архіві професора Яреми Тевтуля фотографіям ми маємо змогу наочно прослідкувати короткий життєвий шлях одного з них, Єротея Будного, який загинув, не доживши навіть до двадцяти років.

Його точна дата народження і смерті була невідома навіть близьким родичам – а мати Я. Тевтуля Дарина (07.08.1911-29.05.1989) була старшою сестрою Єротея! Лише зі знайденої нещодавно метрики хрещення Єротея Будного стали відомими докладніші біографічні інформації про нього.

 
Метричний запис про народження і хрещення Єротея Будного в греко-католицькій церкві в Чернівцях (1922)

Він народився 6 жовтня 1922 року в греко-католицькій сім'ї спадкових чернівчан в будинку на вулиці Тальґассе (strada Vaii, вулиця Короленка), 2b, де кілька поколінь його предків виготовляли у власній майстерні меблі для чернівчан. Батько Костянтин був сином такого ж як і він меблевого столяра Миколи Будного та Марії, уродженої Горчак; його мати Юліана була дочкою Володимира Робачека, брата чільних українських громадсько-культурних діячів в Чернівцях Івана ти Кирила Робачеків та Марії, уродженої Зелінської.

Обряд хрещення в чернівецькій греко-католицькій церкві провів 25 листопада отець Василь Ощипко; хрещеними батьками при цьому були Єротей Цвйок, майстер-коминяр і відомий активіст українських громадських організацій, та Єфрозина Лабчинська, дружина Івана.

Про українські народні традиції, які плекалися в родині Костянтина Будного/Юліани Робачек краще від багатьох слів розповість перша фотографія Єротея в день, коли йому минув рік. Він сидить в центрі на руках своєї матері, ліворуч від нього стоять його сестри Дарія і Меланія, і всі вони одягнуті в українські народні строї, причому не театральні, а справжні, яких сьогодні годі розшукати. Таким чином чернівчани демонстрували свою українськість в перших роках румунської окупації Буковини!

 
Ярко Будний на руках у своєї матері з сестрами Дариною і Меланією, які стоять праворуч від нього в 1923 році. Група з чотирьох осіб праворуч від Яркової матері неідентифікована.

В вересні 1929 року Єротей пішов на навчання до школи, для чого мати 04.09.1929 року вибрала в церкві його першу метрику народження і хрещення. Маленький, чемний хлопчик з розумним поглядом – таким бачимо його на першій шкільній фотографії. Зосередженим і серйозним бачимо його на фотографіях останнього шкільного року 1939-1940 в колі таких самих, як він шкільних товаришів з ліцею Арон Пумнул (колишньої першої гімназії) та після концерту чернівецького шкільного струнного оркестру в Бухаресті 4 квітня 1940 року, в якому Єротей демонстрував своє вміння гри на скрипці. А на останніх в його житті фотографіях він вже романтичний юнак, що пильно виглядає своє майбутнє, якого в нього вже ніколи не буде!

 
Єротей Будний після закінчення школи

На початку 1942 року Єротея Будного арештувала румунська поліція серед тих трьох тисяч буковинських і бессарабських українців, про яких писав у своєму меморандумі до міністерства закордонних справ Німеччини від 16 квітня 1942 року Андрій Мельник, та етапувала більшість з них до Ясс, де в великодню п'ятницю військовий суд виніс свій вирок. "Брата знов взяли, страшили розстрілом", – згадувала його сестра Дарія. – "Була маса арештованих які не мали нічого спільного з собою. Брат був звільнений, але в тюрмі битий і зіпсований жолудок і помер в лікарні". Священник греко-католицької церкви в Чернівцях надписав дату смерті Єротея "+ 15 серпня 1942 року" над метричним записом про його народження, і на сьогодні це є єдиним документальним свідченням про загибель Єротея Будного.

В списку небезпечних для королівської Румунії українських діячів Буковини, укладеним чернівецьким обласним інспекторатом поліції, Єротей Будний як український іредентист і підбурювач займає почесне місце між Мирославом-Ананією Зибачинським та Ольгою Гузар. А список було укладено ще тоді, коли він був учнем!

 
Список українських політичних злочинців, надісланий до Ясського військового трибуналу Чернівецьким обласним інспекторатом поліції. Під N21 в ньому вписаний Єротей Будний

Після другої окупації Буковини більшовиками в 1944 році НКВДисти не припинили стежити за давно вже покійним Ярком, але робили це якось недбало. В списку чернівецьких "ворогів народу" вони називали його "Святославом Будним" (за їхньою збоченою логікою Ярко=Ярослав=Святослав) і додали йому цілих 10 років життя. Іменували Ярка раз Бодрим, раз Будним в протоколах допиту провідника ОУН Мирослава Гайдука, який, так само як і його проклята українським народом революційна начальниця "Мотря" (Артемізія Галицька), здав в руки НКВС десятки учасників українського підпілля.

З цих протоколів довідуємося, за що ж замордували двадцятирічного Єротея Будного? За те, що він надав притулок у своєму домі в Чернівцях бандерівському вождю Михайлові Колотилу на псевдо "Кобзар", який досить довго мешкав в домі Будних, ховаючись від румунської поліції. Обидва згаданих "вожді", "Мотря", і "Кобзар" дожили на волі до глибокої старості, купивши її ціною зради, а думку обдуреної ними молоді висловила двоюрідна сестра Ярка Галина Робачек, яка два роки просиділа в румунській в'язниці, а в 1944 році відмовилася йти в бандерівське підпілля, висміявши дії агітаторші "Насті" (Ольги Керської). На жаль, Єротей Будний не встиг скористатися набутим досвідом!

Ad memoriam – Пам'ятаємо тебе, Ярку!

Богдан Червак: Андрій Мельник і масакра у Львові 1925 року

16 вересня 1925 року серед ночі озброєні кийками охоронці вривалися у тюремні камери, силоміць викидували на коридор в'язнів і там починали їх бити кийками. У камеру, де перебував Андрій Мельник, направили двох головорізів Бора і Стонжка, що мали садистські нахили.

Олексій Мустафін: Свідок Армагеддона

Навесні 1457 року до нашої ери в долині біля міста Мегіддо фараон Тутмос III Менхеперра – найбільший з найвідоміших нам завойовників в історії Давнього Єгипту – здобув найблискучішу свою перемогу. Цю битву вважають першою детальною описаною битвою в історії людства. І місцем останньої битви добра і зла, біблійним Армагеддоном.

Олексій Макеєв : Що таке свобода? Український переклад Берлінської промови

Цього тижня виголосив на запрошення Фонду Фрідріха Науманна ХІХ Берлінську промову про свободу. Це традиційний для Берліна захід, який відбувається прямо біля Бранденбурзьких воріт. Раніше в різні роки промовцями були, наприклад, премʼєри Естонії Кая Каллас, Нідерландів Марк Рютте, британський історик Тімоті Ґартон Еш чи колишній Федеральний президент Німеччини Йоахім Ґаук. Вперше – українець.

Антон Дробович: 10 принципів меморіалізації війни

Хоча повномасштабна війна за нашу незалежність і досі триває, проте громади, родини загиблих і суспільство загалом не відкладають справу увічнення пам'яті та збереження правди про її перебіг до закінчення бойових дій. Для багатьох це можливість зберегти гідність людей і єдиний доступний спосіб установити соціальну й історичну справедливість.