Позбутись совкового спадку

Останнім часом на адресу керівних управлінців УКУ посипались здивовані відгуки: «Як ви можете досі тримати в себе того Грицака? Хіба ж ви не розумієте, що він ганьбить УКУ?». Звичайно, можна було б обмежитися приватними відповідями і зайвий раз не травмувати душу нашого шанованого професора. Проте мені хочеться чесної розмови з українським суспільством, оскільки феномен остракізму щодо відомих людей став у нас щось надто вже популярним

 

Останнім часом на адресу керівних управлінців УКУ посипались здивовані відгуки: "Як ви можете досі тримати в себе того Грицака? Хіба ж ви не розумієте, що він ганьбить УКУ?". Звичайно, можна було б обмежитися приватними відповідями і зайвий раз не травмувати душу нашого шанованого професора. Проте мені хочеться чесної розмови з українським суспільством, оскільки феномен остракізму щодо відомих людей став у нас щось надто вже популярним.

Професор Ярослав Грицак є талановитим істориком, чиє трактування історії безсумнівно збагачує українську науку. Без нього уявити собі її історичний "цех" неможливо. Отож нашому університетові за честь мати його серед своїх дослідників. Утім про науковий доробок Ярослава Грицака знали б переважно лише фахівці, якби він не був водночас талановитим публіцистом. Так проявляється його почуття місійності, і уявити собі українське громадянське суспільство без Ярослава Грицака також неможливо. 

І наукові здобутки професора Грицака, і його публіцистика не є непомильними. До того ж, його публіцистичне слово гостре і неминуче творить йому ворогів. У мене самого часом настовбурчується загривок. Але я, здається, вмію відрізнити принципову незгоду в окремих питаннях від ворожнечі. Тому я пишаюся тим, що, попри окремі розбіжності, які ми не приховуємо одне від одного, Ярослав Грицак залишається моїм другом.

А тепер про найголовніше: мене страшенно гнітить, якою стійкою в багатьох українців виявилась успадкована з комуністичних часів практика ідеологічних цькувань. Начебто й не було тих тридцяти літ української незалежності. Саме комуністи позбавили університети академічної свободи й оголосили їх передовими бастіонами "ідеологічного фронту". В результаті будь-якого професора негайно ж звільняли за найменше "відхилення від політики Партії". Це була візитівка кожного тоталітарного режиму, яка отримала навіть спеціальну назву: Berufsverbot – заборона на професії.  

Отож я звертаюся до всіх тих, хто стурбований незмінним перебуванням професора Грицака в Українському католицькому університеті: "Чи ви усвідомлюєте, що, прагнучи  "зачистити" український інформаційний простір від "ворогів", ви тим самим привносите в нього страшенно небезпечний вірус ідеологічних цькувань?". 

Небезпечним для України є не Ярослав Грицак (чи до нього Юрій Андрухович чи Тарас Возняк). Небезпечною є переконаність, що єдиноправильною і єдинодопустимою є лише та думка, якої дотримуюсь я. Бо якщо так, то чим я тоді відрізняюся від кремлівського карлика?! Адже він також не терпить іншої думки і тримає цілу армію опричників, які відстежують і "нейтралізують" будь-який прояв інакодумства.  

Утім хтось може слушно мені дорікнути, що такий феномен цькування був характерний і для некомуністичних суспільств. І я вже якось згадував: перш ніж прийняти Івана Франка як благочинну й оздоблену рушниками "норму", галицька громада поїдом їла його за "вільний дух розкутого ума" і за його буцімто антирелігійність. Перш ніж помістити митрополита Андрея на свій нормативний іконостас, та сама громада мордувала його звинуваченнями в тому, що він "троянський кінь" і таємно веде "пропольську діяльність". Хто згадує сьогодні отих пильних "орлів", що довбали ребра українським прометеям?

Даремно також посилатися на час війни. Замість шукати "зрадників" у наших інтелектуалах, краще зауважити, що найбільшим посібництвом кремлівським пропагандистам є самі наші фейсбучні ристалища, в яких ми натхненно сіємо недовіру й ворожнечу. Мені бракує іронічного таланту Володимира Самійленка, який свого часу прорік: "Кожна піч українська — фортеця міцна, /Там на чатах лежать патріоти". Сьогодні роль такої печі виконують сторінки Фейсбуку.

Цим я не хочу сказати, що опонентів професора Грицака слід позбавити права голосу. Сперечайтеся з ним, доводьте свою правоту – в дискусії й проявлятимуться всі грані правди. Але це має бути цивілізована дискусія, а не терзання свого опонента в класичному стилі більшовицької "пісарівщини". Саме вона повертає нас у "русскій мір", від якого ми начебто прагнемо захиститися.

Отож я благаю всіх нас, українців, не руйнувати того, що в час війни є для нас найдорожчим: нашої єдності та консолідованості. Нас самих комуністи довго хотіли (а тепер росіяни знову хочуть) "підстригти" під єдиноправильну гребінку, знищити як "аномалію" — чи ж мали б ми тепер брати ножиці в руки самі? У людської свободи, якої ми всі прагнемо, немає нормативної ідеології – її нормами є Божа правда і людська гідність. Тому свободу не можна захистити, вбиваючи її.

Олег Пустовгар: Ленінський концтабір неподалік Полтави

Свій концтабір "вірні ленінці" з ВЧК розмістили неподалік Полтави, на Шведській Могилі. Там до 1920 року діяли заклади освіти і милосердя, зокрема учительська семінарія (тепер там НДІ свинарства Національної Академії Наук України) і церковно-парафіяльна школа. Їхні будівлі були передані губернському управлінню ВЧК, діячі котрого і відкрили концтабір 25 травня 1920 року. Жертвами політичних репресій того часу, в'язнями цього концтабору стали понад три сотні осіб.

Андрій Ковальов: "Хто ми пред Богом? Кракаділи!", або чому важливо молитися українською мовою!

У селах на Київщини рідко служать Всенічне бдіння. Після сімдесяти років безбожництва (за часів совка) люди просто були не привчені і не приходили у суботу ввечері до храму. Дорогий читачу, не лякайся, воно так називається - Всенічне, але не триває цілу ніч. Просто напередодні суботи служать одразу поєднані разом вечірнє богослужіння і ранню літургію. Від цього поєднання і називається - Всенічне бдіння. На практиці воно триває десь дві години.

Станіслав Кульчицький: МОН України прагне визначати життя або смерть вітчизняної науки

Міністерство освіти і науки України опублікувало на своєму офіційному сайті проєкт наказу "Про державну атестацію наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження ними наукової діяльності". Кожний, хто має зауваження або пропозиції може до 17 травня 2024-го адресувати їх на електронну пошту МОН. У мене є зауваження, але хочу звернутися з ними не в міністерство, а до громадськості з ґвалтом: йдеться про життя або смерть вітчизняної науки!

Тімоті Снайдер: Тімоті Снайдер: Росія може програти цю війну

9 травня Росія святкує День Перемоги, вшановуючи розгром нацистської Німеччини у 1945 році. Всередині країни це ностальгія. У 1970-х роках радянський лідер Лєонід Брєжнєв створив культ перемоги. Росія за Путіна продовжила цю традицію. У лютому 2022 року, коли Росія розпочала повномасштабне вторгнення до свого сусіда, консенсус полягав у тому, що Україна впаде за лічені дні. Успіх Москви не на полі бою, а в наших головах. Росія може програти. І вона повинна програти, заради світу – і заради себе самої.