Таємниця крутянської листівки і троє петлюрівців з-під Конотопа

Дослідникам бою під Крутами добре відома світлина ось такого оголошення. Оригінал листівки зберігається у Державному архіві Сумської області. А копія неодноразово публікувалась у різних виданнях про Крутянський бій. До цієї листівки було чимало запитань

 
Державний архів сумської області. листівки. № 2674

Дослідникам бою під Крутами добре відома світлина ось такого оголошення. Вона неодноразово публікувалось у різних виданнях про Крутянський бій. Оригінал листівки зберігається у Державному архіві Сумської області (Листівки. № 2674. С. 1.).

До цієї листівки було чимало запитань.

1. Чому зазначено "12 грудня", хоча похорони крутянців відбувалися 19 березня 1918 року? Інші масові похорони – "жертв горожанської війни" - у Києві відбувались 10 березня. Організатори сплутали 12 з 19 і грудень з березнем?

Можливо, російськомовні це і могли би зробити, але ж похорони крутянців організовували свідомі українці, які добре володіли українською мовою. Тому так помилитись не могли.

 
Справжнє оголошення про похорон крутянців
НОВА РАДА, 1918, № 36

У Державному архіві Сумської області вважали, що йдеться про перепоховання і зробили для свого сайту відповідний напис – "Оголошення про жалобні заходи з нагоди перепоховання героїв бою під Крутами, 1918 р.".

2. Чому анонсується жалобний похід з "залізничного шпиталю" до "мійського собору"? Траурна процесія крутянців йшла із залізничного вокзалу, де на одній із колій (на "фруктовій гілці") стояли вагони з тілами героїв.

І ці вагони аж ніяк не можна назвати залізничним шпиталем. А лікарня залізничників розміщувалась дещо східніше вокзалу, на Залізничній колонії.

3. Якби було перепоховання, то чому не з кладовища на кладовище, а з лікарні у собор?

 
Похорон крутянців. Похоронна процесія за участі священників прямує по Бібіковському бульвару. Київ. 19 березня 1918 року.

4. Окрім того, похорон крутянців, хоч і супроводжувався релігійним обрядом, але не робив зупинки у жодному із храмів Києва. Жодного "мійського собору" у програмі похорону не було.

5. І вихідного дня для шкіл та установ у ден похорону крутянців у Києві не оголошували.

Очевидно, що у листівці йшлося про якусь іншу подію.

Деякий час тому, при верифікації постаті Володимира Наумовича я наштовхнувся на коротку замітку у газеті "Нова рада". Штаб Верховного Головнокомандувача у зведенні № 27 від 9 грудня повідомляв, що станом на 9 годину "під Крутами йде бій з повстанцями".

 
Вирізка з газети "Нова рада", № 233, 10 грудня 1918 року

Звідси робимо висновок, що 9 грудня 1918 року у Крутах відбувся бій, найімовірніше, між повстанцями Директорії та вірними Павлу Скоропадському силами.

Подальші пошуки обставин бою привели до спогадів Миколи Бутовича про дивізію Сірожупанників. Там йдеться про те, як сірожупанники підтримали антигетьманське повстання.

Серед іншого, у спогадах Бутовича згадується повстанська "Армія Чернігівщини та Полтавщини" та начальник її штабу Калюжний. З високою долею ймовірності саме його прізвище стоїть на оголошенні з афіші. Постать сотника Ріхтера наразі встановити не вдалося.

Штаб "Армії Чернігівщини та Полтавщини" перебував у Конотопі. А, значить, і афіша призначена для мешканців Конотопа. Перевіряємо.

 
Залізнична лікарня у Конотопі

Бінго! У Конотопі була (і досі є) залізнична лікарня, звідки потенційно міг рушати згаданий в оголошенні "жалобний похід з лицарями-козаками, поклавшими життя своє під Крутами".

Далі дивимось метричні записи у Соборній церкві Конотопа за 12 грудня 1918 року. І – розчаровуємось. Бо жодних записів про похорон козаків-крутянців під цією датою немає.

Розширюємо хронологічні межі пошуку. І таки знаходимо потрібний нам запис – причина смерті "отъ раны на полѣ брани под ст.Крутами" - за 27 листопада.

 
Державний архів сумської області, ф.1189, оп.2, спр. 51, арк. 147зв.-148.
 
ДЕРЖАВНИЙ АРХІВ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ, Ф.1189, ОП.2, СПР. 51, АРК. 148зв.-149.

Виявляється, священники тієї церкви залишились вірними юліанському календарю та метричні книги вели за старим стилем. 27 листопада за юліанським (старим) стилем – це 10 грудня за григоріанським (новим).

Під тією датою є три метричні записи про смерть від ран – козак села Жолдаків Михайло Павлович Сердюк, 20 років; козак села Обмачів Іван Іванович Кішка, 21 рік та селянин села Карабутова Архип Якович Дібровний, 25 років.

Отже, підіб'ємо підсумок. У ході Антигетьманського повстання 9 грудня (26 листопада) 1918 року на станції Крути відбувся бій між республіканцями та гетьманцями. Щонайменше трьох поранених вояків-повстанців розмістили у залізничному шпиталі в Конотопі.

Наступного дня вони померли.  12 грудня (29) листопада 1918 року їх поховано на кладовищі біля конотопського міського собору. Оголошення повідомляло саме про цю подію.

Таємницю листівки розгадано.






Роман Кабачій: Прецедент Пужників

Чим відомі Пужники – колишнє польське село, де у квітні має розпочатися процес ексгумації загиблих у 1945-му мешканців?

Ігор Полуектов: Остафій Дашкович і 112 окрема бригада Сил територіальної оборони ЗСУ

Черкаський і канівський староста Остафій Дашкович був одним із учасників військового походу на Московію 1521 року. Союзницькі українсько-татарські війська перемогли московське військо на річці Ока, зруйнували Володимир, Нижній Новгород та понищили територію Московського князівства аж до самої Москви. Тоді, 504 роки тому, за результатами відчайдушної звитяги українців та кримських татар, московський князь визнав свою васальну залежність від кримського хана і зобов'язався платити йому данину.

Олег Пустовгар: Художник, архітектор, етнограф, засновник Миргородського музею: до 170-річчя Опанаса Сластіона

1884 року в журналі "Нива" Опанас Сластіон надрукував малюнок до поеми "Катерина". Цей успіх спонукав до подальшої роботи над ілюструванням творів Шевченка. Ними молодий художник заслужив славу першого ілюстратора Тараса Шевченка.

Віктор Остапчук: На схилі літ пожив в самостійній Україні. Пам'яті Петра Остапчука

30 тому відійшов у вічність мій батько Петро Остапчук. В статті коротко його життєвий шлях від с. Верби в 1915-му до тої самої Верби в 1994 році: хутір, семінарія в Крем'янці, в'язниця в Дубні, просвітянство на Холмщині, філософія в Берліні, газета "Волинь" у Рівному та "Пінська правда" на Поліссі, втечі від НКВД та німецького СД, еміграція і повернення в Україну. Там і Гоголь, і Берестечко, Штуль і Самчук, та Сеник і Сціборський. Та після смерті з гробу удар по УПЦ-МП...