Історія футбольних марок

Свисток! І матч розпочався! Мільйони глядачів на стадіонах і біля телевізорів слідкують зараз за перебігом чемпіонату світу у Катарі. Вболівають, роблять ставки, слідкують за статистикою, вираховують переможців, діляться емоціями, скуповують футболки, шарфи, прапори і … марки

Десятки тисяч філателістів по всьому світу почали "полювання" за поштовими знаками на футбольну тематику. Ще б пак! Чемпіонат у Катарі - подія унікальна. Вперше збірні з'ясовують взимку, хто кращий.

Роналду, Мессі, Левандовський - для цих світових зірок практично останній шанс виграти головний приз у футболі. Чому б не придбати марки про це? Адже вони - практично історичний документ про ту чи іншу подію. І мають всі шанси опинитися в приватних колекціях і музеях. Ну, в музеї ФІФА - це точно.

Музей ФІФА
Музей ФІФА

Цей чемпіонат окремий шанс і для Уругваю. Ця країна вже ставала чемпіоном і увійшла в історію філателії. Уругвайські марки - перші в світі на футбольну тематику. Їм сто років. Ну, майже. 1924 рік - тоді в Монтевідео надрукували наклад, присвячений перемозі уругвайської збірної на Олімпіаді в Парижі. Сто років тому ще не було чемпіонатів світу з футболу і сильнішою збірною вважалася саме та, яка перемогла на Олімпіаді. От, Уругвай і виграв. У фіналі розгромив швейцарців 3:0.

Тепер про це нагадує серія з трьох уругвайських різнокольорових марок із зображенням богині Перемоги Ніки. Ці червоні, фіолетові та блакитні марки унікальні не тільки завдяки перемозі футболістів. Їх можна назвати пророчими, адже за шість років саме фігура Ніки стала основою для Кубку світу. Тож, марка надихнула на створення футбольного головного призу.

 

Наступні Олімпійські ігри відбулися в Нідерландах, в Амстердамі за чотири роки. І знову Уругвай став кращим у футболі. У двох матчах переграв Аргентину 1:1 і 2:1. Ця перемога теж задокументована у поштових знаках. Ніку уругвайці вже не зображували, зате з'явилися футбольні ворота і м'ячі.

"Золоті ворота" переможців південноамериканці зобразили у вигляді двох дерев, на яких зверху лежить бревно. Посеред воріт розташований пагорб і зверху над ним- сонце. У кутах - м'ячі, а з двох боків марки дати олімпійських перемог Уругваю - 1924 і 1928 роки.

 

Втім, ці марки не стали наступними по хронології. Пошти різних країн активно почали друкувати поштові знаки на спортивну тематику. Вони непогано розкуповувались. Що казати - перші олімпійські марки взагалі врятували перші Олімпійські ігри в Афінах 1896 року.

Тоді, наприкінці ХІХ сторіччя організатори мали великі проблеми з фінансами і Деметріс Сакорафос, засновник грецької асоціації філателістів, запропонував випустити і продати тематичні марки із завищеним номіналом. Король Греції зголосився і був правий. Гроші на Олімпіаду зібрали.

 

Але - про футбол. Найцікавіше у ньому - сама гра. Це розуміли і автори марок. 1928 року Нідерланди випустили серію олімпійських мініатюр, де був зображений футболіст з м'ячем. Тривалий час цю марку вважали першою із зображенням саме гри в футбол. І так би і було, але… але Нідерланди програли у швидкості угорцям.

1925-го року Угорщина і собі надрукувала серію поштових знаків на допомогу розвитку спорту в країні. На них: спортсмени, які крокують по стадіону, лижник, ковзаняр, фехтувальники, скаути, бігун і … не один футболіст, а цілий момент футбольного матчу. Воротар намагається впіймати м'яч перед носом суперника, на задньому фоні інші гравці та, навіть, глядачі на трибунах.

Ця марка і стала першою у світі, на якій зображено гру у футбол. До особливостей цього накладу належить і напис на зворотній стороні марки. "100 відсотків плати йде на розвиток фізичного виховання". Так, Угорщина переграла нідерландську пошту.

 

Футбол у 1930 - х роках став постійно з'являтися на європейських марках. Франція, Італія, Німеччина, СРСР, розуміючи, що популярність гри робить привабливими і марки, зображували футболістів на спортивних накладах.

 

Але що ж Британія? Що ж "засновники футболу"? Вони чекали гарний інформаційний привід. Чекали довго, зате який! У 1966 році у скандальному фіналі з Німеччиною ( тоді зарахували вирішальний суперечливий гол) англійці виграли і вперше стали чемпіонами світу. Цьому присвятили випуск з трьох марок. Крім самих ігрових моментів на марках - профіль королеви Єлизавети II.

 
 
 

Футбол є і на марках України. У часи радянщини неможливо було навіть уявити появи самої назви "Україна" на будь-якій марці СРСР, але от назви українських клубів з'являлися на філателістичній продукції. Наприклад, на конвертах. 10 квітня 1960-го року футбольний сезон розпочався матчем у Донецьку (тоді місто називалося Сталіно) між місцевим "Шахтарем" і київським "Динамо".

Ця гра відображена на конвертах першого дня тих часів. Матч закінчився внічию. Команди буквально "рубилися" на полі. Гірників вів вперед Федосов. За киян на полі грали Турянчик, Войнов, Сабо, Біба, Каневський, Лобановський. Це був легендарний склад "Динамо". Того року кияни стали срібними призерами чемпіонату СРСР, а вже за рік стали вперше в своїй історії чемпіонами.

 

У сучасній Україні марки на футбольну тематику почали друкувати з 2001-го року. На них можна зустріти і легендарних Шевченка з Лобановським, і повністю збірну України, і моменти футбольних матчів чоловічої і жіночої збірних країни, вболівальників, стадіони, спеціальні випуски до Євро 2012.

 
 
 
 

Почати збирати футбольні марки не складно. Ті, хто народився ще в часи СРСР пам'ятають, що ця тематика була чи не найпопулярнішою. Футбольні мініатюри з КНДР і Нікарагуа, Угорщини, Польщі, Болгарії, Чехословаччини, інших країн так званого соціалістичного табору часто з'являлися на полицях філалістичних крамниць. Втім, багато філателістів тільки мріяли про марки з інших країн - закритість радянського режиму ніяк не дозволяла назбирати повніші колекції.

Зараз придбати футбольні марки значно легше, для цього є спеціальні інтернет - аукціони та інтернет - крамниці. Вартість поштових мініатюр демократична. Так, ті марки, про які йшлася мова, можна придбати від 8 гривень (наприклад, британські) до 1600 гривень за перші уругвайські примірники. А в середньому вартість набору від 200 до 400 гривень. З 10 доларів за марку починається і ціна футбольних накладів Катару, вони вже є у продажу.

 

І не забувайте, марки - це не тільки про колекціонування, а й про допомогу ЗСУ. Поштові марки - прекрасні лоти для збору коштів нашим воїнам для Перемоги на полі бою.







Від символу до імені: у пошуку власних моделей військового цвинтаря

Присвячені невідомому солдату монументи можна знайти у Франції, США, Британії, Канаді та інших країнах умовного Заходу. Зрештою, традиція символічних і цілком реальних могил невідомих солдатів народилася саме у Західній Європі. Асоціація могили невідомого солдата з Радянським Союзом радше пов'язана з зацикленістю політики пам'яті сучасної Росії на Другій світовій війні, ніж із якоюсь особливою прихильністю радянців до невідомих солдатів.

Володимир Лаврик: віднайдений епізод з литовського життя офіцера Армії УНР

Щонайменше 70 майбутніх офіцерів міжвоєнного Війська Литовського народилися в Україні. Сотні пов’язані з українськими теренами навчанням, юнацькими роками, участю у боях Першої світової війни, пролитою кров’ю у боротьбі за вільну Україну. Водночас, литовська земля народжувала майбутніх бійців українських визвольних змагань, героїв Війни за незалежність.

"Не допустити витоку за кордон відомостей про голод в Україні"

У 1980-х роках органи кдб урср пильно відстежували діяльність представників української діаспори, спрямовану на привернення уваги світової громадськості до Голодомору в Україні 1932–1933 років, і намагалися всіляко перешкоджати цьому. У циркулярах і вказівках з Києва до обласних управлінь кдб ішлося про те, які необхідно вжити агентурно-оперативні заходи "для протидії ворожим акціям закордонних наццентрів".

"Нас не подолати!". Полтавський вимір Помаранчевих подій: до 20-ої річниці Другого Майдану

Цьогоріч відзначаємо 20-річчя Другого Майдану або "Помаранчевої революції". Це акції за збереження незалежності і проти масових фальсифікацій президентських виборів 2004 року на користь путінського ставленика Януковича. Під помаранчевими стягами гуртувалися ті, хто не хотів сповзання України у болото "совка" і російських впливів. Помаранчеві протести стартували 21 листопада 2004 року і тривали до 28 грудня 2004 року. За даними соціологів, понад 6,6 млн громадян взяли участь у Помаранчевій революції.