Іем. Як соціальна відповідальність зупинила чуму

Соціальна відповідальність – найкращі ліки проти епідемії. У місцевості Іем це зрозуміли ще у XVII столітті. Для них цей вибір означав іще й самопожертву. Тобто жертвою могло стати власне життя та життя найближчих.

"Знаєте, ми залишали гроші на дні джерела, щоб вода могла їх відмити. Люди з сусіднього села приносили нам їжу – клали поруч із джерелом, а гроші забирали. Для дезінфекції ми додавали у питну воду оцет… жахливо! І кожний боявся підчепити заразу…"

Ці слова церковного сторожа здивували Генрі Воллама Мортона: "Мешканці маленького дербиширського села Іем до тепер згадують про Лондонську чуму, ніби це сталося на минулому тижні".

У Лондоні чума 1664-1666 років знищила 100 тисяч мешканців. Загинув майже кожний четвертий. Пошесть почала захоплювати ближні і дальні околиці, допоки не дісталася місцевості Іем.

Наприкінці літа 1665 року торговець з Лондона надіслав місцевому шевцю скриню із замовленими тканинами. Вони відсиріли в дорозі і швець відправив помічника просушити їх. Та разом із тканиною до Іема приїхали чумні блощиці.

 
Усе почалося з одного-єдиного сувою з Лондона. Вітраж церкви св. Лаврентія в Іем, Дербишир, Англія

Незабаром помічник шевця помер. Чума прийшла в Іем.

До цього чума поширювалася переважно на півдні Англії. Тепер у неї з'явився шанс розширити свої володіння на півночі.

Безсумнівно, так воно і сталося б, якби мешканці Іема не запровадили карантин.

Вільям Момпессон був місцевим священником. Він розумів, що масова втеча людей спричинить спалах чуми по всій північній Англії.

Він спробував переконати односельців залишитися у селі і так – зупинити поширення зарази.

 
Іем. "Чумний коттедж" та церква св. Лаврентія. Листівка поч. ХХ ст.

У мешканців від початку був вибір: тікати, чи залишатися. Дружина пастора Кетрін Момпессон вибрала залишитися з чоловіком. Як і більшість їх односельців.

Момпессон окреслив навколо Іема коло, за межі якого жоден з мешканців села не міг виходити. У межевому камінні мешканці села зробили отвори, в які вкладали змочені в оцеті гроші. Так само як у джерелі, про яке Генрі Мортону згадував сторож місцевої церкви.

 
"Джерело Момпессона"  

Торговці з сусідніх місцевостей забирали монети та залишали зерно і м'ясо. У декількох місцях були організовані сховища для продуктів харчування…

Спочатку смерть забирала по кілька життів протягом місяця. Потім – по парі десятків. Влітку 1666 року чума зібрала страшні жнива.

Тільки у серпні від хвороби загинуло 78 мешканців – майже чверть усього населення села.

Елізабет Хенкок втратила чоловіка і шестьох дітей за вісім днів. Вона обв'язала ноги дітей мотузками, щоб не торкатися тіл руками, і так тягла кожного до місця поховання в полі за селом…

 
Елізабет Хенкок втратила чоловіка і шестьох дітей за вісім днів

Дружина пастора Кетрін Момпессон поскаржилася одного дня, що відчуває якийсь солодкуватий запах. Пишуть, що це був симптом близької смерті. Так Момпессон зрозумів, що Чорна смерть торкнулася крилом і його родини.

1 листопада 1666 року епідемія закінчилася так само несподівано, як і почалась.

З 344 мешканців місцевості Іем померло 267. Але чума далі не просунулася. Їх дії зупинили просування епідемії.

 
Вільям Момпессон (1639-1709)

"Якби у нашій країні був звичай нагороджувати міста та села хрестом Вікторії, я б, не замислюючись, нагородив це невеличке село Іем – за холодну і зважену мужність, яка тут проявилася в годину страшних випробувань," - так Генрі Воллам Мортон завершує свої подорожні нотатки про Іем та події 1666 року.

Соціальна відповідальність – найкращі ліки проте епідемії. У місцевості Іем це зрозуміли ще у XVII столітті. Для них цей вибір означав іще й самопожертву. Тобто жертвою могло стати їх власне життя та життя найближчих.

 
Іем. Жалобні урочистості 1913 року

Пандемія коронавірусу – виклик значно менш драматичний, ніж той, з яким людство зіткнулося 355 років тому. Але соціальна відповідальність кожного знову може комусь врятувати життя.

Залишайтеся вдома і читайте "Історичну правду"!

Декомунізація. Україна.: Деколонізація – це щоденна боротьба

Деколонізація – це не просто зміна табличок із назвами вулиць. Це щоденна боротьба з адміністративною байдужістю, бюрократичною тяганиною і, на жаль, навіть відкритим саботажем закону.

Віталій Мельничук: Перші демократичні парламентські вибори

Одинадцять років Україна чинить опір російському агресору. Цей опір - продовження віковічної національно-визвольної боротьби Українського народу з московським імперіалізмом. Одним із етапів цієї боротьби були історичні події кінця 1980-х – початку 1990-х років, коли Український народ зумів зорганізуватися та перемогти сильніший за себе Московський тоталітарний режим Союзу РСР.

Андрій Савчук: Церква, у якій черпав натхнення Параджанов

Коли Параджанов готував декорації для свого легендарного фільму "Тіні забутих предків", то, мабуть, навіть не підозрював, що рятує частину сакрального спадку від знищення. Йдеться про ікони зі старої дерев'яної церкви на Гуцульщині. Їх режисер забрав на зйомки, але так і не повернув. Як показав час – на краще. Бо храм через півтора десятиліття згорів дотла.

Володимир В'ятрович: Rigonda

Офіційне радіо (неофіційно зване "брехачем") безперестанно розповідало про неіснуючі успіхи, час-до-час розбавляючи монотонну мову дикторів офіційною совєтською попсою чи іноді класикою. І тільки Rigonda здатна була привносити в цю інформаційну сірість трохи нелегального кольору Заходу. Це дивне слово (яке я тоді не міг, ані вимовити, ані прочитати) прикрашало собою великий радіоприймач на чотирьох ніжках.