20 квітня 1978 в районі Кольського півострова кордон СРСР перетнув пасажирський лайнер "Боїнг-707" південнокорейської авіакомпанії Korean Air Lines. Літак виконував рейс №902 "Париж-Сеул" із дозаправкою в Анкоріджі (Аляска).
"Боїнг" благополучно пролетів над Британією, Атлантикою і вже досягнув Гренландії, коли в ньому зламалося навігаційне обладнання: за одними даними, напівгірокомпас, за іншими - помилки в обчисленнях припустилися самі пілоти.
Як потім офіційно пояснювала сама авіакомпанія, команда при підрахунках використовувала невірні значення магнітного схилення (справа відбувалася якраз над північним магнітним полюсом).
В результаті цих помилок гігантський лайнер із 109 людьми на борту почав здійснювати розворот направо. Заклавши велетенську плавну дугу, він зрештою полетів фактично назад на південь - через Шпіцберген у напрямку фінсько-радянського кордону.
Карта польоту з "Вікіпедії" |
"Боїнг" був виявлений радарами системи ППО СРСР за 400 км до радянських вод: "курсом на Мурманськ іде літак з великою радіолокаційною позначкою без позивного "я - свій". Спершу офіцери протиповітряних сил подумали, що це повертається з завдання літак морської авіації, екіпаж якого забув змінити код опізнавальної системи.
Поки дзвонили туди-сюди по вертикалях уповноважених осіб (там казали, що то Ан-12 повертається з Баренцевого моря, то морський розвідник Ту-95), літак увійшов у повітряний простір СРСР. "Сюрприз чекав мене, коли я став слухати ефір, - згадував льотчик 265-го винищувального авіаційного полку Сергій Слободчиков. - Такий ґвалт стояв! Я ж чув і Мурманськ, і Петрозаводськ. Всі кричать, усі щось командують..."
Коли "боїнг" уже був над територією Кольського півострова, на його перехоплення був направлений винищувач Су-15 під управлінням капітана Олександра Босова.
Далі свідчення сторін різняться.
Це та інші фото: heninen.net |
Згідно зі свідченнями капітана лайнера Кіма Чанг Ки, перехоплювач наблизився до його літака з правого боку (а не з лівого, як того вимагають правила Міжнародної Організації цивільної авіації - ICAO). Капітан стверджує, що зменшив швидкість і увімкнув навігаційні вогні, що позначають готовність слідувати за радянським винищувачем для посадки.
Спроби капітана Кіма Чанг Ки зв'язатися з пілотом перехоплювача на частоті 121.5 були зафіксовані вежею управління повітряним рухом в Рованіємі (Фінляндія).
Згідно з офіційним твердженням радянської сторони, лайнер ухилився від виконання вимоги здійснити посадку на найближчому аеродромі. Босов спершу доповів, що бачить на "боїнгу" кленовий листок, що викликало ажіотаж на землі - канадський (тобто НАТОвський), можливо, військовий літак над територією СРСР!
Але за кілька хвилин радянський винищувач уточнив побачене. "Босов заходить йому в хвіст, підходить ближче і каже: "На борту полоса - щось написано китайськими ієрогліфами, а на хвості не кленовий лист, а великий червоний лелека з розпростертими крилами!", - розповів тодішній командир 21-го корпусу ППО Володимир Царьков. - Зрозуміло - цивільний літак".
Після маневрів поруч із радянським винищувачем "боїнг" почав повертати вправо - в бік фінського кордону. Ось як описував те, що було далі, Царьков:
"Від кордону з Фінляндією він знаходився на відстані максимум 80 кілометрів. На швидкості 900 - це 6 хвилин польоту. Отже, максимум за шість хвилин треба було вирішити питання...
Даю команду: "Босов, знижуйся, випускай гальмівні щитки і займай позицію для атаки ззаду". Другому Су-15 наказую навести після атаки Босова в передню півсферу - може ж не вийти.
Дзвоню генералу Дмитрієву: "Товариш командувач, він повернув до Фінляндії. Якщо ми зараз не вживемо заходів, він піде, ну і тоді нам всім кердик!". Командувач запитує: "Твоя пропозиція, Царьков? Як збивати?" - "Дуже просто!" - "Рішення схвалюю!" Я кажу: "Зрозумів - "рішення схвалюю!"
Беру трубку: "Босов, чуєш мене?" - "Чую!" - "Наказую: знищити порушника повітряного кордону Радянського Союзу залпом!" Він: "Що? Збивати його?!" Я кажу: "Повторюю! Знищити порушника повітряного кордону Радянського Союзу залпом!"
Ранок після "приводнення" |
Згідно з даними американського радіоперехоплення, пілот Босов намагався переконати командування скасувати наказ, однак після підтвердження випустив по лайнеру дві ракети P-60 (до речі, теплові головки самонаведення до цієї зброї розроблені на київському заводі "Арсенал").
Перша з них пройшла повз ціль, а друга вибухнула, відірвавши частину лівого крила, викликавши розгерметизацію літака і вбивши осколками двох пасажирів. Крім того, уламками заклинило турбіну одного з чотирьох двигунів.
Місце в салоні, куди влучили вражаючі елементи (металеві стержні) ракети |
Через розгерметизацію салону лайнер почав екстрене зниження з висоти 9 км і зник з екранів радарів радянської системи ППО. Радянські пілоти також втратили у хмарах пошкоджений "боїнг". Босов теж не міг виявити слідів пожежі на землі.
Корейський капітан віртуозно посадив гігантську машину, виїхавши на берег |
На екрані радарів залишилася тільки позначка відірваного крила лайнера - цей шматок планував з високою швидкістю і був сприйнятий радянськими офіцерами за крилату ракету або касету зі шпигунським обладнанням. Цю ціль зрештою збив згаданий на початку розповіді Слободчиков.
Сліди уражень зовні салону |
Протягом наступної години аварійний рейс 902 пролетів на низькій висоті поперек усього Кольського півострова, підшукуючи місце для вимушеної посадки і, після декількох невдалих спроб, приземлився в сутінках на лід озера Корпіярві, вже на території Карелії.
Закрилки "боїнга" випущені в посадочній конфігурації |
Фінські джерела повідомляють, що протягом усього цього часу радянська ППО не мала жодної інформації про долю і місцезнаходження літака. Але той же Царьков каже, що зрештою літак виявив ще один піднятий на перехоплення винищувач під командуванням Анатолія Керефова.
Місце в крилі, куди влучила ракета Босова |
Пілот намагався показати корейцю дорогу до аеропорту Африканда, але той відстав від винищувача і зрештою сів на замерзле озеро.
Сам Керефов згадував, що ледь не силою, прямо таки поклавши крило на крило, змусив "боїнг" приземлитися на лід Корпіярві.
Те ж саме крило |
Вартим уваги є опис переговорів Царькова, який тим часом спілкувався з вищим керівництвом у Москві - маршалом авіації Олександром Колдуновим:
"Доповідай, що відбувається?" Я все розповідаю ... "Скільки він кілометрів пройшов?", - не дослухавши, перебиває Колдунов. "Пройшов 180 кілометрів і став у районі Кандалакші йти ..." - "Скільки-скільки пройшов?!" - "180 кілометрів!" - "По нашій території?! Чому не збили раніше?!"
Відповідаю, що використовувати ЗРВ [зенітно-ракетні війська - ІП] заборонили, що треба було й опізнати - чого ж своїх збивати? "Ти будеш знятий з посади!", - відповів маршал і повісив трубку...
В цей час вбігає офіцер, приносить мені шифровку, передану по телеграфу з підрозділу, який вів прослуховування ефіру на всіх частотах. Мовляв, в такий-то час пропав літак "Боїнг-707" авіакомпанії "Ейр-Корея", на борту 100 чоловік пасажирів і 12 членів екіпажу разом зі стюардесами.
Щойно я прочитав - бац, знову дзвінок з Москви! Колдунов: "Так ти що, його збив?" - "Так точно! Я хотів вам доповісти - ви трубку поклали! Я командуючому доповів". - "Ну і що?". Кажу: "Азимут - такий-то, дальність - така-то... Проводимо повітряний пошук. Але, товаришу маршал, я отримав спецдонесення..." - "Яке спецдонесення?!" - "Перехопили повідомлення Ассошиейтед Прес..." - "Що воно там повідомляє?! Чому в тебе є, а в мене немає?" - "Ми ж попереду, поки до вас радіохвилі дійдуть - ми вже розшифрували". - "Ну-ну-ну, прочитай, що там написано?"
Читаю: "Пасажирський "боїнг", який летів за маршрутом Париж-Англія (зараз я точно вже не пам'ятаю всі пункти), - і він повинен був по північному маршруту піти в Корею, а звідти в Токіо. На борту 100 чоловік туристів і 12 осіб екіпажу". - "І ви чого, збили його?!" - "А в чому річ-то? Не слується і йде ... А флот проводить навчання... Збили!" - "Ну, ось що, Царьков, тебе буде судити міжнародний трибунал!" - сказав маршал і кинув слухавку".
Карта: iltasanomat.fi |
Зрештою до виявленого на березі озера лайнера почали прибувати радянські гелікоптери. Усіх 107 уцілілих пасажирів було доставлено в місто Кемь, де їх розмістили в гарнізонному Будинку офіцерів.
23 квітня 1978 року в мурманському аеропорту іноземців передали представникам генерального консульства США в Ленінграді і авіакомпанії Pan American, яка й переправила їх у Гельсінкі.
Сліди від шасі? |
Командир корабля Кім Чанг Ки і штурман були затримані у зв'язку з проведеним розслідуванням в Союзі. Вони визнали свою провину і звернулися з проханням про помилування до президії Верховної Ради СРСР. Їх вислали за межі Радянського Союзу.
30 квітня 1978 року було оприлюднено заяву ТАРС про інцидент в Карелії. СРСР відмовився співпрацювати в розслідуванні даного інциденту з міжнародними експертами і не надав дані з вилучених з літака "чорних ящиків".
Скан: autoreview.ru |
Сам літак було розібрано і вивезено частинами вертольотом Мі-6 на баржу в Кандалакшській затоці. Пілотську кабіну обстежив особисто заступник головкому військ ППО Євген Савицький.
Шпигунського обладнання не знайшли, натомість радянських інженерів зацікавили потужна аварійна радіостанція, стільникові наповнювачі крил і система зливу палива.
Нікого з пілотів і командирів, які прийняли рішення збити порушника державного кордону, офіційно не нагородили. Ніхто також не був покараний, дії ППО були визнані правильними.
Кінець квітня 1978 року |
Через 5 років такий же перехоплювач Су-15 в ніч з 31 серпня на 1 вересня 1983 року збив над Сахаліном "боїнг-747" все тієї ж авіакомпанії Korean Air Lines. Південнокорейський лайнер виконував рейс "Нью-Йорк- Анкорідж-Сеул", і також відхилився від курсу, увійшовши в радянський повітряний простір над Сахаліном. Всі 269 чоловік на борту лайнера загинули.
Пілот-винищувач Сергій Слободчиков зараз працює охоронцем у приватній фірмі у Петрозаводську. Корейська авіакомпанія досі має у розкладі рейс №902 "Париж-Сеул", тільки вже без дозаправки в Анкоріджі.
Дивіться також:
1987: німецький літак приземляється на Червоній площі біля Кремля. ВІДЕО
1988: радянський фрегат атакує американський крейсер під Ялтою. ВІДЕО
Переговори військових диспетчерів, які саджали літак Качинського. СТЕНОГРАМА
10 років трагедії над Чорним морем. Російський Ту-154 і вибух на ньому
1991: Автострада Смерті. Розбомблена іракська колона в Кувейті. ВІДЕО
-------------------------
Джерела: Heninen.net, "Военно-космическая оборона", "Независимое военное обозрение"