Символізм прутня на оберегах

На світлині ви бачите бронзовий амулет близько 1200-річної давнини у вигляді двох поєднаних між собою чоловіка і жінки. Причому, на цих постатях зумисне і виразно виділено статеві ознаки що на думку людей тієї пори мало посилювати "магічну дію": тобто когось до себе приворожити чи навіть на собі одружити.

 

"...Ану зараз-же викинь оце, бо одружишся..!" - вигукнув чорний копач, коли побачив що за амулет відкопав його колега з металодетектором...

На світлині ви бачите бронзовий амулет близько 1200-річної давнини у вигляді двох поєднаних між собою чоловіка і жінки. Причому, на цих постатях зумисне і виразно виділено статеві ознаки що на думку людей тієї пори мало посилювати "магічну дію": тобто когось до себе приворожити чи навіть на собі одружити. Одним словом, у ті дні різне було марновір'я.

Схожі дивакуваті уявлення про різні амулети побутують і у середовищі сучасних мародерів - чорних копачів, які використовуючи металодетектори грабують давньоукраїнську старовину. З теренів сьогоднішньої України походить близько півтора десятка таких спарених фігурок як на цьому фото і які були характерні в основному для весільної обрядовості кочових спільнот Українського Степу.

Схожі за своїм символізмом і ідейним призначенням знахідки, неодноразово знаходили й у Галичині. Маю на увазі два бронзових фалоси-амулети кожен з яких оздоблений крильцями і кілечком для підвішування. Першого з них було виявлено у ХІХ столітті біля села Коцюбинчики Чортківського району Тернопільщини, а другий бронзовий фалос - виорано біля села Залісся Борщівського повіту тієї ж Тернопільщини (його знайдено не пізніше 1898 року).

 
5) бронзовий фалос приблизно 3-4 століть із села Коцюбинчики Чортківського району Тернопільської області (знайдений у ХІХ ст.)  6) бронзовий фалос приблизно 3-4 століть зі села Залісся Борщівського району Тернопільської області (знайдений перед 1898 роком)

Обидві ці знахідки вперше опублікував крилошанин греко-католицької капітули у Львові, а одночасно й завідувач "Музею Народного Дому" у нашому місті, отець Антін Петрушевич. Згодом фотографії фігурок цих фалосів неодноразово були переопубліковані у спеціалізованих археологічних виданнях у різних країнах Європи.

Розглядувані тут знахідки з Тернопільщини - із Коцюбинчик поблизу Чорткова та із Залісся що біля Борщева представляють собою вельми реалістично вимоделювані фалоси в ерогованому стані.

За одностайною думкою фахівців ці галицькі фалоси-амулети походять ще з пізньоримського часу (близько 1700 років тому) і стосуються вони духовного світу і ритуальної практики тих давніх спільнот, які ще з дохристиянських часів замешкували нашу Галичину.

Майже ідентичні - за розміром і формою - бронзові фалоси зустрічаються практично на усіх територіях куди доходили впливи провінційної римської культури. Наприклад кілька десятків таких бронзових фалосів знаємо з розкопок двох міст - Геркуланума і Помпей які були засипані попелом з виверження Везувія у 79 році.

Причому у той час такі бронзові маленькі (3-5 см) фалоси одягали на шию і дорослі і діти. Окрім шиї, такі амулети-фалоси але більш мініатюрні носили на руках, на грудях, навіть - у мочках вух. І уявіть собі: у той час фалоси встановлювали навіть на фасадах будинків, при храмах і біля громадських будівель (до речі, Фрезер у своїх працях про Стародавній Єгипет неодноразово згадує наприклад про забальзамовані фалоси, а також фалоси наповнені пшеницею які були знайдені у саркофагах поруч з покійником).

І на закінчення: гадаю що світлини цих рідкісних і цікавих археологічних знахідок із західноукраїнських земель про які йде мова у дописі, не покороблять жодну цнотливу душу.

Ба більше - десь там у глибині душі я все ж надіюся, що навіть наші галицькі містечкові пуритани (які вже традиційно для себе оминають сайти Ватиканського музею і Лувру) врешті пробудять у собі потяг до пізнання найдавнішої минувщини у всіх її мистецько-ритуальних проявах...

Богдан Червак: Андрій Мельник і масакра у Львові 1925 року

16 вересня 1925 року серед ночі озброєні кийками охоронці вривалися у тюремні камери, силоміць викидували на коридор в'язнів і там починали їх бити кийками. У камеру, де перебував Андрій Мельник, направили двох головорізів Бора і Стонжка, що мали садистські нахили.

Олексій Мустафін: Свідок Армагеддона

Навесні 1457 року до нашої ери в долині біля міста Мегіддо фараон Тутмос III Менхеперра – найбільший з найвідоміших нам завойовників в історії Давнього Єгипту – здобув найблискучішу свою перемогу. Цю битву вважають першою детальною описаною битвою в історії людства. І місцем останньої битви добра і зла, біблійним Армагеддоном.

Олексій Макеєв : Що таке свобода? Український переклад Берлінської промови

Цього тижня виголосив на запрошення Фонду Фрідріха Науманна ХІХ Берлінську промову про свободу. Це традиційний для Берліна захід, який відбувається прямо біля Бранденбурзьких воріт. Раніше в різні роки промовцями були, наприклад, премʼєри Естонії Кая Каллас, Нідерландів Марк Рютте, британський історик Тімоті Ґартон Еш чи колишній Федеральний президент Німеччини Йоахім Ґаук. Вперше – українець.

Антон Дробович: 10 принципів меморіалізації війни

Хоча повномасштабна війна за нашу незалежність і досі триває, проте громади, родини загиблих і суспільство загалом не відкладають справу увічнення пам'яті та збереження правди про її перебіг до закінчення бойових дій. Для багатьох це можливість зберегти гідність людей і єдиний доступний спосіб установити соціальну й історичну справедливість.