Символізм прутня на оберегах

На світлині ви бачите бронзовий амулет близько 1200-річної давнини у вигляді двох поєднаних між собою чоловіка і жінки. Причому, на цих постатях зумисне і виразно виділено статеві ознаки що на думку людей тієї пори мало посилювати "магічну дію": тобто когось до себе приворожити чи навіть на собі одружити.

 

"...Ану зараз-же викинь оце, бо одружишся..!" - вигукнув чорний копач, коли побачив що за амулет відкопав його колега з металодетектором...

На світлині ви бачите бронзовий амулет близько 1200-річної давнини у вигляді двох поєднаних між собою чоловіка і жінки. Причому, на цих постатях зумисне і виразно виділено статеві ознаки що на думку людей тієї пори мало посилювати "магічну дію": тобто когось до себе приворожити чи навіть на собі одружити. Одним словом, у ті дні різне було марновір'я.

Схожі дивакуваті уявлення про різні амулети побутують і у середовищі сучасних мародерів - чорних копачів, які використовуючи металодетектори грабують давньоукраїнську старовину. З теренів сьогоднішньої України походить близько півтора десятка таких спарених фігурок як на цьому фото і які були характерні в основному для весільної обрядовості кочових спільнот Українського Степу.

Схожі за своїм символізмом і ідейним призначенням знахідки, неодноразово знаходили й у Галичині. Маю на увазі два бронзових фалоси-амулети кожен з яких оздоблений крильцями і кілечком для підвішування. Першого з них було виявлено у ХІХ столітті біля села Коцюбинчики Чортківського району Тернопільщини, а другий бронзовий фалос - виорано біля села Залісся Борщівського повіту тієї ж Тернопільщини (його знайдено не пізніше 1898 року).

 
5) бронзовий фалос приблизно 3-4 століть із села Коцюбинчики Чортківського району Тернопільської області (знайдений у ХІХ ст.)  6) бронзовий фалос приблизно 3-4 століть зі села Залісся Борщівського району Тернопільської області (знайдений перед 1898 роком)

Обидві ці знахідки вперше опублікував крилошанин греко-католицької капітули у Львові, а одночасно й завідувач "Музею Народного Дому" у нашому місті, отець Антін Петрушевич. Згодом фотографії фігурок цих фалосів неодноразово були переопубліковані у спеціалізованих археологічних виданнях у різних країнах Європи.

Розглядувані тут знахідки з Тернопільщини - із Коцюбинчик поблизу Чорткова та із Залісся що біля Борщева представляють собою вельми реалістично вимоделювані фалоси в ерогованому стані.

За одностайною думкою фахівців ці галицькі фалоси-амулети походять ще з пізньоримського часу (близько 1700 років тому) і стосуються вони духовного світу і ритуальної практики тих давніх спільнот, які ще з дохристиянських часів замешкували нашу Галичину.

Майже ідентичні - за розміром і формою - бронзові фалоси зустрічаються практично на усіх територіях куди доходили впливи провінційної римської культури. Наприклад кілька десятків таких бронзових фалосів знаємо з розкопок двох міст - Геркуланума і Помпей які були засипані попелом з виверження Везувія у 79 році.

Причому у той час такі бронзові маленькі (3-5 см) фалоси одягали на шию і дорослі і діти. Окрім шиї, такі амулети-фалоси але більш мініатюрні носили на руках, на грудях, навіть - у мочках вух. І уявіть собі: у той час фалоси встановлювали навіть на фасадах будинків, при храмах і біля громадських будівель (до речі, Фрезер у своїх працях про Стародавній Єгипет неодноразово згадує наприклад про забальзамовані фалоси, а також фалоси наповнені пшеницею які були знайдені у саркофагах поруч з покійником).

І на закінчення: гадаю що світлини цих рідкісних і цікавих археологічних знахідок із західноукраїнських земель про які йде мова у дописі, не покороблять жодну цнотливу душу.

Ба більше - десь там у глибині душі я все ж надіюся, що навіть наші галицькі містечкові пуритани (які вже традиційно для себе оминають сайти Ватиканського музею і Лувру) врешті пробудять у собі потяг до пізнання найдавнішої минувщини у всіх її мистецько-ритуальних проявах...

Олена Полідович, Микола Бривко: Сторінками Биківнянського мартиролога: Марія Нога

У колекції Заповідника, з-поміж інших артефактів, зберігається фрагмент жіночого гребінця з написом «М. В. Нога», що слугував для фіксації жіночої зачіски.

Аліна Михайлова : Новій армії - нові ритуали. Без алкоголю

Війна — це дисципліна, ясний розум і сила волі. І ті, хто обирає деградацію, не мають права бути тут. Бо їхня слабкість — це чиясь смерть. Якщо хочеш вшанувати брата — будь сильним, тримай голову ясною і зроби все, щоб його жертва не була марною.

Віталій Яремчук: Чи заважає тягар історії українсько-польському порозумінню?

Рефлексії з приводу «Другого польсько-українського Комюніке».

Юрій Юзич: Дні київського терору. Документальний фільм 1919 року

Німеччина передала міністру закордоних справ 9 історичних фільмів про Україну. Серед художніх - один документальний. Про звірства більшовиків у 1919 році в Києві та Харкові.