«Лишатись вірним до смерті». Спротив Федора Бульбенка

Існують певні документальні розбіжності щодо точного дня народження Федора Павловича. 16 травня 1944 року, в анкеті для одержання «Хреста Симона Петлюри», Бульбенко зазначав, що народився 10 серпня 1896 року в селі Романково на Катеринославщині (тепер місто Кам’янське, Дніпропетровської області), але під час арешту в 1938 році, в анкеті він вказував вже 11 серпня

"Хочу, щоб пам'ять про Ф. П. Бульбенка, чистого серцем громадянина-патріота, жила довго, із роду в рід, як приклад для грядущих поколінь."

                                                                Панас Феденко

 

Панас Феденко згадував: "...одного соняшного дня вліті 1919 року в тимчасовій столиці уряду УНР, в місті Кам'янці на Поділлі, прийшов з фронту Бульбенко з товаришем, теж козаком Армії УНР. Вони знайшли мене у приміщенні "Робітничої Газети", що виходила під моєю редакцією. Моя радість приходові Бульбенка була дуже велика, бо якраз в "Робітничій Газеті" був надрукований некролог для Бульбенка і його товариша, неначе вони загинули в бою на фронті. Хтось приніс до редакції фальшиву вістку." Можна вважати це за друге народження Бульбенка.

Військова кар'єра Федора Павловича завершилась у 1919 році через хворобу, залишитись в червоній окупації йому непощастило саме через це, історія дуже типова. Він зазначав, що з військової служби відійшов з причини хвороби на тиф.

Криза змусила його залишитись у Жмеринці в той час, коли українська армія відступила, але Федору Павловичу вдалося приховати участь у бойових діях проти більшовиків. З того часу почався найскладніший період у його житті, період поневірянь, пошуків та боротьби проти репресивної держави.

Один з прикладів моральних знущань над колишніми петлюрівцями та людьми з незручним минулим був опублікований в газеті "Комуніст" від 11 серпня 1925 року (№181): "С 1917 г. по 1919 г. я состоял в екатеринославской организации УСДРП. В 1919 г. я вышел из таковой и порвал с ней всякую связь, убедившись в предательстве ею рабочего класса, в оппортуизме и соглашательстве. С 1920 г. работаю и принимаю активное участие в строительстве и укреплении советской власти под руководством коммунистической партии, как единственной в мире партии рабочего класса." Ця коротка публікація має авторство Бульбенка, але як саме ці слова були донесені до газети невідомо. Можливо, через примус, а можливо, що написали за нього.

 

Федір Бульбенко

З архіву КЗ Музей історії міста Кам'янське

Змалку Бульбенко пішов на заробітки, і там, в індустрії, познайомився з видними діячами місцевої української соціял-демократичної організації УСДРП. Основою їх діяльності була "Просвіта" в колишньому козацькому селі Мануйлівці на лівому березі Дніпра.

У 1915 році, в розпал Першої світової війни, він оминув мобілізацію до царської армії, як робітник залізниці. Навесні 1917 року Федір Павлович приєднався до новостворених загонів Вільного козацтва. З лютого по травень 1919 року проходив навчання в Інженерно-військовій школі на станції Кам'янець-Подільський, саме цей період він вказував на допитах в НКВС, про бойові дії не згадував.

Згодом була Запорізька Січ отамана Божка і хвороба на тиф. З квітня 1918 по вересень 1919 року Федір Павлович брав участь у боях за Деражню, Меджибіж, Підволочиськ, Нову і Стару Ушицю, Бар, Ялтушків, Китайгород і Жмеринку. У 20-х роках за Бульбенком пристально спостерігали місцеві органи ВЧК, а згодом ГПУ, в результаті чого його неодноразово заарештовували.

У 1921 році навіть дійшло до страти, його врятували робітники і службовці: 500 осіб підписали поруку і Бульбенка звільнили з-під варти. Згодом знову арешт і звільнення. 1 червня 1938 року Федір Павлович Бульбенко був заарештований дорожньо-транспортним відділом південних залізниць НКВС за звинуваченням щодо участі в контрреволюційній організації.

 

Перша сторінка анкети Бульбенка датована 4 червня 1938 року

Архів УСБУ в Харківській області 

І тут Федору Павловичу вдалося обійти злий фатум. На допитах, як і було згадано, він цілеспрямовано приховував своє бойове минуле, а лише дуже скромно вказував на те, що навчався в інженерно-військовій школі. Протокол допиту від 21 серпня 1938 року:

Вопрос: Вы служили у Петлюры, где когда и в какой должности?

Ответ: Центральный комитет УСДРП направил меня в 1919 году в г. Каменец-Подольск в военную школу Петлюры, которая готовила военнотехнических специалистов для директории.

У постанові від 27 червня 1939 року наголошувалось наступне:

"Принимая во внимание, что следствием не добыто достаточных данных для предания суду ВОДЯННИКОВА и БУЛЬБЕНКО и руководствуясь ст. 198 УПК УССР

ПОСТАНОВИЛ:

Следствие по делу №11519 по обвинению ВОДЯННИКОВА И. И. и БУЛЬБЕНКО Ф. П. по ст. ст. 54-2 и 54-II УК УССР прекратить по ст. 197 ч. 2-ая УПК УССР.

Обвиняемих ВОДЯННИКОВА и БУЛЬБЕНКО из-под стражи освободить."

Можна було припустити, що більшовики все одно знайшли б привід, щоб прибрати скромного економіста, бухгалтера Мереф'янського дитячого санаторію Бульбенка в майбутньому, але зовсім скоро Німеччина починає війну проти СРСР. Посадник міста Мерефи, член ОУН(м) Петро Байбак у своїх спогадах за 1941-1943 роки згадував Ф. П. Бульбенка, як працівника та духотворця Харківської обласної міської Просвіти.

Федір Павлович відомий ще й тим, що під час Другої світової війни врятував деякі папери Лесі Українки та зразки українських вишивок з різних місцевостей України та передав ці матеріали до Львівського товариства мистецтва. У 1950-х роках емігрував до США, де займався історією УАПЦ. Автор багатьох публікацій на релігійні та суспільно-громадські теми, часто публікувався в Українському щоденнику "Свобода".

 

 Звістка про смерть Ф. П. Бульбенка

Український щоденник "Свобода" від 20-го травня 1981 року (№94)

Український щоденник "Свобода" від 14-го липня 1981 року (№129).

З публікації Панаса Феденка:

"Пошта принесла мені пресумну звістку: в Бруклині помер Федір П. Бульбенко. Прожив він на світі 84 роки. Писав мені один приятель із Америки: – "Наше покоління уже на відході..." Мав я лист від Ф. П. Бульбенка, жалівся він на недуги, що йому докучали. Але – ...дух бодр, плоть же не мощна": в листі був живий інтерес до справ громадських і журба з приводу анархізації в українському суспільстві на чужині. А найбільш смутили Ф. П. Бульбенка відомості з України, де тиранський режим "б'є і плакати не дає"...

Скромного, але твердого характеру, Ф. П. Бульбенко являв образ непохитного борця за волю народу. Без патріотичної фрази, з глибоким переконанням і вірою в нашу справедливу ідею, Ф. П. Бульбенко неначе був символом того патріота, про якого писав І. Котляревський:

"Де общєє добро в упадку,

Забудь отця, забудь і матку,

Лети повинність ісправлять."

30 серпня 2022 року в Мерефі одну з вулиць перейменували на честь Федора Павловича. І недарма, бо до арешту в 1938 році він працював у Мерефі бухгалтером дитячого санаторію. На батьківщині Бульбенка, в місті Кам'янському, з 2016 року одна з вулиць також носить його ім'я.

Богдан Червак: Андрій Мельник і масакра у Львові 1925 року

16 вересня 1925 року серед ночі озброєні кийками охоронці вривалися у тюремні камери, силоміць викидували на коридор в'язнів і там починали їх бити кийками. У камеру, де перебував Андрій Мельник, направили двох головорізів Бора і Стонжка, що мали садистські нахили.

Олексій Мустафін: Свідок Армагеддона

Навесні 1457 року до нашої ери в долині біля міста Мегіддо фараон Тутмос III Менхеперра – найбільший з найвідоміших нам завойовників в історії Давнього Єгипту – здобув найблискучішу свою перемогу. Цю битву вважають першою детальною описаною битвою в історії людства. І місцем останньої битви добра і зла, біблійним Армагеддоном.

Олексій Макеєв : Що таке свобода? Український переклад Берлінської промови

Цього тижня виголосив на запрошення Фонду Фрідріха Науманна ХІХ Берлінську промову про свободу. Це традиційний для Берліна захід, який відбувається прямо біля Бранденбурзьких воріт. Раніше в різні роки промовцями були, наприклад, премʼєри Естонії Кая Каллас, Нідерландів Марк Рютте, британський історик Тімоті Ґартон Еш чи колишній Федеральний президент Німеччини Йоахім Ґаук. Вперше – українець.

Антон Дробович: 10 принципів меморіалізації війни

Хоча повномасштабна війна за нашу незалежність і досі триває, проте громади, родини загиблих і суспільство загалом не відкладають справу увічнення пам'яті та збереження правди про її перебіг до закінчення бойових дій. Для багатьох це можливість зберегти гідність людей і єдиний доступний спосіб установити соціальну й історичну справедливість.