Спецпроект

Голодомор був геноцидом. Так вважав автор терміну "геноцид"

"...Українець відмовлявся від колективізації, приймаючи радше депортацію і навіть смерть. Тому було особливо важливо пристосувати його до прокрустового зразка ідеальної радянської людини".

Докторові права, польському єврею Рафалу Лемкіну (1900-1959) людство зобов'язане визначенням слова "геноцид", і розробкою Конвенції про запобігання та покарання злочинів геноциду, прийнятої Асамблеєю ООН у 1948 році.

Опрацюванню правового підґрунтя своєї конвенції Лемкін присвятив усе своє життя. Тому нам, громадянам України, цікаво було б знати точку зору цього титана юридичної думки про голод 1932-1933 рр. у нашій країні.

Тим більше, що єдиного погляду на це питання в нашому суспільстві, на жаль, досі немає.

Відразу зауважимо, що якби тоді, 1948-го року, Асамблея ООН проголосувала авторський текст Конвенції Рафала Лемкіна без змін, то весь світ визнав би Голодомор геноцидом українського народу.

Але в тому-то й справа, що на вимогу радянської делегації (знала кішка, чиє м'ясо з'їла!) з тексту Лемкіна було вилучене положення про визнання геноцидом "навмисного винищення соціальних груп або їх частин", що й відбулося в СРСР 1933-го року з українським селянством.

Не в змозі вплинути на зміну цього рішення Асамблеї ООН, Рафал Лемкін довів геноцидні дії Кремля відносно українців іншим методом. Він зробив це з застосуванням визначених ним же чотирьох етапів нищення української нації комуністичним режимом.

Першим етапом було винищення більшовиками нашої національної еліти, повну відсутність якої ми, як відомо, переживаємо й досі.

Другим етапом геноциду українців, за Лемкіним, була ліквідація Кремлем нашої національної церкви.

Третім - знищення значної частини українського селянства.

І, нарешті, четвертим - змішування українського народу з іншими національностями шляхом переселення останніх на українські терени.

Оскільки на всіх чотирьох етапах нищення українців антинаціональний характер цих дій комуністів бул очевидним, то, на думку Лемкіна, всі вони підпадають під визначення геноциду Конвенції ООН від 1948 року.

Проте кілька світових держав, які входили тоді до Ради безпеки ООН, із суто політичних міркувань не визнали за потрібне включити це доповнення автора Конвенції до її тексту.

Тоді 11 вересня 1951 р. мужній учений виступає перед чотиритисячною аудиторією в "Мангеттен центрі" у Нью-Йорку з доповіддю "Радянський геноцид в Україні", яку згодом було видано 28-ма мовами світу.

Ось кілька фрагментів доповіді цього вченого з нашими коментарями.

Уже на початку своєї доповіді Рафал Лемкін заявляє про те, що Голодомор "є класичним прикладом радянського геноциду, найдовшого й наймасштабнішого експерименту з русифікації, а саме - винищення української нації".

Це, на думку Лемкіна, було логічним продовженням російської імперської політики, антигуманними проявами якої свого часу були "потоплення 10 тисяч кримських татар за наказом Катерини Великої, масові вбивства Івана Грозного за сприяння "відділів СС" - опричнини, винищення царем Миколою І польських національних лідерів та українських католиків і низка єврейських погромів, які періодично плямували російську історію".

Це сьогодні, після Голодомору, російські політики, цинічно використовуючи його трагічні для української нації наслідки, безцеремонно "вішають нам локшину на вуха": мовляв, росіяни й українці - це одна нація зі спільною культурою та історією.

До Голодомору жоден об'єктивний учений не погодився б із цією імперською маячнею.

Серед них був і Рафал Лемкін, переконаний у тому, "що українець не є і ніколи не був росіянином. Його культура, його темперамент, його мова, його релігія - все є інакше. ...Він відмовлявся від колективізації, приймаючи радше депортацію і навіть смерть. Тому було особливо важливо пристосувати українця до прокрустового зразка ідеальної радянської людини".

Далі вчений наводить факти нищення комуністами церков, а також священиків і церковних ієрархів - "душі" України:

"У період між 1926-м і 1932-м роками було ліквідовано Українську Православну Автокефальну церкву; було вбито 10 тыс. священиків і митрополита Липківського. У 1945 р., коли радянську владу було встановлено в Західній Україні, подібна доля спіткала й Українську Католицьку Церкву.

Факт, що перед ліквідацією цієї Церкви їй запропонували можливість приєднатися до Російського Патріархату в Москві - політичного знаряддя Кремля, - вказує на те, що єдиною метою тієї акції була русифікація".

Ось чим була насправді насильницька русифікація. І знати про це було б корисно передусім тим, хто сьогодні повсюдно верещить про "насильницьку українізацію" в сучасній Україні.

Ведучи мову про більшовицькі репресії проти українських селян, Лемкін як людина західної культури називає їх фермерами, хоча за своєю суттю вони такими й були до 1933 року:

"Третє вістря радянської атаки було спрямовано проти фермерів - великої маси незалежних селян, зберігачів традицій, фольклору і музики, національної мови та літератури, національного духу України.

Зброя, яку застосовували проти них, є, мабуть, найстрашнішою з усіх - виморювання голодом. Протягом 1932 і 1933 років 5 мільйонів українців померли з голоду; від жорстокості, яку 28 травня 1934 року 73-й Конґрес (США) засудив як нелюдську".

Утім, іноді кати українського народу забували про конспірацію вчиненого ними злочину й цинічно заявляли про свої перемоги самі.

Так, генсек ЦК КП(б)У Станіслав Косіор (ім'ям котрого досі названі вулиці й селища в містах України) 2 грудня 1933 року заявив у газеті "Известия" буквально таке: "Украинский национализм - наша главная угроза. Украинское крестьянство было принесено в жертву, чтобы искоренить этот национализм...".

Опісля всього цього можна, звичайно, й надалі стверджувати, що геноцидний характер голоду 1933 року для українців - це лише політичні спекуляції націоналістів. Але тоді, якщо ти послідовна людина, не називай геноцидом і Голокост.

Хоча б тому, що як перший, так і другий злочин проти людства підвела під те саме своє визначення "геноциду" одна й та ж людина - Рафал Лемкін.

Антон Дробович: 10 принципів меморіалізації війни

Хоча повномасштабна війна за нашу незалежність і досі триває, проте громади, родини загиблих і суспільство загалом не відкладають справу увічнення пам'яті та збереження правди про її перебіг до закінчення бойових дій. Для багатьох це можливість зберегти гідність людей і єдиний доступний спосіб установити соціальну й історичну справедливість.

Володимир Мула : Любов до гокею перемогла любов до України

"Найкраще, що коли-небудь траплялося з гокеєм! Забий 900. Я міг би придбати тобі автівку!" - сказав Вейн Ґрецкі московиту Овєчкіну після встановлення нового рекорду за кількістю забитих шайб в НГЛ. Для українців, які щодня втрачають найкращих, бачити і чути таке від людини, яка на камеру визнає себе українцем, збирає кошти на медикаменти, виступає на телебаченні із закликом не допускати московитів до міжнародних змагань - просто ганебно.

: Як росія краде українські культурні цінності: сучасна історія

За оцінками ЮНЕСКО, завдані російською агресією з 2014 року збитки українській культурній спадщині становлять понад $2,6 мільярда. Вважається, що це розграбування українських музеїв є наймасштабнішим із часів Другої світової війни. Для прикладу – в той час на території України окупаційними військами було знищено і викрадено понад 500 тисяч музейних експонатів, 51 млн книг, 46 млн архівних справ, а з 2015 по 2023 рік лише в Криму рф провела понад 1 385 археологічних розкопок і вивезла приблизно 5 мільйонів артефактів.

Андрій Пишний: Гроші – те, що возвеличує та фіксує нашу історію

Як має змінитися зовнішній вигляд національної валюти, щоб «говорити» не про минуле, а про сучасне та майбутнє? Які сенси має транслювати українська гривня про цінності нашої держави та історичні події, які ми переживаємо?